Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeätkö OLEMATONTA ruotsin kielen taitoa?

Vierailija
12.07.2020 |

Skäms du? Syytä olisi. Suomen talous sakkaa ja Ruotsi sen kuin porskuttaa.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeääkö ruotsalaiset huonoa suomenkielentaitoa?

Ihmisiähän hekin ovat. Joku häpeää ja joku ei. Joku haluaa oppia puhua puhumaan suomea mahdollisimman hyvin eikä sitä pidetä outona ruotsinkielisten parissa.

Minun kohdalleni on sattunut kaksi ruotsinkielistä terveyskeskuslääkäriä ja he puhuivat minulle suomea selostaen huolellisesti, että mikä minua vaivaa ja miten vaiva hoidetaan. Haluaisin jatkossakin potilaista kiinnostuneiden lääkäreiden vastaanotolle ja äidinkielellä ei ole väliä.

Kohdalleni on sattunut myös yksi venäjänkielinen tk-lääkäri ja hänkin on ollut kiinnostunut, huolellinen ja ystävällinen minua kohtaan.

Vierailija
42/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Koulussa parikymmentä vuotta sitten minulla oli kymppi ruotsissa, mutta olen unohtanut koko kielen, kun en ole kertaakaan sitä missään tarvinnut.

Eikö sinua kiinnosta nettiaikana pitää yllä kielitaitoa vaikka lukemalla naapurimaan uutisia tai katsoa SVTappin kautta ruotsalaisia ohjelmia?

Miksi kiinnostaisi, kun ei kerran tarvitse sitä kieltä missään???

Näetkö kristallipallosta tulevaisuutesi 😂?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on äidinkieleni ja olen sen ansiosta hyväpalkkaisessa työssä.

Ennenminkin pitäisi sanoa, että olet siitä huolimatta(että ruotsi on äidinkielesi) päässyt hyväpalkkaiseen työhön.

Jos et äidinkieleltäsi ruotsia puhuvan osaa suomen kieltä, olet todella heikoilla työmarkkinoilla, kun kuitenkin suomessa ollaan.

Suurin osa suomalaisista ei puhu edes auttavaa ruotsia, mutta silti ovat hyvissä työpaikoissa. 

Ruotsin kieli voi auttaa muutaman työpaikan saannissa, mutta Suomea osaava voi valita  huomattavasti isommasta määrästä työpaikoista. Ruotsin kielelläpärjää Ahvenanmaalla ja muutamilla rannikkoseudun  paikkakunnilla.

Vierailija
44/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä hyödyn ruotsista, kun joka tapauksessa suurin osa osaa jonkin verran englantia (jolla pärjää joka paikassa jos esim. Matkustelet)?

Ylipäätänsä mua v*tuttaa koko pakkoruotsin opettelu, koska ei niilläkään ole pakkosuomea. Joku varmaan tulee ulisemaan, kuinka he auttoivat suomalaisia sodassa, mitta miten se nyt pakkokielen opetteluun liittyy, nii ei millään tavalla.

Siis tottakai mä ymmärrän, että jos menee kyseiseen maahan nii se ois niiden helpompaa ymmärtää, jos puhuisit heidän kieltä, mutta se on 01-0 jos sä osaat kuitenki sujuvaa tai edes jonkin verran englantia jolla pärjää kuitenki suht hyvin melkein joka ikisessä paikassa. Eihän kukaan ehtis muuta tehdä, ku opiskella kieliä.

Mistä tuo käsitys on peräisin, etteikö muka suomenruotsalaisilla olisi pakkosuomea? Heillähän on sitä enemmän kuin suomenkielisillä ruotsia.

Vierailija
45/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ruotsintaito on ainoa syy, miksi olet hyväpalkkaisessa työssä, teet työtä varmaan jossain isukin säätiössä. Oikeassa elämässä tarvitaan vähän muitakin taitoja kuin ruotsi. Tietysti ruotsin sujuva osaaminen voi olla yhtenä ehtona työpaikan saamiseen, mutta en usko, että se koskaan on ainoa.

Vierailija
46/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Koulussa parikymmentä vuotta sitten minulla oli kymppi ruotsissa, mutta olen unohtanut koko kielen, kun en ole kertaakaan sitä missään tarvinnut.

Eikö sinua kiinnosta nettiaikana pitää yllä kielitaitoa vaikka lukemalla naapurimaan uutisia tai katsoa SVTappin kautta ruotsalaisia ohjelmia?

Omaan tulevaisuuteensa voi myös vaikuttaa. Ei ole ihan 100% pakko hankkiutua Ruotsiin töihin, jos sitä kieltä ei kiinnosta opetella. Tosin englannilla sielläkin pärjää, jos ihan pakko on Ruotsiin mennä.

Vierailija
47/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt yhtään oon ollut edes  hereillä niillä pakkoruotsin tunneilla aikanaan , niin kyllähän  sitä jokainen keskivertokansalainen Suomessa joka tapauksessa enemmän osaa kuin esim. mitään koreaa, tai urdua, malaijia,hindiä  tai singaleesia  yhteensäkään ,(mistään  kiinasta tai hepreasta nyt puhumattakaan), joten kenenkään kohdalla ei siis voida puhua aivan  täysin olemattomasta kielitaidosta (mikä ei vielä siis kuitenkaan tarkoita edes sen kankeaa kommunikointi-osaamista, eli puhumisen sujuvuutta  sillä kielellä,  vaan ihan vaan sen  ns. passiivista kielen tuntemusta. )

Eli mitäpä tuota passiivistakaan osaamista häpeämään, onhan se jotain näet kuitenkin sekin, kun ymmärtää heti mistä kielestä on kysymys ja tietää  miltä se kuulostaa, tai näyttää tekstinä.

Sen enempää stressiä ja paineita sen hallitsemisesta ei kuitenkaan ole pakko itselleen ottaa.

Eli sen kielitaitoa on lupa kartuttaa ihan myös omilla ehdoilla ja omaan tarpeeseen ( joka voi olla esim. halu lukea ja ymmärtää Astrid Lindgrenin teoksia alkukielellä, tai katsella ruotsalaisia rikossarjoja tai ihan mitä kuka nyt Ruotsin kulttuurista haluaa tietää ja mistä siinä  on kiinnostunut )

Vierailija
48/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruotsintaito on ainoa syy, miksi olet hyväpalkkaisessa työssä, teet työtä varmaan jossain isukin säätiössä. Oikeassa elämässä tarvitaan vähän muitakin taitoja kuin ruotsi. Tietysti ruotsin sujuva osaaminen voi olla yhtenä ehtona työpaikan saamiseen, mutta en usko, että se koskaan on ainoa.

Yleensä tuo ehto johtuu juuri tästä typerästä pakkoruotsista. Jos koko pakkoa ei olisi, ei olisi tuota teennäistä ehtoakaan.

Vierailija
49/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle vastasit, mutta on kyllä marginaalinen mahdollisuun Suomessa, että on pakko osata ruotsia jonkun asia takia. Jos asuttaisiin Ruotsissa, tilanne olisi tietenkin toisin. Mutta kun katsotaan paljonko Suomessa on ruotsin kielisiä (joku 5%?) niin eipä tarvitse kummoinen tuuri käydä, niin ei todellakaan kertaakaan tuota kieltä käyttää. 

En edes Turussa asuessani koskaan joutunut tilanteeseen, jossa olisi ruotsia tarvinnut. Ja Turkukin on  (muka) kaksikielinen.

Vierailija
50/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenminkin pitäisi sanoa, että olet siitä huolimatta(että ruotsi on äidinkielesi) päässyt hyväpalkkaiseen työhön.

Jos et äidinkieleltäsi ruotsia puhuvan osaa suomen kieltä, olet todella heikoilla työmarkkinoilla, kun kuitenkin suomessa ollaan.

Suurin osa suomalaisista ei puhu edes auttavaa ruotsia, mutta silti ovat hyvissä työpaikoissa. 

Ruotsin kieli voi auttaa muutaman työpaikan saannissa, mutta Suomea osaava voi valita  huomattavasti isommasta määrästä työpaikoista. Ruotsin kielelläpärjää Ahvenanmaalla ja muutamilla rannikkoseudun  paikkakunnilla.

En ole sanonut etten osaa suomea. Toimin kääntäjänä ja tulkkina kielillä suomi-ruotsi-englanti.

Vierailija
51/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hävetä sillä Ruotsin kieltä ei pahemmin tarvitse muuta kuin Ruotsissa ... enemmän hävettää nämä "suomenruotsalaiset" jotka mongertavat ralli-Ruotsia kun eivät osaa ääntää sanoja oikein.

Vierailija
52/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaisena ei ihan hirvittävästi ruotsin kielen taidon puute häiritse.

Vierailija
53/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä hyödyn ruotsista, kun joka tapauksessa suurin osa osaa jonkin verran englantia (jolla pärjää joka paikassa jos esim. Matkustelet)?

Ylipäätänsä mua v*tuttaa koko pakkoruotsin opettelu, koska ei niilläkään ole pakkosuomea. Joku varmaan tulee ulisemaan, kuinka he auttoivat suomalaisia sodassa, mitta miten se nyt pakkokielen opetteluun liittyy, nii ei millään tavalla.

