Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhiksi uhriutuvat keskituloiset

Vierailija
12.07.2020 |

Kolmenkympin rajapyykin jälkeen on tuttavista ja kavereista alkanut putkahdella näitä, joilla on taloudelliset puitteet aivan mallillaan, mutta silti vingutaan rahan vähyydestä koko ajan. Pahimmat tapaukset vertailevat itseään joihinkin satoja tuhansia vuodessa tienaaviin ja ruikuttavat omaa "köyhyyttään".

Keskituloinen perhe, jossa on työssäkäyvät terveet vanhemmat, ei ole köyhä. Jos on otettu liikaa lainaa taloon ja muiden ulkoisten puitteiden kohentamiseen, se on aivan oma vika. Jos ei ole varaa päivittää autoa, se ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa käydä jatkuvasti hemmottelureissuilla, sekään ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa remontoida hieman trendeistä jälkeen jäänyttä keittiötä uutuudenkiiltäväksi, se ei myöskään ole köyhyyttä.

Yksi rasittavimmista ihmistyypeistä. Miten jotkut tulevat noin sokeaksi omalle tilanteelleen ja ympäröivälle maailmalle?

Kommentit (388)

Vierailija
321/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pikkuisen ristiriidassa tämä tekstisi. Sanot, että tuloerot ovat liian pienet, mutta silti olet huolissasi siitä, että tavallinen duunari ei pysty kasvattamaan tulojaan. Sehän siinä nimenomaan onkin ongelmana, että duunarin palkka on pieni riippumatta siitä työn määrästä. Miten tuloerojen kasvu mielestäsi parantaisi duunarin tilannetta? 

Duunari pystyy kyllä kasvattamaan tulojaan säästämällä ja sijoittamalla. Mutta tässäkin duunarin kohdalla verotus tuntuu kannustavan toiseen suuntaan. Kun palkasta menee veroa vaikka 15%, niin osingoista menee 25,5% ja luovutusvoitoista 30%. Tuntuu että tässä siitä säästämisestä rankaistaan, kun verotus on paljon ansiotuloverotusta kovempaa. Kuitenkin juuri pienituloiselle olisi tärkeää kartuttaa pääomatuloja pikku hiljaa, jos työskentelee alalla jossa etenemismahdollisuuksia ei juuri ole ja palkka junnaa paikallaan.

Vastaavasti suurituloiselle osakesäästämisen kautta tulevat osingot ovat kevyemmin verotettua tuloa. Jos omasta palkasta menee veroja 35-40% niin kyllähän tuo osinkoverotuksen 25,5% tuntuu kevyemmältä siihen verrattuna. 

Vierailija
322/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pieni palkka, se 2500€ ja siitä jää nettona 2000€.

Muistan kun minulla oli n. 10 vuotta sitten palkka tuon 2500€ niin siitä jäi nettona 1700€.

Sitten kun muutaman vuoden kuluttua palkka oli 3000€ niin siitä jäi nettona käteen tuo 2000€

Nyt 3500€ palkasta nettona tulee 2200€

Niin kovasti nousee progressio. 800€ veroja -> 1000€ veroja -> 1300€ veroja.

Taitaa kunnan veroprosentti vaikuttaa noin voimakkaasti kun muilla on niin erilaisia brutto/netto tietoja.

Onneksi olen kuitenkin ollut työelämässä mukana vaikka se onkin vienyt terveyden. Muuten saisin vain tuon 2500€ jos vasta nyt menisin töihin.

Köyhien on hankala ymmärtää progressiivista verotusta. Tulot nousee 500€, niin käteen jää satasia.

Kuukausi-

palkka Käteenjää Vero-prosentti

1500 € 1323 € 3,5 %

2000 € 1645 € 9,5 %

2500 € 1981 € 12,5 %

3000 € 2257 € 16,5 %

3500 € 2546 € 19 %

4000 € 2810 € 21,5 %

4500 € 3071 € 23,5 %

5000 € 3337 € 25 %

5500 € 3588 € 26,5 %

6000 € 3855 € 27,5 %

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/tiedatk…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että minulla on asiat paremmin kuin monella oikeasti köyhällä, mutta silti on oikeus valittaa kun toinen saman tienaava saa ilmaiseksi 17v säästöt lahjana.

