Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhiksi uhriutuvat keskituloiset

Vierailija
12.07.2020 |

Kolmenkympin rajapyykin jälkeen on tuttavista ja kavereista alkanut putkahdella näitä, joilla on taloudelliset puitteet aivan mallillaan, mutta silti vingutaan rahan vähyydestä koko ajan. Pahimmat tapaukset vertailevat itseään joihinkin satoja tuhansia vuodessa tienaaviin ja ruikuttavat omaa "köyhyyttään".

Keskituloinen perhe, jossa on työssäkäyvät terveet vanhemmat, ei ole köyhä. Jos on otettu liikaa lainaa taloon ja muiden ulkoisten puitteiden kohentamiseen, se on aivan oma vika. Jos ei ole varaa päivittää autoa, se ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa käydä jatkuvasti hemmottelureissuilla, sekään ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa remontoida hieman trendeistä jälkeen jäänyttä keittiötä uutuudenkiiltäväksi, se ei myöskään ole köyhyyttä.

Yksi rasittavimmista ihmistyypeistä. Miten jotkut tulevat noin sokeaksi omalle tilanteelleen ja ympäröivälle maailmalle?

Kommentit (388)

Vierailija
361/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

... lisättäköön vielä, että on oikeasti aika hullua, että nykyään maksaa melkein halvemmalla pois okt:n lainaa, kuin asuu vuokralla yhtään isommassa perheasunnossa. Vuokrataso on aivan älytön, ja estää monia saamasta sukanvarteen pennin pyörylääkään. Jolla taas voisi säästää pesämunaa omaan asuntoon, jossa asuminen on usein joustavampaa rahamielessä. Lainanmaksun saat hetkeksi paussille, vuokraa et edes haaveunissa. 

Vierailija
362/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja veroista valittajat voisi joskus pitää turpansa kiinni. Suomen kaltaista hyvinvointivaltiota on rahoitettava jotenkin, ja sen sijaan että ostat merkkilaukun vuodessa niin osallistut näihin talkoisiin. Veroista valittajat eivät taida muistaa olleensa täysin saamapuolella noin 20 ensimmäistä vuotta elämästään.

Itse maksan iloisena 1750 euron palkastani verot. Paljolla en siis pysty osallistumaan, reilu satanen kuussa. Se ei silti ole paljoa pois, ja vastineeksi sillä saa paljon. Myös hyvä- ja keskituloiset saavat vastineeksi vaikka ja mitä vaikka toisin väittävät: ilmaisen korkeakoulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon lapsilleen ja huippuluokan sairaanhoitoa todella halvalla.

No helppohan se on pienituloisena olla iloinen veronmaksaja. Itse tienaan bruttona noin 2500€/kk ja veroihin menee 10% palkasta. Ei tuo minusta paha ole. Mutta mieheni tienaa vähän reilummin ja häneltä menee 41,5% veroihin ja 8,4% sivukuluihin. Onko se nyt kohtuullista että bruttopalkasta jää nippa nappa puolet itselle? Eivät nuo isot palkat ilmaiseksi tule, kyllä niiden eteen on töitä tehty kovasti ja pitkään. Ei se kivalta tunnu, että verottaja vie siitä heti 4000€ päältä. Joku kohtuullisuus tässä pitäisi olla, työntekijöitä kuritetaan kohtuuttomasti raskaalla verotuksella. 

Juuri näin. Olet harvinainen poikkeus kun ymmärrät tämän. Suurin osa pienituloisista on niin ahneita, että näkevät tuon riistämisen jotenkin oikeudenmukaisena. Itse eivät maksa käytännössä ollenkaan tuloveroa... mutta muiden verot kyllä kelpaa. Hyi helvetti. Tasavero heti Suomeen. 

Tasaveron ongelma on se, että jos se asetetaan suhteellisen korkeaksi, pienituloisten verotuksesta tulee kohtuuttoman raskasta. Heidän ostovoimansa heikkenee vielä nykyisestä ja erilaisten tukien tarve vain lisääntyy.

Jos se taas asetetaan kovin alhaiseksi, hyvinvointivaltioita ei pystytä rahoittamaan enää. Ja se ei ole keski- eikä isotuloistenkaan etu.

Progressiivinen verotus on oikeasti kaikille parempi.

Nykyisenkaltaista hyvinvointivaltiota ei ole tarvekkaan rahoittaa. Ja ei, se ei tarkoita mitään kasvavaa rikollisuutta tai muuta.

Kyllä se käytännössä tarkoittaisi rikollisuuden kasvua. Sen verran yleissivistystä ja historiankin tuntemusta soisi jokaisella olevan, että tämän tiedostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että monella on nykyään vääristynyt kuva tavallisesta, siis keskiluokkaisesta, elintasosta. Pyritään parempaan kuin oma tulotaso riittää.

Olen lähtöisin keskiluokkaisesta perheestä. Vanhempani olivat sairaanhoitaja ja opettaja. Asuimme mukavassa lähiössä rivitaloasunnossa, joka meinasi joskus käydä ahtaaksi, mutta hyvin pärjäsimme silti. Auto oli, ei mikään hieno, vaan sellainen, jolla pääsi paikasta A paikkaan B. Ulkomaanmatkat olivat todella harvinaista herkkua. Kotimaassa reissattiin enimmäkseen sukulaisten luona. Mitään ylellisyyksiä ei ollut, mutta ei sellaisia kaivattukaan, enkä muista vanhempien ikinä valittaneen meidän elintasosta.

Nykyään monille on jotenkin oletusarvoista, että pitää heti kolmekymppisenä olla hieno asunto, tasokas auto, matkoja ja materiaa. Unohtamatta tietenkään uusinta kodintekniikkaa, puhelimia ja muita huvituksia. Jos perheessä on kaksi 2000-3000 e/kk tienaavaa aikuista, saahan noihin äkkiä rahat hupenemaan, kun tarpeeksi ahnehtii.

Tämä. Itsellä samanlainen tausta ja nyt olen itse keskituloinen. Meillä ei ole luksusta, perin äitini (ei mikään jumalattoman suuri perintö) mutta sillä pääsin kiinni asuntomarkkinoille ja on vaihdettu asuntoa isompaa perheen kasvaessa mutta silti pysyttu itselle sopivissa velkamäärissä. Mökkiä ei ole, 1 auto (hintsauokkaa 10K). Ulkomailla on käyty 1-2 kertaa vuodessa. Todellakun muetimme mihin käytämme rahaa mutta ei tulisi mieleenkään valttaa, elåmäntyylimme on mukava. Itse rn kaipaa miyään huippumuotia, kampaamoja tai merkkilaukkujs.

Vierailija
364/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onkohan niin, etta jos on opiskellut ja menestynyt sita odottaa elamalta vahan enemman kuin nuudeleita!?!

Jos tienaa paljon ja tilille jaa.. ei paljon mitaan, koska verot. Kyllahan se arsyttaa. Jos tienaa esim. 10 0000e/kk kuvittelis asuvansa hyvin. Mutta kappas kun suomi syo kaiken. Maksat vakuutuksia, kulutustavarasta liikaa, lammityksesta, sahkosta, palveluista. Ja hups keikkaa Huomaat jonottavasi ilmaista lopoa tai lidlin rumia muovilatyskoja.

Koska mita enemman tienaat sen suuremmat kulut. Ylempi keski-luokka ei tosiaan ole rikasta sakkia. Miljonaarit jotka kierattaa rahat paratiisien kautta on.

Vierailija
365/388 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloinem maksaa kaikesta täyden hinnan. Ei saa tukia mihinkään ei valtiolta ei yksityiseltä taholta. Sinnitellään työssä joka vie mehut totaalisesti ja se hyöty työttömään verrattuna jää olemattomaksi. Joku moraali silti pitää vielä kiinni työelämässä ettei nyt toisten elätiksi ryhdytä. Työttömyys ei ole valinta aina tiedetään mutta ihan silloin tällöin mietin itse että onko mun järkeä pitää kiinni tästä oravapyörästä vai heittäytyä ajelehtimaan edes hetkeksi. Ja meitä on monta samoissa mietteissä. Outoa että köyhien/työttömien mielestä heille kuuluu sama elintaso kun keskituloselle tekemättä mitään sen eteen

Älä jauha p.aa. Kun monta vuotta työmarkkinatuella sinniteltyäni pääsin vihdoin töihin, jossa sain ihan oikeaa palkkaa noin 1200 kuussa käteen, siitä jäi joka kuukausi säästöön yli puolet. Ja mulla on sentään auto rahareikänä, ja perussairaus jonka hoito vie rahaa. Toimeentulotukea en saa koska mies on pienipalkkaisessa työssä josta maksaa asuntomme lainan, mutta ei mitään minun kulujani, ei edes ruokaa tai vaatteita.

Jos on pakko ostella uusia vaatteita joka kuukausi ja matkustaa lomalle monta kertaa vuodessa, syödä ravintoloissa ja juosta baareissa joka viikko, niin varmasti siihen saa rahaa kulumaan. Mä ostan uudet housut noin kerran kahdessa vuodessa, takin vielä harvemmin, ravintolassa käyn ehkä 2 krt vuodessa jos mäkkäri lasketaan mukaan. Ja mun mielestäni tällainen on ihan hyvää elämää, ja töissä on kiva olla koska tunnen itseni tarpeelliseksi.

Vierailija
366/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän työssä käyvä autollinen perhe elää kyllä köyhyysrajan yläpuolella, mutta rahaa ei silti jää säästöön edes satasta kuussa, vaikken kauheasti mitään ylimääräistä osta. Emme me enää köyhiä ole, mutta mahdollisuudet päästä pois tästä pienituloisuuskuopasta on torpattu köyhänä ja sairaana hankitun maksuhäiriömerkinnän takia vuosiksi. Olisi se nyt paljon parempi saada esim. hankittua omistusasunto kuin elää kalliilla vuokralla, mistä ei jää itselle mitään säästöön siitäkään.

Vierailija
367/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kasvanut ehkä ylemmän keskiluokan perheessä - äitini on lastenhoitaja, mutta isäni ja isäpuoleni ovat molemmat olleet ihan rahakkaissa töissä. Tiedän siis, että olen todella etuoikeutetussa asemassa kasvanut: kaksi kotia, kummassakin omat huoneet, ajantasaista elektroniikkaa ja oma auto käytössä. Toisaalta osallistuin kuluihin parhaani mukaan joko auttamalla pihatöissä, vahtimalla sukulaislapsia pientä korvausta vastaan tai sitten säästämällä kesätyörahoista esim. omia bensarahoja ja auton vakuutusmaksuja.

Olen vasta ihan hiljattain ihan konkreettisesti nähnyt, miten verotus oikeasti syö tuloja. Olen kaveriporukkani pienituloisin (en kuitenkaan pienituloinen), mutta kuukaudessa käteen jäävä summa on meillä kaikilla suunnilleen sama kiitos eri veroprosenttien. Totta kai olen aina tiennyt, miten verotus Suomessa toimii - mitä enemmän tienaat sitä enemmän maksat näin tiivistettynä - mutta vasta alkuvuodesta todella puhuimme näistä asioista ja tajuttiin, ettei kavereilleni jää montaa satasta enempää käteen verojen jälkeen kuin minulle. En siis yhtään ihmettele, jos eri tulotason edustajien on vaikea hahmottaa toistensa rahahuolia.

Vierailija
368/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kammottavin yhtälö on keskiluokkainen mukaköyhä, joka päättää aidosti köyhien asioista työnsä puolesta, tuntematta mitään empatiaa.

Ja näitä on PALJON!!

Vierailija
369/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua hämmästyttää kuinka keskiluokka kuvittelee "maksavansa kaiken, ihan kuin heiltä nyhdettäisiin vero joillekin muille.

Kuvitteletko oikeasti että sillä päivähoitomaksulla katetaan 100% kulungeista?

Että lääkärikulut on sen 20e, riippumatta käytkö hakemassa allergiareseptin vai päädytkö hoitoihin? Entä synnytys, neuvola, ynnä muu?

Kuka niillä teillä ajaa? Rikkaatko vain?

Suurin osa veroista menee keskiluokan ja etenkin lapsiperheiden palveluihin. Niiden takia etten maksa päivähoidosta 80 euroa tunnilta, tai sairaalareissusta 10 000 - 1 00 000 euroa niin kuin jenkkilässä. Suurin osa keskiluokasta on nettosaajia, ei nettomaksajia. Vasta ylempi keskiluokka maksaa enemmän kuin saa, ja heidänkään ei kannata valittaa, koska yhteiskuntarauha ei säily kauaa jos rikkaita kadehtiva hyvätuloinen asiantuntija saa entistä enemmän luksusta kun muut seisoskelevat ruokajonoissa.

Tämä!

Keskiluokka on suurin nettoSAAJA.

Vierailija
370/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka maksaa veroja eniten.Palkasta menee monta tuhatta asuminen,sähkö,sähk,siirto,vesi kalleinta,vakuutukset,jäljelle jää ruoka,kulutukseen itselle juuri löydy mitään nykyään..Jos perheessä lapsia..tili on +-0.Kännykät muu maksaa..harrastukset.Suomessa eläisi jos palkka olisi per.nuppi.4-6 t€.Puhtaana käteen.Muuten on kituutusta.Kiinteistöverot.jätemaksut.Mistä kielii teistä maksuvaikeudet mitä tv just jauhaa,ne lisääntyy..Ottavat lainaa maksaakseen elämää.Laina on aina maksettava pois.Sekun jos lyhennät lainaa 1200-3000€ kk..jäljelle jää mätäomppu.Entä kun sairastut?tulee yllättävä meno.Koneet hajoaa,auto..kodinkoneet..soppa on valmis!

Vierailija
371/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni valittaa, että keskituloiset joutuvat maksamaan kaikesta täyden hinnan. Me olemme työtön pariskunta, mutta välillä ollaan oltu pätkätöissä. Mitä etuuksia meillä on mahdollisuus saada? Olemme (vielä) ansiosidonnaisella päivärahalla ja minä olen työvoimakoulutuksessa. Meillä on omistusasunto ja varmaan sen vuoksi emme voi saada mitään. Ei saada asumistukia, lyhennysvapaata ollaan saatu joskus, mutta eihän sitäkään kovin pitkiksi ajoiksi saa, ja silloinkin pitää maksaa korot ja yhtiövastike. Tällä hetkellä maksetaan saman verran lainaa ja muita kuluja kuin vuokralla asuessa. Asunnon myynnistä on kyllä puhuttu.

Silmälasien uusimista siirsin monta vuotta, kun ei ollut varaa, vaikka olin välillä töissä. Keväällä oli pakko hankkia uudet lasit, kun en enää vanhoilla pärjännyt. Olin valittamassa tänne, että täyden hinnan jouduin maksamaan, mutta nyt muistinkin, että sain opiskelija-alennuksen. Muuten en opiskelualennuksia saa, koska olen työvoimakoulutuksessa, enkä opiskelija.

Vierailija
372/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja veroista valittajat voisi joskus pitää turpansa kiinni. Suomen kaltaista hyvinvointivaltiota on rahoitettava jotenkin, ja sen sijaan että ostat merkkilaukun vuodessa niin osallistut näihin talkoisiin. Veroista valittajat eivät taida muistaa olleensa täysin saamapuolella noin 20 ensimmäistä vuotta elämästään.

Itse maksan iloisena 1750 euron palkastani verot. Paljolla en siis pysty osallistumaan, reilu satanen kuussa. Se ei silti ole paljoa pois, ja vastineeksi sillä saa paljon. Myös hyvä- ja keskituloiset saavat vastineeksi vaikka ja mitä vaikka toisin väittävät: ilmaisen korkeakoulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon lapsilleen ja huippuluokan sairaanhoitoa todella halvalla.

Helppo sanoa että maksat mielelläsi, kun maksat satasen. Naurettavaa. Maksapa 1000-2000e kuussa, niinkuin keskituloiset, ja mieti vieläkö olisi yhtä kivaa?

Olen eri, mutta jos palkka olisi sitä luokkaa että maksaisin veroakin tuon 1000-2000 kuussa, niin ilomielin maksaisin sen. Koska hyvinvointivaltioon syntyneenä olen myös saanut nauttia ilmaisesta peruskoulusta, ilmaisesta kouluruuasta, terveydenhuollosta, lapsilisistä, ja kaikesta siitä minkä ansiosta mulla olisi niin hyvä elämä, että bruttotulot ovat tuota luokkaa.

Vierailija
373/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä asiaa hiljattain, kun kuuntelin erään tutun valitusta siitä, kuinka vaikeaa on olla yrittäjä ja kuinka rahat ei riitä mihinkään. Hän kuitenkin söi joka päivä ulkona ravintolassa, instassa on usein kuvia viikonlopun vietosta erilaisista tapahtumista ja baareista ja klubeista, monta kertaa vuodessa lentää ulkomaille hyvinvointilomille tai joogaretriitteihin (ja aina 5 tähden hotelleissa tietysti), on asunto kivalla paikalla Helsingissä ja on auto ja on vilkas sosiaalinen elämä. Ymmärrän, että monella yrittäjällä on Suomessa vaikeaa, mutta ei tuollainen elämä mitään hirveän vaikeaa kuitenkaan näytä olevan ainakaan monen muun elämään verrattuna.

Vierailija
374/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onkohan niin, etta jos on opiskellut ja menestynyt sita odottaa elamalta vahan enemman kuin nuudeleita!?!

Jos tienaa paljon ja tilille jaa.. ei paljon mitaan, koska verot. Kyllahan se arsyttaa. Jos tienaa esim. 10 0000e/kk kuvittelis asuvansa hyvin. Mutta kappas kun suomi syo kaiken. Maksat vakuutuksia, kulutustavarasta liikaa, lammityksesta, sahkosta, palveluista. Ja hups keikkaa Huomaat jonottavasi ilmaista lopoa tai lidlin rumia muovilatyskoja.

Koska mita enemman tienaat sen suuremmat kulut. Ylempi keski-luokka ei tosiaan ole rikasta sakkia. Miljonaarit jotka kierattaa rahat paratiisien kautta on.

No se nyt on se, että mihin ne rahansa haluaa laittaa. Jos haluaa asua isossa kivitalossa, pitää sitten varmaan jonotella lidlin kamppeita. 

Minä taas olen onnellinen 250 000 euron kaksiossani ja voin ostaa mitä haluan, koska en himoitse kalliitta merkkitavaroita tai hienoja autoja. Terveyteeni ja hyvinvointiini satsaan satasia kuukaudessa, kun taas joku miettii, raskiiko ostaa neljänkympin hivenainepurkkia tai käydä hieronnassa. 

En ahdistu siitä, ettei palkastani (6-7000 e/kk) jää enempää käteen tai sillä ei saa enempää. 

Vierailija
375/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo sanoa että maksat mielelläsi, kun maksat satasen. Naurettavaa. Maksapa 1000-2000e kuussa, niinkuin keskituloiset, ja mieti vieläkö olisi yhtä kivaa?

Olen eri, mutta jos palkka olisi sitä luokkaa että maksaisin veroakin tuon 1000-2000 kuussa, niin ilomielin maksaisin sen. Koska hyvinvointivaltioon syntyneenä olen myös saanut nauttia ilmaisesta peruskoulusta, ilmaisesta kouluruuasta, terveydenhuollosta, lapsilisistä, ja kaikesta siitä minkä ansiosta mulla olisi niin hyvä elämä, että bruttotulot ovat tuota luokkaa.

Ei sitä viidenkympin korvilla lapsettomana jaksa enää muistella sitä, että sai 80-luvun alussa ilmaista tillilihaa ja kanaviilokkia koulussa. Mutta silti maksan veroni tekemättä siitä itselleni henkistä ongelmaa. 

Vierailija
376/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No helppohan se on pienituloisena olla iloinen veronmaksaja. Itse tienaan bruttona noin 2500€/kk ja veroihin menee 10% palkasta. Ei tuo minusta paha ole. Mutta mieheni tienaa vähän reilummin ja häneltä menee 41,5% veroihin ja 8,4% sivukuluihin. Onko se nyt kohtuullista että bruttopalkasta jää nippa nappa puolet itselle? Eivät nuo isot palkat ilmaiseksi tule, kyllä niiden eteen on töitä tehty kovasti ja pitkään. Ei se kivalta tunnu, että verottaja vie siitä heti 4000€ päältä. Joku kohtuullisuus tässä pitäisi olla, työntekijöitä kuritetaan kohtuuttomasti raskaalla verotuksella. 

Juuri näin. Olet harvinainen poikkeus kun ymmärrät tämän. Suurin osa pienituloisista on niin ahneita, että näkevät tuon riistämisen jotenkin oikeudenmukaisena. Itse eivät maksa käytännössä ollenkaan tuloveroa... mutta muiden verot kyllä kelpaa. Hyi helvetti. Tasavero heti Suomeen. 

Tasaveron ongelma on se, että jos se asetetaan suhteellisen korkeaksi, pienituloisten verotuksesta tulee kohtuuttoman raskasta. Heidän ostovoimansa heikkenee vielä nykyisestä ja erilaisten tukien tarve vain lisääntyy.

Jos se taas asetetaan kovin alhaiseksi, hyvinvointivaltioita ei pystytä rahoittamaan enää. Ja se ei ole keski- eikä isotuloistenkaan etu.

Nykyisenkaltaista hyvinvointivaltiota ei ole tarvekkaan rahoittaa. Ja ei, se ei tarkoita mitään kasvavaa rikollisuutta tai muuta.

Kyllä se käytännössä tarkoittaisi rikollisuuden kasvua. Sen verran yleissivistystä ja historiankin tuntemusta soisi jokaisella olevan, että tämän tiedostaa.

Kyllä hyvinvointivaltiosta joutaisi karsia erilaisia rönsyjä vaikka kuinka. Tottakai valtion tulee maksaa peruskoulutus, terveydenhuolto, infra ja tarjota tukea työttömyyden tai sairauden kohdatessa. Sen sijaan valtion EI KUULU maksaa jonkun taideprojektin kuluja tai monikultuurisuuskoordinaattorin palkkoja. He, ketkä noita tarvitsevat, voivat maksaa ne ihan itse.

Vierailija
377/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... lisättäköön vielä, että on oikeasti aika hullua, että nykyään maksaa melkein halvemmalla pois okt:n lainaa, kuin asuu vuokralla yhtään isommassa perheasunnossa. Vuokrataso on aivan älytön, ja estää monia saamasta sukanvarteen pennin pyörylääkään. Jolla taas voisi säästää pesämunaa omaan asuntoon, jossa asuminen on usein joustavampaa rahamielessä. Lainanmaksun saat hetkeksi paussille, vuokraa et edes haaveunissa. 

Näin. Olemme nelikymppisiä, asuntolaina on maksettu pois kolmen vuoden päästä, sen jälkeen on asumiskulut 350e kuukaudessa omakotitalossa ja kuussa jää käteen 1000e enemmän kuin nyt. Ei meillä olisi varaa asua vuokralla.  Tässä on aina asunto alla jonka voi realisoida edes jonkinlaiseen hintaan. Vuokrakämpästä lähdet etkä saa mukaan taskuusi välttämättä edes takuuvuokraa.

Vuokralla kannattaa asua jos yhteiskunta maksaa vuokran, ei muuten.

Vierailija
378/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitin työssäni niin palkkani oli noin 2000 €/kk. Tein työni hyvin joten vuotta myöhemmin sain palkankorotuksen 20% eli uusi palkkani oli 2400 €/kk. No, tiesin että olen hyvä työssäni, tiesin että teen työni hyvin jatkossakin, olen tosi pätevä, olen tosi aikaansaava, joten tietysti oli päivänselvää että saisin vastaavanlaisen 20% palkankorotuksen siitä eteenpäin joka vuosi aina eläkkeelle siirtymiseen saakka.

Laskin siis paljonko tulevaisuudessa saisin palkkaa kun palkka kasvaisi 20% joka vuosi. Laskin että 20 vuotta myöhemmin palkkani olisi 64 000 €/kk. Eli ansaitsisin 768 000 € vuodessa. Niin minä sitten tietysti otin heti 500 000 € lainaa jotta sain hienon talon ja auton ja mökin ja veneen. Tietysti! Helpostihan minä tuon lainan maksaisin pois sitten kun ansaitsisin vuodessa paljon enemmän kuin mitä olin velkaa.

No mutta! Palkkani ei ole noussut noin! Älytöntä! Pistää vihaksi! Nyt mulla on 20 vuotta uraa takana ja mun palkka on edelleenkin vain 4600 €/kk. Mitä ihmettä? Oikeesti!

Mun velat kasvaa aina vain korkoa, mä oon pian jo melkein miljoonan velkaa, mä en varmaan ikinä saa niitä maksettua takaisin!

KAIKKI on työttömien suomalaisten syytä! KAIKKI! Koska ne laiskimukset ei tee töitä, joten Suomen talous ei kasva niinkuin kuuluisi, joten mun palkka junnaa paikallaan. Työttömät ihmiset on pilannut mun elämän! Minä aion kostaa!

Vierailija
379/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha valittaa köyhyydestä jos asuu uudessa talossa ja omistaa kaksi suht uutta autoa, ei köyhillä sellaisia puitteita ole. Köyhä asuu vuokralla koska ei saa asuntolainaa jolla voisi hankkia omistusasunnon, josta maksaisi vähemmän kuin siitä pienestä vuokraluukusta ja samalla kerryttäisi omaisuutta itselle.

Vierailija
380/388 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyvinvointivaltiosta joutaisi karsia erilaisia rönsyjä vaikka kuinka. Tottakai valtion tulee maksaa peruskoulutus, terveydenhuolto, infra ja tarjota tukea työttömyyden tai sairauden kohdatessa. Sen sijaan valtion EI KUULU maksaa jonkun taideprojektin kuluja tai monikultuurisuuskoordinaattorin palkkoja. He, ketkä noita tarvitsevat, voivat maksaa ne ihan itse.

Tiedätkö, että taiteen ja kulttuurin osuus valtion budjetista on alle prosentin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän