Psykologia 2021
Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.
Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.
Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.
Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):
Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1
130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.
Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.
Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet
Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…
Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä
Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/
Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…
taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…
valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…
Aikaisempien vuosien ketjuja:
2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020
2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018
2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita
Kommentit (8033)
Jep. Mäkin lukenu 2 läpi muistiinpanot tehden. Olis kiva ku olis enemmän aikaa mut tälleen 3 pienen lapsen äitinä aikaa lähinnä vaan päiväunien aikaan ja iltasin. Sit sitä ajattelee et miten mahdollista pärjätä semmosille joilla koko päivä aikaa lukee, koska osa ottaa töistä vapaata tän takia ja lukion päättäneillä monilla ei oo töitä myöskään otettuna tähän kohtaan vielä.
Aivan liikaa aineistoa ja hankalaa materiaalia näin lukivaikeuksiselle.
Ihmiset oppivat eri tavoin. Joku voi lukea 8h päivässä ja sisäistää vähemmän kuin sellainen joka lukee 15 sivuisen artikkelin läpi tunnissa oikeisiin asioihin keskittyen. Turha miettiä mitään tuntimääriä.
Yritetään silti kirjoitti:
Jep. Mäkin lukenu 2 läpi muistiinpanot tehden. Olis kiva ku olis enemmän aikaa mut tälleen 3 pienen lapsen äitinä aikaa lähinnä vaan päiväunien aikaan ja iltasin. Sit sitä ajattelee et miten mahdollista pärjätä semmosille joilla koko päivä aikaa lukee, koska osa ottaa töistä vapaata tän takia ja lukion päättäneillä monilla ei oo töitä myöskään otettuna tähän kohtaan vielä.
Hienostihan sulla sujuu!
Ei se lukemisen määrä, vaan laatu. Jatkat materiaalin prosessoimista eteenpäin, sillä lailla opit parhaiten.
Ei tosiaankaan kannata verrata itseään ja omia opiskeluaikoja muiden aikoihin. Oon itse hakenu ennenkin psykalle ja lähdin sellasella ajatuksella liikkeelle, että ”vapaa-aikaa ei ole ja luetaan aamusta iltaan”. Joku saattaa tohon pystyä, mutta koen, että itselleni ei sovi lainkaan. Tän sain huomata jo kokeeseen lukemisen aikana, kun ei vaan motivaatio tahtonut pysyä.
Tällä hetkellä oon ajoittanut mun päivät niin, että lukisin n. 6h AKTIIVISESTI noita artikkeleita muistiinpanoja tehden. Heti kun alkaa tulla semmosta muuta puuhaa ohelle, niin pidän pienen tauon. Turha sitä on ”kehuskella” että luin tänää 10h, jos siitä on puolet tehty puoliteholla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaankaan kannata verrata itseään ja omia opiskeluaikoja muiden aikoihin. Oon itse hakenu ennenkin psykalle ja lähdin sellasella ajatuksella liikkeelle, että ”vapaa-aikaa ei ole ja luetaan aamusta iltaan”. Joku saattaa tohon pystyä, mutta koen, että itselleni ei sovi lainkaan. Tän sain huomata jo kokeeseen lukemisen aikana, kun ei vaan motivaatio tahtonut pysyä.
Tällä hetkellä oon ajoittanut mun päivät niin, että lukisin n. 6h AKTIIVISESTI noita artikkeleita muistiinpanoja tehden. Heti kun alkaa tulla semmosta muuta puuhaa ohelle, niin pidän pienen tauon. Turha sitä on ”kehuskella” että luin tänää 10h, jos siitä on puolet tehty puoliteholla.
Juuri näin!
Ja taukojen pitäminen on ihan supertärkeää! Jos ei luonnostaan ole superkeskittyjä, ei kannata edes tavoitella jotain parin tunnin puserrusta. Pitää muutaman minuutin taon, kun ajatus alkaa herpaantua, ja sitten jatkaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Ekat kaksi aineistoa käyty läpi ja tarkoituksena olisi käydä kaikki läpi ensi viikon aikana, jotta jää aikaa kerrata. Kuitenkin koko ajan sellainen fiilis, että ei ole tehnyt tarpeeksi tai ollut tarpeeksi tehokas. Jotenkin aina vaan alkaa epäilemään omia kykyjä ja ajattelemaan että muut osaa paljon paremmin 😅
Ite oon kans samassa vaiheessa menossa, yritän yhdellä kertaa pureskella niin hyvin kuin mahdollista koko artikkelin ja sen yksityiskohdat minkä takia yleensä stressaa jos näkee mitä vauhtia muut menee😄nyt onneksi tuli sellainen fiilis että ehkä tästä jotain tuleekin, kun jää aikaa sitten vielä kerrata... luojan kiitos oli vain seitsemän artikkelia!
Vierailija kirjoitti:
Vähän hyvä että oot löytäny ittelles parhaan tavan opiskella! Jokaisella on oma rytminsä ja siitä kannattaa pitää kiinni, koska loppupeleissä ne pääsee sisään jotka tuntevat itsensä opiskelijana. Tavallaan hauska juttu, mutta taidan lukeutua tuohon sinun 10h kehuskelijaopiskelijaan, mutta nyt olen kyllä huomannut etten enää tee sitä puoliteholla vaan ruokataukoja lukuun ottamatta täysillä :D välivuodet sen verran hakanneet päähän, että on löytynyt itsestäkin uusi puoli opiskelijana...
Oliko Hkin osalta jo vahvistettu missä kokeet fyysisesti pidetään? Onko se Messukeskus?
Vierailija kirjoitti:
Oliko Hkin osalta jo vahvistettu missä kokeet fyysisesti pidetään? Onko se Messukeskus?
On.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä oon ajoittanut mun päivät niin, että lukisin n. 6h AKTIIVISESTI noita artikkeleita muistiinpanoja tehden. Heti kun alkaa tulla semmosta muuta puuhaa ohelle, niin pidän pienen tauon. Turha sitä on ”kehuskella” että luin tänää 10h, jos siitä on puolet tehty puoliteholla.Vähän hyvä että oot löytäny ittelles parhaan tavan opiskella! Jokaisella on oma rytminsä ja siitä kannattaa pitää kiinni, koska loppupeleissä ne pääsee sisään jotka tuntevat itsensä opiskelijana. Tavallaan hauska juttu, mutta taidan lukeutua tuohon sinun 10h kehuskelijaopiskelijaan, mutta nyt olen kyllä huomannut etten enää tee sitä puoliteholla vaan ruokataukoja lukuun ottamatta täysillä :D välivuodet sen verran hakanneet päähän, että on löytynyt itsestäkin uusi puoli opiskelijana...
Jep! Ja siis tää kommentti liittyi siis vaan omaan tekemiseen. Koska oon aina ennen arvottanu sitä mahdollisimman pitkää lukuaikaa tärkeemmäks, kun sitä laadullista. Just et on ollu hienoa sanoa, kuinka minä olen lukenu tänäänki 10h, vaikka oikeesti en oo viimestä viittä tuntia oikein saanu kunnolla mitää aikaseks. Saatoin siis joskus nukkumaanmenon jälkeenki yht’äkkiä pompata ylös ja paniikissa alkaa lukemaan, koska ”pitäähän sitä käyttää kaikki aika hyödyksi”.
Ja koska mä en ole mikään superihminen, joka kykenis haastavaan artikkeliin porautua, niin en ota siitä stressiä.
Ja just tärkeintä on just löytää se itselle paras tapa toimia. Sen takii kenenkää ei kannata vertailla itseään muihin vaan aina keskittyä olemaan paras versio itsestään
Oho. Jäi tosta lauseesta puuttuu, että en jaksais haastavaan artikkeliin porautua 10h putkeen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä oon ajoittanut mun päivät niin, että lukisin n. 6h AKTIIVISESTI noita artikkeleita muistiinpanoja tehden. Heti kun alkaa tulla semmosta muuta puuhaa ohelle, niin pidän pienen tauon. Turha sitä on ”kehuskella” että luin tänää 10h, jos siitä on puolet tehty puoliteholla.Vähän hyvä että oot löytäny ittelles parhaan tavan opiskella! Jokaisella on oma rytminsä ja siitä kannattaa pitää kiinni, koska loppupeleissä ne pääsee sisään jotka tuntevat itsensä opiskelijana. Tavallaan hauska juttu, mutta taidan lukeutua tuohon sinun 10h kehuskelijaopiskelijaan, mutta nyt olen kyllä huomannut etten enää tee sitä puoliteholla vaan ruokataukoja lukuun ottamatta täysillä :D välivuodet sen verran hakanneet päähän, että on löytynyt itsestäkin uusi puoli opiskelijana...
Jep! Ja siis tää kommentti liittyi siis vaan omaan tekemiseen. Koska oon aina ennen arvottanu sitä mahdollisimman pitkää lukuaikaa tärkeemmäks, kun sitä laadullista. Just et on ollu hienoa sanoa, kuinka minä olen lukenu tänäänki 10h, vaikka oikeesti en oo viimestä viittä tuntia oikein saanu kunnolla mitää aikaseks. Saatoin siis joskus nukkumaanmenon jälkeenki yht’äkkiä pompata ylös ja paniikissa alkaa lukemaan, koska ”pitäähän sitä käyttää kaikki aika hyödyksi”.
Ja koska mä en ole mikään superihminen, joka kykenis haastavaan artikkeliin porautua, niin en ota siitä stressiä.
Ja just tärkeintä on just löytää se itselle paras tapa toimia. Sen takii kenenkää ei kannata vertailla itseään muihin vaan aina keskittyä olemaan paras versio itsestään <3
Aaw tää oli niin ihana kommentti ❤️
Pakko nyt kommentoida edellisiin liittyen monivalintojen tarkkuudesta yms.
Psykalla on aikaisemmin kysyttyä jopa prosentteja ja yksittäisiä tutkimustuloksia. Tosin tällaisia nippelikysymyksiä on vain vähän, mutta jokainen piste on tärkeä. Jos esim artikkelissa mainitaan, että masennuksesta kärsii vaikka 13% nuorista, itse kyllä painaisin tuon luvun päähäni.
Etenkin kun kokeen tekijöitä on tuhansia ja ei ole virallista tilastomateriaalia, mä opiskelisin artikkelin kannesta kanteen. Mitään hirveen yleisluontoisia kysymyksiä ei hirveästi voi olla, koska niiden avulla ei voida karsia hakijoita.
Tässä esimerkkejä yhteisvalinnan kokeesta 2019
3. MoCA-menetelmästä pätee Pyykösen ym:n Alzheimerin tautia ja ajokykyä käsittelevän artikkelin perusteella, että...
a) sen katkaisurajaa on väärien positiivisten välttämiseksi ehdotettu laskettavaksi, alle 20:n pistemäärä viittaa ajokiellon tarpeeseen ja että terveet verrokit saivat tässä tutkimuksessa keskimäärin enemmän kokonaispisteitä kuin Alzheimerin tautia sairastavat potilaat.
b) alle 20:n pistemäärä viittaa erikoissairaanhoidon tutkimusten harkinnan tarpeeseen, tämän tutkimuksen tulokset puoltavat ehdotusta katkaisurajan laskemiseksi 23:een ja että Alzheimerin tautia sairastavat potilaat saivat tässä tutkimuksessa tilastollisesti merkitsevästi (5 prosentin riskitasolla) keskimäärin vähemmän kokonaispisteitä kuin verrokit.
c) kukaan Alzheimerin tautia sairastavista potilaista ei saanut tässä tutkimuksessa yhtä paljon kokonaispisteitä kuin vähiten kokonaispisteitä saanut terve verrokki, katkaisurajaa on sairauksien seulonnassa väärien positiivisten välttämiseksi ehdotettu siirrettäväksi 26:sta 23:een ja että alle 20:n pistemäärä viittaa tiiviin seurannan tarpeeseen.
d) katkaisurajaa on väärien tulosten välttämiseksi ehdotettu muutettavaksi, alle 20:n pistemäärä viittaa ajokokeen harkinnan tarpeeseen ja että Alzheimerin tautia sairastavat potilaat saivat tässä tutkimuksessa keskimäärin tilastollisesti merkitsevästi (5 prosentin riskitasolla) vähemmän pisteitä käsitteenmuodostuksessa ja orientaatiossa kuin terveet verrokit.
Eli voidaan todella vaikeita monivalintoja keskiä juurikin numeroiden avulla.
Joo kannattaa todella painaa kaikki nippelitiedot päähän! Mulla kusi toi 2019 koe just siihen että en ollut varautunut ollenkaan riittävästi nippelikysymyksiin artikkeleista... Tilasto-osa meni lähes nappiin mutta en päässyt sisään kun artikkeliosiossa mokasin liikaa. Niissä on ihan tarkoituksellista harhaan johtamista ja kompia myös joskus, että myös kysymyksen tarkka lukeminen ajatuksella on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Aivan liikaa aineistoa ja hankalaa materiaalia näin lukivaikeuksiselle.
Epäilemättä tämä pääsykoereitti on lukivaikeuksien kanssa entistä rajumpi väylä. Se on kuitenkin mahdollista, joskin yksilöllistä lähtötasosta ja lukivaikeuden luonteesta riippuen. Yliopistoilla on kuitenkin omien sanojensa mukaan yhdenvertaisuuteen vedoten velvollisuus (ja ehkä halukin) antaa kaikille mahdollisuus tulla valituksi mahdollisimman tasapuolisesti. Kylmä fakta kuitenkin on, että hyvillä opiskelutaidoilla ja -edellytyksillä siellä yliopistossakin pärjää, eikä kaikkea voida mukauttaa. Eikä tämä materiaali varmasti jää kellekään päähän helposti, ainakaan siinä pikkutarkkuudessa, jota meiltä odotetaan. Itsepä olemme rimamme kuitenkin asettaneet :D Henk.koht. olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että kaikki älykkyydestä riippumattomat esteet (kuten lukivaikeudet ja aistipoikkeamat) tulisi pystyä kiertämään opiskelijavalinnoissa. Käytännössä se vaan ei taida olla mahdollista valintavaiheessa, eikä itse opinnoissakaan. Kovasti tsemppiä meille kaikille lukunopeudesta, erinäisistä vaikeuksista tai pohjatiedoista riippumatta.
Moikka lukijat!
Itse pääsin ei-ensikertalaisena viime vuonna haluamalleni alalle ekaa kertaa hakiessani, ja meitä pääsi sisään vain 4 pääsykokeilla. Hakijoita yli 700. Yotodistuksella ei ollut toivoakaan.
Luin muutaman kerran aineistot, ha tein mind mapit kaikista joita tankkasin noin viikon verran ennen pääsykokeita. Luin täältämiten jengi oli käyttänyt kuukausia lukien joka päivä 8h, itse en todellakaan tehnyt niin, vikalla viikolla ehkä 2h päivässä.
Eli ei se määrä vaan tekniikka! Tsemppiä jokaiselle.
Noniin. Aloin lukemaan ensimmäistä artikkelia ja hetihän tajusin ettei tämä näin helpoksi voinut jäädä että ymmärtäisi vaan artikkelit ja niiden sisällöt vaan on selvitettävä myös mitä kirjoittaja on tarkoittanut, kun hän käyttää englantiä väärin. Useassa lauseessa outo monikko tai artikkeli, menee hetki kyllä lukea.
Ekat kaksi aineistoa käyty läpi ja tarkoituksena olisi käydä kaikki läpi ensi viikon aikana, jotta jää aikaa kerrata. Kuitenkin koko ajan sellainen fiilis, että ei ole tehnyt tarpeeksi tai ollut tarpeeksi tehokas. Jotenkin aina vaan alkaa epäilemään omia kykyjä ja ajattelemaan että muut osaa paljon paremmin 😅