Ei tuota kannata jäädä liiaksi murehtimaan. Mutta voit korjata asian omalla kohdallasi ja säästää omille lapsillesi lapsilisät. Jotta he saavat omaan elämäänsä vähän paremman alun kuin sinä sait. Varallisuuden kerryttäminen on hidas prosessi, mutta sinä voit sen aloittaa. 

Vierailija
324/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pieni palkka, se 2500€ ja siitä jää nettona 2000€.

Muistan kun minulla oli n. 10 vuotta sitten palkka tuon 2500€ niin siitä jäi nettona 1700€.

Sitten kun muutaman vuoden kuluttua palkka oli 3000€ niin siitä jäi nettona käteen tuo 2000€

Taitaa kunnan veroprosentti vaikuttaa noin voimakkaasti kun muilla on niin erilaisia brutto/netto tietoja.

Onneksi olen kuitenkin ollut työelämässä mukana vaikka se onkin vienyt terveyden. Muuten saisin vain tuon 2500€ jos vasta nyt menisin töihin.

Köyhien on hankala ymmärtää progressiivista verotusta. Tulot nousee 500€, niin käteen jää satasia.

Kuukausi-

1500 € 1323 € 3,5 %

2000 € 1645 € 9,5 %

2500 € 1981 € 12,5 %

3000 € 2257 € 16,5 %

3500 € 2546 € 19 %

4000 € 2810 € 21,5 %

4500 € 3071 € 23,5 %

5000 € 3337 € 25 %

5500 € 3588 € 26,5 %

6000 € 3855 € 27,5 %

Toisaalta voidaan ajatella että esim. tuossa 2000e brutto 1645e netto tuloluokassa on lastenhoitajat. Ja heidän työpanoksestaan on hyötyneet lähes kaikki jossain elämänsä vaiheessa.

Jos 6000e bruttotuloluokassa saisi vaikka nettona 5500e, ei hän enää nauttisi sitä lähes ilmaista päivähoitoa, ja nousisi myös hoitajan palkka kun työn saisi hinnoitella itse eikä vaihtoehtona enää olisi kunnallista hoitoa.

Vierailija
325/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ärsyyntynyt samasta! Tapasin vanhaa lapsuuden kaveriporukkaani jokin aika sitten ja oli puhetta, että lähtisimme käymään porukalla Tallinnassa. Oma tilanteeni on se, että käyn töissä, tienaan sen 2000e / kk käteen eli hyvin, mutta asun eron jälkeen yksin ja liian kalliisti, se toki on ollut oma valintani (vuokra yli tonnin). Pärjään juuri ja juuri, vaatteet kirppareilta, teen itse ruokaa, loppukuusta on tili tyhjä, mutta voisin tehdä kavereiden kanssa Tallinnanreissun vaikka luottokortin turvin. 

Reissu ei toteutu, koska yhdellä porukasta ei ole varaa. Tällä tyypillä on töissäkäyvä puoliso, kaksi lasta ja he ovat juuri alkamassa rakentaa omakotitaloa yhdelle Helsingin kalleimmista omakotitaloalueista (vanhempiensa vanhalle tontille). Tällä kaverillani on myös ainakin yksi sijoituasunto, jonka hän on saanut vanhemmiltaan nuorena, kuten kaikki hänen sisaruksensakin saivat. Kaverini isä on jo edesmennyt ja hän oli erittäin menestynyt ja tunnettu henkilö aikanaan omalla alallaan, eli perintöä on varmasti tullut. Mutta ei, ei ole varaa yhteen yhden yön Tallinnan reissuun. Ehkä parempi näin...

Vierailija
326/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pikkuisen ristiriidassa tämä tekstisi. Sanot, että tuloerot ovat liian pienet, mutta silti olet huolissasi siitä, että tavallinen duunari ei pysty kasvattamaan tulojaan. Sehän siinä nimenomaan onkin ongelmana, että duunarin palkka on pieni riippumatta siitä työn määrästä. Miten tuloerojen kasvu mielestäsi parantaisi duunarin tilannetta? 

Duunari pystyy kyllä kasvattamaan tulojaan säästämällä ja sijoittamalla. Mutta tässäkin duunarin kohdalla verotus tuntuu kannustavan toiseen suuntaan. Kun palkasta menee veroa vaikka 15%, niin osingoista menee 25,5% ja luovutusvoitoista 30%. Tuntuu että tässä siitä säästämisestä rankaistaan, kun verotus on paljon ansiotuloverotusta kovempaa. Kuitenkin juuri pienituloiselle olisi tärkeää kartuttaa pääomatuloja pikku hiljaa, jos työskentelee alalla jossa etenemismahdollisuuksia ei juuri ole ja palkka junnaa paikallaan.

Vastaavasti suurituloiselle osakesäästämisen kautta tulevat osingot ovat kevyemmin verotettua tuloa. Jos omasta palkasta menee veroja 35-40% niin kyllähän tuo osinkoverotuksen 25,5% tuntuu kevyemmältä siihen verrattuna. 

Millähän ihmeen logiikalla duunari pystyy samoista nettotuloista säästämään ja sijoittamaan, mutta työtön ei pysty? En ymmärrä, mikä tätä palstaa vaivaa, kun olen parin päivän sisällä noin 2000 kertaa joutunut sanomaan, että työssäkäyväkin voi olla pienituloinen ja joutua hakemaan asumistukea ja toimeentulotukea. 

Vierailija
327/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja veroista valittajat voisi joskus pitää turpansa kiinni. Suomen kaltaista hyvinvointivaltiota on rahoitettava jotenkin, ja sen sijaan että ostat merkkilaukun vuodessa niin osallistut näihin talkoisiin. Veroista valittajat eivät taida muistaa olleensa täysin saamapuolella noin 20 ensimmäistä vuotta elämästään.

Itse maksan iloisena 1750 euron palkastani verot. Paljolla en siis pysty osallistumaan, reilu satanen kuussa. Se ei silti ole paljoa pois, ja vastineeksi sillä saa paljon. Myös hyvä- ja keskituloiset saavat vastineeksi vaikka ja mitä vaikka toisin väittävät: ilmaisen korkeakoulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon lapsilleen ja huippuluokan sairaanhoitoa todella halvalla.

No helppohan se on pienituloisena olla iloinen veronmaksaja. Itse tienaan bruttona noin 2500€/kk ja veroihin menee 10% palkasta. Ei tuo minusta paha ole. Mutta mieheni tienaa vähän reilummin ja häneltä menee 41,5% veroihin ja 8,4% sivukuluihin. Onko se nyt kohtuullista että bruttopalkasta jää nippa nappa puolet itselle? Eivät nuo isot palkat ilmaiseksi tule, kyllä niiden eteen on töitä tehty kovasti ja pitkään. Ei se kivalta tunnu, että verottaja vie siitä heti 4000€ päältä. Joku kohtuullisuus tässä pitäisi olla, työntekijöitä kuritetaan kohtuuttomasti raskaalla verotuksella. 

Näinhän se on. Suuressa ja mahtavassa Neuvostoliitossa, eikun Venäjähän se nykyisin on, on kiinteä veroprosentti 12%, mutta ei siellä ole tarjolla halpoja (huom. ennen ilmaisia) hyvinvointivaltion palveluita. Toisaalta se on Suomessa aivan todella törkeää että yksilö ottaa lainaa ja opintovapaata vuodeksi että hankkii vähän paremman kouluksen ja saa siitä pienen palkankorotuksen, josta ei hyödy käytännössä kuin verottaja.

