Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä joillakin on satoja tuhansia asuntolainaa 6000 nettotuloilla?!

Vierailija
15.05.2013 |

Tänään jossain ketjussa joku kirjoitti että perheen nettotulot yhteensä 5000-6000 ja asuntolainaa on jäljellä 300 000 ja nyt pitää ottaa lyhennysvapaata!

Minä ihmettelen, millaisissa kämpissä te oikein asutte, jos satoja tuhansia otetaan lainaa kuitenkin varsin vaatimattomilla tuloilla? Miten edes niin paljon lainaa saa pankista ja koska se saadaan maksettua takaisin? Vai onko lainaa päällä vielä eläkkeelläkin?

Olen ulkosuomalainen ja ihan vilpittömästi ihmettelen, miten teillä on rahaa oikeastaan mihinkään muuhun, kun noin hurjia asuntolainoja on melko pieniin tuloihin nähden.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:44"]"Olisi hauska tietää miten järjestät uuden omakotitalon pk-seudulla työskenteleville ilman lainaa:D Mielelläni kuulen ja luovun veloistani!!" Huh huh. Järjestelisin asiat niin, että ei tarvitsisi ottaa lainaa jotain 300.000€, Onko se nyt _niin_ vaikeaa? PK-seudulla ensiasunnoksi yksiö-kaksio, sitten vaihto kolmioon, ja vaikka rivariin, ja lopulta omakotitaloon. 350.000€ budjetti, josta se max 100.000 lainaa. Pitäisi onnistua normituloilla, jos osaa / pystyy yhtään suunnittelemaan ja säästämään. OK-taloja saa näköjään esim. Vantaalta jopa alle 200.000. What's the problem? [/quote]

Voi kuule -

19v:nä ostettu yksiö vuonna 79

21v:nä kaksio

23v:nä kolmio

26v:nä rivarineliö

33v:nä aloitettu tyhjästä avioeron jälkeen

38v:nä rakennettu eka talo

46v:nä rakennettu toinen talo, velkaa vielä 265k€, talon arvo 750k€

Jatkappa tuosta hyviä ideoitasi?? Kaikki eivät halua asua 40-70 luvun hometaloissa. Eikä ne maksut lopu siihen 220000 euron ostohintaan noissa vanhoissa. Toinen mokoma ennenkuin on asuinkelpoinen...

[/quote]

kaikille toi huippusuunnitelma ei oikein sovellu...19v on vasta lukiosta päässyt ja varsinainen koulutus edessä.ei siinä mitään lainoja oteta tai sääsellä opintotuesra.

Itse astuin työelämään 23 vuotiaana ja aika monta vuotta elin kädestä suuhun vuokralla asuessa. En niillä tuloilla olisi saanut edes yksiön lainaa.

28v alkoi vakaa parisuhde ja parin vuoden päästä ostettiin kämppä kun lapsia siunaantui. Ei nitä yksiöön viitsinyt laittaa vain siksi että yksiöstä kuuluu aloittaa ..

[/quote]

No minä ja mun mieheni mentiin töihin 19v:nä ja itse opiskelin vasta 30+ 3 lapsen äitinä. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin aloittaa yksiöstä.... 16% oli korko, rivarissa "enää" 13,5.... Siksi se omaisuus ei kertynytkään kun koko ajan oli maksellut lähes pelkkiä korkoja duunarin palkasta... Eron jälkeen kädessä oli 170 000 markkaa eli alle 30k€. Siinä oli hyvä aloittaa lähes tyhjästä. Sai tuolla tontin talolle...

Mutta selittänee miksi vielä on velkaa...

[/quote]

Mhin sitä vaan mennään töihin 19-vuotiaana? Moni lopettaa tuossa vaiheessa vasta lukion ja miehillä on inttikin yleensä sen jälkeen. Meinaatko että pankki antaa tuosta vaan lainaa? :D

[/quote]

Ei, vuonna 79 lainan saaminen oli todella vaikeaa!! Mutta vanhemmilla oli ollut tilit 20 vuotta samassa konttorissa ja he takasivat tuon ekan lainan meille. Ja tosiaan, menin vakitöihin 19v:nä suoraan ylioppilaskirjoituksista. Kirjoitukset loppui silloin 4.4 ja työt alkoi 5.4. Samassa paikassa eri osastoilla ja tehtävissä olin töissä Suomessa ja Sveitsissä yhteensä 14 vuotta... Mies puolestaan oli käynyt jo ammiksen ja intin tuossa vaiheessa ja vakitöissä hänkin. Raha oli tiukalla mutta selvittiin.

Vierailija
42/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalauta miten hyvätulosta porukkaa täällä pörrää! *menee kyykkyyn*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:27"]Jos puhutaan satoJEN tuhansien lainoista, ollaan mielestäni kyllä miltei aina lähes poikkeuksetta metsässä. Vaikka meidän nettotulot olisivat 10.000, en ottaisi kyllä sataa tonnia isompaa lainaa millään. Isoilla tuloilla säästäminen onnistuu, pienillä tuloilla ei kannata haaveilla kalliista asunnoista. En yksinkertaisesti suostuisi maksamaan pankeille korkoa hirveitä summia. Meillä nettotulot on noin 4000€, ja ostimme yhteisen ensiasunnon alle 40.000€:n lainalla (rempattu 3h+k). Asumme toki melko pienessä kaupungissa, mutta olimme myös säästäneet ihan mukavasti asunnon ostoa varten. Pankki ei tule saamaan meiltä korkoa koko takaisinmaksuaikana kuin korkeintaan jotain tonnin tai parin verran. No, elämä on valintoja. Jos pankki lainaa rahaa, en tuomitse. En vaan itse lähtisi tuollaiseen, vaan miettisin muita järjestelyjä. Elämisen valinnat ovat lopulta lähinnä sarja järjestelykysymyksiä.[/quote]

Meillä on ollut lainaa maksimissaan 370 000e, nyt sitä on 290 000e JÄLJELLÄ. Ihan tavallinen itse rakennettu omakotitalo kyseessä ympäryskunnassa 5-henkiselle perheelle.

Laskin juuri meidän kuukausittaiset korkomenot, ja nehän on huimat 196e. KOrko on 0,5 marginaali+ 3kk euribor.

Lisäksi koroista saa verotuksessa vähennyksen + keskittämällä lainat ja vakuutukset, saa vakuutusmaksuissa todella paljon alennusta, meidän vakuutusmenot on kahdelle autolle, moottoripyörälle, 2 lasta tapaturma+ 1 lapsi sairaskulu + talon vakuutukset n. 100e/kk.

Eli en nyt ihan hirveinä pitäisi noita korkokuluja. Itse lainapääomaa lyhennämme kuukausittain n. 1800 euroa, eli vuodessa yli 20 000e. Lyhennämme joka kuukausi ylimääräistä, eli halutessamme voimme maksaa reilusti vähemmänkin. Nyt vaan on mahdollista maksaa paljon, niin maksamme paljon, jotta lainapääoma lyhenee mahdollisten koronnousujen varalta.

Jos vuokraisimme omakotitalon perheellemme ( kyllä, haluamme asua okt:ssa), vuokra meidän kämpän kaltaisesta olisi vähintään se 2000e. Siitä vaan ei jäisi yhtään mitään käteen ikinä.

Vierailija
44/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:05"]

Miksi kaikkien oon ylipäätään saatava se omakotitalo sieltä pääkaupunkiseudulta, kun edullisemmin ja pienemmällä lainalla saisi kerrostalo-tai rivitaloasunnon? 

[/quote]

Keiden "kaikkien?" Kyllä mä tiedän lukemattoman määrän ihmisiä, jotka asuu oikein tyytyväisinä kerrostaloissa.

Mutta jos ihmisillä on isoja lainoja, niitä on yleensä otettu isoja okt-kämppiä varten, ja siksi tässä ketjussa vastaavat ne, joilla nämä kaksi asiaa yhdistyy.

Vierailija
45/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä unohdetaan mainita kokonaan lainojen määristä ne KOROT. 370 tuhannen lainasta maksat korkoja 150-200 tuhatta korkoja, maksuajasta riippuen. Ei se lainakaan ilmaista ole. Siis ei teillä mitään 370 000 lainaa ole, vaan yli puolen miljoonan velat.

Vierailija
46/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 14:02"]

6 donaa on ihan hyvät nettotulot.

[/quote]

Itse asiassa eikö 6 donaa ole jo keskiarvon yläpuolella kun nettotuloja katsotaan. Oliko se niin että miesten keskimääräiset ansiot on n. 3300€ ja naisten 2700€ brutto joten keskituloiset perheet tienaavat sen 6000 brutto eikä netto.

