Tunnustatko halpavaatteiden ostajana vastuusi 1000 kuolemaan Bangladeshissa?
Vai ajatteletko "itsepähän olivat työpaikkansa valinneet".
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 22:21"]
Voisiko joku kertoa ihan käytännön esimerkein, mitä ne "eettisesti oikeat ja hyväksytyt" vaatteet oikeasti ovat. Että mistä ostat niitä itsellesi ja perheellesi. Mistä materiaalista ne on valmistettu ja missä maassa, mistä ostat ja mitä ne maksavat. Kiitos.
Tämä siis suunnattu tämän ketjun niille henkilöille. jotka paheksuvat meitä muita, jotka ostamme kaukoidän maissa valmistettuja vaatteita, muista tuotteista puhumattakaan. Joten olisi nyt kaiken paheksunnan jälkeen rakentava kuulla, mistä te hankitte vaatteet ynnä muut kulutustarvikkeet.
[/quote]
ymmärtääkseni jo se lisää eettisyyttä, jos kauppa osaa kertoa, mistä vaate tulee. Siitä H&M on mm. Saanut kiitosta. Stockmann luvannut parantaa. Jos kaikki av-mammat ilmoittaisivat Prismaan ja Cittariin, etteivät osta ennen kun kauppa avaa ketjumsa, niin jo sillä olisi merkitystä. Parhaimmillaan B angladesh saisi niin paljon vaurautta, että tilaisi SUomesta Koneen hissejä ja ostaisivat nokian puhelimia. Ei se olisi meiltä pois.
[/quote]
Eihän Bangladesh saisi siitä mitään. Ne köyhtyisi lisää koska niille ie kuitenkaan maksettaisi yhtään enempää
No esimerkkiä voi näyttää juuri niin, ettei osta mitään riistotuotteita.
Esimerkkiä peliin siitä, että köyhiä ei pidä käyttää hyväkseen!
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:14"]
No esimerkkiä voi näyttää juuri niin, ettei osta mitään riistotuotteita.
[/quote]
Ei se ole esimerkin näyttämistä, siitähän ei ole kuin haittaa. Bangladeshiläiset tarvitsevat kuitenkin yrityksiään. Mutta esimerkiksi ammattiliitot voisivat opettaa puolenpitoa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:16"]
[/quote]
Pikemminkin siitä, että hyväksikäyttöön ei tule alistua, vaan että köyhilläkin on oikeutensa ja heidän on itse pidettävä niistä kiinni.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:16"]
[/quote]
Pikemminkin siitä, että hyväksikäyttöön ei tule alistua, vaan että köyhilläkin on oikeutensa ja heidän on itse pidettävä niistä kiinni.
[/quote]
Ei minulla moraali kestä sitä, että itse nauttisin heikompiosaisten selkänahasta revityistä kulutustuotteista ja samalla hopelusikkasuussa syntyneenä heristelisin sormia köyhille ja kehottaisin ottamaan oppia itsestäni.
Eivät asiat ole näin suoraviivaisia.
Jos onnettomuuksien syynä pidetään sitä, että meillä ostetaan halpavaatteita, vähintään yhtä syyllisiä ovat suurituloiset ja yhteiskunta, joka mahdollistaa sellaisen ahneuden ja ahnehtimisen, että suurimmalle osalle ihmisistä vaatteiden edullisuus on niin merkittävää.
Kumman luulet saavan suuremman hyödyn siitä halpatuonnista, vähätuloisen kuluttaja-asiakkaan, vai sen firman omistaja(t), jotka teettävät tuotteensa siellä bangladeshilaisella tehtaalla? Nämä jälkimmäisethän eivät varmaankaan itse käytä halpatuontivaatteita, niin hekö eivät mielestäsi ole vastuussa?
Todellisuudessa syy on pohjaton ahneus, nimenomaan materiaaliseen "hyvin"vointiin liittyvä ahneus.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:20"]
Ei minulla moraali kestä sitä, että itse nauttisin heikompiosaisten selkänahasta revityistä kulutustuotteista ja samalla hopelusikkasuussa syntyneenä heristelisin sormia köyhille ja kehottaisin ottamaan oppia itsestäni.
[/quote]
Niin se vain on. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki. Eivät bangladeshiläiset ole tyhmiä ja avuttomia valkoisen miehen holhokkeja. Heistä löytyy riittävä voima korjata tilanteensa, siihen ei tarvita kuin tahtoa.
Vähän toistasataa vuotta sitten Suomi oli kehitysmaa, jossa kuoltiin nälkään suuremmissa määrin kuin nyt pahimmilla kuivuusalueilla. Siitä on noustu, eikä siihen ulkopuolista holhoajaa ole tarvittu. Muutkin pystyvät.
Se, että joku muukin on vastuussa tai hyötyy enemmän ei minusta lievennä omaa eettistä vastuutani omista valinnoistani. Yhteiskunta koostuu meistä kaikista yksilöistä, jotka valinnoillaan vaikuttavat, vaikka juuri niihin miljonäärifirmanomistajiin.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:11"]
Ei se ihan näinkään ole. Pitkälti olen samaa mieltä kanssasi, sille ei esim. suomalainen äiti mitään voi, että vuodenaikoja on neljä ja niiden sisällä sää vielä vaihtelee hurjasti, mutta mutta, ennen vaatteita huollettiin ja parsittiin, koska ne maksoivat niin paljon. Nykyään risa pannaan roskiin ja ostetaan uusi halpis. Ideaalitilassa se köyhän maan ompelijanainen saisi tarpeeksi elantoa eikä joutuisi ompelemaan henkensä uhalla, me saisimme vaatteita, jotka maksaisivat vähän enemmän, mutta joita sitten korjaisimme ja huoltaisimme enemmän. Mielellään vähän laadukkaampaa myös. Pahinta huijausta on juuri se, että tuote maksaa paljon, koska kallis brandi, laatu on surkeaa suttua ja tuote tehty orjatyönä.
Nykytilaan ei ole juuri kukaan tyytyväinen. Mua ainakin ärsyttää huono laatu. Siinä ei halpa hinta paljoa lohduta. Puhumattakaan luonnonvarojen tuhlausta, mikä nyt menee nopeassa kierrossa tukkimaan kaatopaikkoja.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:59"]
Pakko ostaa halpaa koska suomessa asumisesta on tehty niin pirun kallista.
En voi muuta kuin olla itsekäs. Minulla ei ole varaa suosia suomalaista vaatteiden suhteen.
Itselleni jo voinkin ostaa kalliimpia vaatteita kun tiedän etten tästä kasva. Paitsi leveyttä, mutta sen onneksi osaan pitää kurissa.
Lapset taas. Nuo minun isommat pojat kuluttavat vaatteita aivan hirveästi! Ulkona kun on kiva rymytä :) Enkä minä ala rajoittamaan leikkejä, ostan halpoja vaatteita, eikä haittaa vaikka reikiä tulisikin.
Ei nimittäin ne hienot kalliit vaatteet kestä sen paremmin lasten menoa. :)
[/quote]
[/quote]
Heh, minä kyllä korjaankin vaatteita, en heitä automaattisesti roskiin.
En siltikään ala maksamaan suuria summia vaatteista mitkä menee helposti rikki. Se minua ottaisi pattiin, että maksaisin paljon yhdestä vaatteesta mihin sitten saan paikkoja ommella ja muutenkin korjailla. Kyllä minua ainakin lohduttaa paljonkin halpa hinta. Surkeasta laadusta olen kyllä samaa mieltä.
Ikävä kyllä niin paljoa en osaa ommella koneella, että saisin ihan tehtyä kunnolla vaatteita eikä siiihen ole aikaakaan kaiken työn, lasten ja kotitöiden ohella.
Lainaus meni huonosti. Nro 50 on vastaus numerolle 40.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:20"]
[/quote]
Niin se vain on. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki. Eivät bangladeshiläiset ole tyhmiä ja avuttomia valkoisen miehen holhokkeja. Heistä löytyy riittävä voima korjata tilanteensa, siihen ei tarvita kuin tahtoa.
Vähän toistasataa vuotta sitten Suomi oli kehitysmaa, jossa kuoltiin nälkään suuremmissa määrin kuin nyt pahimmilla kuivuusalueilla. Siitä on noustu, eikä siihen ulkopuolista holhoajaa ole tarvittu. Muutkin pystyvät.
[/quote]
Kiitos kaunis sulle, kun omilla ansioillasi nostit meidät kurjuuden suosta, niin että on varaa omahyväisesti saarnata niille joilla on asiat huonommin. Ja kieltäytyä ottamasta vastuuta siitä että hyötyy muiden hädästä. Minä en kehtaa ottaa itselleni pisteitä siitä mitä aikaisemmat sukupolvet ovat saaneet aikaiseksi. Ja eikös Suomikin ole joonnii verran saanut apua ulkopuolelta, vaikka sotien jälkeen...?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:23"]
Ilman ostamiani halpavaatteita nämä ihmiset myisivät itseään tai lapsiaan tai elimiään kadulla.
[/quote]
Niin tai ne voisivat tehdä niitä niin, että henki ei olisi uhattuna, jos suostuisit maksamaan t-paidasta 2 euroa enemmän?
[/quote]
Voi taivas miten lapsellinen olet!!! Kuvitelmissasi se 2 euroa lisää menee sille työntekijälle mutta todellisuus on ihan toinen.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:38"]
Kiitos kaunis sulle, kun omilla ansioillasi nostit meidät kurjuuden suosta, niin että on varaa omahyväisesti saarnata niille joilla on asiat huonommin. Ja kieltäytyä ottamasta vastuuta siitä että hyötyy muiden hädästä. Minä en kehtaa ottaa itselleni pisteitä siitä mitä aikaisemmat sukupolvet ovat saaneet aikaiseksi. Ja eikös Suomikin ole joonnii verran saanut apua ulkopuolelta, vaikka sotien jälkeen...?
[/quote]
Eipä kestä. Sanonta kannetun veden kaivossa pysymisestä kun ei ole tuulesta tempaistu.
Suomen hyvinvointi on pitkällisen työn tulosta, työn jonka on tehnyt oma kansa. Muiden pitää tehdä sama työ.
Sodan jälkeisellä avulla viitannet Marshall-apuun? Siitä Suomi kieltäytyi pelätessään Neuvostoliiton reaktiota. Päin vastoin, Suomenhan piti toimittaa sille suuret sotakorvaukset. Suomi oli se joka antoi ilmaista apua voittajalle.
Sotakorvauksia tosin on kiitelty Suomen teollistumisesta. Näin aikanaan koulussakin opetettiin. Samaa toimivaksi todettua konseptiahan voisi soveltaa Bangladeshiin ja muihin kehitysmaihin. Ei mitään tukia eikä lainojen anteeksiantoa, vaan kaikki maksuun raskaan teollisuuden tuotteina. Pakkohan niiden on alkaa kehittyä!
Mua ei oikeasti kiinnosta yhtään ne 1000 ihmistä. Jos minua ne kiinnostaisi, niin samalla minua pitäisi kiinnostaa ne kaikki muut tuhannet ihmiset joita kuolee köyhissä oloissa vuosittain. Eihän mulla jäisi aikaa millekkään muulle kuin heidän elämästään murehtiminen...
Naurettavaa puolustella tarpeetonta ja järjetöntä kuluttamistaan sillä, että muuten halpatyöntekijät joutuisivat myymää itseään. HALOO! Juuri sen takia niitä tehtaita pyöritetään koska idiootit ostavat halpa- ja lapsityöllä valmistettuja vaatteita ja vielä ulisevat halpisvaatteiden hinnoista.
Koittakaapa joskus ostaa eettisesti tuotettuja vaatteita, jolloin niiden kysyntä kasvaa ja valikoima onipuolistuu entisestään. Todella onella vaatemerkillä ja -ketjulla on näitä eettisempiä mallistoja.
No voi nyt hitto. Ostakaa niitä kalliita ja eettisesti tuotettuja vaatteita.
Minä ostan edelleenkin halpaa koska minulla ei ole varaa tunkea satoja euroja joka kerta vaatteisiin kun lapsetkin kasvavat.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:51"]
Naurettavaa puolustella tarpeetonta ja järjetöntä kuluttamistaan sillä, että muuten halpatyöntekijät joutuisivat myymää itseään. HALOO! Juuri sen takia niitä tehtaita pyöritetään koska idiootit ostavat halpa- ja lapsityöllä valmistettuja vaatteita ja vielä ulisevat halpisvaatteiden hinnoista.
Koittakaapa joskus ostaa eettisesti tuotettuja vaatteita, jolloin niiden kysyntä kasvaa ja valikoima onipuolistuu entisestään. Todella onella vaatemerkillä ja -ketjulla on näitä eettisempiä mallistoja.
[/quote]
ja se auttaa bangladeshilaisia nyrkkipajan työntekijöitä miten? Meinaat, että jos sinä ja minä ja muutama tuhat suomalaista alkaa suosia eettisesti tuotettuja vaatteita (joiden eettisyys on lähinnä tuottajansa väitteiden todistamaa), kukaan ei maailmassa enää osta niitä halpisrytkyjä?
58 jatkaa:
.... ja jos kukaan ei enää ostaisi niitä halpisrytkyjä, niin ne bangladeshilaiset automaattisesti palkattaisiin hyväpalkkaisiin sisätöihin siisteissä tuotantolaitoksissa...?
;-))
Mun mielestä länsimaisten tuottajien pitäisi maksaa aina siellä kehitysmaassa missä milloinkin toimivat, vähintään sen maan valuuttaan suhteutettu palkka jolla on mahdollista elää. Mielestäni on väärin, että työt viedään halpamaihin ja teetetään töitä köyhillä karmeissa oloissa minimipalkalla jolla hädin tuskin saa syödäkseen.
Mutta epäeettistä on tuo touhu yleensäkin, vaikka sitten olisikin parempi kuin ei töitä lainkaan. Ei kuitenkaan rikollisuuksia (kuten lapsityövoima) pidä hyväksyä siksi että muuten lapsilla ei olisi mitään. On valtioiden asia laittaa kansalaistensa asiat kuntoon, ei sillä että sallitaan jotain rikoksia ettei tulisi pahempaa, saavuteta mitään, vaan sillä annetaan hyväksyntä sille toiminnalle. Nollatoleranssi ja moraali se olla pitää:)
Harmi että monet suomalaiset yritykset tekevät kovin mummomaisia/ei istuvia/epätrendikkäitä vaatteita, olisi kivaa suosia kotimaista tuotantoa.