Häpeätkö OLEMATONTA ruotsin kielen taitoa?
Skäms du? Syytä olisi. Suomen talous sakkaa ja Ruotsi sen kuin porskuttaa.
Kommentit (69)
Englanti on sitä varten jos suomea ei puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei hävetä sillä Ruotsin kieltä ei pahemmin tarvitse muuta kuin Ruotsissa ... enemmän hävettää nämä "suomenruotsalaiset" jotka mongertavat ralli-Ruotsia kun eivät osaa ääntää sanoja oikein.
Ihmetyttää kun tällaista saa julkaista mutta oma asiallinen viestini meni sensuuriin .
Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin murre? Uutta tietoa? Suomessa puhutaan kymmeniä suomenruotsin murteita kuten suomenkin. Osa murteista on hyvin vanhoja, elävää rikasta kulttuuriperintöä
Häpeätkö sinä äidinkieltäsi?
En häpeä yhtään. Ymmärrän kyllä ruotsia, mutta mitään mielenkiintoa puhua sitä ei ole. Juurikin pakon takia. Opiskelin aikoinaan paljonkin kieliä, puhun suomen lisäksi sujuvaa englantia, espanjaa ja italiaa, auttavasti saksaa ja norjaa ja venäjän alkeet (aloitin vasta).
Pakkoruotsi v tutti niin lujaa, että kieltäydyin tunneilla vastaamasta mihinkään. Yleensä en edes mennyt paikalle, kokeista pääsin silti heittämällä läpi.
Niin, ja missään en ole kyseistä kieltä tarvinnut vaikka asiakaspalvelualalla työskentelenkin. Suomenruotsalaiset osaavat suomea, ruotsalaiset turistit englantia. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Osaan ruotsia varsin hyvin, joten en häpeä. Kiva kieli, jonka opiskelusta olen aina pitänyt.
Me ihmiset ollaan erilaisia ja tykätään erilaisista kielistä/asioista. Minä taas pidän suomen kielestä ja olen aina opiskellut sitä mielelläni. Ja on kaiken lisäksi ihanaa, että tämä kaunis kieli on oma äidinkieleni.
Ja suomen kieli on vieläpä aika spesiaali ja omaperäinen.
Ps. osaan suomea varsin hyvin, olen siitä oikein ylpeä.
Pidän ruotsin kielestä, se on looginen ja helppo kieli. Tyhmä täytyy olla jos ei sitä opi.
Ruotsilla olen pärjännyt ollessani töissä Norjassa ja Ruotsissa. Tanskassa turistina puhuin myös ruotsia.
Puhun myös englantia, saksaa ja ranskaa. Venäjää puhun jos on pakko., on sitäkin tullut opiskeltua.
Kielet ovat rikkaus, samoin niiden murteet.
Meänkieli on ihanan kuuloista, samoin skånska. Oi, se on oikein seksikäs murre.
Suomessahan seksikkäin murre on savo - MOT.
Olin joskus aikanaan kesäduunissa, johon pääsyn ehtona oli, että osaat ruotsia. Varmaan osasin noin teoriassa, mutta sitten kun rupesi tulemaan puheluita jostain Pietarsaaren lähistöltä, niin pakko oli sanoa että laitas tekstinä tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Pidän ruotsin kielestä, se on looginen ja helppo kieli. Tyhmä täytyy olla jos ei sitä opi.
Ruotsilla olen pärjännyt ollessani töissä Norjassa ja Ruotsissa. Tanskassa turistina puhuin myös ruotsia.
Puhun myös englantia, saksaa ja ranskaa. Venäjää puhun jos on pakko., on sitäkin tullut opiskeltua.
Kielet ovat rikkaus, samoin niiden murteet.
Meänkieli on ihanan kuuloista, samoin skånska. Oi, se on oikein seksikäs murre.
Suomessahan seksikkäin murre on savo - MOT.
Yliopiston matematiikka ja fysiikkakin on loogisia. Tyhmä täytyy olla, jos ei niitä opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi on äidinkieleni ja olen sen ansiosta hyväpalkkaisessa työssä.
Osaan englantia, osittain sen ansiosta olen hyväpalkkaisessa työssä, loppu liittyy "ammattitaitoon". Tukholman pörssiin listatun emoyhtiömme kieli on englanti.
Osaan ruotsin ansiosta myös sujuvaa natiivitasoista englantia ja saksaa, osittain sen ansiosta olen johtavassa asemassa Tukholman pörssiin listatussa yhtiössä jonka työkielenä on englanti mutta ylempi johto käytännössä kokonaan ruotsalaisia.
Tasan et osaa natiivitasoista englantia ja saksaa ruotsin ansiosta. Lähelle natiivitasoa voit päästä vain asumalla ja työskentelemällä KAUAN maassa, jossa kieltä puhutaan. Natiivitasolle tuskin yllät sittenkään.
Kovat on luulot itsestään.
En toki tarkoittanutkaan, ettet sinä osaisi suomen kieltä. (Et varmaan olisi päässyt siihen hyvään työpaikkaan ilman suomen kielen taitoa :) )
Mutta tarkoitin noin yleisesti, että , jos et Suomessa asuessasi osaa puhua Suomea, olet heikoilla työmarkkinoilla. Siinä ei ruotsin kieli silloin auta, kun sinun pitää työllistyä paikkakunnalla jossa 100% kansalaisista puhuu suomea .