Kyllä tuloerot ovat Suomessa LIIAN PIENET. Se kuka uhraa koko elämänsä, terveytensä ja vapaa-aikansa työelämälle niin pitäisi jäädä käteen muutakin kuin känsät. Tämän progressiivisen verotuksen takia Suomeen luotiin ansio, -ja osinko -verotus. Kun tulot nousee riittävän suuriksi niin ei kannata nostaa ansiotuloja vaan ottaa osinkona. Tavallinen duunari ei siihen vain kovin helposti pysty. Pitäisi perustaa firma, laskuttaa sen kautta ja nostaa osinkoja. Eniten vituttaa että veroja nostellaan koko ajan ja sitten ne rahat lahjoitetaan taivaan tuuliin, eikä käytetä Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehitykseen.

Ei ole ristiriidassa. Duunarin ei pitäisi edes voida olla köyhä ja jos tekee duunia niin palkkaa pitäisi maksaa sen verran että sillä tulee toimeen ja hienosti. Näin oli Suomessa vielä -80 luvulla ja vasta -90 luvun lama pilasi hyvinhointivaltion, josta on jäljellä enää vain nimi. Nykyinen tuloero on aivan mitätön ja sen pitäisi olla suurempi. Pitäisi oikeasti olla valinta että "en halua tehdä töitä" ja "tyydyn elämän yhteiskunnan tarjoamalla minimitulolla". Sen pitäisi olla oma valinta ja uskon että harva sellaisen oikeasti tekisi, jos töitä tekemällä saisi paljon paremman elintason ja rahaa jäisi käteen. Sitten jos se duunari haluaisi tehdä enemmän töitä niin siitä pitäisi jäädä myös enemmän käteen. Tämän verotuksen progressio pilaa tehokkaasti. Jos ne Suomessa kerätyt verot käytettäisiin tämän maan asioiden parantamiseen niin kultainen -80 luku olisi täällä taas ja tuo yllä kuvattu maailma olisi todellisuutta, mutta ei.

Niin, ihannehan se olisi, että duunari ei olisi köyhä, mutta kyllä vain moni duunari ihan oikeasti on. 

Vierailija
328/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloinem maksaa kaikesta täyden hinnan. Ei saa tukia mihinkään ei valtiolta ei yksityiseltä taholta. Sinnitellään työssä joka vie mehut totaalisesti ja se hyöty työttömään verrattuna jää olemattomaksi. Joku moraali silti pitää vielä kiinni työelämässä ettei nyt toisten elätiksi ryhdytä. Työttömyys ei ole valinta aina tiedetään mutta ihan silloin tällöin mietin itse että onko mun järkeä pitää kiinni tästä oravapyörästä vai heittäytyä ajelehtimaan edes hetkeksi. Ja meitä on monta samoissa mietteissä. Outoa että köyhien/työttömien mielestä heille kuuluu sama elintaso kun keskituloselle tekemättä mitään sen eteen

Onkohan sinulla itsellesi sopiva ammatti/työ/työpaikka, jos työssäkäynti on sinnittelyä ja olo on kuin mehustettu päivästä toiseen? Mikä tekee työstäsi niin rankkaa - ja voisiko asiaan saada muutosta?

Toki työ on aina työtä, mutta on valtava merkitys sillä, tekeekö esimerkiksi töitä jotka ovat

- fyysisesti itselle liian raskaita suhteessa lihaskuntoon,

- tai onko liikaa sosiaalisia vaatimuksia, mutta on itse introvertti,

- tai jos työskentelytila on rauhaton avokonttori ja kaipaa hiljaista tilaa,

- jos työ on yhtenään asiasta toiseen pomppimista ja käytännönasioiden järjestelyä, mutta on parhaimmillaan matemaattisloogista älykkyyttä ja yhteen asiaan kerrallaan syventymistä vaativissa töissä,

- tai vaikkapa jos työkavereiden kanssa ei pysty olemaan vapaasti oma itsensä.

En suosittele jättäytymään työttömäksi, mutta kannattaa koittaa avata silmiä, jotta löytäisi muitakin mahdollisuuksia elämässä.

Tähän kommenttiin ”Outoa että köyhien/työttömien mielestä heille kuuluu sama elintaso kun keskituloselle tekemättä mitään sen eteen” vastaan:

Mitenkään en ajattele, että köyhälle sinällään kuuluisi sama kuin keskituloiselle, mutta kun muistan miten köyhänä ollessa oli henkisesti sairaan rankkaa päivästä toiseen se sinnittely. Niin sitä vasten ymmärrän paremmin sen, että köyhä valittaa siitä ettei voi ostaa asuntoa tai matkustella ulkomailla tms. kuin keskituloisten narinan. Vaikken keskituloisena ollessakaan pysty saamaan kaikkea sitä mitä köyhempänä kuvittelin, niin sentään pystyn itse tekemään jotain valintoja niukkojen resurssien käytöstä ja kohdentamaan ne itselle tärkeimpiin asioihin.

Vierailija
329/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ei ole mukana muita maksuja ja eri kunnnissa kunnallisverokin on hyvin erilainen.

2500 e/kk maksaa noin 30 % tuloistaan vero ja muita maksuja. Tämä 2500 e on pääkaupunkiseudulla raja että yh:n ei kannata mennä töihin. Koitan löytää linkin.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pieni palkka, se

2500€ ja siitä jää nettona 2000€.

Kuukausi-

1500 € 1323 € 3,5 %

2000 € 1645 € 9,5 %

2500 € 1981 € 12,5 %

3000 € 2257 € 16,5 %

3500 € 2546 € 19 %

4000 € 2810 € 21,5 %

4500 € 3071 € 23,5 %

5000 € 3337 € 25 %

5500 € 3588 € 26,5 %

6000 € 3855 € 27,5 %

Vierailija
330/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole muuttunut miksikään. Tuilla pelailijat, on suurimpia valittajia. Ilmaista rahaa tulee tonneja kuussa ja mikään ei riitä.

Toivon tosiaan että korona palauttaa järjen tähän hommaan. Sossun ja kelan rahoilla eläminen ilman moraalista ahdistusta on vahvasti periytyvää. Ajattelu että mun kuuluu saada ja käyttää kaikki tuet.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/palkka-2500-kk-tyo-ei-kannata-tallaist…

Vierailija
331/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää miten stressaavaa elämää täytellä tätä bingokupunkia ja viettää ”täydellistä” kesälomaa.

Ja kaikki tämä kusetus instaan.

Keskiluokkabingo käydään instassa ja facessa! Kuponkia täytetään uusilla täydellisillä (tai täydellisen epätäydellisillä) lomskuvilla.

Mitä tässä keskiluokkabingossa voittaa?

Kateellisia kavereita - onnea vain voittajille! 😂

Vierailija
332/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun ope. Lähes kahden vuoden työttömyyden jälkeen sain syksyllä alkavan 7 kk:n sijaisuuden. Työpaikka on 600 km:n päässä omistusasunnostamme. Syksyksi muutamme koko perhe tuolle työskentelypaikkakunnalle.

Palkkani on 2850 brutto. Perheasunnon vuokra työskentelypaikkakunnalta on 1500 eur + vesi ja autopaikka, + sähkö ja kotivakuutus. Muuttokustannukset maksetaan itse. Samalla omistuasunnostamme on myös menoja. Sitä ei voi laittaa vuokralle, koska toiveita on myynnistä. Harmillista on, ettei asuntolainaa voi lyhentää työtuloillani, joita vihdoin saan, vaan rahat menevät vuokraan. Vuokrallekaan en meinannut päästä, koska vuokranantaja ei uskonut työtulojeni riittävän vuokranmaksuun. Onneksi minulla on säästössä vuokravakuudeksi pyydetty 3000 euroa, joka on säästetty hampaat irvessä vuosien saatossa. Muuten tämä olisi ollut liian vaikeaa, lähes mahdotonta.

Voit laittaa omistusasunnon vuokralle, ja silti myydä sitä! Jos sattuu menemään kaupaksi, uusi omistaja saa kyllä purettua toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen, jos tarvitsee asunnon omaan käyttöönsä.

Mutta ota hyvät myyntikuvat ennen kuin vuokralainen astuu sisään paikkoja sotkemaan.

Vierailija
333/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini valitti vihaisena, että he tienaavat miehensä kanssa hieman yli toimeentulotuen tulorajan, eivätkä voi siis saada toimeentulotukea. Pysäytti tämä ajatus. Mihin he tarvitsevat toimeentulotukea, jos he tienaavat määrättyä rajaa enemmän? Olin itse tuolloin työttömänä, ja suorastaan ketutti työpaikan omaavien ruikutus. Onneksi sain itsekin myöhemmin töitä ja pääsin omille tuloille (sekin oli vain pätkä, jota seurasi toinen ja kolmas jne. mutta se on jo toinen tarina).

Tuo on se pahin tuloloukku, eli tienaa just sen verran ettei saa tukia mutta maksaa kaikesta sen kalleimman mukaan.

Siinä oikeasti kannattaa silloin miettiä se työssäkäynnin kannattavuus. 40h työviikko+matkat josta jää käteen 1800e-2000/kk ja kaiken maksaa itse, vai sitten työttömänä tt-tuella jolloin käteen jää suhteessa vähemmän, mutta tukea saa asumiseen, silmälaseihin, hammashoitoon, ym.

Toimeentulotuen tuloraja on noin 500e/kk joten todella vähäiset työt on tuolla aiemmin mainitulla pariskunnalla sitten.

Vierailija
334/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuminen parikymppisenä on samaan aikaan ollut elämäni hirvein ja opettavaisin asia. Olin vuosia huonossa kunnossa, työkyvytön ja tietenkin myös taloudellisesti heikoilla. Nyt olen takaisin yhteiskunnan rattailla ja käteen jäävä n. 2000 e/kk tuntuu isolta rahalta. Olen tottunut niin vähään, että en ollenkaan tiedä, miten tuon kaiken voisi tuhlata. Sivuun jää koko ajan, ja se on hyvä, koska ainahan voi tulla uusi sairastuminen tai työttömyys.

En halua ylimääräisiä neliöitä siivottavaksi, pk-seudulla selviää ilman autoa ja ruokakustannukset voi pitää järkevinä syömällä sitä tavallista kotiruokaa. Tietysti joskus käytän "ylimääräistä" johonkin kivaan, kuten pieneen viikonloppumatkaan tai talvitakin päivittämiseen, ne on sellaista mukavaa extraa.

Eli se riippuu, mihin vertaa. Monesta asiasta osaa olla kiitollinen vasta, kun ne menettää.

Vierailija
335/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuethan kasvaa perhekoon myötä, ja myös minimitulot joilla saa täydet.

Täälläkin yksi perhebloggaaja ikimuistoisesti riehui että lapsi on tehtävä ennen kuin seuraava on 2 v, ettei yhteiskunnan tuet yhtään pienene. Tunnusti samassa perheen saavan isovanhemmilta vaikka kuinka paljon taloudellista tukea ja lahja etelän lomia.

Eli kyllähän näitä riittää, jotka imuroi kaikki tuet ja sitten on oikeasti tosi köyhiä, jotka ei osaa ja moni ei edes kehtaa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini valitti vihaisena, että he tienaavat miehensä kanssa hieman yli toimeentulotuen tulorajan, eivätkä voi siis saada toimeentulotukea. Pysäytti tämä ajatus. Mihin he tarvitsevat toimeentulotukea, jos he tienaavat määrättyä rajaa enemmän? Olin itse tuolloin työttömänä, ja suorastaan ketutti työpaikan omaavien ruikutus. Onneksi sain itsekin myöhemmin töitä ja pääsin omille tuloille (sekin oli vain pätkä, jota seurasi toinen ja kolmas jne. mutta se on jo toinen tarina).

Tuo on se pahin tuloloukku, eli tienaa just sen verran ettei saa tukia mutta maksaa kaikesta sen kalleimman mukaan.

Siinä oikeasti kannattaa silloin miettiä se työssäkäynnin kannattavuus. 40h työviikko+matkat josta jää käteen 1800e-2000/kk ja kaiken maksaa itse, vai sitten työttömänä tt-tuella jolloin käteen jää suhteessa vähemmän, mutta tukea saa asumiseen, silmälaseihin, hammashoitoon, ym.

Toimeentulotuen tuloraja on noin 500e/kk joten todella vähäiset työt on tuolla aiemmin mainitulla pariskunnalla sitten.

Vierailija
336/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 e netto pitää jäädä asunnon, vesi+sähkö, lääkkeiden, puhelimen, matkakulujen, vakuutusten jne jälkeen yksinelävälle.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
337/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on se, että Suomessa on niin hyvät sosiaalituet, että yhteiskunnan elätin ja keskiluokkaisen (erityisesti alempaan keskiluokkaan) kuuluvan elämäntavat eivät juuri eroa toisestaan. Toisen on kuitenkin vietettävä yli puolet valveillaoloajastaan töitä tehdän ja toinen voi vain olla. Täsäs on se syy, miksi moni keskituloinen on niin katkera.

Vierailija
338/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole netto ollut ikinä yli 1500e. Silti olen pystynyt ostamaan talon, auton ja hevosia.

Vierailija
339/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmettellyt samaa. Omaankin tuttavapiiriin kuuluu pieni perhe, jonka toisella vanhemmalla on hyvin usein tarve alleviivata heidän köyhyyttään. Kuitenkin näin sivullisen mielestä heillä on asiat aika mukavasti - on talo, monta autoa (kaikki siis ajokelpoisia), suht hintavia harrastuksia ja sen sellaista, ja silti ollaan niiiiin köyhiä. Toki on vaikea arvioida, mikä se todellinen varallisuussaldo sitten on. 

Itse olen keskituloisesta perheestä, jossa on eletty aika säästäväisesti ja onnekkaina, koska vanhempani ovat aina olleet työelämässä, eikä 90-luvun lamakaan siis taloudessa juuri näkynyt. Ei todellakaan pröystäilty, ensimmäinen ja näillä näkymin myös viimeiseksi jäänyt omistusasuntokin oli ostohetkellä naurettavan halpa kerrostalokolmio, jota on vuosien varrella remontoitu. Tätä taustaa vasten olen kai oppinut elämään suht vaatimattomasti itsekin. Lisäksi oma opiskeluaikainen sairastuminen ja epäonninen tukimuotojen väliin tipahtaminen opetti sen, millaista on elää täysin suu säkkiä myöten. 

Nyt asiat on mielestäni oikein hyvin. Ansaitaan miehen kanssa nettona kuukaudesta riippuen yhteensä 5000-6000. Ostettiin aikanaan "ensiasunnoksi" omakotitalo, silloin lainaa sai vielä suht kivuttomasti vaikka ei suurta omaisuutta takana ollutkaan. Onhan tämä mökki yhdenlainen rahareikä ollut, kun jo iän puolesta on vaatinut ylläpitoremontteja ja pikkuhiljaa on laiteltu myös pintoja enemmän oman mielen mukaiseksi. Itse on tehty se mitä on voitu, toki sitten isommissa hommissa on käytetty ammattilaisia. Talo ei ole hurjan suuri (tehokas neliöiltään kylläkin) eikä tosiaan uusi, mutta toisaalta alue on hyvä ja tontti reilun kokoinen, joten jos tästä joskus eroon haluaa, voi maan myydä vaikka osissa. Yksi kunnollinen auto, ei mitään luksusmerkkiä, mutta sellainen, jolla tohtii ajella pidempiäkin matkoja, joita joudun välillä työn puolesta tekemään.

