Millä tavoilla tai tavalla vastustaisin aktiivisesti rasismia
Passiivinen rasismin vastustaminen = ei ajattele rasistisesti. Tämä on helppo homma :) mutta miten vastustan aktiivisesti rasismia?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yrittänyt näillä keinoilla:
- Kouluta itseäsi - lue rasismista Suomessa, kuuntele podcasteja, mitä ikinä. Niin opit ymmärtämään ja sanoittamaan ilmiötä.
- Tunnista itsessäsi ennakkoluulot (meillä kaikilla on!) ja yritä opetella niistä pois.
- Puutu rasistiseen toimintaan - huomauta kielenkäytöstä, ennakkoluuloista, rasistisista "vitseistä", jne.
- ilmianna rasistista sisältöä somessa.
- Liity järjestöihin, lahjoita rasisminvastaiseen työhön jos voit
Nämä nyt ei ole kauhean isoja juttuja, mutta jotain, ja ehkä ihan siedettävä alku.
Hei täähän on helppoa! Alan huomauttelemaan Blondi-vitseistä!
Vierailija kirjoitti:
Mun kepeämmät vinkit:
-Diggaile mustasta musiikista. James Brown on mun suosikki.
-Ota musta poikaystävä. Viikon kun olet seurustellut, väri unohtuu, ja luonne nousee tärkeämmäksi.
-Fanita mustia urheilijoita tai näyttelijöitä.
-Muista että jokainen on yksilö.
Onpa rasistinen vinkki valita musiikki laulajan ihonvärin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kepeämmät vinkit:
-Ota musta poikaystävä. Viikon kun olet seurustellut, väri unohtuu, ja luonne nousee tärkeämmäksi.
Samalla lailla kehotettiin lukemaan mustia kirjailijoita rasisminvastaisessa kampanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kepeämmät vinkit:
En pelkästään kehottanut valitsemaan, vaan diggailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yrittänyt näillä keinoilla:
- Kouluta itseäsi - lue rasismista Suomessa, kuuntele podcasteja, mitä ikinä. Niin opit ymmärtämään ja sanoittamaan ilmiötä.
- Tunnista itsessäsi ennakkoluulot (meillä kaikilla on!) ja yritä opetella niistä pois.
- Puutu rasistiseen toimintaan - huomauta kielenkäytöstä, ennakkoluuloista, rasistisista "vitseistä", jne.
- ilmianna rasistista sisältöä somessa.
- Liity järjestöihin, lahjoita rasisminvastaiseen työhön jos voit
Nämä nyt ei ole kauhean isoja juttuja, mutta jotain, ja ehkä ihan siedettävä alku.
Hei täähän on helppoa! Alan huomauttelemaan Blondi-vitseistä!
Totta kai kannattaa, jos ne kokee häiritseviksi! Se ei tosin ole rasismiin vaan seksismiin puuttumista, mutta olen sun kanssa samaa mieltä siitä, että kaikki tuollaiset asenteelliset "vitsit" voisi heittää romukoppaan😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kepeämmät vinkit:
Samalla lailla kehotettiin lukemaan mustia kirjailijoita rasisminvastaisessa kampanjassa.
Mitä niistä pitäisi lukea? Tatuointejako?
Kohtelet vaan ihmisiä ihmisinä, ei sinä mitään julistuksia tarvita.
Mun mies on intialaistaustainen. Ei asuta tällä hetkellä Suomessa, mutta ollaan asuttu vuosia sitten. Nyt asutaan eräässä kansainvälisessä lähi-idän öljyvaltiossa, jossa suurin osa asukkaista on expatteja. Aiemmin ollaan asuttu mm. Lontoossa, missä mies on syntynyt.
Mieheni on kommentoinut, että hänen on hyvin vaikea ymmärtää tiettyjen suomalaisten piirien itseruoskintaa suomalaisen rasismin suhteen. Hänen mielestään rasismia on globaalisti kaikkialla ja Suomen tilanne todella hyvä, koska Suomessa ei ihan oikeasti ole rakenteellista rasismia. Olin kerran käymässä mieheni kanssa hänen vanhempiensa kotimaassa Intiassa ja mies kertoi, että siellä paikallisella kielellä oli minulle huudeltu törkeyksiä vieraiden ihmisten toimesta. Mieheni sanoi, että tietty osa maailman väestöstä on törppöjä kansallisuudesta tai etnisestä taustasta riippuen eikä se vielä riitä tekemään heistä rasisteja.
Miksi tämä keskustelu on tällaista?
Ap pyysi vinkkejä aktiiviseen antirasistiseen toimintaan, EI keskustelua siitä, onko sille tarvetta vai ei.
Tehkää oma ketju aiheeseen liittymättömille asioille😡
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitäisi sitä vastustaa aktiivisesti? Eikö toi ole vähän tekopyhää ja teeskentelyä jos sulla ei omassa elinpiirissäsi mitään rasismia ole vastustettavaksi.
Ei se ole tekopyhää teeskentelyä.
Tekopyhää teeskentelyä on väittää ettei rasismia ole olemassa.
Jos joku tietää Afrikassa olevan kirahveja, onko se tekopyhää teeskentelyä jos sanoja ei ole itse niitä nähnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitäisi sitä vastustaa aktiivisesti? Eikö toi ole vähän tekopyhää ja teeskentelyä jos sulla ei omassa elinpiirissäsi mitään rasismia ole vastustettavaksi.
Jos joku tietää Afrikassa olevan kirahveja, onko se tekopyhää teeskentelyä jos sanoja ei ole itse niitä nähnyt?
Se mitä on Afrikassa on ihan eri asia kuin mitä on Suomessa.
Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aitoa rasismia on aika vaikeaa löytää. Ehkä sitä löytää jostain vastarintaliikkeen tilaisuuksista, missä aidosti vihataan ihmisiä heidän rotunsa takia. Mutta rasismia myydään tehokkaasti "vastuullisen median" toimesta jatkuvasti. Jos vastustaa maahánmuuttoa, niin sillähän ei oikeasti ole tekemistä rasismin kanssa. Silloin ei inhota ketään ihonvärin perusteella, vaan pyritään välttämään ylimääräisiä kustannuksia ja torjumaan Suomelle haitallisen kulttuurin leviämistä. Se ei ole rasismia, vaikka sitä sellaisena myydään.
Suomessa joudut jopa etsimällä etsimään aitoa rasismia, mikäli sellaiseen haluat törmätä.
Kyllä tuo muiden kulttuurien näkeminen Suomelle haitallisina on ihan aitoa rasismia.
Ihan asiallisesti kirjoittaen: ei se ole. Jos jossain kulttuureissa on meille haitallisia elementtejä, niin sellaisen vastustamista kutsutaan terveeksi järjeksi. Ajatusleikkinä, jos jossain kulttuureissa ihmisten syöminen on ok, niin ei tänne sellaista kulttuuria kaivata. Se ei ole vihaa ketään kohtaan siksi, että sattuu nyt olemaan ihonväriltään erilainen. Rasismi, kuten sen nimen etymologia jo viittaa, on vihaa johonkin toiseen rotuun kuulumisesta.
Oletko itse yhtä kuin suomalainen kulttuuri? Täällä kuulemma tanssitaan tangoa, juodaan viinaa ja saunotaan, väkivalta on tyypillistä, erityisesti kännissä. Kuvaako tämä sinua ja haluatko aina ulkomaille mennessäsi edustaa juuri näitä piirteitä? Suomi on olevinaan myös tasa-arvoinen maa, mutta tämänkin palstan viesteistä näkee päivittäin, että kaikki eivät todellakaan pidä sitä tavoiteltavana asiana. Se että kuvittelee tietysti kulttuurista tulevan olevan samasta muotista ei eroa käytännössä mitenkään ihonväriin perustuvasta rasismista.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä kerta on kaikkialla, niin eikö tuo ole silloin aika normaalia ihmisille.
Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaan vouhottaminen rasismista.
Sitä on aina ollut, on ja tulee aina olemaan.
Ihmiset ovat ilkeitä toisiaan kohtaan.
Lopetan rasismista "vouhottamisen" vasta kun te olette lopettaneet koulu"kiusaamisesta" vouhottamisen. Koulukiusaamista on ollut niin kauan kuin koulujakin, ja sitä tulee aina olemaan.
Eli näyttäkää itse esimerkkiä, ja lopettakaa koulu"kiusattujen" kersojen hyysääminen ja uhriuttaminen.
Joo o, nyt jo kuinka monta minun viestiä poistettu koska ? Kertokaas sitten onko esimerkiksi seuraavat olleet rasismia minua kohtaan, pohjustetaan että olen fiftyfifty Suomalainen/Saksalainen. Kohta 1. Ala-asteella tätit yrittivät poistaa minun R:n ääntämisen kun ei soveltunut Suomeen, ei onnistunut ja vieläkin äännän eritavalla kuin muut -> tästä seurasi kiusaamista ja painostusta noiden puheopettajien kohdalta. Kohta 2. Naapurin lapset kun saivat tietää että olen syntynyt Saksassa, niin kaikki varmaan arvaa miksi minua haukuttiin ja pitkään koko ala-asteen ajan. Tämän palstan mukaan mikään näistä ei olisi rasismia tai edes huomion arvoisia asioita.
Noh, pitää myöntää että en sitä itsekkään niin kokenut, mutta olinko väärässä ? Tästä viestistä tekin voisitte oppia jotain.
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi2 kirjoitti:
Erityisen hienoa on tässä keskutelussa, että suomalaiset valkoiset ihmiset tulevat kertomaan miten ei rasismia. Tämä on juuri sitä parhaillaan.
Mun paras ystävä on tummaihoinen. Hän sanoo että ei ole koskaan kokenut Suomessa rasismia, vaikka on asunut täällä jo useita vuosia. Hän onkin itse ystävällinen ja rehellinen, aivan ihana ihminen. Yleensä metsä vastaa niin kuin huudetaan.
Minä en ole koskaan kokenut koulukiusaamista tai seksuaalista ahdistelua. Olen siis hyvä ihminen. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, mutta tekopyhää teeskentelyä olisi kuvitella pelastavansa maailman kirahvit valistamalla ympärillään olevia takahikiäläisiä kirahvien salametsästyksestä.
Olet tyhmä! Te persut olette tekopyhiä teeskentelijöitä. Ei kyse ole mistään pelastamisesta. Rasismia on Suomessa paljon, vaikka kirahveja ei olekaan. Ja kyllähän suomalaisessa mediassa on ollut asiaa ulkomaillakin tapahtuvasta salametsästyksestä. Ja miksi ei saisi olla? Miksi ihmiset eivät saisi olla kiinnostuneita mistään muusta kuin persujen perseenrei'istä?
En ole mikään persu, ja kirahvien salametsästys kiinnostaa kyllä minuakin. Mutta nyt ei puhuta siitä, saako suomalaisessa mediassa olla dokumenttia kirahvien salametsästyksestä. Totta kai saa. Mutta minun aktiivinen salametsästyksenvastainen työni menisi aika lailla hukkaan takahikiällä. Se oli pointtini.
Samalla tapaa on vaikea tehdä mitään hyödyllistä rasisminvastaista aktivismia jossain pikkupaikkakunnalla, jossa erilaisia ihmisiä ei edes näy. Isommassa kaupungissa ap:n kannattaa itse selvittää, miten sitä rasismia ilmenee, jotta sitä vastaan voi käytännössä taistella. Rasismi ei ole joka paikassa samanlaista, kuten näemme jo Suomen ja Yhdysvaltojen suurista eroista.
Somessahan tuntuu useimpien käsitys rasisminvastaisesta aktivismista olevan amerikkalaisten vetoomusten ja lahjoituslinkkien jakaminen.
SINÄ OLET PERSU!
Ei missään pikkupaikkakunnilla ole tehty mitään rasisminvastaista aktivismia. Kaikki sellainen aktivismi keskittyy Suomessa isoihin kaupunkeihin, ihan kuten toivoitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kepeämmät vinkit:
Tuo on ihan hyvä neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kepeämmät vinkit:
Tuo on ihan hyvä neuvo.
Lukisin kirjaa vain sen vuoksi, että se on mustan kirjoittama? Valitsen lukemiseni ihan eri syistä kuin kirjoittajan ihonvärin perusteella.
MIKSI ei saisi lukea mustan kirjoittamaa kirjaa? Lukuhaasteissa valitaan kirja esim. seuraavilla perusteilla:
-kannen väri
-kirja sijoittuu tulevaisuuteen
-kirjan kirjoittajan nimipäivä on heinäkuussa
-kirjassa ollaan saarella
-kirjoittaja on japanilainen
-kirja kertoo ajasta ennen syntymääsi
-kirjan nimi alkaa k-kirjaimella
On satoja tapoja valita luettava kirja. MIKSI ei saisi valita mustaihoisen kirjoittamaa kirjaa? Ei se ole yhtään sen huonompi kuin mikään muukaan lukuhaaste. MIKSI on sallittua valita esim. japanilaisen kirjoittama kirja, mutta mustaihoisen kirjaa ei saa valita?
Tämä selittääkin sen, mikseivät vaan kalasta ja ole onnellisia ihanasta maastaan. Äyriäisiä syömällä pitäis olla älykkäitäkin.