Millä tavoilla tai tavalla vastustaisin aktiivisesti rasismia
Passiivinen rasismin vastustaminen = ei ajattele rasistisesti. Tämä on helppo homma :) mutta miten vastustan aktiivisesti rasismia?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on intialaistaustainen. Ei asuta tällä hetkellä Suomessa, mutta ollaan asuttu vuosia sitten. Nyt asutaan eräässä kansainvälisessä lähi-idän öljyvaltiossa, jossa suurin osa asukkaista on expatteja. Aiemmin ollaan asuttu mm. Lontoossa, missä mies on syntynyt.
Mieheni on kommentoinut, että hänen on hyvin vaikea ymmärtää tiettyjen suomalaisten piirien itseruoskintaa suomalaisen rasismin suhteen. Hänen mielestään rasismia on globaalisti kaikkialla ja Suomen tilanne todella hyvä, koska Suomessa ei ihan oikeasti ole rakenteellista rasismia. Olin kerran käymässä mieheni kanssa hänen vanhempiensa kotimaassa Intiassa ja mies kertoi, että siellä paikallisella kielellä oli minulle huudeltu törkeyksiä vieraiden ihmisten toimesta. Mieheni sanoi, että tietty osa maailman väestöstä on törppöjä kansallisuudesta tai etnisestä taustasta riippuen eikä se vielä riitä tekemään heistä rasisteja.
Niin totta tuo tiettyjen piirien itseruoskinta. Överiksi on mennyt ja pahasti.
Miksi ketju ei poistu? Olen ilmiantanut useita kertoja.
Muuta Etelä-Afrikkaan, siellähän on paljon ruskeita kavereita ja paljon rikollisuutta, sinne vain ihannoimaan. Tervemenoa.
Jo Raamatussa puhutaan eri kansoista.
Ei tosin väreistä muuta kuin mustista ja leveänenistä.
Jotkut kansat ovat toisten orjia. Eli alisteisessa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä aina putkahtelee silloin tällöin, poliittista moderointia. Ei auta vaikka tekisit 40 ilmoitusta eri syillä, kokeiltu on 😀
Vierailija kirjoitti:
Haista sitten perse sillävälin.
Tuo tulee pahenemaan. Norjassa osa tytöistä värjää hiuksensa mustaksi säätyäkseen pahimmilta lähentelyiltä: En kyllä näe miksi joku alkuperäisnorski kiinnostuisi erikoisemmin blondeista..tuo on tapa alistaa ja ottaa valta.
mies52v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aitoa rasismia on aika vaikeaa löytää. Ehkä sitä löytää jostain vastarintaliikkeen tilaisuuksista, missä aidosti vihataan ihmisiä heidän rotunsa takia. Mutta rasismia myydään tehokkaasti "vastuullisen median" toimesta jatkuvasti. Jos vastustaa maahánmuuttoa, niin sillähän ei oikeasti ole tekemistä rasismin kanssa. Silloin ei inhota ketään ihonvärin perusteella, vaan pyritään välttämään ylimääräisiä kustannuksia ja torjumaan Suomelle haitallisen kulttuurin leviämistä. Se ei ole rasismia, vaikka sitä sellaisena myydään.
Suomessa joudut jopa etsimällä etsimään aitoa rasismia, mikäli sellaiseen haluat törmätä.
Kyllä tuo muiden kulttuurien näkeminen Suomelle haitallisina on ihan aitoa rasismia.
Haitta-hyötysuhteessa, mikä on hyödyllistä tai miellyttävämpää kuin oma. Niin? Ei se ole syrjimistä ihmisoikeusjulistuksessa lueteltujen perusteiden mukaan. Aitoa tyhmyyttä. Jos ne olisi tänne sopivia ja toimivia olisimme itsekin sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kepeämmät vinkit:
-Diggaile mustasta musiikista. James Brown on mun suosikki.
-Ota musta poikaystävä. Viikon kun olet seurustellut, väri unohtuu, ja luonne nousee tärkeämmäksi.
-Fanita mustia urheilijoita tai näyttelijöitä.
-Muista että jokainen on yksilö.
Onpa rasistinen vinkki valita musiikki laulajan ihonvärin mukaan.
Samalla lailla kehotettiin lukemaan mustia kirjailijoita rasisminvastaisessa kampanjassa.
Tuo on ihan hyvä neuvo.
Lukisin kirjaa vain sen vuoksi, että se on mustan kirjoittama? Valitsen lukemiseni ihan eri syistä kuin kirjoittajan ihonvärin perusteella.
MIKSI ei saisi lukea mustan kirjoittamaa kirjaa? Lukuhaasteissa valitaan kirja esim. seuraavilla perusteilla:
-kannen väri
-kirja sijoittuu tulevaisuuteen
-kirjan kirjoittajan nimipäivä on heinäkuussa
-kirjassa ollaan saarella
-kirjoittaja on japanilainen
-kirja kertoo ajasta ennen syntymääsi
-kirjan nimi alkaa k-kirjaimella
On satoja tapoja valita luettava kirja. MIKSI ei saisi valita mustaihoisen kirjoittamaa kirjaa? Ei se ole yhtään sen huonompi kuin mikään muukaan lukuhaaste. MIKSI on sallittua valita esim. japanilaisen kirjoittama kirja, mutta mustaihoisen kirjaa ei saa valita?
Ei mustat osaa kirjoittaa.
Mustat soittaa rumpuja ja laulaa rytmikkäitä lauluja.
Tanssivat ja imevät hasaa.
Olen lukenut paljon mustien kirjoittamia kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitäisi sitä vastustaa aktiivisesti? Eikö toi ole vähän tekopyhää ja teeskentelyä jos sulla ei omassa elinpiirissäsi mitään rasismia ole vastustettavaksi.
Ei se ole tekopyhää teeskentelyä.
Tekopyhää teeskentelyä on väittää ettei rasismia ole olemassa.
Jos joku tietää Afrikassa olevan kirahveja, onko se tekopyhää teeskentelyä jos sanoja ei ole itse niitä nähnyt?
Älä lyö yli. Muutkin tajuaa jotain sentään. Syrjintä mahdollinen jos persoonalliset ominaisuudet sen aiheuttaa, ei värit tai etnisyydet. Käytöksen perusteella joutuu moni valkoinenkin "syrjityksi." Minäkin valkoisena ihmisenä jos toimin jossain ympäristön mukaan väärin. Rasismi on syntynyt J.a.d.2015.
Ra . zis . minsta voi parantua siten, että tekee su . vak . ki - uskontunnustuksen 😇 aina puolen tunnin välein eli lausuu ääneen: "Tuomitsen ra . zis . min 👳🏿!"
Nopein tapa on kuitenkin mennä ma . mu-alueelle istuksimaan minihameessa!🍆🤰🏻
Hyvä alku aktivismille on se, että lupaan pitää taukoa tiernapojissa esiintymisessä naama mustattuna. Ainakin ensi jouluun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tulee pahenemaan. Norjassa osa tytöistä värjää hiuksensa mustaksi säätyäkseen pahimmilta lähentelyiltä: En kyllä näe miksi joku alkuperäisnorski kiinnostuisi erikoisemmin blondeista..tuo on tapa alistaa ja ottaa valta.
mies52v
Tässähän on ideaa, burka päälle niin ei aiheuta epämiellyttämivä tuntemuksia. Varmaan autaisi moneen haasteeseen ja olisi aktiivista toimintaa.
Boikotoida Belgialaisia ja heidän tuotteitaan. He nimittäin jaottelivat hutut ja tutsit omiksi etnisiksi ryhmikseen ja mitä siitä sitten seurasikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kepeämmät vinkit:
-Diggaile mustasta musiikista. James Brown on mun suosikki.
-Ota musta poikaystävä. Viikon kun olet seurustellut, väri unohtuu, ja luonne nousee tärkeämmäksi.
-Fanita mustia urheilijoita tai näyttelijöitä.
-Muista että jokainen on yksilö.
Onpa rasistinen vinkki valita musiikki laulajan ihonvärin mukaan.
Samalla lailla kehotettiin lukemaan mustia kirjailijoita rasisminvastaisessa kampanjassa.
Tuo on ihan hyvä neuvo.
Lukisin kirjaa vain sen vuoksi, että se on mustan kirjoittama? Valitsen lukemiseni ihan eri syistä kuin kirjoittajan ihonvärin perusteella.
MIKSI ei saisi lukea mustan kirjoittamaa kirjaa? Lukuhaasteissa valitaan kirja esim. seuraavilla perusteilla:
-kannen väri
-kirja sijoittuu tulevaisuuteen
-kirjan kirjoittajan nimipäivä on heinäkuussa
-kirjassa ollaan saarella
-kirjoittaja on japanilainen
-kirja kertoo ajasta ennen syntymääsi
-kirjan nimi alkaa k-kirjaimella
On satoja tapoja valita luettava kirja. MIKSI ei saisi valita mustaihoisen kirjoittamaa kirjaa? Ei se ole yhtään sen huonompi kuin mikään muukaan lukuhaaste. MIKSI on sallittua valita esim. japanilaisen kirjoittama kirja, mutta mustaihoisen kirjaa ei saa valita?
Ei mustat osaa kirjoittaa.
Mustat soittaa rumpuja ja laulaa rytmikkäitä lauluja.
Tanssivat ja imevät hasaa.Olen lukenut paljon mustien kirjoittamia kirjoja.
Ayaan Hirsi Alin teos neitsythäkki oli silmiä avaava lukukokemus.
Vierailija kirjoitti:
Tulee ihan Gestapo mieleen joistain neuvoista.
Niin. "Ilmianna läheisesi mahdollisista luokkavihollisen ajatuksista. Stalin-setä kiittää."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka väittävät Suomessa olevan rasismia, haluavat nähdä sitä sielläkin missä sitä ei ole.
Juuri vähemmistökulttuurin edustaja pauhasi lehdessä miten hotellit haluavat juuri heiltä höylätä luottokortin etukäteen. Toimittaja ei ollut ilmeisesti koskaan yöpynyt hotellissa, kun ei kirjoittaessaan tiennyt, että ihan kaikilta se höylätään etukäteen. Meiltäkin, kokovalkoiselta keskituloiselta lapsiperheeltä.
Kaikki isommat hotellit ainakin vaatii sen visan höyläämisen etukäteen varkauksien ja huijauksien varalta. Muistan kun ekan kerran törmäsin tähän tapaan, oliskohan ollut 90-luvulla, lontoolaisessa hotellissa, niin kyselin ihmeissäni ääneen respalta, että miksi he halusivat höylätä korttiani. Huoneeni oli maksettu etukäteen, enkä todellakaan pöllinyt mitään hotellien kälysiä pyyhkeitä tai miniviinapulloja. Tämä oli heillä tapa, ja siihen oli kaikkien pakko suostua. Mitenköhän kävi käteisen rakastajille tai rotunsa ärhäkkäästi tiedostaville?
Ne haluavat ne luottokorttitiedot aina hotelleissa vakuudeksi. Vaikka huone olisi tosiaan etukäteen maksettu. Että voivat laskuttaa kortilta sitten tosiaan jos on otettu jotain minibaarista, katsottu maksullisia ohjelmia telkkarista, tilattu huonepalvelusta jotain, viety kylpytakki mukanaan, tms.
Vierailija kirjoitti:
Joo o, nyt jo kuinka monta minun viestiä poistettu koska ? Kertokaas sitten onko esimerkiksi seuraavat olleet rasismia minua kohtaan, pohjustetaan että olen fiftyfifty Suomalainen/Saksalainen. Kohta 1. Ala-asteella tätit yrittivät poistaa minun R:n ääntämisen kun ei soveltunut Suomeen, ei onnistunut ja vieläkin äännän eritavalla kuin muut -> tästä seurasi kiusaamista ja painostusta noiden puheopettajien kohdalta. Kohta 2. Naapurin lapset kun saivat tietää että olen syntynyt Saksassa, niin kaikki varmaan arvaa miksi minua haukuttiin ja pitkään koko ala-asteen ajan. Tämän palstan mukaan mikään näistä ei olisi rasismia tai edes huomion arvoisia asioita.
Noh, pitää myöntää että en sitä itsekkään niin kokenut, mutta olinko väärässä ? Tästä viestistä tekin voisitte oppia jotain.
Ei suhun voi kohdistua rasismia koska olet valkoinen. Valkoiset eivät voi olla rasismin uhreja.
Liiallinen sensuuri ei ainakaan auta, pahentaa tilannetta. Eli älä ainakaan ilmianna naisten ahdistelu kertomuksia. Se on törkeää.
Katsokaapa tämä ketju.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3809985/onko-sinua-seurailtu-ahdisteltu…