Nettonahan nuo 6000€ brutto ovat kai n. 4700€ huomioiden että jos on omistusasunto niin veroprosenttiin tulee hieman helpotusta.

Kyllähän sitä jo 6000 tonnin netolla jo kevyesti vähentäisi 300 000€  euron lainaa jos maksuohjelma on pitkä. Jo 5000 tonnin netolla voi maksaa jo 1500€ kuussa asumiskuluja  ihan helposti.

[/quote]

Jaa-a. Aktian sivuille kun löin tuon 300.000 lainan, siihen 6% koron (koska voihan ne korot joskus noustakin, meillä ainakin on ollut jossain vaiheessa ylikin tuon) ja 1500 euron kuukausilyhennyksen niin tulee herja että "Kuukausierä on liian pieni lainan maksuun"

[/quote]

Toi on kyllä myös asia, joka pitäisi muistaa ja pitää mielessä.

Me aloitimme lainanmaksun 2007, ja 2008 syksyllä korko kävi korkeimmillaan 5.05%. Sen jälkeenhän on ollutkin pelkkää leppoista lelluttelua, ja on ollut ihanaa kun laina lyhenee huimaa tahtia. Ja juuri siksi mekin lyhennämme lainaa nyt todella rivakasti, että sitten kun korot väistämättä jossain kohtaa myös nousee, se ei vaikuta lainanhoitomaksuun enää niin radikaalisti, kun lainapääoma on jo paljon pienempi.

Vierailija
47/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 09:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:44"]"Olisi hauska tietää miten järjestät uuden omakotitalon pk-seudulla työskenteleville ilman lainaa:D Mielelläni kuulen ja luovun veloistani!!" Huh huh. Järjestelisin asiat niin, että ei tarvitsisi ottaa lainaa jotain 300.000€, Onko se nyt _niin_ vaikeaa? PK-seudulla ensiasunnoksi yksiö-kaksio, sitten vaihto kolmioon, ja vaikka rivariin, ja lopulta omakotitaloon. 350.000€ budjetti, josta se max 100.000 lainaa. Pitäisi onnistua normituloilla, jos osaa / pystyy yhtään suunnittelemaan ja säästämään. OK-taloja saa näköjään esim. Vantaalta jopa alle 200.000. What's the problem? [/quote]

Voi kuule -

Jatkappa tuosta hyviä ideoitasi?? Kaikki eivät halua asua 40-70 luvun hometaloissa. Eikä ne maksut lopu siihen 220000 euron ostohintaan noissa vanhoissa. Toinen mokoma ennenkuin on asuinkelpoinen...

[/quote]

kaikille toi huippusuunnitelma ei oikein sovellu...19v on vasta lukiosta päässyt ja varsinainen koulutus edessä.ei siinä mitään lainoja oteta tai sääsellä opintotuesra.

Itse astuin työelämään 23 vuotiaana ja aika monta vuotta elin kädestä suuhun vuokralla asuessa. En niillä tuloilla olisi saanut edes yksiön lainaa.

28v alkoi vakaa parisuhde ja parin vuoden päästä ostettiin kämppä kun lapsia siunaantui. Ei nitä yksiöön viitsinyt laittaa vain siksi että yksiöstä kuuluu aloittaa ..

[/quote]

No minä ja mun mieheni mentiin töihin 19v:nä ja itse opiskelin vasta 30+ 3 lapsen äitinä. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin aloittaa yksiöstä.... 16% oli korko, rivarissa "enää" 13,5.... Siksi se omaisuus ei kertynytkään kun koko ajan oli maksellut lähes pelkkiä korkoja duunarin palkasta... Eron jälkeen kädessä oli 170 000 markkaa eli alle 30k€. Siinä oli hyvä aloittaa lähes tyhjästä. Sai tuolla tontin talolle...

[/quote]

Mhin sitä vaan mennään töihin 19-vuotiaana? Moni lopettaa tuossa vaiheessa vasta lukion ja miehillä on inttikin yleensä sen jälkeen. Meinaatko että pankki antaa tuosta vaan lainaa? :D

[/quote]

Ei, vuonna 79 lainan saaminen oli todella vaikeaa!! Mutta vanhemmilla oli ollut tilit 20 vuotta samassa konttorissa ja he takasivat tuon ekan lainan meille. Ja tosiaan, menin vakitöihin 19v:nä suoraan ylioppilaskirjoituksista. Kirjoitukset loppui silloin 4.4 ja työt alkoi 5.4. Samassa paikassa eri osastoilla ja tehtävissä olin töissä Suomessa ja Sveitsissä yhteensä 14 vuotta... Mies puolestaan oli käynyt jo ammiksen ja intin tuossa vaiheessa ja vakitöissä hänkin. Raha oli tiukalla mutta selvittiin.

[/quote]

Ja työmarkkinat ovat samat kuin vuonna 79? Jos et ole huomannut niin tuosta on muutama vuosi vierähtänyt...

Vierailija
48/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä velkaa 135 000, pieni okt pk-seudulla. Remppaa riittää tuleville vuosille, mutta paljon on jo tehtykin. Nettotulot 4300. Toisella määräaikainen työsuhde. Välillä laina pelottaa ja ahdistaa. Mutta elämässä on uitava tai hukuttava. Uskon että saamme tästä omamme pois jos pakkomyynnin aika tulee.

Vierailija
49/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:06"]

Täällä unohdetaan mainita kokonaan lainojen määristä ne KOROT. 370 tuhannen lainasta maksat korkoja 150-200 tuhatta korkoja, maksuajasta riippuen. Ei se lainakaan ilmaista ole. Siis ei teillä mitään 370 000 lainaa ole, vaan yli puolen miljoonan velat.

[/quote]

No eikä, meillä lainan korko marginaaleineen on 1,27% tällä hetkellä eli 265k€ > 3300€ vuodessa. 20 vuodessa peräti 60.000€ mikäli korkotaso pysyy samana.... Eiköhän tuon talon arvo nouse sen verran:D

Vierailija
50/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 09:22"]

Voi kuule -

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja työmarkkinat ovat samat kuin vuonna 79? Jos et ole huomannut niin tuosta on muutama vuosi vierähtänyt...

[/quote]

Mun lapsista 1 meni vakitöihin suoraan ammiksesta 18v, 23v valmistuu tälläviikolla kandiksi yo:sta ja on tehnyt koko ajan 2 työtä, esikoinen valmistui 22v:nä inssiksi ja siitä lähtien ollut vakitöissä. Kyllä töitä löytyy, ei tuo voi olla vain tuurista kiinni.

Vierailija
51/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 12:03"]

[/quote]

No eikä, meillä lainan korko marginaaleineen on 1,27% tällä hetkellä eli 265k€ > 3300€ vuodessa. 20 vuodessa peräti 60.000€ mikäli korkotaso pysyy samana.... Eiköhän tuon talon arvo nouse sen verran:D

[/quote]

Tuo nyt oli ihan älytön edes kirjoittaa moista:" ...mikäli korkotaso pysyy samana 20 vuotta." Ja todennäköisyys asialle on varmaan 0,0000000000000001 %

Pankki tekee oletuslaskelmat noin viiden prosentin korolla ja ihan vähimmilläänkin pitää laskea kolmella prosentilla, jotta saa mitään järkevää laskelmaa aikaan, joka sekin on optimistinen. Siinä tosin olen samaa mieltä, että asunnon arvonnousu kattaa korot joko osin tai kokonaan, suhdanteista ja lainamäärästä ja asunnosta riippuen.

Vierailija
52/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Luitko ollenkaan viestiäni? Eikä sitäpaitsi noita korkoja

Meidän kuukausittaiset korkomenot on tällä hetkellä 196e sille 290 000e lainalle. Vuodessa tekee melkein 2400e.  Tosin vuoden päästä meillä on enää 265 000e lainaa. Ja tätä korkotasoa on ollut jo vuodesta 2009 lähtien, eli n . 4 vuotta. Lisäksi koroista saa verovähennykset, ja asuntolainan takia vakuutuksista saa keskittämisen takia reilusti alennusta. Jos nämä edut miinustaa noista korkomenoista, niin sanoisin, että n 150 e luokkaa ne on kuussa.

Ja edelleen: meille ei ole kukaan tarjoamassa ilmaista asumista. Mieluummin näin, kuin maksaa jollekulle toiselle rahat suoraan taskuun.

Vierailija
53/79 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 12:40"]

[/quote]

Luitko ollenkaan viestiäni? Eikä sitäpaitsi noita korkoja

Meidän kuukausittaiset korkomenot on tällä hetkellä 196e sille 290 000e lainalle. Vuodessa tekee melkein 2400e.  Tosin vuoden päästä meillä on enää 265 000e lainaa. Ja tätä korkotasoa on ollut jo vuodesta 2009 lähtien, eli n . 4 vuotta. Lisäksi koroista saa verovähennykset, ja asuntolainan takia vakuutuksista saa keskittämisen takia reilusti alennusta. Jos nämä edut miinustaa noista korkomenoista, niin sanoisin, että n 150 e luokkaa ne on kuussa.

Ja edelleen: meille ei ole kukaan tarjoamassa ilmaista asumista. Mieluummin näin, kuin maksaa jollekulle toiselle rahat suoraan taskuun.

[/quote]

Jäi kesken lause, eli ei korkoja tuolla tavalla lasketa, eikä voi ajatella. tai voi, mutta se on johtaa virhepäätelmiin. Korkoja ei ensinnäkään tarvitse maksaa senttiäkään enää, jos myyn taloni pois, ja kuittaan lainan pois. Ja toisaalta, kuten on yritetty selittää, korkotaso heittelee, tällä hetkellä korot on poikkeuksellisen matalat, ja todella pienin lainakuluin on varsin moni onnistunut lyhentämään lainaansa jo useamman vuoden. Meilläkin on lyhentynyt tuo n. 80 000e, ja näistä viimeisten neljän vuoden korkokulut on olleet n. 15000 e. yhteensä. Sitä ennen oli vuosi korkeilla koroilla, tosin lainaakin oli vähemmän, kun sitä nostettiin sen mukaan kun taloa rakennettiin.

Vierailija
54/79 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina onnistun unohtamaan että palstalla 6000€ nettotulot on vähän ja erehdyn luulemaan että olisimme hyvätuloisia 12 000€ bruttotuloilla. ( joista käteen yhteensä 6300€/kk ja lainaa 100 000€)

Hassua että pankissakin väittivät hyvätuloisiksi.

Vierailija
55/79 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 13:57"]

No voi voi. Meillä nettotulot n. 5000€ ja lainaa 400.000. Kämpän arvo tosin on melkein kaksinkertainen lainaan nähden. 

[/quote]

Ja kuka sen kämpän arvon määrittää? Sinä ja tunnearvolisä? Se asunto on tasan sen arvoinen mitä joku siitä suostuu maksamaan ja sitä sinä et tiedä ennenkuin olet sen myynyt. Ihan tosissaan, 400 000€:n laina asunnosta jonka arvo ykskaks onkin pompannut samanverran ylöspäin. Kerrohan mitä taikoja olette tehneet.

Vai ihanko teillä oli se toinen 400 000 tuosta vain laittaa asuntoon?

[/quote]

No sen arvon kävi määrittämässä pankin valitsema kiinteistövälittäjä. Se arvioi nimenomaan vakuusarvon, ei tehnyt siis myyntiarviota. Sitä lainaa on otettu lisää alkuperäisen päälle, joka oli 300000. Ja siihen riitti henkilötakaus, jonka osuus sittemmin on jo kuitattu. Uutta lainaa varten ei tarvittu mitään takausta, sillä kuten nyt selitin niin asunnon vakuusarvo kattaa pankin tarpeet.

Vierailija
56/79 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 13:57"]

No voi voi. Meillä nettotulot n. 5000€ ja lainaa 400.000. Kämpän arvo tosin on melkein kaksinkertainen lainaan nähden. 

[/quote]

Ja kuka sen kämpän arvon määrittää? Sinä ja tunnearvolisä? Se asunto on tasan sen arvoinen mitä joku siitä suostuu maksamaan ja sitä sinä et tiedä ennenkuin olet sen myynyt. Ihan tosissaan, 400 000€:n laina asunnosta jonka arvo ykskaks onkin pompannut samanverran ylöspäin. Kerrohan mitä taikoja olette tehneet.

Vai ihanko teillä oli se toinen 400 000 tuosta vain laittaa asuntoon?

[/quote]

No sen arvon kävi määrittämässä pankin valitsema kiinteistövälittäjä. Se arvioi nimenomaan vakuusarvon, ei tehnyt siis myyntiarviota. Sitä lainaa on otettu lisää alkuperäisen päälle, joka oli 300000. Ja siihen riitti henkilötakaus, jonka osuus sittemmin on jo kuitattu. Uutta lainaa varten ei tarvittu mitään takausta, sillä kuten nyt selitin niin asunnon vakuusarvo kattaa pankin tarpeet.

[/quote]

Niin ja unohtu sanoa että tähän asuntoon on päästy tekemällä fiksuja päätöksiä aiemmin, eli ensin huonokuntoisen kolmion remppaaminen ja myynti, sitten tämän reippasti isomman ostaminen huonokuntoisena ja sen remppaaminen ja nyt ollaan tässä tilanteessa.

Vierailija
57/79 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 18:33"]

Aina onnistun unohtamaan että palstalla 6000€ nettotulot on vähän ja erehdyn luulemaan että olisimme hyvätuloisia 12 000€ bruttotuloilla. ( joista käteen yhteensä 6300€/kk ja lainaa 100 000€)

Hassua että pankissakin väittivät hyvätuloisiksi.

[/quote]

No en tajuu miten tulette toimeen :/. Meidän nettotulot on 100 000 euroa/ kk enkä suostuisi vähempään.

Vaihda pankkia, kyllä se sillä.

Vierailija
58/79 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule -

Vierailija
59/79 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:37"]

Mitä ne vakuudet muuten on mitä pankit sitten haluaa jos isoa lainaa hakee? Milläköhän tuloilla voi tänäpäivänä saada 300 000€ lainaa? Jos ei ole vakuuksia niin riittäisikö vaikka 30 000€ omaa rahoitusta ja 5000€ nettotulot?

[/quote]

Omarahoitusosuutta pitää olla 30% jos ostaa omakotitalon. Ja lainaa saa siis 70% talon arvosta. Eli jos on 30000 omaa rahaa saa 70000 lainaa 100k€ taloon. 300000€ lainaa voi saada yli 430000€ maksavaan taloon. Jos on omaa rahaa vain 15% talon hinnasta voi anoa valtion takausta 15%:lle

Nettotuloista riittää se että on mahdollista maksaa n 1000€/kk (mielellään tietty yli) pankille, pankki arvioi itse.

[/quote]

En ole kyllä kuullut mistään 30% omarahoitusosuudesta. Onhan tähän päiväänkin saakka ihmisillä lainoja vaikka asuntoon ei ole ollut mitään alkupääomaa. Miten se on sitten mahdollista? Ja vasta äskettäin tuli ehdotus että asunnon ostajilla pitäisi olla omarahoitus osuutta esim. 10% asunnon hinnasta mutta tätä ei ole edes otettu vielä käytäntöön.

Tiedän pariskunnan joka osti 300 000€ arvoisen asunnon ilman mitään omaa rahoitusta. 15% lainasta takasi valtio.

[/quote]

En ole kuullut kenestäkään kuka olisi saanut 100% lainaa varsinkaan nyt kun hinnat on tulossa alaspäin. Se ei ole kenenkään edun mukaista. Talon vakuusarvo on 70%, osakkeen parhaimmillaan 75-80%

Vierailija
60/79 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 14:02"]

6 donaa on ihan hyvät nettotulot.

[/quote]

Itse asiassa eikö 6 donaa ole jo keskiarvon yläpuolella kun nettotuloja katsotaan. Oliko se niin että miesten keskimääräiset ansiot on n. 3300€ ja naisten 2700€ brutto joten keskituloiset perheet tienaavat sen 6000 brutto eikä netto.

Nettonahan nuo 6000€ brutto ovat kai n. 4700€ huomioiden että jos on omistusasunto niin veroprosenttiin tulee hieman helpotusta.

Kyllähän sitä jo 6000 tonnin netolla jo kevyesti vähentäisi 300 000€  euron lainaa jos maksuohjelma on pitkä. Jo 5000 tonnin netolla voi maksaa jo 1500€ kuussa asumiskuluja  ihan helposti.

[/quote]

Jaa-a. Aktian sivuille kun löin tuon 300.000 lainan, siihen 6% koron (koska voihan ne korot joskus noustakin, meillä ainakin on ollut jossain vaiheessa ylikin tuon) ja 1500 euron kuukausilyhennyksen niin tulee herja että "Kuukausierä on liian pieni lainan maksuun"