Olen säästänyt todennäköisesti useita tuhansia sillä, että ostan paljon esim. lasten kamppeita käytettynä. En näe järkeä pistää 1500e vaikkapa vaunuihin niin pitkään, kun hyväkuntoisia käytettyjä saa pikkurahalla. Omat lapset kärryttelivät tyytyväisenä tuttavaperheeltä ostetuissa vaunuissa, jotka hyvin pidettyinä lähtivät meiltä vielä seuraavallekin käyttäjälle. Samoin en koe tarpeelliseksi ostaa salamavauhtia kasvaville lapsille isoa kasaa uusia merkkivaatteita, vaan ostan paljon kirpparilta (jossa jostain käsittämättömästä syystä reikäiset ja ikitarhaiset Gugguut sun muut on hinnoiteltu ihan järjettömälle tasolle :D) ja näin sesonkien vaihtuessa vilkaisen yleensä aina alerekit, kun kohdalle osuu. Toki tarpeeseen ostetaan myös uutta normaalihinnalla, mutta noilla edullisilla ostoilla kerrytän seuraavaksi käyttöön tulevien kokojen jemmaa, niin ei iske paniikki kun tenava yks kaks venähtää viisi senttiä viikossa. Ja onhan niitä uusiakin jonkun ostettava, ei ole muuten käytettyjäkään. Se vaan ei mahdu järkeen, että esim. ne järkkykalliit vaunut ja kaiken maailman kukkuluuruut on saatava, vaikka oma talous ei sitä kestäisikään. Varmasti olisi itselläkin tili pakkasella, jos olisi kaikki saatava juuri viimeisimpänä versiona. Toivon, että lapsetkin kasvavat siihen, että kierrättäminen on hyvä juttu.

Vierailija
340/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

339 jatkaa...

Toinen mitä en käsitä, on jatkuva erinäisten vipstaakien päivittäminen. Miksi kenenkään tarvitsee ostaa jatkuvasti se uusin puhelin tms. aparaatti ja sitten harmitella kun ovat niin kalliita? Koomista sinänsä, meillä talouden toinen aikuinen on pesunkestävä nörtti, mutta silti omana on tasan yksi kappale pöytämallin tietokoneita ja minulla jo suht iäkäs puhelin. Lisäksi on molemmilla työnantajan tarjoamat läppärit ja luurit (ja ennen kuin joku älähtää, että noniin, eihän niitä tarvitse ostaa kun ilmaiseksi saa, niin sanottakoon että työnantaja useimmiten joutuu kustantamaan työhön tarvittavat välineet, nämä kulkevat kodin ja toimiston välillä). Ei ole tabletteja, jättikokoisia taulutelkkareita eikä muutakaan "ylimääräistä". Tv löytyy, mutta nykymittakaavassa sekin lienee jo kääpiökokoinen, eikä ole yhtä useampaa tarvittu. Lisäksi on miehen vanha pelikonsoli, jolla katsotaan dvd:itä silloin tällöin. 

Ruuassa ei varsinaisesti pihistellä, mutta järkevästi ostetaan. Suosin kyllä mahdollisuuksien mukaan eettisempiä tuotteita, mutta esim. tuoreet ostetaan lähinnä sesonkien mukaan. Marjoja syödään paljon, mutta ne saa omalta pihalta (tiedän, ei ole kaikille mahdollista) ja metsästä. Muutenkin tykkään kasvattaa itse syötävää, salaattitarpeita sun muuta. Pakastin on toki oltava. 

Aika kaukana on varmaan oma elämä tästä merkillisestä instaposeeraamisesta, kun ei ole niitä hulppeita matkoja, viimeisen päälle tuunattua kotia, uusia merkkivaatteita sun muita. Tai no, ostin kyllä just itselleni uuden siistimmän takin 80% alennuksella, ehkä se lasketaan :D Kuitenkaan en varsinaisesti tämän enempää edes kaipaa, eikä ole tarvetta näyttää muiden silmissä "hienommalta" kuin mitä ollaan. Olen siihen tukiviidakossa rimpuilevaan köyhään minääni verrattuna suorastaan rikas, mutta kai tämäkin olisi sitten jonkun toisen silmissä aika köyhää elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä