Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noloimmat väärin kuulemasi tai ymmärtämäsi sanat?

Vierailija
17.05.2013 |

Kahvikuula, Nikkeli-indeksi

Kommentit (641)

Vierailija
1/641 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tajusin vasta pari viikkoa sitten, että K-marketin mainoksen lopussa ei lauletakaan "dokkers hoitaa homman" vaan "kauppias hoitaa homman". Koskaan en ollut kyseenalaistanut, että mikä helkutin dokkers. :D

Vierailija
2/641 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja yläasteella luulin, että sana "pateettinen" on anglismi ja tarkoittaa säälittävää. :)

49

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/641 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä kelpaa vastaukseksi, vaikka tämä onkin väärin luettu sana. Luin nimittäin lapsena monen vuoden ajan Valionmaitotölkkien kyljestä, että "Sailytettävä kylmässä, VALIOTA suojattuna". kunnes yhtenä päivänä tajusin, että siinä luki tietenkin, että siinä lukee tietenkin että "Säilytettävä kylmässä, VALOLTA suojattuna". Ihmettelin sitten, että miksi ihmeessä Valion maitoa täytyy säilyttää Valiolta suojattuna.

Vierailija
4/641 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni mielestä elokuvissa on pelottavia riiviöitä. En tähän päivään mennessä ole naurultani päässyt oikaisemaan näitä riiviöitä riivaajoiksi. :D

Vierailija
5/641 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin pitkään, että sana "jäävi" tarkoittaa  huonoa tms. Esim. "Olen jäävi sanomaan tästä asiasta yhtään mitään" tarkoittaisi: "Olen huono sanomaan tästä yhtään mitään". Hävettää vieläkin, koska ties missä yhteydessä olen tuota sanaa käyttänyt.

Lapsena luulin, että maitopurkeissa lukeva "parasta ennen" tarkoittaa, että maito oli parasta joskus ennenvanhaan. Ihmettelin, että miksi siitä maidosta ei sitten nykyään muka saada niin hyvää kuin ennen.

Vierailija
6/641 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 19:09"]

Valituista Paloista tuli mieleen, että aikuisikään asti luulin että Valitut Palat on jotain ranskaa ja lausutaan Valiityt Palaat. 

[/quote]

Harvoin repeän kunnolla vauva-sivuilla mutta nyt jösses :D:D

Vierailija
7/641 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käsi kädessä kuljemme taltioon, ja se minua niin ravistaa....Ei ollut aavistustakaan mikä se taltio oli.

Vasta aikuisena selvisi miten sanat meni.

Vierailija
8/641 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen sairaanhoitajaksi. Eräissä power point-dioissa oli ohjeistuksia siihen, miten leikkaussalissa toimitaan. Yksi kohta oli, että "Ota huomioon, että potilas kuulee kaiken, mitä salissa puhutaan". Minä jo mielessäni kuvittelin, että joku hoitaja käy aina välillä kyselemässä potilaalta tähän tyyliin: "Tämä kirurgi Markku juuri tässä sanoi, että hän käy ostamassa töiden jälkeen kaupasta maitoa. Keskusteltiin myös Riitan lasten koulunkäynnistä. Kuulithan varmasti?" Hetken päästä mulle vasta tuli ahaa-elämys, että mitä tuolla kohdalla oikeasti tarkoitettiin. :D

Vierailija
9/641 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatiltani toimittaja ja meille tulee todella paljon erilaisia tiedotteita sähköpostitse joka ikinen päivä. Yleensä meillä lehdessä (pieni paikallislehti) kaikki toimittajat käsittelevät näitä posteja, mutta eräänä päivänä tehtävä jäi minun vastuulleni. Muiden töiden lisäksi tietysti.

No, kuten arvata saattaa, postin seuraamisessa meni paljon aikaa, koska tunnollisena luin kaikki läpi ja etsin meille kuuluvat tiedot.

Työpäivän lopussa aloin olla jo aika kuitti, kun vielä tarkistin sähköpostin. Ihmettelin todella paljon, kun meille oli tullut tiedote sotaveteraanien hyväksi järjestettävästä makkarakeräyksestä. Mietin ja mietin, että miksi IHMEESSÄ heille pitää MAKKAROITA kerätä ja että kelpaako sinne ihan kaikki makkarat.... Ajattelin, ettei tässä ole päätä eikä häntää ja tankkasin sanan kirjain kerrallaan..

Noh, kuten kaikki varmasti jo tässä vaiheessa arvaavat, oli kyseessä veteraanien hyväksi toimitettu markkakeräys.

Vierailija
10/641 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tässä keskustelussa toisena osapuolena eli myyjän ominaisuudessa

- Missä teillä on Tilkan kermaa?

- Anteeksi, tarkoititko Pirkan kermaa?

- En vaan Tilkan!

-................... Kuulehan onko sinulla resepti jossa lukee "tilkka kermaa"

- joo, on!

- niin, se tilkka tarkoittaa lorausta, ei se ole valmistajan nimi.

:-) 

Vierailija
11/641 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakaise ulos - Rakastan sua

Vierailija
12/641 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmaanorjanhirvikoira eli harmaan orjan hirvikoira.

Vierailija
13/641 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset laulavat Katti Matikaisen tunnaria "maaliin osuu kanankakkaheitto" (tämä tarkka heitto).

Yhdyssanat voivat myös olla joskus hankalia, esim. avo-kassukka tai lihake-pakko..

Vierailija
14/641 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilkan kermasta tuli mieleen vanha vitsi, jossa äijät miettivät, oliko nyrkkeilijä Elis Ask rikas vai ei. Toinen oli sitä mieltä että pakkohan sen on olla, kun kaupastakin saa vain Askin pastilleja, Askin tupakkaa ja Askin vaikka mitä.

(Anteeksi off-topic.)

Vierailija
15/641 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin paikallisbussissa kyltin "Hättilässä vedä vivusta ja avaa ovi" . Hättilä oli sen reitin päätepysäkin nimi ja kysyin kuskilta, että miksi ihmeessä Hättilässä pitää vetää vivusta. Ajattelin että miksei kuski voisi aukaista siellä ovea automaattisesti, niinkuin muillakin pysäkeillä.

Kyltissä lukikin "Hätätilassa vedä vivusta ja avaa ovi.

Vierailija
16/641 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli googlettaa pateettinen. Enpäs tiennyt että sillä on toinenkin merkitys, kun tuo anglismi. Välillä ihmettelen miksi tulen tänne palstalle, mutta onhan tällä sivistäväkin vaikutus.

http://fi.wiktionary.org/wiki/pateettinen

Vierailija
17/641 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpi on muuten oikein, SÄLEkaihtimet vai SÄDEkaihtimet? :D

Vierailija
18/641 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 09:49"]

kumpi on muuten oikein, SÄLEkaihtimet vai SÄDEkaihtimet? :D

[/quote]

Säle.

Yhden kaverin puolesta sai nuorena kokea myötähäpeän sekaista vahingoniloa. Luuli että televisio on murresana, ja erottuakseen meistä maalaisjunteista puhui aina telvisiosta.

Vierailija
19/641 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sälekaihdin on oikein, koska kaihdin muodostuu säleistä.

Vierailija
20/641 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin todella pitkään, että desimaali on desiMAILI. Tajusin vasta lukiossa (!) asian oikean laidan. Kaiken lisäksi minulla oli sekä laaja matematiikka että fysiikka. Eihän tuo sinänsä laskutoimituksiin vaikuttanut, mutta olin silti todella nolo, kun opettaja luokan kuullen korjasi vastaukseni.