Millä tavoilla tai tavalla vastustaisin aktiivisesti rasismia
Passiivinen rasismin vastustaminen = ei ajattele rasistisesti. Tämä on helppo homma :) mutta miten vastustan aktiivisesti rasismia?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt jotain:
- osallistu mielenosoituksiin
- ota itsellesi ulkomaalainen puoliso
Nuohan ovat rasistisia keinoja kumpainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aitoa rasismia on aika vaikeaa löytää. Ehkä sitä löytää jostain vastarintaliikkeen tilaisuuksista, missä aidosti vihataan ihmisiä heidän rotunsa takia. Mutta rasismia myydään tehokkaasti "vastuullisen median" toimesta jatkuvasti. Jos vastustaa maahánmuuttoa, niin sillähän ei oikeasti ole tekemistä rasismin kanssa. Silloin ei inhota ketään ihonvärin perusteella, vaan pyritään välttämään ylimääräisiä kustannuksia ja torjumaan Suomelle haitallisen kulttuurin leviämistä. Se ei ole rasismia, vaikka sitä sellaisena myydään.
Suomessa joudut jopa etsimällä etsimään aitoa rasismia, mikäli sellaiseen haluat törmätä.
Kyllä tuo muiden kulttuurien näkeminen Suomelle haitallisina on ihan aitoa rasismia.
On kulttuureja, jotka ovat täysin yhteensopimattomia niin Suomeen kuin mihinkään muuhunkaan sivistysvaltioon. Tuon faktan lausuminen ei ole rasismia, vaan puhdas totuus.
Rasistista on kuitenkin se, jos ei ole jostain "rodusta" ikinä mitään muuta kuin negatiivista sanottavaa. Se että systemaattisesti etsii vain vikoja ja huonoja esimerkkejä. Aiheuttaen turvattomuuden tunnetta tuon "rodun" edustajille yleisesti, toimien heidän ihmisarvon riistämisensä eteen.
Puhuin kulttuureista, en roduista. Tiettyjen Suomeen yhteensopimattomien kulttuurien hyvillä puolilla ei ole mitään merkitystä, jos kokonaisvaikutus on vahvasti negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Jep, maanviljelijänä saan kuulla jatkuvasti epäinhimillisiä kommentteja ryhmästäni. Minulle onkin selvää, että Suomessa on paljon rasismia maanviljelijöitä kohtaan.
Suomessa EI OLE rasismia maanviljelijöitä kohtaan. Jokainen negatiivinen kommentti ei ole rasismia. Kaikki kommenttiketjut aiheesta riippumatta eivät täyty maanviljelijöiden haukkumisesta.
Tyyppi2 kirjoitti:
Erityisen hienoa on tässä keskutelussa, että suomalaiset valkoiset ihmiset tulevat kertomaan miten ei rasismia. Tämä on juuri sitä parhaillaan.
Mikäs ihonväriin keskittyvä rasistinen rotukiihkoilija siellä taas huutelee?
Hanki itsellesi mahdollisimman tumma nainen ja tee hänen kanssaan kauniita lapsia, älä huomio kantasuomalaisia naisia ja käyttäydy heitä kohtaan viileästi. Liity vihreisiin ja tue heitä tai jotain edustajaa esimerkiksi fatim diarraa joka on räväkkä ja sanavalmis
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka väittävät Suomessa olevan rasismia, haluavat nähdä sitä sielläkin missä sitä ei ole.
Juuri vähemmistökulttuurin edustaja pauhasi lehdessä miten hotellit haluavat juuri heiltä höylätä luottokortin etukäteen. Toimittaja ei ollut ilmeisesti koskaan yöpynyt hotellissa, kun ei kirjoittaessaan tiennyt, että ihan kaikilta se höylätään etukäteen. Meiltäkin, kokovalkoiselta keskituloiselta lapsiperheeltä.
Rasismi jää kyllä huomaamatta sellaiselta, joka ei kuulu itse johonkin vähemmistöön/tule tulkituksi sen jäseneksi.
Mua on haukuttu nje*krun hu0*raksi kun olin ulkoiluttamassa tuttava perheeni tummaihoista lasta (luulivat varmaan omakseni) ja rys*sssäksi kun puhuin venäjäksi puhelimeen bussissa (olen kantasuomalainen, mutta opiskellut venäjän).
Noiden kokemusten jälkeen en voi sinisilmäisesti sanoa että Suomessa ei ole rasismia. Kyllä on, jos tuollaista tullaan julkisella paikalla ihmiselle sanomaan.
Krokotiilinkyynelehdi netissä äänekkäästi, vaihda somekuvasi muodin mukaan, vaadi kosmeettisia muutoksia, mutta ole puuttumatta mihinkään juurisyihin. Aivan kuten erään liikeen kaapanneet hyväosaiset, jotka vaikuttavat heiluttelemalla hupimarssilla kylttiä "Africa on Toton paras kappale".
Tyyppi2 kirjoitti:
Erityisen hienoa on tässä keskutelussa, että suomalaiset valkoiset ihmiset tulevat kertomaan miten ei rasismia. Tämä on juuri sitä parhaillaan.
Tunnistatko oman viestisi implisiittisen rasistisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikea tajuta milloin oma kommentti on rasistinen, niin kuvitelkoon miltä itsestä tuntuisi kuulua ryhmään, jonka edustajat saavat lukea/kuulla jatkuvasti epäinhimillistäviä kommentteja ryhmästään. Yksilöllisyys on viety etkä voi koskaan todistella itseäsi tarpeeksi, koska kaikki saadaan käännettyä kannaltasi negatiivisesti.
Mikä tuosta tekee rasistista? Et ole tainnut koskaan asua Suomessa, kun et tiedä, että tuollaista se on täällä kaikille. Myös meille syntyperäisille, suomenkielisille, valkoihoisille, taviksille.
On vähättelevää, epäkunnioittavaa ja tietämätöntä vihjata, että kaikilla on yhtä vaikeaa.
En ole ikinä kokenut, että joutuisin valkoihoisena suomalaisena taviksena todistelemaan kunnollisuuttani, rehellisyyttäni tms. enempää kuin muut, ellen omalla käytökselläni YKSILÖNÄ aiheuta epäluottamusta. Toki kuulen vähättelyä kohdistuen yleisesti joihinkin ryhmiin joihin kuulun (naiset, työttömät), ja pidän sitä melko ahdistavana. Mutta on naurettavaa esittää, että en silti pääsisi ilman omaa ansiotani helpommalla kuin jotkut muut, sen takia mitä yleistyksiä minusta tehdään tai ollaan tekemättä.
Olin mukana kun kaverini etsi asuntoa. Hän sai asunnon romanin ohi, joka oli sopinut asunnon katsomisesta aiemmin. Asunnon omistaja tapasi kaverini ensin eikä tavannut sitä romania ollenkaan. Hän sanoi suoraan, että mieluummin vuokraa kaverilleni (valkoinen "perus" suomalainen mies) kuin romanille. Jo puhelimessa vuokranantaja antoi ymmärtää, että kaverini on etusijalla. Kaverini ei tarvinnut itse todistella, että oli "luotettavampi", eli lopputulos ei ollut mitenkään hänen omaa ansiotaan suhteessa toiseen hakijaan. Kaverini sanoi omistajalle jopa suoraan, outona huumorinaan, että Kelalla meinaa vuokran maksattaa, eipä ollut siis parjatusta työttömyydestäkään mitään haittaa tuossa tilanteessa.
Ihmisen asemaan yhteiskunnassa vaikuttaa moni asia, työtilanne, paino, sukupuoli, sosiaalinen status, tavallisuus, ulkoinen viehättävyys, etnisyys, terveys... näitä on vaikka millä mitalla. Voit tiedostaa sekä sen miksi sinulla on jossakin suhteessa elämässä vaikeampaa kuin jollain toisella, sekä sen että miksi jollain toisella on vaikeampaa. Ellei muiden takia, niin edes oman todellisuudentajun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi2 kirjoitti:
Jaahas, nyt sitä rasismia taas onkin mielestäsi olemassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi2 kirjoitti:
Jaahas, nyt sitä rasismia taas onkin mielestäsi olemassa...
Miten niin taas?
Tulee ihan Gestapo mieleen joistain neuvoista.
varisverkosto kaipaa aktiivisia toimijoita mm. polttamaan bussivarikoita.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka väittävät Suomessa olevan rasismia, haluavat nähdä sitä sielläkin missä sitä ei ole.
Juuri vähemmistökulttuurin edustaja pauhasi lehdessä miten hotellit haluavat juuri heiltä höylätä luottokortin etukäteen. Toimittaja ei ollut ilmeisesti koskaan yöpynyt hotellissa, kun ei kirjoittaessaan tiennyt, että ihan kaikilta se höylätään etukäteen. Meiltäkin, kokovalkoiselta keskituloiselta lapsiperheeltä.
Kaikki isommat hotellit ainakin vaatii sen visan höyläämisen etukäteen varkauksien ja huijauksien varalta. Muistan kun ekan kerran törmäsin tähän tapaan, oliskohan ollut 90-luvulla, lontoolaisessa hotellissa, niin kyselin ihmeissäni ääneen respalta, että miksi he halusivat höylätä korttiani. Huoneeni oli maksettu etukäteen, enkä todellakaan pöllinyt mitään hotellien kälysiä pyyhkeitä tai miniviinapulloja. Tämä oli heillä tapa, ja siihen oli kaikkien pakko suostua. Mitenköhän kävi käteisen rakastajille tai rotunsa ärhäkkäästi tiedostaville?
Tyyppi2 kirjoitti:
Mun paras ystävä on tummaihoinen. Hän sanoo että ei ole koskaan kokenut Suomessa rasismia, vaikka on asunut täällä jo useita vuosia. Hän onkin itse ystävällinen ja rehellinen, aivan ihana ihminen. Yleensä metsä vastaa niin kuin huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy lähteä Suomen ulkopuolelle, jos kovin aktiivisesti haluaa vastustaa. Suomessa ongelma on niin marginaalinen, ettei sitä kovin näkyvästi voi vastustaa.
Suomi on Euroopan rasistisimpia maita. Näkeehän sen jo siitäkin, miten rasistista on keskustelu, jossa rasismin olemassaolo kielletään tai käännetään päälaelleen.
Jos on vaikea tajuta milloin oma kommentti on rasistinen, niin kuvitelkoon miltä itsestä tuntuisi kuulua ryhmään, jonka edustajat saavat lukea/kuulla jatkuvasti epäinhimillistäviä kommentteja ryhmästään. Yksilöllisyys on viety etkä voi koskaan todistella itseäsi tarpeeksi, koska kaikki saadaan käännettyä kannaltasi negatiivisesti.
Höpöhöpö. Viro, Puola ja Unkari ovat paljon rasistisempia esim.
Mun yksi kaveri oli sitä mieltä, että kaikki jotka eivät muuttaneet fb-kuvaansa BLM-liikkeen aktiivisimpina aikoina joihinkin ihme BLM-kehyksiin (?), olivat vastuuta pakoilevia pelkureita. Pikku kännissä avautui, että oli kuulemma ollut muhunkin pettynyt kun en ollut päivittänyt profiilikuvaani BLM teemalla. Olin ihan että hän, oon viimeksi ollut facessa jouluna. Ja mikä käytännön iloa ja hyötyä siitä on kenellekään, että kehystetään facen profiilikuvia milloin pride-teemalla, milloin jollain muulla? Maailma paremmaksi profiilikuvien avulla. Sitten kun on kahdessa sekunnissa klikannut itselleen teeman mukaisen profiilikuvan kehykset, voi kokea suurta moraalista ylemmyyttä, että nyt mäpäs olen ottanut tärkeään aiheeseen kantaa ja oon hyvä ihminen. Niih! Toisin kuten toi anoppi Sirkka-Liisa, jonka läski pärstä komeilee ihan ilman mitään kantaaottavia kehyksiä.
Mun kepeämmät vinkit:
-Diggaile mustasta musiikista. James Brown on mun suosikki.
-Ota musta poikaystävä. Viikon kun olet seurustellut, väri unohtuu, ja luonne nousee tärkeämmäksi.
-Fanita mustia urheilijoita tai näyttelijöitä.
-Muista että jokainen on yksilö.
Vierailija kirjoitti:
Koita saada nuo muualta tulleet raizkailijat pois suomesta. Ne kun vihaavat suomalaisia ja ovat siis pahimman luokan rasisteja.
Rikolliset on perseestä, oli ne minkä värisiä tahansa. Taas pitäisi nähdä se käytös, eikä katsoa ihonväriä.
Rasistista on kuitenkin se, jos ei ole jostain "rodusta" ikinä mitään muuta kuin negatiivista sanottavaa. Se että systemaattisesti etsii vain vikoja ja huonoja esimerkkejä. Aiheuttaen turvattomuuden tunnetta tuon "rodun" edustajille yleisesti, toimien heidän ihmisarvon riistämisensä eteen.