Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki aina tarjoaa juhlissa juustokakkua? :P

Vierailija
14.05.2013 |

Miksei missään synttäreillä tai ristiäisissä tms. saa enää hyvää, itse tehtyä täytekakkua? Kaikki väsää niitä digestive-keksipohjaisia juustokakkuja tai muita sellaisia, joissa on liivatteella hyydytettyä tuorejuustotäytettä. Ja ylistää, että kun he ei välitä täytekakusta, he NIIN tykkää näistä juustokakuista.

Onko nuo juustokakut nyt joku trendi?

Me tykättäis enemmän ihan tavallisesta täytekakusta, jossa on hedelmiä/marjoja ja kermavaahtoa. Mutta sellaista ei saa enää missään. No, kohteliaisuudesta otetaan aina pikkuiset palat sitä juustokakkua, vaikkei niin tykätä. Ja sitten emäntä tuputtaa, että otaota, ota lisää, ota isompi pala, etkö sä tykkää, tää on mun bravuuri tää juustokakku, syö nyt! Mut kun mä en tykkää niistä!

Häissäkin on trendinä nuo äklömakeat juustokakut. Koska tulee kermakakkutrendi?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:38"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:29"]

Ap, sinä syyllistyt ihan siihen samaan kuin se - mikäsenytolikaan - anoppisi.

Sinusta kermakakut ovat parhaita, joten sinun mielestäsi kaikki juustokakun arvostajat ovat väärässä ja laiskoja ja mitälie.

Anoppisi mielestä juustokakku on parasta, joten tottahan sen nyt pitäisi maistua kaikille.

Ette KUMPIKAAN TAJUA, ETTÄ MAKUNSA KULLAKIN.

[/quote]

Tajuanhan minä. Mutta en ymmärrä sitä, että miksi en saa sitten rauhassa olla juhlissa ottamatta sitä juustokakkua. Otan siis kapean pienen siivun. Se riittää. Mutta siitä nostetaan AINA metakka, etten ottanut enempää. Ja sitten emäntä aloittaa sen litaniansa siitä, miten ihana tämä juustokakkuresepti on ja kaikki on sitä kehuneet ja heidän perhe kaikki tykkää.

Miksei mun vaan anneta olla? Jos en ota enempää, en ota, miksi pitää tehdä numero ja alkaa ylistää mulle sitä juustokakkua?

jos joku ei meillä ota kermakakkua, en sano mitään. Ottaa jos ottaa, jos ei ota, ei ota. En kulje ympäriinsä kaakattaen, miten ihanaa just tää mun kakku on ja miten meillä kaikki tästä niin tykkää, tää on mun bravuuri. Yleisesti saatan sanoa kaikille vieraille, että jos maistuu ja jaksaa, niin olkaa hyvä, ottakaa lisää. En ala hyökätä yhden kimppuun, jos sei ei nyt mun leivonnaisista tykännytkään ati ei muuten jaksanut syödä.

[/quote]

Olet siis suoraan sanonut, ettet tykkää juustokakusta? 

[/quote]

Olen sanonut, että juustokakku ei ole mun juttu. En nyt ole suoraan emännälle ärissyt, että kaikki juustokakut on musta PAHAA.

Vierailija
42/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko se emäntä tällä palstalla kun täällä asiasta riehut? Tuskin täällä kukaan sulle väkisin mitään syöttää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustokakku on yleensä huomattavasti parempaa kuin täytekakku. Se, onko se äkkimakea vai raikas, riippuu siitä mtä siihen laittaa. Kevyemmän version saa, kun tekee rahkasta. 

Ja juu, on helppo tehdä. Entäs sitten? Sehän on positiivinen asia jos emäntä/isäntä vielä pääsee helpommalla! Vai keräilettekö te jotain "ahkera emäntä" -pisteitä? Hei, emme ole 50-luvulla enää!

Vierailija
44/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:45"]

ns. vanhan kansan tapoihin kuuluu tuputtaa, että vaikuttaa vieraanvaraiselta. Siihen ei joku "katson sitten myöhemmin" tehoa.

[/quote]

Tuo on muuten täysin totta. Mun 70-vuotias äitini ja tädit on juuri tuollaisia. Ne on pula-ajan lapsia, joten niille vieraanvaraisuutta on tunkea vieraan eteen jumalattomasti ruokaa ja vahtia haukkana, että vieras syö itsensä yli-täpö-täyteen.

Komppi sillekin että sun ap pitää kerran sanoa selvästi, että et siedä juustokakkuja, kiitos vaan. Jos sä aina luikit pitkin nurkkia, niin ei sun anoppi koskaan opi olemaan tuputtamatta sulle. Tai jos sun mies kerta ei tykkää myöskään juustokakuista, käske sen sanoa omalle äidilleen, ettei tekisi niitä enää.

Vierailija
45/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sano sitten "minä en pidä juustokakuista". Minä olen sanonut vaikka kuinka monta kertaa, että en pidä kermakakuista, ja se siitä. Tosiasiassa en voi syödä kermakakkua, mutta helpommin tuntuvat uskovan selitykset siitä, ettei pidä jostain kuin jos alkaa selittää ruokavaliorajoitteistaan. 

Vierailija
46/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

44, niinpä. Mies sanokoot suoraan äidilleen, sillä siitä pääsee. Ei mene miniän piikkiin.

Mainitsin vanhan kansan tavan tuputtaa siksi, että minullakin on tuollaisia tätejä. Auta armias, kun mennään Pohjanmaalle sukulaisiin, siellä on ihan tukala olo kun joka paikassa pannaan kahvipöytään ja eteen vatitolkulla pullaa ja keksiä ja kakkua ja kaikkea pitäisi maistaa...

Vierailija
47/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen neljävitonen, enkä ole koskaan tehnyt ns. kermakakkua ja silti leivon aina itse kakun juhliin. Hillobanaanikermasokerikakkupohjayhdistelmä ei ole edes lapsena kuulunut suosikkeihini, joten olen yrittänyt tehdä aina jotain muuta. Tykkään marengista, joten siitä on tehty mm. eri variaatiot brita-tortusta, sitten mutakakkuja, jäädytettyä mokkakakkua ja niitä parjattuja juustokakkuja. Noin 25 vuotta on siis mennyt tekemättä täytekakkua, kylässä otan kyllä (ja hyviäkin on vuosien varrella tullut syötyä), mutta eivät perinteiset täytekakut kauheasti nappaa.

Olenko ollut muodikas koko ikäni? Kauheaa ;)

Vierailija
48/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua äklöttää juustokakakuissa se liivate! Tykkään myös perinteisistä täytekakuista, samoin marsipaanikakkuja rakastan. Nykyään vaan kermakakku on niin epämuodikas leivonnainen ja siitä tykkääminen tuntuu olevan junttia.

Vierailija
49/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä siksi, että juustokakut juhlissa tekevät paremmin kauppansa kuin kermakakut. Suurin osa ihmisistä pitää niistä enemmän. Ne juustokakut on ollut muotia jo ainakin sen 10 vuotta, että ei ole mikään uusi juttu vaan ihan tätä päivää. Itse teen aina juhliin sekä kermakakkua että juustokakkua tai jotain muuta hyydykekakkua. Aina nämä juustokakut syödään loppuun ja kermakakkua ottaa vain muutama ihminen. Mutta silti koen, että se kermakakku kuuluu juhliin. 

Vierailija
50/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki tarjoaa kahvia? Mansikkakakkua, ilokaasua, skumppaa..?

Vierailija
51/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti tätä ketjua.

Vierailija
52/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti tätä ketjua.

Vierailija
53/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää vissiin kiittää onneani, mutta en ole eläissäni nähnhyt missän tarjottavan juustokakkua. Käyn vuodessa noin 5-6 aikuisten perhejuhlissa, lisäksi useita tuppereita, kynttiläkutsuja yms, eikä juustokakkua ole ollut kertaakaan tarjolla missään.

Vierailija
54/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:02"]

Juustokakku on vaivattomampi ja onnistuu varmemmin, se on laiskan/tumpelon nykyemännän juhlakakku.

[/quote]

MOT. Kiitos. Nyt voin siis hyvällä syyllä väheksyä salaa pienessä mielessäni anoppia ja kälyä? :D

[/quote]

Et. Mutta voit syvästi hävetä haluasi tehdä niin.

Vahvistit juuri, ettei tämänlaisia aloituksia tee muut kuin hyvin vastenmieliset ihmiset.

Vierailija
55/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdas provo.

Vierailija
56/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on pula oikeista ongelmista....minä voin antaa muutaman omistani, jotka tosin taas jonkun toisen ongelmien rinnalta tuntuvat lähinnä juustokakulta...

Vierailija
57/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muista koskaan syöneeni juustokakkua. Kukaan ei ole kutsuilla sellaista tarjonnut, mutta nyt tekisi tämän ketjun myötä mieli maistaa. On kait mentävä jonnekin kahvilaan ja ostettava kallis juustokakkupala.

Vierailija
58/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäänsä kakkuja tuputetaan niiden leipojien taholta. Eniten inhoan kermatäytekakkuja, ne ovat mielestäni oikeasti kuvottavia. Juustokakkujenkaan suuri ystävä en ole, vaikka kyllä preferoinkin niitä ilman muuta jos vaihtoehto on kermakakku.

En ikinä haukkuisi tarjoomuksia emännälle, mutta kokemus on että sekä kermakakkujen että juustokakkujen tarjoajat usein tyrkyttävät, oletus tuntuu olevan etten vain jotenkin raaskisi ottaa. Ja kun kuitenkin olen pyöreähkö, kaikki tuntuvat vielä olettavan että mieleni muuttuu kun korostetaan sitä ettei se nyt haittaa jos välillä ottaa, ja pitäähän sitä joskus vähän herkutella - eli otetaan epäsuorasti kantaa minun painooni, mikä taas on kiusallista.

Sanon siitä huolimatta kermakakuille sitkeästi "en mä nyt, kiitos" ja juustokakuista yritän sheivata mahdollisimman ohuen siivun.

Vierailija
59/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän kaikista juustokakuista. Lisäksi pidän myös kermakakuista, mutakakuista, brita-kakuista, sacher-kakuista jne. En ole tainnut eläissäni syödä pahaa kakkua.

Harmi, että ap joutuu vastentahtoisesti syömään pahaa kakkua. Tuntuu jotenkin hassulta, jos tästä(kin) asiasta pitää tehdä jokin koulukuntajuttu. Valitse puolesi: juusto- tai kermakakku. Jos et ole puolellani, olet minua vastaan.

Vierailija
60/78 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on kyllä kummallisia ystäviä. Mulle ei ole ikinä juhlissa joku tullut tyrkyttämään syö, syö, syö. Pöydällä on tarjottavat ja niitä voi syödä tai olla syömättä.

Voithan etukäteen kysyä mitä kakkua teillä on tarjolla ja teet sitten himaan oman version.

Kylässä syödään mitä on tarjolla.

Ainoastaan tulee mieleen mun tätini, joka lapsenlapsensa ristiäisissä tyrkytti mulle jotain mistä en tykännyt. Hänelle sanoin olevani yli 30 vuotias asuntovelallinen, minun ei tarvitse syödä tätä koska en siitä tykkää. Kokeilepa seuraavalla kerralla.

Lisäksi kondiittorina voin sanoa tosi moni mamma kuvittelee osaavansa tehdä hyvää kakkua ja läheskään aina näin ei ole. Eli esim jos olet syönyt omaa tekemääsi kakkua ja se on pahaa, ei tarkoita että kaikki muut siinä epäonnistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan