Köyhiksi uhriutuvat keskituloiset
Kolmenkympin rajapyykin jälkeen on tuttavista ja kavereista alkanut putkahdella näitä, joilla on taloudelliset puitteet aivan mallillaan, mutta silti vingutaan rahan vähyydestä koko ajan. Pahimmat tapaukset vertailevat itseään joihinkin satoja tuhansia vuodessa tienaaviin ja ruikuttavat omaa "köyhyyttään".
Keskituloinen perhe, jossa on työssäkäyvät terveet vanhemmat, ei ole köyhä. Jos on otettu liikaa lainaa taloon ja muiden ulkoisten puitteiden kohentamiseen, se on aivan oma vika. Jos ei ole varaa päivittää autoa, se ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa käydä jatkuvasti hemmottelureissuilla, sekään ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa remontoida hieman trendeistä jälkeen jäänyttä keittiötä uutuudenkiiltäväksi, se ei myöskään ole köyhyyttä.
Yksi rasittavimmista ihmistyypeistä. Miten jotkut tulevat noin sokeaksi omalle tilanteelleen ja ympäröivälle maailmalle?
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kasvanut ehkä ylemmän keskiluokan perheessä - äitini on lastenhoitaja, mutta isäni ja isäpuoleni ovat molemmat olleet ihan rahakkaissa töissä. Tiedän siis, että olen todella etuoikeutetussa asemassa kasvanut: kaksi kotia, kummassakin omat huoneet, ajantasaista elektroniikkaa ja oma auto käytössä. Toisaalta osallistuin kuluihin parhaani mukaan joko auttamalla pihatöissä, vahtimalla sukulaislapsia pientä korvausta vastaan tai sitten säästämällä kesätyörahoista esim. omia bensarahoja ja auton vakuutusmaksuja.
Olen vasta ihan hiljattain ihan konkreettisesti nähnyt, miten verotus oikeasti syö tuloja. Olen kaveriporukkani pienituloisin (en kuitenkaan pienituloinen), mutta kuukaudessa käteen jäävä summa on meillä kaikilla suunnilleen sama kiitos eri veroprosenttien. Totta kai olen aina tiennyt, miten verotus Suomessa toimii - mitä enemmän tienaat sitä enemmän maksat näin tiivistettynä - mutta vasta alkuvuodesta todella puhuimme näistä asioista ja tajuttiin, ettei kavereilleni jää montaa satasta enempää käteen verojen jälkeen kuin minulle. En siis yhtään ihmettele, jos eri tulotason edustajien on vaikea hahmottaa toistensa rahahuolia.
Montaa satasta? Kyllä ne sataset ovat ainakin minusta ihan rahaa, vuosi sitten muutin 200 euroa/kk halvempaan asuntoon ja tämä erottaa kivasti suun säkistä. Vuodessa on ollut 2400 euroa enemmän rahaa käytössä, se kyllä näkyy vaatekaapissa ja päivitetyissä kodin tarvikkeissa, pästiinpä kodin ulkopuolelle lomallekin ensimmäistä kertaa vuosiin!
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun ope. Lähes kahden vuoden työttömyyden jälkeen sain syksyllä alkavan 7 kk:n sijaisuuden. Työpaikka on 600 km:n päässä omistusasunnostamme. Syksyksi muutamme koko perhe tuolle työskentelypaikkakunnalle.
Palkkani on 2850 brutto. Perheasunnon vuokra työskentelypaikkakunnalta on 1500 eur + vesi ja autopaikka, + sähkö ja kotivakuutus. Muuttokustannukset maksetaan itse. Samalla omistuasunnostamme on myös menoja. Sitä ei voi laittaa vuokralle, koska toiveita on myynnistä. Harmillista on, ettei asuntolainaa voi lyhentää työtuloillani, joita vihdoin saan, vaan rahat menevät vuokraan. Vuokrallekaan en meinannut päästä, koska vuokranantaja ei uskonut työtulojeni riittävän vuokranmaksuun. Onneksi minulla on säästössä vuokravakuudeksi pyydetty 3000 euroa, joka on säästetty hampaat irvessä vuosien saatossa. Muuten tämä olisi ollut liian vaikeaa, lähes mahdotonta.
Jos joudut työn takia muuttamaan tai kulkemaan kauemmas, selvitä saatko LIIKKUVUUSAVUSTUSTA, minkä Kela maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veroista valittajat voisi joskus pitää turpansa kiinni. Suomen kaltaista hyvinvointivaltiota on rahoitettava jotenkin, ja sen sijaan että ostat merkkilaukun vuodessa niin osallistut näihin talkoisiin. Veroista valittajat eivät taida muistaa olleensa täysin saamapuolella noin 20 ensimmäistä vuotta elämästään.
Itse maksan iloisena 1750 euron palkastani verot. Paljolla en siis pysty osallistumaan, reilu satanen kuussa. Se ei silti ole paljoa pois, ja vastineeksi sillä saa paljon. Myös hyvä- ja keskituloiset saavat vastineeksi vaikka ja mitä vaikka toisin väittävät: ilmaisen korkeakoulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon lapsilleen ja huippuluokan sairaanhoitoa todella halvalla.
Helppo sanoa että maksat mielelläsi, kun maksat satasen. Naurettavaa. Maksapa 1000-2000e kuussa, niinkuin keskituloiset, ja mieti vieläkö olisi yhtä kivaa?
Olen eri, mutta jos palkka olisi sitä luokkaa että maksaisin veroakin tuon 1000-2000 kuussa, niin ilomielin maksaisin sen. Koska hyvinvointivaltioon syntyneenä olen myös saanut nauttia ilmaisesta peruskoulusta, ilmaisesta kouluruuasta, terveydenhuollosta, lapsilisistä, ja kaikesta siitä minkä ansiosta mulla olisi niin hyvä elämä, että bruttotulot ovat tuota luokkaa.
Helppoahan se on sanoa ja uhota kun ei ole tarvinnut tehdä sen hypoteettisen palkan eteen mitään uhrauksia. Ne jotka ovat käyneet vaativia kouluja, kokoneet stressiä ja vaikeita palkkaneuvotteluja eivät sitten enää olekkaan valmiinta maksamaan 30-40% veroihin ja veroluonteisiin maksuihin. Miksi? Siksi koska se hyöty nykyisellään ahkeruudesta on liian pieni suuren progression takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veroista valittajat voisi joskus pitää turpansa kiinni. Suomen kaltaista hyvinvointivaltiota on rahoitettava jotenkin, ja sen sijaan että ostat merkkilaukun vuodessa niin osallistut näihin talkoisiin. Veroista valittajat eivät taida muistaa olleensa täysin saamapuolella noin 20 ensimmäistä vuotta elämästään.
Itse maksan iloisena 1750 euron palkastani verot. Paljolla en siis pysty osallistumaan, reilu satanen kuussa. Se ei silti ole paljoa pois, ja vastineeksi sillä saa paljon. Myös hyvä- ja keskituloiset saavat vastineeksi vaikka ja mitä vaikka toisin väittävät: ilmaisen korkeakoulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon lapsilleen ja huippuluokan sairaanhoitoa todella halvalla.
Helppo sanoa että maksat mielelläsi, kun maksat satasen. Naurettavaa. Maksapa 1000-2000e kuussa, niinkuin keskituloiset, ja mieti vieläkö olisi yhtä kivaa?
Olen eri, mutta jos palkka olisi sitä luokkaa että maksaisin veroakin tuon 1000-2000 kuussa, niin ilomielin maksaisin sen. Koska hyvinvointivaltioon syntyneenä olen myös saanut nauttia ilmaisesta peruskoulusta, ilmaisesta kouluruuasta, terveydenhuollosta, lapsilisistä, ja kaikesta siitä minkä ansiosta mulla olisi niin hyvä elämä, että bruttotulot ovat tuota luokkaa.
Helppoahan se on sanoa ja uhota kun ei ole tarvinnut tehdä sen hypoteettisen palkan eteen mitään uhrauksia. Ne jotka ovat käyneet vaativia kouluja, kokoneet stressiä ja vaikeita palkkaneuvotteluja eivät sitten enää olekkaan valmiinta maksamaan 30-40% veroihin ja veroluonteisiin maksuihin. Miksi? Siksi koska se hyöty nykyisellään ahkeruudesta on liian pieni suuren progression takia.
Verovaroin käyty kouluja ja sitten ei olla valmiita maksamaan veroja. Parhaassa tapauksessa se palkkakin tulee verorahoista.
Tutkimusten mukaan työperäistä stressiä kokevat eniten ne, jotka ovat vähiten koulutettuja ja jotka ovat alimmalla tasolla työhierarkiassa, he voivat vähiten vaikuttaa työhönsä. Ei se koulujen käyminen nyt niin stressaavaa ole, pikemminkin innostavaa, jos on halu oppia.
Vierailija kirjoitti:
Olipahan tässä nautiskeltu 20 ensimmäistä vuotta yhteiskunnan maksamasta terveydenhoidosta, koulutuksesta, lapsilisistä sun muista tai ei, niin faktahan on, ettei ainakaan työtään myyvän toiminimiyrittäjän tai palkkatyössä olevan asiantuntijan kannata verotuksen progression vuoksi noin 4000 euron bruttotulojen jälkeen enää työtahtiaan enempää kiristää. Harmillista varsinkin tässä ruokakunnassa, jossa edellä mainittuja hommia voisi tehdä käytännössä niin paljon kuin haluaa - rauta olisi siis juuri sopivan kuumaa taottavaksi - eikä aika- ja jaksamistekijätkään ole vielä rajoitteena.
Koen, että yhteiskunta määrittelee meille korkeimman mahdollisen tulotason, mihin ns. rehellisellä työllä voi päästä. Lääkärit, jotka eivät tee lähtökohtaisestikaan työnantajalleen voittoa, ovat sitten keskustelun aihe erikseen, jos nyt tämäkään täysin aloitukseen tuo uutta näkökulmaa. Emme uhriudu köyhiksi, mutta rikastumaankaan ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No helppohan se on pienituloisena olla iloinen veronmaksaja. Itse tienaan bruttona noin 2500€/kk ja veroihin menee 10% palkasta. Ei tuo minusta paha ole. Mutta mieheni tienaa vähän reilummin ja häneltä menee 41,5% veroihin ja 8,4% sivukuluihin. Onko se nyt kohtuullista että bruttopalkasta jää nippa nappa puolet itselle? Eivät nuo isot palkat ilmaiseksi tule, kyllä niiden eteen on töitä tehty kovasti ja pitkään. Ei se kivalta tunnu, että verottaja vie siitä heti 4000€ päältä. Joku kohtuullisuus tässä pitäisi olla, työntekijöitä kuritetaan kohtuuttomasti raskaalla verotuksella.
Juuri näin. Olet harvinainen poikkeus kun ymmärrät tämän. Suurin osa pienituloisista on niin ahneita, että näkevät tuon riistämisen jotenkin oikeudenmukaisena. Itse eivät maksa käytännössä ollenkaan tuloveroa... mutta muiden verot kyllä kelpaa. Hyi helvetti. Tasavero heti Suomeen.
Tasaveron ongelma on se, että jos se asetetaan suhteellisen korkeaksi, pienituloisten verotuksesta tulee kohtuuttoman raskasta. Heidän ostovoimansa heikkenee vielä nykyisestä ja erilaisten tukien tarve vain lisääntyy.
Jos se taas asetetaan kovin alhaiseksi, hyvinvointivaltioita ei pystytä rahoittamaan enää. Ja se ei ole keski- eikä isotuloistenkaan etu.
Progressiivinen verotus on oikeasti kaikille parempi.
Nykyisenkaltaista hyvinvointivaltiota ei ole tarvekkaan rahoittaa. Ja ei, se ei tarkoita mitään kasvavaa rikollisuutta tai muuta.
Kyllä se käytännössä tarkoittaisi rikollisuuden kasvua. Sen verran yleissivistystä ja historiankin tuntemusta soisi jokaisella olevan, että tämän tiedostaa.
Minkälaista väkeä köyhät oikein on, kun toimeentulon vaihtoehtoina on sossutuilla makoilu tai rikoksilla eläminen? Kokeilkaa vaihteeksi vaikka opiskelua ja työntekoa, vai onko liian radikaali ajatus?
Nuo oli vain esimerkkejä. Paljon muutakin paskaa löytyy. Sitäpaitsi, pienistä puroista kasvaa suuri virta.