Tunnustatko halpavaatteiden ostajana vastuusi 1000 kuolemaan Bangladeshissa?
Vai ajatteletko "itsepähän olivat työpaikkansa valinneet".
Kommentit (95)
79 - Toivottavasti et kovasta pulasta kärsi. Se on ihan totta, että perustarpeet pitää ihmisellä olla tyydytettynä, ennen kuin voi alkaa ajatella laajemmin.
80 - Tästä olen täysin eri mieltä, minusta me olemme jokainen vastuussa omista valinnoistamme, ihan yksilöinä eikä minään "suomalaisten" kollektiivina. Voin hyvin maksaa enemmän esimerkiksi ruuasta, jonka on joku lähitilalla itse kasvattanut. Tai sitten jättää uusimatta vaatevarastoa monta kertaa vuodessa halpistuotteilla, satsata mieluummin kestävämpään ja eettisesti vähemmän arveluttaviin tuotteisiin, tai ostaa käytettyä.
Onpa täällä kaunista argumentointia (not).
Joo. Ymmärrän että tuntuu ettei sillä ole mitään väliä jätänkö minä, juuri minä, ostamatta halpisvaatteet joiden ompelijat ovat ne henkensä kaupalla ostaneet. Jopa että "kiva että edes jostain saavat rahaa".
Mutta itse ajattelen, etten voi hyvällä omallatunnolla ostaa tuollaisia vaatteita. En halua olla mukana tukemassa tätä teollisuutta jossa pyritään tekemään mahdollisimman paljon, myymään mahdollisimman paljon, mahdollisimman halvoilla kustannuksilla. Jos kaikki jättäisivät ostamatta ne vaatteet ja ne ruoat jne joiden tuotantoketjua eivät oikeasti voi hyväksyä, niin ostaisimme vähemmän, mutta tuottajat ympäri maailman saisivat parempaa palkkaa. Koska kyllä tuotanto silti pyörisi, vain vähemmän mutta laadukkaampaa, hitaammin, kalliimmalla.
Suomalainen heittää joka vuosi 9 kg vaatteita roskiin:
Ympäristönkin kannalta iso ongelma. Muutosta pitäisi tapahtua. Ole se muutos jonka haluat tapahtuvan.
kotimaisissa löytyy ainakin missymomin äitiys-ja lastenvaatteet
ja todella laadukkaita
Mitä sitten saisi ostaa?
Googlasin "eeettisesti valmistetut vaatteet" ja vastaan tuli vyöry rumia viherhippivaatteita. Yhdestä kaupasta löytyi muutama ok trikoomekko, mutta ne maksoivat 120€??
Pitääkö nyt seuraavat 20 vuotta käyttää periaatteen vuoksi omasta mielestä rumia vaatteita, jotta valikoima suurenisi?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 21:44"]
Mitä sitten saisi ostaa?
Googlasin "eeettisesti valmistetut vaatteet" ja vastaan tuli vyöry rumia viherhippivaatteita. Yhdestä kaupasta löytyi muutama ok trikoomekko, mutta ne maksoivat 120€??
Pitääkö nyt seuraavat 20 vuotta käyttää periaatteen vuoksi omasta mielestä rumia vaatteita, jotta valikoima suurenisi?
[/quote]
Pitää tietenkin ja vielä maksaa niistä monin kerroin enemmän kuin ei eettisistä.
En. Kun niitä kalliitakin vaatteita näköjään tehdään missä sattuu; teinipoika osti pari päivää sitten alennuksesta alunperin 120 euroa maksaneen Luhdan takin lapulla Made in China...
Ylettömän shoppaamisen vähentäminen on jo hyvä ensi askel, ei osta mitään halpaa kertakäyttökamaa. Eettisiä ja ekologisia vaatteita löytyy aika paljon niin Suomesta kuin ulkomaisista nettikaupoistakin, vaihtoehtoja on arkisemmista designiin. Mutta juu, kyllä ne maksavat enemmän kuin henkkamaukassa.
Voi ainakin seurailla mitä ei kannata ostaa, ja osallistua kampanjoihin joissa yritetään vaikuttaa alan yrityksiin:
Ei sillä ole mitään merkitystä, minkälaisen paidan muutama suomalainen ostaa. Miljardi kiinalaista ja toinen mokoma intialaisia ostaa kuitenkin halvan bangladeshiläisen.
Voisiko joku kertoa ihan käytännön esimerkein, mitä ne "eettisesti oikeat ja hyväksytyt" vaatteet oikeasti ovat. Että mistä ostat niitä itsellesi ja perheellesi. Mistä materiaalista ne on valmistettu ja missä maassa, mistä ostat ja mitä ne maksavat. Kiitos.
Tämä siis suunnattu tämän ketjun niille henkilöille. jotka paheksuvat meitä muita, jotka ostamme kaukoidän maissa valmistettuja vaatteita, muista tuotteista puhumattakaan. Joten olisi nyt kaiken paheksunnan jälkeen rakentava kuulla, mistä te hankitte vaatteet ynnä muut kulutustarvikkeet.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 22:21"]
Voisiko joku kertoa ihan käytännön esimerkein, mitä ne "eettisesti oikeat ja hyväksytyt" vaatteet oikeasti ovat. Että mistä ostat niitä itsellesi ja perheellesi. Mistä materiaalista ne on valmistettu ja missä maassa, mistä ostat ja mitä ne maksavat. Kiitos.
Tämä siis suunnattu tämän ketjun niille henkilöille. jotka paheksuvat meitä muita, jotka ostamme kaukoidän maissa valmistettuja vaatteita, muista tuotteista puhumattakaan. Joten olisi nyt kaiken paheksunnan jälkeen rakentava kuulla, mistä te hankitte vaatteet ynnä muut kulutustarvikkeet.
[/quote]
No minä oon tässä parilla viime sivulla ollut aika äänekkäänä, mutta lähtökohtana mulla on se, että itsekin olen vasta alkanut heräilemään tämän asian suhteen. Olen siis shopannut ihan aivottomasti ajattelematta eettisyyttä, enkä sen takia voi paheksua muitakaan jotka niin tekevät. Sitä asennetta kyllä paheksun, että kaikesta uutisoinnista huolimatta joku siltikin meinaa, että sillä paskan väliä ole miten ne vaatteet on tuotettu, kunhan hinta on halpa. Olen yrittänyt löytää tietoa aiheesta, ja tää on nyt suurinpiirtein se ohjenuora jonka mukaan yritän mennä:
- Suosi kotimaista, etenkin pienyrittäjää kun voit
- Seuraa maailmatapahtumia tai järjestöjä jotka raportoivat pahimmista epäkohdista, ja jätä ostamatta kun kuulet tai luet tuotteesta tai firmasta joka selvästi on epäeettinen
- Kierrätä ja osta käytettyä, uutta ostaessa satsaa laatuun ja kestävyyteen
Täydellisyys tässäkin on varmaan mahdotonta, jos nyt ei ihan viherhipiksi ryhdy, mutta silti voi yrittää kantaa kortensa kekoon.
[/quote]ä
vaikeaa on, mutta very nice farkut tehdään SUomessa ja kai Virossa. Globe hope tekee vieläpä kierrätysmateriaaleista vaatteita. Ruskovilla valmistaa SUomessa, Pop:N Lastenvaatteista moni valmistettu TUrkissa tai EUroopassa... joku suomalainen avasi juuri tehtaan Keski-Suomeen Lastenvaateompelimon. Listaa saa jatkaa...
[/quote]
ymmärtääkseni jo se lisää eettisyyttä, jos kauppa osaa kertoa, mistä vaate tulee. Siitä H&M on mm. Saanut kiitosta. Stockmann luvannut parantaa. Jos kaikki av-mammat ilmoittaisivat Prismaan ja Cittariin, etteivät osta ennen kun kauppa avaa ketjumsa, niin jo sillä olisi merkitystä. Parhaimmillaan B angladesh saisi niin paljon vaurautta, että tilaisi SUomesta Koneen hissejä ja ostaisivat nokian puhelimia. Ei se olisi meiltä pois.
Mulle on ihan se ja sama vaikka kuolis 100000000 joka vuosi. Ostan jos halvalla saa edes vähän laatua.
-pettäjävaimo-
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 20:16"]
77 - Niin?
[/quote]
Suomalaiset eivät ole missään vastuussa mistään muusta maasta tässä pallolla. Me elämme kapitalistisessa yhteiskunnassa. Jos haluat että nämä eettiset vaatteet myy niin sitten vaan hinnat alasta ja kilpailemaan markkinoille hinta-laatu suhteilla.
Kiina nousi köyhyydestä juuri sen takia että siellä tuotettiin asioita halvalla.