Miksi kaikki aina tarjoaa juhlissa juustokakkua? :P
Miksei missään synttäreillä tai ristiäisissä tms. saa enää hyvää, itse tehtyä täytekakkua? Kaikki väsää niitä digestive-keksipohjaisia juustokakkuja tai muita sellaisia, joissa on liivatteella hyydytettyä tuorejuustotäytettä. Ja ylistää, että kun he ei välitä täytekakusta, he NIIN tykkää näistä juustokakuista.
Onko nuo juustokakut nyt joku trendi?
Me tykättäis enemmän ihan tavallisesta täytekakusta, jossa on hedelmiä/marjoja ja kermavaahtoa. Mutta sellaista ei saa enää missään. No, kohteliaisuudesta otetaan aina pikkuiset palat sitä juustokakkua, vaikkei niin tykätä. Ja sitten emäntä tuputtaa, että otaota, ota lisää, ota isompi pala, etkö sä tykkää, tää on mun bravuuri tää juustokakku, syö nyt! Mut kun mä en tykkää niistä!
Häissäkin on trendinä nuo äklömakeat juustokakut. Koska tulee kermakakkutrendi?
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:01"]
Noh... se on jokaisen emännän asia päättää, mitä tarjoaa. Sinulle ap maistuisi paremmin kermakakku, minulle taas maistuu paremmin juustokakku. Makuja on erilaisia, eikä kaikkia voi aina 100% miellyttää.
[/quote]
Joo, voin hyväksyä tuon. Mutta en ymmärrä, että kun se emännän bravuuri juustokakku ei sitten oikein hupenekaan sieltä pöydästä, miksi sitä pitää väkisin vieraille TUPUTTAA.
[/quote]
Tuputtaminen on aina noloa. Mutta vielä nolompaa on narista selän takana. Mikset sano ääneen, että "kiitos, en tykkää rahkakakuista ollenkaan, vaikka tämä onkin juustokakuksi ihan hyvää."
Meidän lähipiirissä on kaikilla normi täytekakut.
Olisi ihana saada joskus kunnon juustokakkua, nam!
Meillä tehdään usein juhliin juustokakkuja, koska mies ja lapset tykkää niistä. Itse tekisin mieluummin tavallista täytekakkua, kun se on edullisempaa. Olen sen verran makean perään, että minulle kelpaa kaikki.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:17"]
Noh... se on jokaisen emännän asia päättää, mitä tarjoaa. Sinulle ap maistuisi paremmin kermakakku, minulle taas maistuu paremmin juustokakku. Makuja on erilaisia, eikä kaikkia voi aina 100% miellyttää.
[/quote]
Joo, voin hyväksyä tuon. Mutta en ymmärrä, että kun se emännän bravuuri juustokakku ei sitten oikein hupenekaan sieltä pöydästä, miksi sitä pitää väkisin vieraille TUPUTTAA.
[/quote]
Tuputtaminen on aina noloa. Mutta vielä nolompaa on narista selän takana. Mikset sano ääneen, että "kiitos, en tykkää rahkakakuista ollenkaan, vaikka tämä onkin juustokakuksi ihan hyvää."
[/quote]
olen mä sanonut ihan suoraan, että oli tää ihan jees, mutta nämä juustokakut ei oikein ole meidän juttu. Eihän sitä kukaan usko, kun onhan toki juuri se heidän juustokakku niin maan mainiota, ettei me voida olla siitä tykkäämättä!
Ehkä mun pitäisi sanoa ihan suoraan sitten, että kuule, juustokakut on ihan paskaa ja ei minä eikä mun mies välitetä niistä. Ja että kotimatkalla mies taas vannottaa, että ethän vaan koskaan tee sellaista pahaa juustokakkua ethän, jos jotain leivot. Ja kylllä, tämä sinun valkosuklaa/lime/mansikka/mikäliejuustokakku on ihan yhtä ällönmakeaa, rasvaista ja ällöttävää kuin kaikki muutkin juustokakut. Mutta ei se mitään, teillä on oikein hyvä hanavesi täällä, voisko sitä saada lisää?
Mä en vaan kehtaa sanoa noin ihmiselle suoraan. :D
Musta on vaan mukava syödä muiden tekemiä kakkuja, oli ne sitten juustokakkuja tai kermakakkuja. Omia tarjoiluja tulee aina turhaan jännitettyä.
Suomessa varmaan seurataan kaikkia "muoteja" totaalisesti... juustokakkuja on ollut jo muutaman vuoden, niin kaipa joku kohta keksii jotakin muuta. Itsellä on tapana vaihdella suosikkireseptejä ja koitan miettiä, että ei samoille vieraille ole joka kerran samaa kakkua tarjolla... Mutta en kyllä ymmärrä sitäkään, miksi pitäisi olla aina perinteinen täytekakku. Suomalaiset on nimeonomaan sen kosteudesta kauhean tarkkana. Tanskassa olen syönyt samanlaisesti kosteutettua, mutta Saksassa taas tehdään mitä vaan jotta kakku ei nimenomaan kostuisi... Kotitekoiseen Sachertorttuun joku ehti viitata, että se olisi kuivaa, mutta oikea Sacher on siltä väliltä, ei kosteaa eikä kuivaa. ;-) Eiköhän se ole pääasia, että jotakin on tarjolla, jos vieraille ei maistu niin omapahan se on vika, jos tarjoiltavat nyt kuitenkin ovat syötäviä, eli eivât mitâän pilalle paistettuja tai muuten tunaroituja.
Äkkimakeaa jusutokakkua? Päin vastoin, juustokakku voi olla hyvin raikas, jos sen tekee sellaiseksi.
Meillä oli lapsen yo-juhlissa valkoinen juustokakkua. Violetti orvokki koristeena. Muukin rekvisiitta valkoinen/violetti. Jo oli tyyikäs.
En osaa leipoo hyvin eikä leipominen oikeestaan kiinnostakaan, siks juustokakku on kivempi tehdä jos jotain tarjoo :D eli ehkä sitten oon saamaton? Mutta fakta on se että oon parempi ruuanlaitossa kun leipomisessa... hö :)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
olen mä sanonut ihan suoraan, että oli tää ihan jees, mutta nämä juustokakut ei oikein ole meidän juttu. Eihän sitä kukaan usko, kun onhan toki juuri se heidän juustokakku niin maan mainiota, ettei me voida olla siitä tykkäämättä!
Ehkä mun pitäisi sanoa ihan suoraan sitten, että kuule, juustokakut on ihan paskaa ja ei minä eikä mun mies välitetä niistä. Ja että kotimatkalla mies taas vannottaa, että ethän vaan koskaan tee sellaista pahaa juustokakkua ethän, jos jotain leivot. Ja kylllä, tämä sinun valkosuklaa/lime/mansikka/mikäliejuustokakku on ihan yhtä ällönmakeaa, rasvaista ja ällöttävää kuin kaikki muutkin juustokakut. Mutta ei se mitään, teillä on oikein hyvä hanavesi täällä, voisko sitä saada lisää?
[/quote]
Jos et keksi mitään muuta ja hienovaraisempaa keinoa sanoa, että et pidä kakusta muuta kuin tuollainen "päin-pläsiä" haukkuminen, ongelma ei olekaan enää sinun anoppisi puutteellisissa käytöstavoissa vaan sinun sosiaalisissa taidoissasi. Sorry!
Ap, sinä syyllistyt ihan siihen samaan kuin se - mikäsenytolikaan - anoppisi.
Sinusta kermakakut ovat parhaita, joten sinun mielestäsi kaikki juustokakun arvostajat ovat väärässä ja laiskoja ja mitälie.
Anoppisi mielestä juustokakku on parasta, joten tottahan sen nyt pitäisi maistua kaikille.
Ette KUMPIKAAN TAJUA, ETTÄ MAKUNSA KULLAKIN.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:24"]
Äkkimakeaa jusutokakkua? Päin vastoin, juustokakku voi olla hyvin raikas, jos sen tekee sellaiseksi.
Meillä oli lapsen yo-juhlissa valkoinen juustokakkua. Violetti orvokki koristeena. Muukin rekvisiitta valkoinen/violetti. Jo oli tyyikäs.
[/quote]
Aivan. Tarjoilunhan onkin tarkoitus näyttää tyylikkäältä. Maku onkin sivuseikka. Onko teillä muutenkin niin, että kunhan ulospäin näyttää hyvältä, niin kaikki on ok? :) No ei kai, olin ilkeä. Varmaan oli hieno kahvipöytä.
Mun tuttavapiiri sit vaan kokkaa kaakuistaan yltiömakeita.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:27"]
En osaa leipoo hyvin eikä leipominen oikeestaan kiinnostakaan, siks juustokakku on kivempi tehdä jos jotain tarjoo :D eli ehkä sitten oon saamaton? Mutta fakta on se että oon parempi ruuanlaitossa kun leipomisessa... hö :)
[/quote]
Voisko sen leipomisen sitten ulkoistaa ja tilata ne leivonnaiset jostain leipomosta, pitopalvelusta tai jauhopeukaloiselta kaverilta?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos et keksi mitään muuta ja hienovaraisempaa keinoa sanoa, että et pidä kakusta muuta kuin tuollainen "päin-pläsiä" haukkuminen, ongelma ei olekaan enää sinun anoppisi puutteellisissa käytöstavoissa vaan sinun sosiaalisissa taidoissasi. Sorry!
[/quote]
Ja ironiaa et sitten ymmärrä yhtään? No, jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa. Tosi sori! :) Siis jos en ota kuin pienen palan jotain. Ja jos sitten emäntä tuputtaa ja sanon, että kiitos, ehkä myöhemmin. Ja sitten emäntä nostaa kauhean haloon kaikkien vieraiden kuullen, että SÄ OTIT NIIN PIENEN PALAN! Ota nyt vaan enemmän, kun tää on tosi hyvää, kuule! Niin mitä siinä teet? Yleensä sanon, uudelleen, että mä katson sitten hetken päästä, jaksanko ottaa enemmän. Mutta kurja tilanne, kun emäntä luulee tehneensä jonkun ylimaallisen herkun ja tuputtaa sitä siinä ja minä yritän hienovaraisesti vihjata, että en nyt ota enempää.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:29"]
Sinusta kermakakut ovat parhaita, joten sinun mielestäsi kaikki juustokakun arvostajat ovat väärässä ja laiskoja ja mitälie.
Anoppisi mielestä juustokakku on parasta, joten tottahan sen nyt pitäisi maistua kaikille.
[/quote]
Tajuanhan minä. Mutta en ymmärrä sitä, että miksi en saa sitten rauhassa olla juhlissa ottamatta sitä juustokakkua. Otan siis kapean pienen siivun. Se riittää. Mutta siitä nostetaan AINA metakka, etten ottanut enempää. Ja sitten emäntä aloittaa sen litaniansa siitä, miten ihana tämä juustokakkuresepti on ja kaikki on sitä kehuneet ja heidän perhe kaikki tykkää.
Miksei mun vaan anneta olla? Jos en ota enempää, en ota, miksi pitää tehdä numero ja alkaa ylistää mulle sitä juustokakkua?
jos joku ei meillä ota kermakakkua, en sano mitään. Ottaa jos ottaa, jos ei ota, ei ota. En kulje ympäriinsä kaakattaen, miten ihanaa just tää mun kakku on ja miten meillä kaikki tästä niin tykkää, tää on mun bravuuri. Yleisesti saatan sanoa kaikille vieraille, että jos maistuu ja jaksaa, niin olkaa hyvä, ottakaa lisää. En ala hyökätä yhden kimppuun, jos sei ei nyt mun leivonnaisista tykännytkään ati ei muuten jaksanut syödä.
Elämä on. Olin synttäreillä, joissa ei ollut mulle mitään syötävää, mutta sellaista se joskus on eikä ollut ensimmäinen kerta. Kaikessa oli joko majoneesia, voita tai maitoa/kermaa, eikä mulle käy mikään niistä, ei edes laktoositon versio. Oli salaattia, joka olisi käynyt muuten, mutta siihen oli laitettu kastiketta, joten se siitä. Rohkeus riitti kysymään, olisiko sitä ollut ilman kastiketta, mutta ei ollut. Otin sitten vaan kahvia. Siellä oli tavallista täytekakkua, mutta ei se mulle sopinut. Kyseessä oli sukulainen, joka tietää ruokarajoitteeni, mutta ei ollut muistanut. Enpä sinne juhliin syömään toki menekään ja syön aina kotona koska tämä on tuttu tilanne.
Niin ja tosi kypsää on se, että miehen veljen vaimo ei koskaan ota mitään tarjoomusta kuin ihan häviävän vähän. Sellaisen suupalan verran. Mutta ei kukaan siitä nosta meteliä, kaikki antaa sen olla. Musta tehdään joku ihme esimerkki, jos en lapa kaksin käsin sitä syötävää sieltä pöydästä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:29"]
[/quote]
Tajuanhan minä. Mutta en ymmärrä sitä, että miksi en saa sitten rauhassa olla juhlissa ottamatta sitä juustokakkua. Otan siis kapean pienen siivun. Se riittää. Mutta siitä nostetaan AINA metakka, etten ottanut enempää. Ja sitten emäntä aloittaa sen litaniansa siitä, miten ihana tämä juustokakkuresepti on ja kaikki on sitä kehuneet ja heidän perhe kaikki tykkää.
Miksei mun vaan anneta olla? Jos en ota enempää, en ota, miksi pitää tehdä numero ja alkaa ylistää mulle sitä juustokakkua?
jos joku ei meillä ota kermakakkua, en sano mitään. Ottaa jos ottaa, jos ei ota, ei ota. En kulje ympäriinsä kaakattaen, miten ihanaa just tää mun kakku on ja miten meillä kaikki tästä niin tykkää, tää on mun bravuuri. Yleisesti saatan sanoa kaikille vieraille, että jos maistuu ja jaksaa, niin olkaa hyvä, ottakaa lisää. En ala hyökätä yhden kimppuun, jos sei ei nyt mun leivonnaisista tykännytkään ati ei muuten jaksanut syödä.
[/quote]
Olet siis suoraan sanonut, ettet tykkää juustokakusta?
En ole koskaan tarjonnut juustokakkua.Meillä on useimmiten ollut sitä osan inhoamaa kermakakkua, mutta joskus oli raikas hedelmäinen täytekakku ja muistan miten pappi erityisesti kehui sen makua :)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja ironiaa et sitten ymmärrä yhtään? No, jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa. Tosi sori! :) Siis jos en ota kuin pienen palan jotain. Ja jos sitten emäntä tuputtaa ja sanon, että kiitos, ehkä myöhemmin. Ja sitten emäntä nostaa kauhean haloon kaikkien vieraiden kuullen, että SÄ OTIT NIIN PIENEN PALAN! Ota nyt vaan enemmän, kun tää on tosi hyvää, kuule! Niin mitä siinä teet? Yleensä sanon, uudelleen, että mä katson sitten hetken päästä, jaksanko ottaa enemmän. Mutta kurja tilanne, kun emäntä luulee tehneensä jonkun ylimaallisen herkun ja tuputtaa sitä siinä ja minä yritän hienovaraisesti vihjata, että en nyt ota enempää.
[/quote]
Haen lisää rautalankaa.
SINÄ koet, että sinulla on ongelma. Kun sinulle sanotaan, että kerro nätisti, mutta selvästi, että et voi syödä juustokakkua, koska et pidä ollenkaan rahkan mausta, sinä alat mussuttaa, että "mitä, pitäiskö muka sanoa, että kuule, juustokakut on ihan paskaa ja ei minä eikä mun mies välitetä niistä. Ja että kotimatkalla mies taas vannottaa, että ethän vaan koskaan tee sellaista pahaa juustokakkua ethän, jos jotain leivot. Ja kylllä, tämä sinun valkosuklaa/lime/mansikka/mikäliejuustokakku on ihan yhtä ällönmakeaa, rasvaista ja ällöttävää kuin kaikki muutkin juustokakut. Mutta ei se mitään, teillä on oikein hyvä hanavesi täällä, voisko sitä saada lisää?"
Niin: ei, ei tarvitse sanoa noin. Voi sanoa sen niinkin, että emäntä ymmärtää, muttei loukkaannu.
Jos tähän asti olet keksinyt typeriä tekosyitä, mistä se emäntä ikinä saa tietääkään, että et tykkää juustokakuista. Etkä vaan kursaile muista syitä. Juu, itse en tuputtaisi missään oloissa, mutta ns. vanhan kansan tapoihin kuuluu tuputtaa, että vaikuttaa vieraanvaraiselta. Siihen ei joku "katson sitten myöhemmin" tehoa.
Ymmärrätkö nyt, vai haenko leikkurin ja metallitankoa, kun rautalanka ei erotu silmiisi asti?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:10"]
[/quote]
[/quote]
Ootko koskaan ajatellu että joku ihminen voi olla ihan vilpitön? Ihan vaan rakastaa sitä omaa kakkuaan ja ihmetellä kun ei muille uppoa ja hyvää hyvyttään tuputtaa sitä? Mä varmaan olen tuollainen, anteeksi vaan maalaisuuteni :)
[/quote]
No, jos se rakastaa sitö kakkuaan, niin olisi onnellinen, kun vieraat ei syö sitä viimeiseen muruun vaan jää itelle enemmän. :D Mua raivostuttaa oikeasti tuo tuputus. Kyllä mä itse päättelen, että jos joku ei mun pöydästä ota jotain juttua kuin vähän, niin se ei sitten varmaan ollut sen lempiherkku enkä sitä ainakaan tuputa.