Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeätkö OLEMATONTA ruotsin kielen taitoa?

Vierailija
12.07.2020 |

Skäms du? Syytä olisi. Suomen talous sakkaa ja Ruotsi sen kuin porskuttaa.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeän sitä että tässä maassa ei vieläkään olla päästy eroon kaksikielisyysmeemin pakottamisesta

Kyllä sinulla on outo syy hävetä. Peruskoulun mahdollistama opetus mahdollisti myös luokkakierron suomalaisessa yhteiskunnassa. Moni duunarin lapsi pääsi jopa ylempään keskiluokkaan ihan siksi, että oli oppinut riittävästi ruotsia läpäistäkseen virkamiesruotsin kokeen.

Tätä ruotsista itkemistä ei ollut vielä 1990-luvulla ennen internetiä. Itse opiskelin ruotsia ja suoritin tutkintoni sen kummemmin tunteilematta. Enemmän hävetti se, etten tajunnut kuinka paljon järjestelmällisemmin minun olisi pitänyt valmistella opinnäytettäni ennen deadlineä. Minulla viimeiset vuorokaudet ennen deadlinea menivät parin tunnin unilla, kahvilla ja tupakalla.

Sain pysyvän inhon sekä kahviin että tupakkaan. Valmistuin vaikka veti tiukille lopussa.

Vierailija
22/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi haastettiin oikeuteen suomenkielisten lasten syrjimisestä.

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin tutkii Ruotsin mahdollista syyllistymistä suomenkielisten koululaisten syrjimiseen.

Parin vuoden ajan lapsia on kielletty puhumasta suomea, vaikka he kävivät suomiluokkaa, perheiden oikeusedustaja Johanna Parikka Altenstedt kertoo Iltalehdelle.

– Opettajien mukaan suomen kieli syrjii ruotsalaisia, jotka eivät sitä ymmärrä. Sen takia esimerkiksi seitsenvuotiaita kaveruksia on pidetty erillään, lapsia on itketetty ja kielisyrjitty välitunnilla sekä koulun retkillä.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9b45de86-7f93-4f3a-9733-e497ff56424c

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä haluaisin osata paremmin. Sukuun tullut ruotsinkielisiä. Kaikki kielet avartavat.

Vierailija
24/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtunut on tykkänään koko ruotsin kieli. Niin myös ranska, saksa ja venäjä. Jollei jatkuvasti joudu käyttämään kieltä, niin ruostuuhan se vähäinenkin osaaminen. Englantia käytän työssäni ja vähemmän yllättävä havainto on, että enkuksi pärjää muun muassa ruotsalaisten kanssa.

Vierailija
25/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollenkaan. Osaan esitellä itseni ruotsiksi ja sitäkään taitoa en ole ikinä tarvinnut. Ryhdyn syksyllä opiskelemaan venjää. SIitä on enemmän iloa ja hyötyä. Ruotsinkieliset on luusereita

Kuinka niin? Hehän aloittavat suomen opiskelun peruskoulun kolmannella luokalla ja englannin neljännellä luokalla. Hehän ovat siis jälkijunassa suomenkielisiin verrattuina englannin suhteen ja joutuvat tekemään enemmän töitä sekä suomen että englannin eteen kuin suomenkieliset.

Kaikki kieliopinnot ovat kuin rahaa pankkiin panisi! Yritä löytää oppikirja Venäjän kielen pähkinöitä jostain divarista. Suosittelen sitä kaikille, jotka opiskelevat venäjää.

Vierailija
26/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä yhtään, vaikka ruotsi lakkaisi olemasta ..

Zinc

Vierailija
27/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeääkö ruotsalaiset huonoa suomenkielentaitoa?

Vierailija
28/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on äidinkieleni ja olen sen ansiosta hyväpalkkaisessa työssä.

Suomi on äidinkieleni ja minulla on sen ansiosta  mahdollisuus päästä mielettömän moneen hyväpalkkaiseen työhön.  

Jos minulta jäisikin yksi työpaikka saamatta sen takia, etten osaa ruotsia, niin minulla on mahdollisuus valita tuhansista  hyvistä työpaikoista sen vuoksi, että osaan Suomea. Ei siis jää harmittamaan se yksi paikka Ahvenanmaalla :)

Luuletko, ettei Ahvenanmaalla lueta suomen kielen taitoa meriitiksi? Ylioppilaaksi ei pääse jos ei ole suorittanut edes lyhyintä suomea. Suurin osa lapsista aloittaa Ahvenanmaalla suomen viidennellä luokalla.

Vierailija
29/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Koulussa parikymmentä vuotta sitten minulla oli kymppi ruotsissa, mutta olen unohtanut koko kielen, kun en ole kertaakaan sitä missään tarvinnut.

Eikö sinua kiinnosta nettiaikana pitää yllä kielitaitoa vaikka lukemalla naapurimaan uutisia tai katsoa SVTappin kautta ruotsalaisia ohjelmia?

Vierailija
30/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan tuo hyvä osata, mutta en kyllä häpeä sitä. Eivät häpeä ruotsalaisetkaan sitä etteivät osaa suomen kieltä. Ranskan, venäjän, saksan, jne. tai vaikkapa aasian kielen opiskelu tai koodaamisen oppiminen voisi olla käytännössä hyödyllisempää, kuin jonkun marginaalikielen opiskelu. Moni tänne muuttanut ulkomaalainenkaan ei vaivaudu opettelemaan suomen kieltä, koska se on niin vaikea ja minimaalisessa käytössä, eivätkä kyllä sitä häpeä yhtään. Suomalaisten pitäisi päästä tuosta häpeä- ja syyllisyysmentaliteetista eroon sillä se aiheuttaa vain vihan tunnetta ja sitten jupistaan kännissä asioita tai puukotetaan kaveria.

Vierailija
31/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osannut ruotsia ihan hyvin, mutta koska en tarvitse sitä missään, taito on ruostunut, erityisesti tietysti puhuminen. Ei harmita eikä hävetä, koskapa en tarvitse ruotsia missään.

Osaan sujuvasti englantia ja viroa, ja niistä on minulle sekä hyötyä että iloa. Osaan myös kohtalaisesti saksaa ja auttavasti espanjaa.

Viron kieltä opiskelen edelleen.

Vierailija
32/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on äidinkieleni ja olen sen ansiosta hyväpalkkaisessa työssä.

Osaan englantia, osittain sen ansiosta olen hyväpalkkaisessa työssä, loppu liittyy "ammattitaitoon". Tukholman pörssiin listatun emoyhtiömme kieli on englanti.

Osaan ruotsin ansiosta myös sujuvaa natiivitasoista englantia ja saksaa, osittain sen ansiosta olen johtavassa asemassa Tukholman pörssiin listatussa yhtiössä jonka työkielenä on englanti mutta ylempi johto käytännössä kokonaan ruotsalaisia.

Oli pakko alapeukuttaa koska todella harva saavuttaa natiivitasolla jos ei ole lapsena kielikyvetetty kyseisille kielille. Muuten en epäile, etteikö motivoitunut ja hyvän kielipää omaava ihminen opi kieliä todella hyvin.

Itsekin tarvin työssäni vieraita kieliä, ruotsiakin, mutta en voi väittää missään nimessä olevani natiivin tasolla koska olen oppinut kieleni kouluiässä ja aikuisena. Osaan seitsemää kieltä ja pidän niiden ylläpitoa ja hallitsemista mielekkäänä ja edullisena tapana.

Töitä olen saanut aina muun muassa laajan kielitaidon vuoksi.

Vierailija
33/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Koulussa parikymmentä vuotta sitten minulla oli kymppi ruotsissa, mutta olen unohtanut koko kielen, kun en ole kertaakaan sitä missään tarvinnut.

Eikö sinua kiinnosta nettiaikana pitää yllä kielitaitoa vaikka lukemalla naapurimaan uutisia tai katsoa SVTappin kautta ruotsalaisia ohjelmia?

Miksi kiinnostaisi, kun ei kerran tarvitse sitä kieltä missään???

Vierailija
34/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä hyödyn ruotsista, kun joka tapauksessa suurin osa osaa jonkin verran englantia (jolla pärjää joka paikassa jos esim. Matkustelet)?

Ylipäätänsä mua v*tuttaa koko pakkoruotsin opettelu, koska ei niilläkään ole pakkosuomea. Joku varmaan tulee ulisemaan, kuinka he auttoivat suomalaisia sodassa, mitta miten se nyt pakkokielen opetteluun liittyy, nii ei millään tavalla.

Siis tottakai mä ymmärrän, että jos menee kyseiseen maahan nii se ois niiden helpompaa ymmärtää, jos puhuisit heidän kieltä, mutta se on 01-0 jos sä osaat kuitenki sujuvaa tai edes jonkin verran englantia jolla pärjää kuitenki suht hyvin melkein joka ikisessä paikassa. Eihän kukaan ehtis muuta tehdä, ku opiskella kieliä.

Vierailija
35/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä. Vaikkei taitoni ole edes olematon, en ole silti tarvinnut ruotsia missään.

Ilman englannin taitoa en olisi nykyisessä työssäni.

Vierailija
36/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan ruotsia hyvin ja mielestäni se on virhe ellei aio muuttaa Suomen ulkopuolelle. Ruotsia osaamalla ei pääse mukaan suomenruotsalaisten piireihin, vaikka osaisi ruotsia yhtä hyvin kuin he. Eivät he halua ruotsia osaavia, jotta voisivat kaveerata heidän kanssaan vaan jotta saisivat palvelua heiltä.

Jos haluat todellakin tuntea itsesi toisen luokan kansalaiseksi, opiskele ruotsia. Älä muuten

Saanhan sinäkin varmasti sitä korostamaan palvelua kun asioit verovirastossa, lääkärissä tai olet tekemisissä poliisin tai oikeuslaitoksen kanssa.

Mitään yritystä ei velvoiteta Suomessa palvelemaan asiakkaita kummallakaan kansalliskielellä.

Kaveriksi pääsee jos osaa itse käyttäytyä ystävällisesti eikä välitä toisen äidinkielestä tai esitä siitä joitain outoja oletuksia. Suomessa on paljon kaksikielisiä pareja.

Vierailija
37/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeäisin varmaan, jos olisin ainut joka ei osaisi ruotsia.

Nythän valtaosa ei osaa puhua ruotsia sujuvasti.

Vierailija
38/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanaakaan ruotsia ja olen ylpeä siitä.

Kaksikielisyys on muinais jäänne josta pitäisi välittömästi päästä eroon.

Vierailija
39/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeäisin varmaan, jos olisin ainut joka ei osaisi ruotsia.

Nythän valtaosa ei osaa puhua ruotsia sujuvasti.

Totta, sitä ei osaa kunnolla lähes kukaan.

Omasta tuttavapiiristäni en tunne yhtäkään suomalaista, joka käyttäisi ruotsia missään. Muutaman suomenruotsalaisen tunnen ja he tietenkin käyttävät ruotsia äidinkielenään.

Vierailija
40/69 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt hävetä mutta puhuisin mielelläni paremmin. Tyttären mies on ruotsinkielisestä perheestä, puhuu tosin suomea ihan yhtä hyvin mutta hänen vanhempien sukulaistensa kanssa olisi kiva puhua ruotsia. Käytän työssäni myös ruotsia, mutta se on asiakaspalvelutilanteessa sellaista kaavamaisempaa ja käytän ammattisanastoa. Huomaan, etten osaa smalltalkia niin hyvin.

Olen aina ollut työssä missä vaaditaan ruotsinkielen taito.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä