Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnustatko halpavaatteiden ostajana vastuusi 1000 kuolemaan Bangladeshissa?

Vierailija
15.05.2013 |

Vai ajatteletko "itsepähän olivat työpaikkansa valinneet".

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romahtaneessa rakennuksessa tehtiin vaatteita eurooppalaisyrityksille kuten Primark, Benetton ja Mango sekä amerikkalaisille valmistajille. Suurimmat Bangladeshista vaatteita tuovat suomalaisyhtiöt Stockmann ja S-ryhmä eivät olleet kyseisen tehdasryppään asiakkaita.

EU ja Yhdysvallat ovat vaatineet Bangladeshia kohentamaan tehtaidensa kuntoa välittömästi. EU on ilmoittanut harkitsevansa kauppasuhteisiin ulottuvia toimia Bangladeshin painostamiseksi parannuksiin tehtaiden turvallisuudessa ja työoloissa.

Bangladesh on puolestaan vedonnut EU:hun, jotta maan tekstiiliteollisuuteen ei kohdistettaisi ankaria toimia. Viime viikolla Bangladesh ilmoitti sulkeneensa 18 vaatetehdasta turvallisuussyistä. Toukokuun alussa Bangladeshin tekstiilialan työnantajat, Kansainvälinen teollisuustyöntekijöiden liitto ja eri tekstiilialan yritykset sopivat, että ne tekevät yhteisen ehdotuksen maan palo- ja rakennusturvallisuuden parantamisesta kuun puoliväliin mennessä.

Asetelma on vaikea. Bangladeshin tekstiiliteollisuuden työntekijöistä 80 prosenttia on naisia, joiden minimipalkka on noin 30 euroa kuukaudessa. Silti tekstiiliteollisuus on tärkeä naisten työllistäjä, ja laaja kansainvälinen tekstiiliboikotti tuottaisi Bangladeshille vielä ylikansallisten yritysten riistoakin pahempia yhteiskunnallisia ongelmia.

Kansalaisjärjestö Finnwatchin mielestä kuluttajien ei pidäkään boikotoida bangladeshilaisia tuotteita. Aina pitää kuluttaa harkiten, mutta varsinainen vastuu on Bangladeshin hallituksella ja kansainvälisen kaupan välitysportaalla.

Vierailija
22/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, senkin typerä kenopää. Laita LÄHDE, jos siteeraat. Tuo sinun touhusi on tekijänoikeuslain vastaista tunarointia.

Eli siis: kommenttisi on copy pastella napattu Keskisuomalaisen kolumnista:

http://www.ksml.fi/mielipide/kolumnit/vaatteet-ovat-miljardibisnes/1325024

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita lähdettä jos ei huvita. Tämähän on VAPAA palsta.

Vierailija
24/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 14:20"]

Kaikki me olemme syyllisiä. Surettaa nämä joita ei kiinnosta. Eivät ole varmaan matkustelleet koskaan Talliinnaa ja Torremolinosta pidemmällä!

[/quote]

Olen matkustellut melkoisesti elämäni aikana. Ollut monessa maassa töissäkin.

Siltikään ei kiinnosta.

Maailmantuskan kanssa kamppailun jätän muille.

Vierailija
25/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:27"]

[/quote]

Eli olet vaan ihan sivistymätön kusipää.

Vierailija
26/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tajuan olevani osavastuussa. Itse asiassa ostaisin sinällään mielelläni Bangladeshin tapaisesta maista vaatteita, koska työ ja investoinnit ovat ainoa keino parantaa näiden maiden elinoloja, mutta en tietenkään mitään orhjatyötä halua olla tukemassa. Olisin henkilökohtaisesti kyllä valmis maksamaan enemmän, erityisesti, jos saisin sitten myös parempaa laatua.

Esim. benettonin pistin boikottiin jo ennen kohua, koska hinta ja laatu eivät ole enää pitkään kohdanneet, eli kovaan hintaan aivan surkeaa laatua. Tähän päälle tiedot työoloista, niin ei nappaa. Ostan aina rielun kaupan kahvia ja banaaneja ja olisin ihan valmis maksamaan myös reilun kaupan puuvillasta ja vaateompelusta lisää. Monimutkaistahan tämä on.

Vierailija
27/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:01"]

[/quote]

[/quote]

Sinun fiksuutesi taas paistaa jo kauas.... olisinpa sinä!

Vierailija
28/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No ainakaan en kopioi muiden ajatuksia ja kirjallisia tuotteita laittomasti ja väitä niitä omikseni.

Ja vielä toi, että et voi myöntää mokanneesi: "mä teen mitä haluun, et voi pakottaa mua!" Sähän kuulostat kaksivuotiaalta uhmaikäiseltä ;-DD

Vierailija
29/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttajaviraston julkaisema Kuluttaja-lehti 6/2007 julkaisee tutkimusta käsittelevän jutun. Siinä kerrotaan muun muassa se, millaisia arvosanoja Suomesta mukana olevat ketjut saivat tutkimuksen eri osioista.

H&M ja Mango pärjäsivät parhaiten

Yksikään Suomesta mukana olleista ketjuista ei saanut kokonaisarvosanaa A (erittäin hyvä). Hyvään kokonaisarvosanaan ylsivät H&M ja Mango. Tyydyttävän tuloksen saivat Zara, Vero Moda, Dressmann, Mexx ja Seppälä. Välttävän tuloksen sai ruotsalaisketju KappAhl. Huonoksi tutkimus rankkasi peräti neljä yritystä: Lindexin, Benettonin, Kookain ja Esprit’n.

Euroopan suurin vaateketju Hennes & Mauritz on ollut jo pitkään kuluttajaboikottien kohteena ja joutunut kehittämään toimintaansa entistä eettisempään suuntaan. H&M saikin tutkimuksen parhaat arvosanat.

Ruotsalaisyrityksen ansioihin kuuluu muun muassa se, että se julkaisee vuosittain ympäristö- ja yhteiskuntavastuuraportin. Lisäpisteitä tuli siitä, että ketju pyrkii rajoittamaan haitallisten kemikaalien käyttöä tuotteissaan. H&M lisää myös luomupuuvillan käyttöä.
- Luomupuuvillasta tehty mallisto, jonka toimme markkinoille tänä vuonna, on hinnaltaan hieman kalliimpi kuin muut mallistomme. Tähän mennessä se on myynyt hyvin. Ehkä tämä on merkki siitä, että ainakin jotkut kuluttajat ovat valmiit maksamaan vähän enemmän asioista, jotka ovat heille tärkeitä, sanoo yhtiön tiedotuspäällikkö Katarina Kempe.

Geenimuunnellun puuvillan käytöstä H&M:llä ei ole olemassa periaatepäätöksiä.

Toinen yhteiskuntavastuututkimuksen menestyjä, espanjalainen Mango, kertoo laatineensa alihankkijoilleen eettiset ohjeet, jotka noudattavat Kansainvälisen työjärjestön ILO:n suosituksia. Mango sanoo myös valvovansa kaikkien – ei vain joidenkin – alihankkijoidensa toimintaa. Pisteitä tuli myös avoimuudesta ja ympäristöasioiden hyvästä hoidosta.

Vierailija
30/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman ostamiani halpavaatteita nämä ihmiset myisivät itseään tai lapsiaan tai elimiään kadulla.

Vierailija
31/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittomasti nettiin?  Ota kiinni mandariini! Lähetä poliisit. Aika normaalia copy-pastettaa juttuja keskustelupalstoille.

Vierailija
32/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:23"]

Ilman ostamiani halpavaatteita nämä ihmiset myisivät itseään tai lapsiaan tai elimiään kadulla.

[/quote]

Seliseli. Vaateketjut olisivat pakotettuja kiinnittämän huomiota tehtaissa työskentelevien olosuhteisiin.

Minä tunnustan.

Vierailija
33/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:23"]

[/quote]

Niin tai ne voisivat tehdä niitä niin, että henki ei olisi uhattuna, jos suostuisit maksamaan t-paidasta 2 euroa enemmän?

Vierailija
34/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No ainakaan en kopioi muiden ajatuksia ja kirjallisia tuotteita laittomasti ja väitä niitä omikseni.

Ja vielä toi, että et voi myöntää mokanneesi: "mä teen mitä haluun, et voi pakottaa mua!" Sähän kuulostat kaksivuotiaalta uhmaikäiseltä ;-DD

[/quote]

Nyt menivät henkilöt sekaisin.

Mutta selvästihän tuo tekstinpätkä oli kopioitu jostain muualta.

Vierailija
35/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:24"]

Laittomasti nettiin?  Ota kiinni mandariini! Lähetä poliisit. Aika normaalia copy-pastettaa juttuja keskustelupalstoille.

[/quote]

Totta kai on, ja sitaatteja saa tehdä, kun mainitsee lähteen.

Mutta vain typerä ja sivistymätön ihminen rikkoo lakia ja teeskentelee itse kirjoittaneensa tekstin, joka on jokun muun tekemää.

Vierailija
36/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:50"]

[/quote]

Mutta vain typerä ja sivistymätön ihminen rikkoo lakia ja teeskentelee itse kirjoittaneensa tekstin, joka on jokun muun tekemää.

[/quote]

Ihanaa tuo suomalaisten auktoritettiusko ja halu noudattaa kaikkia lakipykäliä!

Itse sovellan lakia tai pyyhin sillä perseeni vähän joka asiassa ja huvittaa todella tuollaiset jutut.

Vierailija
37/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ostaa halpaa koska suomessa  asumisesta on tehty niin pirun kallista.

En voi muuta kuin olla itsekäs. Minulla ei ole varaa suosia suomalaista vaatteiden suhteen.
Itselleni jo voinkin ostaa kalliimpia vaatteita kun tiedän etten tästä kasva. Paitsi leveyttä, mutta sen onneksi osaan pitää kurissa.

Lapset taas. Nuo minun isommat pojat kuluttavat vaatteita aivan hirveästi! Ulkona kun on kiva rymytä :) Enkä minä ala rajoittamaan leikkejä, ostan halpoja vaatteita, eikä haittaa vaikka reikiä tulisikin.

Ei nimittäin ne hienot kalliit vaatteet kestä sen paremmin lasten menoa. :)

Vierailija
38/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:50"]

[/quote]

[/quote]

Ihanaa tuo suomalaisten auktoritettiusko ja halu noudattaa kaikkia lakipykäliä!

Itse sovellan lakia tai pyyhin sillä perseeni vähän joka asiassa ja huvittaa todella tuollaiset jutut.

[/quote]

Samaa mieltä. Näpistän kaupasta ja ihmisten pihoilta, vitut mua kiinnostaa lakipykälät. Pankaa ne fillarinne kunnon lukkoon, luuserit, jos ette halua päästä niistä eroon!

Vierailija
39/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihan näinkään ole. Pitkälti olen samaa mieltä kanssasi, sille ei esim. suomalainen äiti mitään voi, että vuodenaikoja on neljä ja niiden sisällä sää vielä vaihtelee hurjasti, mutta mutta, ennen vaatteita huollettiin ja parsittiin, koska ne maksoivat niin paljon. Nykyään risa pannaan roskiin ja ostetaan uusi halpis. Ideaalitilassa se köyhän maan ompelijanainen saisi tarpeeksi elantoa eikä joutuisi ompelemaan henkensä uhalla, me saisimme vaatteita, jotka maksaisivat vähän enemmän, mutta joita sitten korjaisimme ja huoltaisimme enemmän.  Mielellään vähän laadukkaampaa myös. Pahinta huijausta on juuri se, että tuote maksaa paljon, koska kallis brandi, laatu on surkeaa suttua ja tuote tehty orjatyönä.

Nykytilaan ei ole juuri kukaan tyytyväinen. Mua ainakin ärsyttää huono laatu. Siinä ei halpa hinta paljoa lohduta. Puhumattakaan luonnonvarojen tuhlausta, mikä nyt menee nopeassa kierrossa tukkimaan kaatopaikkoja.

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:59"]

Pakko ostaa halpaa koska suomessa  asumisesta on tehty niin pirun kallista.

En voi muuta kuin olla itsekäs. Minulla ei ole varaa suosia suomalaista vaatteiden suhteen.
Itselleni jo voinkin ostaa kalliimpia vaatteita kun tiedän etten tästä kasva. Paitsi leveyttä, mutta sen onneksi osaan pitää kurissa.

Lapset taas. Nuo minun isommat pojat kuluttavat vaatteita aivan hirveästi! Ulkona kun on kiva rymytä :) Enkä minä ala rajoittamaan leikkejä, ostan halpoja vaatteita, eikä haittaa vaikka reikiä tulisikin.

Ei nimittäin ne hienot kalliit vaatteet kestä sen paremmin lasten menoa. :)

[/quote]

Vierailija
40/95 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bangladeshiläisillä on oikeus ja velvollisuus laittaa itse oman maansa asiat kuntoon. Täältä käsin emme voi vaikuttaa kuin näyttämällä esimerkkiä. Sivistys ei ole vientituote, vaikka moni niin tahtoisi uskoa.