Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita aikuisia jotka eivät osaa käyttää silmätippoja?

Vierailija
02.10.2025 |

En ymmärrä miten muut osaavat käyttää silmätippoja niin että ne menevät silmämunalle ja antavat apua kuiviin silmiin. Mulla aina silmäluomi räpsähtää kun yritän laittaa silmätippaa ja sitten liuos valuu vain pois poskea pitkin norona. Onko kukaan aikuisena oppinut harjoittelemalla tai jollain uudella menetelmällä laittamaan itselleen silmätippoja?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät silmää auki toisen käden sormilla kun laitat toisella.

Vierailija
2/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan osannut. Hukkaan on menneet kaikki tuotteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan sen pullon suun silmänurkkaan kiinni melkein ja puristan, niin jokunen tippa menee silmään. Korkealta en tiputtele, ei osuisi varmaankaan.

Vierailija
4/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan sen pullon suun silmänurkkaan kiinni melkein ja puristan, niin jokunen tippa menee silmään. Korkealta en tiputtele, ei osuisi varmaankaan.

No miksi sitä pitäisi korkealta edes tiputtaa? Totta kai pullo melkein kiinni silmään, toisella kädellä pitää silmää auki ja toisella puristaa pullosta.

Vierailija
5/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venytä toisella kädellä alaluomea vähän alas ja tipauta sinne alaluomen taskuun. Sitten suljet silmän ja liikuttelet silmää pari kertaa eestaas. Mulla aina ollut ongelma tiputtaessa, että silmä räpsähtää kiinni. Tuolla tekniikalla onnistun.

Vierailija
6/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippa linssiin ja moshausta 10 kierrosta.

Vierailija
7/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitä pitäisi korkealta edes tiputtaa? Totta kai pullo melkein kiinni silmään, toisella kädellä pitää silmää auki ja toisella puristaa pullosta.

Minä käytän yksittäisannoksen sisältäviä pipettejä. Silloin on aivan sama, vaikka pipetti koskeekin silmään. 

Vierailija
8/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen oppii kyllä. Minä laitan sormen alaluomen päälle, ja vedän hieman alas , jolloin alaluomi avautuu taskuksi.

Pipetti siihen luomen reunan yli, ja puristus. Pipetin reunat ei koske luomen reunaa tai silmää. Tippa tipahtaa luomitaskuun, kun pidät pipettiä vinosti ylöspäin puristus kohdasta, ja pipetin suu alaspäin. Katson peilistä tietysti toimitusta.

Vierailija
9/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipan laiton jälkee ei puristeta silmiä kiinni, vaan rennosti räpytellään.

Vierailija
10/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaa. Sinähän sitä silmää ohjaat, ei se itsekseen mihinkään räpsähdä.

Vierailija
11/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät auki ja sinne tippa vain. 

Vierailija
12/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmätippojen annosteluohje:

Pese kädet: 

Pese kädet huolellisesti saippualla ja vedellä ennen tippojen käsittelyä. 

Avaa pullo: 

Kierrä korkki auki ja aseta se puhtaalle pinnalle. Varo koskettamasta pullon kärjellä mitään, jotta sisältö ei likaannu. 

Valmistele silmä: 

Kallista päätä taaksepäin tai mene makuuasentoon. Vedä varovasti toisella kädellä alaluomea alaspäin, niin että silmämunan ja alaluomen väliin muodostuu pieni tasku. 

Pudota tippa: 

Pidä silmätippapulloa silmän yläpuolella ja purista sitä varovasti, kunnes yksi tippa tippuu luomitaskuun. Älä kosketa pullon kärkeä silmään, ihoon tai ripsiin. 

Estä valuminen: 

Sulje silmä ja paina sormenpäällä nenänpuoleista silmäkulmaa noin 12 minuutin ajan. Tämä estää tipan valumisen kyynelkanavan kautta nieluun ja varmistaa, että lääkeaine jää silmään. 