Siis tottakai mä ymmärrän, että jos menee kyseiseen maahan nii se ois niiden helpompaa ymmärtää, jos puhuisit heidän kieltä, mutta se on 01-0 jos sä osaat kuitenki sujuvaa tai edes jonkin verran englantia jolla pärjää kuitenki suht hyvin melkein joka ikisessä paikassa. Eihän kukaan ehtis muuta tehdä, ku opiskella kieliä.

Mistä tuo käsitys on peräisin, etteikö muka suomenruotsalaisilla olisi pakkosuomea? Heillähän on sitä enemmän kuin suomenkielisillä ruotsia.

Ahvenanmaalla ei koululaisten ole pakko opiskella suomea, koska muuten kielivarannosta tulee liian suppea. Ahvenanmaan ulkopuolella ruotsinkieliset opiskelevat suomea "pakkosuomena". Sitä paitsi on vain järkevää, että ruotsinkieliset panostavat suomen opiskeluun, kun se on kuitenkin äidinkieli 95 prosentilla kansasta.

Vierailija
54/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän olematon kielitaitoa, käytännössä vain suomi ja englanti sujuu. Olin hetken aikaa töissä Virossa ja virolaiset kollegat puhuivat sujuvasti neljääkin eri kieltä, käytännössä siis viro, venäjä, englanti ja siihen päälle joku muu kieli. Ja kielen vaihto kävi lennosta ilman mitään öööö....äääää takeltelua.

Vierailija
55/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hävetä sillä Ruotsin kieltä ei pahemmin tarvitse muuta kuin Ruotsissa ... enemmän hävettää nämä "suomenruotsalaiset" jotka mongertavat ralli-Ruotsia kun eivät osaa ääntää sanoja oikein.

Jep, ne ei osaa ruotsia eikä suomea

Vierailija
56/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Viimeksi olen tarvinnut ruotsia yli kymmenen vuotta sitten yliopiston pakollisella ruotsin kurssilla. Olen asunut aina Itä-Suomessa, enkä ikinä ole päässyt käyttämään ruotsia luokkahuoneen ulkopuolella. Auttavasta venäjän kielen taidosta täällä sen sijaan on ollut paljonkin hyötyä, esimerkiksi töitä hakiessa.

Vierailija
57/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan voi puhua "pakkosuomesta", kun kerran Suomessa asutaan.  Ei Suomessa vaan pärjää pelkällä ruotsin kielellä, kuin muutamassa  kylässä. Hyvin on suppea elämänpiiri Suomessa, jos vain ruotsia osaa. Eihän ummikko ruotsalainen voi edes työllistyä Suomessa. Suomen kieli on Suomen pääkieli ja sitä puhuu noin 90%  kansalaisista äidinkielenään.  Ruotin kieli on yksi vähemmistö kieli, vaikka se on olevinaan toinen kotimainen.  Kyllä sen ruotsinkielisen on Suomessa pärjätäkseen osattava ainakin auttavasti Suomen, ihan niin kuin kenen tahansa jotakin muuta kieltä, kuin suomea puhuvan.  Englannilla ehkä pärjää Suomessakin, mutta ei pelkällä ruotsilla.

Vierailija
58/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ruotsia varsin hyvin, joten en häpeä. Kiva kieli, jonka opiskelusta olen aina pitänyt.

Vierailija
59/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahvenanmaalla ei koululaisten ole pakko opiskella suomea, koska muuten kielivarannosta tulee liian suppea. Ahvenanmaan ulkopuolella ruotsinkieliset opiskelevat suomea "pakkosuomena". Sitä paitsi on vain järkevää, että ruotsinkieliset panostavat suomen opiskeluun, kun se on kuitenkin äidinkieli 95 prosentilla kansasta.

Ahvenanmaa on poikkeus koska siellä syntyy vuosittain vain noin 300 lasta. Jos siellä kuitenkin 95% aloittaa viidennellä luokalla suomen ja muut sitten sen toisen vaihtoehdon opiskelun niin se on itsehallintomaakunnan lasten vanhemmille antama mahdollisuus. Olisi tyhmää istuttaa pulpetissa kotikielenään suomea puhuvaa viidennestä luokasta lähtien. Siksi valikoiman laajennus on onnistunut vaihtoehto koska muiden kielten lisäksi voi valita muistaakseni ohjelmoinnin. Sekin on kieli.

Vierailija
60/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä mutta harmittaa koska haluaisin oppia ja jutella suomenruotsalaisten kanssa ihan periaatteessa ruotsiksi. Opiskelen kyllä. Kielitaito on rikkaus enkä tajua pakkoruotsista nillittämistä. No, yo-kokeiden pakollisuuden voisi poistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme