Mikä arkinen asia sinua ärsyttää eniten?? esim.
Tässä yksi esimerkki: En omistanut tiskikonetta yhdessä vaiheessa niin minua ärsytti tiskauksessa se, kun vesi valui kättä pitkin kainaloon, kun nosti kaappiin kuivumaan. Kainalot oli aina ihan märät...
Kommentit (96)
Puhtaiden pyykkien viikkaaminen. Mä en oo siitä tykännyt ikinä.
Mä kyllä pesen pyykkiä, vaikka käsin, mutta se puhtaiden pyykkien viikkaus ja kaappiin laitto.. ARGH.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:25"]
Se, kun kävelijät jäävät tolloilemaan pyörätielle. Ärsyttää joka kerta, kun on pyörällä liikkeellä :D Tai kävellessä, kun joku mummo kävelee keskellä tietä h-i-t-a-a-s-t-i eikä kummaltakaan puolelta pääse ohittamaan.
[/quote]
Vähän vastaava: kun nelikymppiset äijät lurekseissaan ja kilpapyörissään ajaa 10km/h rinnakkain jutellen ajoradalla, että niistä ei pääse edes ohi.. ja vieressä olisi siis ihan pyörätie. Ja jos painat äänimerkkiä että väistätkö niin tulee keskaria. Enää en kyllä näitä väistele, jos pyörätie vieressä kulkee ja on pakko ajaradalla ajaa, niin sitten kestää sen vierestä ohi viuhuvan autonkin.
Pakkausten repäisynauhat, jotka aina katkeavat kesken. Siinä sitten yrität kynsilläsi repiä pakkausta auki.
Nobelin palkinto sille joka keksii toimivan repäisynauhan!
Just eilen mietin että kesällä kaikki arkisetkin asiat on paljon helpompia, esim. talvella inhoan suihkussa käyntiä kun on niin helkkarin kylmä. Melkeen päivittäin pitää lämmittää sauna. Ja koiran ulkoilutus, kesällä siitä nauttii, talvella ei aina niin miellyttävää.
Mua ärsyttää eniten maitopurkit, joita mies ja poika ei osaa litistää ja laittaa niille varatulle paikalle. Ihan mahdoton ajatus on se, että veisivät maitopurkit ja muut kierrätykseen ilman erillistä käskyä.
Liikenteessä ärsyttää mummot ja vaarit, jotka sitkeästi polkevat pyörällään ajoradalla, vaikka vieressä on kevyenliikenteenväylä. Tie meille on vielä kapea ja mutkainen.
Ärsyttää, kun mies ei ole hoksannut, että tyhjentyneet pakkaukset voisi laittaa roskikseen eikä jättää hengailemaan tasolle.
Ärsyttää, että pyykit kuivuvat narulla niin kauan kunnes se on tyhjennettävä seuraavaa pyykkilastia varten. Ja sitten pyykit onkin pölyisiä ja asunto näyttää sottaiselle.
Busseissa ärsyttää heput, jotka jäävät seisomaan, vaikka bussissa olisikin paikkoja. Tukkivat mokomat käytävän täysin.
Se ärsyttää, että meidän koti on jatkuvan kaaoksen vallassa. En itsekään ole mikään siivousihme, mutta mies on täysi sotkija ja lapset siihen päälle. Tuntuu, että siivoan jatkuvasti, mutta sekin on vain tekohengitystä ja jonkinlaista kaaoksen määrän hallintaa, sillä siistiä ei tule koskaan.
Jos vain lapset sotkisivat ja mies korjaisi vain omat jälkensä, sekin riittäisi. Mutta ei. Sotku lisääntyy koko ajan enkä pysy perässä siivoamisessa eikä sen pitäisi olla mun mielestä vain toisen aikuisen homma.
No nyt sitten se esimerkki arkisen ärsytyksen synnystä: Mies tekee ruokaa (ja yleensä jotain sellaista puolivalmisruokamaustesotkua, mitä itse en halua syödä joten syön jotain muuta). Ruoan valmistuksen ruokatahroja on lattialla, tasoilla ja hellan päällä eikä hän pyyhi niitä. Kaapin ovet jättää auki ja ruoka-aineet ja mausteet ovat pitkin tasoja ja pöytiä eikä hän laita niitä takaisin kaappiin. Tiskit kasataan torniksi tiskialtaaseen niin, että veden valuttaminen edes pieneen juomalasiin ei enää onnistu. Ja tämä siitä huolimatta, että tiskikone ihan siinä vieressä olisi tyhjä senkun vaan ladattavaksi niillä astioilla. Lupaa hoitaa sotkunsa, mutta jos en itse rupea siellä siivoamaan niin vielä parin, kolmen päivän päästä sama kaaos on päällä ja lisää on muodostunut vielä. Ja ärsytyskynnystä muuten lisää aika lailla se, kun ne hänen ruokatahransa ym. ovat kuivuneet kivikoviksi ja minä saan sitten hartiavoimin hangata niitä irti lattioista ja pöydistä. Jos nimittäin en sitä tee, ne ovat siellä vaikka ikuisesti. Omasta mielestään mies siivoaa ja käytännössä se on sitä, että vie roskiksen ja lakaisee lattian. Sanomattakin selvää, ettei lattia rikkaharjan kanssa muutu sen kummemman näköiseksi. Viimisilläni raskaanakin minä imuroin ja pesin lattioita.
Toinen mikä ärsyttää, on naapurin miehen älämölö. Pitää jotain ihmeellistä yöelämää, johon on pakko sisältyä jotain meteliä kuten poraamista, laulamista, huutamista, kovaäänisten tietokonepelien pelaamista, tai jotain jumppaa tai mitä lie paikallaanlenkkeilyä. Hullu se on.
Se ärsyttää, että naapurit eivät osaa käyttää kierrätystä ja roskiksia. Kaatopaikkajäteastia on aina ääriään myöden täynnä ja siellä näkyy olevan ihan tavallisia roskapusseja, joissa on maitotölkkejä ja normaalia talousjätettä. Voi miksi ne urpot eivät osaa laittaa niitä polttojätteeseen. Samoin lehtienkeräyspisteessä on aina jotain pahveja, jopa muoveja ja muuta asiaankuulumatonta.
Haaveilen tulikivenkatkuisesta ja rautalangasta väännetystä ohjeistuksesta, jonka tekisin ja liimailisin sitten roskakatokseen ohjeeksi.
- biojäte roskiksen vieminen
- kun mies puristaa hammastahnatuupista siitä keskeltä
- yleisissä vessoissa wc-paperin palaset lattialla, miksi sitä pitää nyhtää ja heitellä lattialle?
-maiskutus,ryystäminen,räkiminen, semmoinen kun joku painaa toisen sieraimen kiinni ja räkii toisesta sieraimesta räät ulkona
-parittomat sukat
Mun miehellä on aivan käsittämätön tapa laittaa tyhjät pakkaukset takaisin jääkaappiin! Joka viikko löydän sieltä vähintään yhden tyhjän voipaketin, leikkelepakkauksen tai maitopurkin. Jättää myös tyhjät leipäpussit pöydälle, tyhjän shamppoo-pullon suihkutelineeseen, vessapaperihylsyn telineeseen, jne... Tyhjät pakkaukset ovat hänelle jotenkin niin ongelmallisia.
Ärsyttää, kun mies ja lapset riisuvat kenkänsä tuulikaapissa niille sijoilleen. Kun tulen sisälle, niin vastassa on kenkävuori hujan hajan pienessä tuulikaapissa. Kiva yrittää siitä sitten ylitse kauppakassien kanssa. Ja niin, se kenkäteline on siinä aivan vieressä.
Ärsyttää myös kun lapset ramppaavat sisälle milloin mistäkin asiasta ja aina kengät jalassa. Monta vuotta on toisteltu mantraa "ei ulkokengissä eteistä pidemmälle", mutta eipä tehoa. Aina on jokin supertärkeä asia joka pitää päästä raportoimaan mulle heti ja sen vuoksi lompsitaan läpi kämpän niillä kengillä.
Lisäksi nyppii miehen tapa pedata sängyt niin, että pussilakanat jäävät muhkuraisiksi ja päiväpeitto ryttyyn. Tästä en koskaan sano mitään, mutta käyn oikomassa sängyn siistimpään kuntoon, ainakin jos on tulossa vieraita.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 22:58"]
Mies ei osaa täyttää tiskikonetta oikein, aina on muovikipot kääntyneet ympäri pesun aikana ja koneen sammuessa ovat täynnä likaista tiskivettä.
Mies ei voi mitenkään ajatella, että tiskikoneeseen kuuluu laittaa sekä kattila ETTÄ SEN KANSI! Aina saa tiskata käsin kattilankannen kun sitä tarvitsee. Sama juttu muiden kippo+kansi -yhdistelmien kanssa.
Omassa toiminnassa ärsyttää se, että en aina muista suihkuun mennessä ottaa kylpytakkia tai pyyhettä mukaan (tai en ole edellisen suihkun jälkeen muistanut viedä sitä kylppäriin). Sitten saa märkänä ja kylmissään kipaista talon läpi makkariin hakemaan jotain mihin kuivata itsensä. Toinen ärsytys samaan aiheeseen on se, että on ostanut uuden shampoon tai suihkusaippuan ja unohtanut sen keittiöön, ja taas pitää märkänä kipaista hakemassa.
[/quote]
Just olin avautumassa tosta samasta, eli, että äijä ei osaa täyttää tiskikonetta oikein, ja seurauksena siellä kaikki kupit ja kipot täyttyy ja keräävät kaiken p****aveden.
Lisäksi minua ärsyttää:
-Se, että meidän talon vireen rakennetaan vuokratalo omistustalon sijaan, ja pelkään, että se tuo mukanaan roskasakkia ja heikentää omamme arvoa
-Aina on kämppä sekasin vaikka kuinka siivoais.
-Meen keittiöön ei pääse tarpeeksi luonnonvaloa ja se tekee siitä pimeän ja ankean luolan
-Valittiin tehostetapetiks liian tumma kuosi
-Viikko sitten huollettu kynsi katkes eilen
-Rappukäytävässä melskaavat kakarat
-Se, että kun laitan vauvan päiväunille, en itse uskalla nukahtaa, koska vauva herää kuitenkin heti, kun saan unenpäästä kiinni, ja sekös vasta ärsyttäskin!
-Mies kuorii aina kaikki elintarvikkeet pakkauksistaan, esim muroihin jättää pelkän pussin jne.
-Mieheni on Michelin-tähtipaikoissa työskennellyt, kokenut kokki, mutta sitten ei osaa tehdä jotain maailman yksinkertaisinta perusruokaa, kuten munakasta, makaronilaatikkoa tai puuroa
-Kun asuntoomme tehdään joitain huolto-tai tarkastustöitä, huoltoäijä avaa oven yleisavaimella, jos en heti 2 sekunnin päästä ovikellon soittamisesta ole ehtinyt avaa ovea. Yleensä tässä vaiheessa olen just sopivasti ehtinyt puoli-alastomana kylppärin ovelle tarkoituksena mennä hakemaan kylpytakkia päälle, joka tietenkin sijaitsee ulko-oven välittämässä läheisyydessä. Ja näiden visiittien täytyy tietenkin tapahtua aina siinä 7 aikaan aamulla!
Onhan näitä..
Vaatteiden ja kenkien ostaminen. Ihan jumalattoman hermoille käyvää hommaa. Ostaisin vain netistä, jos voisin, mutta valitettavan harvoin löydän netistä mitään omille mittasuhteilleni sopivaa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:01"]
Se kun mies täyttää tiskikoneen suunnilleen niin että avaa luukun ja viskaa astiat sisään ja luukku kiinni. Siltä se lopputulos ainakin näyttää. Tiettykään tällä metodilla astioita ei mahdu koneeseen kuin murto-osa ja tiskiallas ja ruokapöytä voi olla täynnä astioita ja mies ehtii laittaa koneen päälle ennen kuin ehdin järjestää koneen kuntoon ja tunkea KAIKKI keittiössä pyörivät astiat koneeseen. Siinä se kone pyörittää sitten kaksi tuntia viittä lautasta, jotka on heitetty sinne miten sattuu ja kahta isoa muovikulhoa, joita ei olisi tarvinnut laittaa koneeseen ollenkaan kun niissä on ollut esim.vihersalaattia ilman kastiketta. Voi jessus että voi ottaa päähän eikä mene jakeluun millään. "No kun se kone oli jo täynnä " ja loukkaantunut ilme, kun vaimo ei arvosta kotitöitä tekevää miestään taaskaan, grrrrrr...
[/quote]
Vaikkei tämä mikään miestenhaukkumisketju olekaan, niin tästä tuli mieleeni se, miksi en anna meillä miehen pestä pyykkiä ollenkaan. Ensinnäkin, se kippaa pyykkikorista kaikki pyykit samaan koneelliseen, eli siellä saattaa pyöriä keskenään valkoisia, punaisia, lakanoita jne. Sen vielä kestäisin, mutta tätä en. Mies ei jaksa ottaa edellisiä pyykkejä pois narulta vaan sulloo narulla olevat kuivat vaatteet "narujen" reunoille ihan ryppyisiksi, ja ripustelee sitten tyytyväisenä märät pyykit siihen viereen. Sen narulleripustamisessa ei muutenkaan ole mitään logiikkaa. Se kaivaa yhden sukan koneesta, käy ripustamassa sen narulle, ottaa seuraavan mikä sattuu käteen osumaan ja ripustaa sen taas johonkin kohtaa narua. Tällä taktiikalla (kun ne edelliset, kuivat pyykitkin ovat vielä narulla) eivät kaikki pyykit tietenkään narulle mahdu, joten mies ripustelee niitä sitten ympäri kämppää, ihan mihin vaan saa vaatteen ripustettua.
Se, kun vanhemmat ihmiset ylittävät suojatietä ja menevät ensin ihan reippaasti, sitten katse kääntyy jo seuraavan kaistan autoihin, ja jos sieltä tulee auto, aletaan ihan yhtäkkiä hidastellen hiipiä siinä edellisellä kaistalla. Kuka niille kertoisi, että siinä keskellä oleva "väliosa" on sitä odottelua ja tuijottelua varten, eikä se kaistan päällä oleva osio...
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 00:16"]
No ne miehen touhuthan ne useimmiten ärsyttää...
esim. jos lakaisee keittiön tai eteisen lattian, ei koskaan tyhjennä rikkalapiota roskikseen vaan jättää ne murut ja hiekat siihen lapioon...
Kotiin tullessaan riisuu kengät ja jättää ne niille sijoilleen aivan ulko-oven eteen, keskelle lattiaa, minimaalisen pieneen tuulikaappiin. Eikä todellakaan nätisti rinnakkain vaan sikinsokin. Niistä ronttosista ei kompastumatta pääse ohi jos on kantamuksia, ja aina vieraiden tullessa hävettää...
Laittaessaan lautasia tms tiskikoneeseen ei koskaan huuhtele niitä... ei kuulemma tarvii kun kone pesee ne!
Imuroidessaan käy läpi vaan ne keskeiset reitit, seinänvierustoja tms ei tarvii imuroida ollenkaan, saati sitten sellaista paikkaa missä pitäisi nostaa tai siirtää jotain tavaraa. Samoin jos lasten huoneissa on leluja lattialla, sen huoneen imurointi pitää jättää väliin (niitä lelujahan ei siis voi kerätä...)
Tässä vaan muutama esimerkki ...miten mun mies voikin olla niin ärsyttävä, aarrggh! :)
[/quote]
Miehissä on tuota vikaa... eilenkin tuli lasten kanssa ovesta sisään pihaleikeistä, ja kehotin esikoisen käsien pesulle. Hän kävi, ja tuli ruokapöytään. Huikkasin miehelle, että käyttää 2-vuotiaan kuopuksen vessassa, ja hän käytti. Sitten lapset söivät grillimakkaraa, tämä nuorempi piti makkaraa nyrkissä, ja jonkin aikaa syötyään tajusin, että tytöllähän on ihan multaiset ja likaiset kädet. Kysyin mieheltä, että eikö pessyt lapsen käsiä, niin vastaus oli ärähtäen "ei tässä nyt oo ehtinyt". Eli kädet olivat tuliaisina sekä hiekkalaatikolta että vessareissulta... nice. Ja hienoa logiikkaa, että edes vessassa käydessä ei "ehdi" pestä käsiä.
Ja ois miljoona muuta tarinaa... miehen logiikasta.
Voikukat, jotka ovat pari tuntia kelaruohonleikkurilla ajelun jälkeen terhakkaasti pystyssä. Välillä tuntuu, että menevät lakoon jo hieman ennen kun niihin edes koskee. Ei viitsisi hankkia järeämpää kalustoa pelkkien voikukkien takia, kaikki muu hoituu kelaleikkurilla.
Yksi pienemmistä asioista joka ärsyttää on se ettei meidän perhe saa heti laitettua niitä likaisia astioita pesukoneeseen vaan ne pitää ensin kerätä kasaksi tonne pöydille ja vasta sitten sinne koneeseen.Vaikka tiedetään että olisi parempi kun laittaa ne heti sinne mutta ei vaan onnistu.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 14:50"]
Yksi pienemmistä asioista joka ärsyttää on se ettei meidän perhe saa heti laitettua niitä likaisia astioita pesukoneeseen vaan ne pitää ensin kerätä kasaksi tonne pöydille ja vasta sitten sinne koneeseen.Vaikka tiedetään että olisi parempi kun laittaa ne heti sinne mutta ei vaan onnistu.
[/quote]
mua ärsyttää myös se ettei lapset tai mies saa laitettua HETI niitä roskia tai tyhjiä maitotölkkei sinne roskiin ja myös se että mies väittää ettei hän sotke lainkaan.
Ärsyttää kun mies ei osaa täyttää tiskikonetta niin, että mahdollisimman paljon saisi pestyä kerralla plus että hän laittaa tiskarin aina puolitäysinäisenä päälle. Mies ei petaa sänkyä tai jos petaa, päiväpeitto jää rumasti ruttuun. Mies pesee mustan ja valkean pyykin samassa ja ripustaa pyykit aina yhdelle ruttukasalla telineelle! Onneksi hän sentään imuroi ja pesee vessat pikkutarkasti ;)
Sitten mua ärsyttää hidastelijat ohituskaistalla tai millä tahansa kaistalla! On pakko ajaa vähän alle nopeusrajoituksen...
Sitten mua ärsyttää ihmiset, jotka maiskuttavat ja ryystävät ruokapöydässä. MIKÄÄN ei ole niin ärsyttävää. Jotkut vieläpä pitävät suun auki ja nassuttavat ruokaa kovaan ääneen. AARRRGGHH!