Toista tarvittaessa: 

Jos tippoja tarvitaan molempiin silmiin, toista vaiheet toiselle silmälle. 

Sulje pullo: 

Sulje pullo huolellisesti ja laita se takaisin pakkaukseen valolta suojattuna. 

Tärkeitä huomioita: 

Hygienia: 

Älä koskaan kosketa pullon kärkeä silmään, silmäripsiin, luomiin tai muuhun pintaan, jotta vältät epäpuhtauksien päätymisen pulloon.

Ajankohta: 

Jos käytät silmätippoja ja silmävoidetta, laita ensin tipat ja odota 515 minuuttia ennen voiteen levittämistä.

Yhteiskäyttö: 

Tarkista pakkausselosteesta, jos silmätipoja voi käyttää samanaikaisesti piilolinssien kanssa. Useimmat lääkkeet eivät sovellu piilolinssien kanssa käytettäväksi, mutta osa säilöntäaineettomista tipoista voi soveltua.

Vierailija
13/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista päätä takakenoon, silmät apposen auki, katse  sormiin, jossa pipetti tai tippapullo n.  15 cm silmän yläpuolella ja puristä silmätippa.  Yleensä oikea paikka  pipetin/tippapullon kärjelle on hitusen kulmakarvoihin päin, jotta neste ei tipu poskelle. Jos se menee väärään kohtaan, seuraava on helppo kohdistaa.

Sitä s ei pidä lsittaa silmän tai ripsien lähellä todellakaan. Silmä voi vahingoittua tai jos pullosta kyse bakteerit menevät pulloon.

Vierailija
14/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taivas. Pullolla ei vahingossakaan kosketella silmää. Alaluomea venytetään alas ja tippa siihen taskuun.

Vierailija
15/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä silmämunaan laiteta. Laske sormella alaluomea ja tiputa keskelle, jotta ei mene kyynelkanaviin. Työkseni tiputtelen. 

Vierailija
16/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taivas. Pullolla ei vahingossakaan kosketella silmää. Alaluomea venytetään alas ja tippa siihen taskuun.

Melkein. Opettele lukemaan.

Vierailija
17/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systane on joihinkin tippoihin ottanut käyttöön pureflow -teknologialla toimivan pullon. En saa toimimaan millään konstilla tai ohjeella, eli suosittelen välttämään. Siirryn muuhun merkkiin, jos tuo jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Äkkiä pullo kuluu kun tipat valuu poskilla.

Vierailija
18/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän glaukooma tippoja, jo 30 vuoden ajan. Pää takakenoon, alaluomen pieni venytys ja katse pulloon tai pipettiin. Konkarillakin menee joskus poskelle. Mikään tippa ei vaadi 12min.nenänvarren puristusta. Minulla toisessa tipassa on ohjeena 2 Min. ja toisessa 1 minuutti. 

Vierailija
19/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni korjaus AI-ohjeeseen, AV jättää väliviivat pois:

Sulje silmä ja paina sormenpäällä nenänpuoleista silmäkulmaa noin 1-2 minuutin ajan

Jos käytät silmätippoja ja silmävoidetta, laita ensin tipat ja odota 5-15 minuuttia ennen voiteen levittämistä.

Kotihoitajille ei muuten riitä aika eikä kiinnostus painaa silmää tipanlaiton jälkeen.  

Vierailija
20/21 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän glaukooma tippoja, jo 30 vuoden ajan. Pää takakenoon, alaluomen pieni venytys ja katse pulloon tai pipettiin. Konkarillakin menee joskus poskelle. Mikään tippa ei vaadi 12min.nenänvarren puristusta. Minulla toisessa tipassa on ohjeena 2 Min. ja toisessa 1 minuutti. 

"Odota 515 minuuttia ennen voiteen levittämistä."

Eikö edes tuo kohta soittanut kelloja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi