Onko jotenkin ihmeellistä, jos on 26 v ,eikä ole vielä yhtäkään lasta
Äitini mielestä on ja kovasti yrittää painostaa minua. Käsittämätöntä. Äitini väittää, että kolmekymppisenä on jo liian vanha tekemään lapsia koska riskit kasvaa silloin sekä hedelmällisyys laskee radikaalisti. Ahdistavaa
Kommentit (32)
No ei ole, tai ehkä jossain raamattuvyöhykkeellä.
Ei. Itse täytän kohta 26 enkä todellakaan halua lapsia.
Ei. Olemme puolisoni kanssa 50+ ja ei ole lapsia.
Tosin äitisi on oikeassa terveysriskeistä. Jos lapsia aikoo hankkia, se kannattaa tehdä aika nuorena.
Mun äiti on vähän samanlainen kuin sun. Aina kyselee miksei minulla ja puolisollani ole jo lasta vaikka olen jo niin "vanha". Tosiaan ikää minulla vasta 24 :D uskon tämän liittyvän äitini vanhanaikaisuuteen, elää edelleen siellä 70 luvulla
On outoa silloin, jos olet lesta. Muuten ei
Olen 32v. eikä minulla ole lapsia. Tosin olen nyt raskaana. Yksi kerta ilman ehkäisyä riitti. On kyllä totta, että hedelmällisyys laskee iän myötä, mutta se laskee radikaalisti vasta 35-vuotiaana ja siitä eteenpäin. Sulla on hyvin aikaa tulla raskaaksi, jos lisääntymisterveytesi on kunnossa.
Jos olet mormoni tai lestadiolainen ja ollut vuosia naimisissa, niin siinä tapauksessa on ihmeellistä, jos ei jo lapsia ole siunaantunut. Mutta koska kumpikin ryhmä on Suomessa pieniä, ei voida sanoa että näihin ryhmiin kuuluminen olisi normaalia, joten 26-vuotiaana on ihan normaalia olla vielä lapseton.
Onko ap:n äiti kouluttamaton vai mikä häntä vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on vähän samanlainen kuin sun. Aina kyselee miksei minulla ja puolisollani ole jo lasta vaikka olen jo niin "vanha". Tosiaan ikää minulla vasta 24 :D uskon tämän liittyvän äitini vanhanaikaisuuteen, elää edelleen siellä 70 luvulla
70-luvulla sut olisi jo luokiteltu vanhaksipiiaksi ja olisit joutunut maksamaan vanhanpiian veroa. Sen takia sun äiti varmaan on susta huolissaan 😁
Esikoisen saajan keski-ikä on jotain 30-32 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla sut olisi jo luokiteltu vanhaksipiiaksi ja olisit joutunut maksamaan vanhanpiian veroa. Sen takia sun äiti varmaan on susta huolissaan 😁
Ei se ole vanhapiika jos on puoliso.
Itse olen tyttärelleni sanonut että ei kannata miettiäkään koko asiaa kuin lähempänä 30v. Ja isäehdolasta vasta kannattaakin harkita huolella.
Mielestäni se kertoo enemmänkin ihmisen älykkyydestä sekä kyvystä suunnitella asioita pidemmän päälle, jos ei heti 19 kesäisenä tee ensimmäistä lasta. Tuollaisesta teiniäitiydestä tulee vain elämänkoulu-vibat, ensin pitää opiskella, säästää rahaa jne. Sitten vasta lapset. Elämän pitää olla tasapainossa sekä pitää pärjätä rahallisesti myös ennenkuin hankkii lapsia.
Olispa mun äiti tuollainen. Meillä taas just niin, että saimme lapset 20+ ja äitiyslomien välillä olen koko ajan opiskellut tai tehnyt lyhyttä työpäivää. Mieskin on edennyt omalla alallaan koko ajan ja on ikäisekseen todella hyvässä asemassa jo. Silti raskauteni tuomittiin kaikkialla ja ennustettiin, ettei nuorena solmittu avioliitto kestä enkä ikinä pääse elämässä eteenpäin, oikeaan suuntaan. Vaikka tuostakin on jo aikaa ja se aikaisempi "lähi"piiri jo onnittelee ja ihastelee elämäämme, täytyy myöntää, että sellainen perusluottamus on pysyvästi tuhottu kun on saanut yksin uida vastavirtaan. Mielestäni ihmisten kannattaisi olla varovaisempia siinä kuinka nuoria neuvovat.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Olemme puolisoni kanssa 50+ ja ei ole lapsia.
Tosin äitisi on oikeassa terveysriskeistä. Jos lapsia aikoo hankkia, se kannattaa tehdä aika nuorena.
Useimmat haluavat, että kuvioissa on myös puoliso ja että talous on vakaalla pohjalla ja oma elämä muutenkin sellaisella mallilla, että siinä uskaltaa ottaa vastuun uudesta ihmisestä.
Monilla se lapsenteko lykkääntyy kun ei löydy puolisoa ja/tai työelämä on epävarmaa/pirstaleista/stressaavaa ja/tai oma mielenterveys on heikoissa kantimissa.
Minusta on ihan ymmärrettävää, että ihminen haluaa antaa tulevalle lapselleen muutakin kuin pelkän elämän. Jos tuntuu, ettei pysty tarjoamaan omalle lapselleen hyvää elämää, niin on ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävääkin, että odottaa, kunnes kokee (edes jollain tasolla), että nyt pystyn huolehtimaan lapsestani hyvin.
Joillain menee se lisääntymisvietti kaiken muun harkinnan edelle, mutta ei silti pitäisi tuomita niitä, jotka myös harkitsevat pariskuntana omia valmiuksiaan hyvään vanhemmuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole vanhapiika jos on puoliso.
Ai niin olikin. Sori 😁
Ei mitenkään ihmeellistä. Omapa on asiasi ja näissä asioissa äidin mielipiteellä ei ole painoarvoa.
Onko ensimmäinen suonikohju jo ilmaantunut ja mitäs seksielämään?
Heitä noi.
Varmaan siksi kun niitä lapsia ennenaikaan tehtiin nuorena, toisinaan liiankin nuorena,, Nykyään ensisynnyttäjien ikä on noin 30 v. Sano äidillesi että lopettaa jankkaamasta, ei ole hänen asia koska sinä niitä lapsia teet tai teetkö ollenkaan. Omille tyttärilleni en todellakaan koskaan sanonut minkä ikäisenä heidän pitäisi tehdä lapsia, en myöskään että heidän yleensä pitäisi niitä tehdä. Tämä on joka naisen/pariskunnan yksityisasia johon vanhemmilla/appivanhemmilla ei ole asiaa sekaantua.
On. Oliko muuta?