Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
1/5687 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten jännitän sitä, yhdistyykö psykan valinnat ensi vuonna. Ainakin opiskelijavalintojen uudistamishanke siis pyrkii ja hankkeeseen osallistuu kaikki yliopistot, joissa psykaa voi opiskella eli Tre, Hki, Tku, Jkl ja Jns.

Olisi sitten jännää, kun yhdella kokeella voisi hakea kaikkiik yliopistoihin. Onneksi itse pääsin sisään tänä vuonna, niin voi rauhassa seurata sivussa tätä :). Tosi moni mun kaverini hakee ens keväänä psykalle. En kuitenkaan usko, että vielä ensi vuonna todistusvalintaa tulisi, vaan vasta 2020.

Vierailija
2/5687 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua mietityttää lähinnä se, että nyt kun 2019 on viimeinen vuosi ennen todistusvalintojen alkamista, että pysyykö tuo HKI/TRE/TKU koe samantapaisena kuin nyt (tilasto + artikkelit, turussa soveltuvuus) vai muuttuuko se koe samaan suuntaan kuin jo joillain aloilla esim kauppis ja lääkis. Eli siis siihen suuntaan, että valintakokeen opiskeltavana materiaalina onkin jotain lukion kursseja (esim kaikki psyka + matikan todennäköisyyskurssi).

Hmm, joskus syksyllähän ne julkaisee ne tiedot valintakokeista? Tietääkö joku missä kuussa esimerkiksi viime vuonna julkaistiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5687 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marraskuussa yleensä julkaistu. En usko että lukioon psykologiaan mennään koska siitä ei saa kauhean hyviä monivalintoja ja esseetä ei tule koska siihen menisi aivan liian kauan aikaa kun pitäisi tarkistaa tuhansia esseitä. Muutenkin esseiden pisteytys on hankalaa.

Uskon että sama vanha koe säilyy niin että on ensin tilastoa ja keväällä julkaistaan artikkelit tai pelkkää tilastoa ja kokeessa jaettava materiaali. Sekin toimisi hyvin.

Eniten odotan sitä mitä käy Jyväskylän soveltuvuuskokeelle kun sen pitäisi kuulemma poistua.

Vierailija
4/5687 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä oli Joensuun pisterajat tänä vuonna?

Vierailija
5/5687 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterivalinnassa pisteraja oli 34,4. Kandihaussa pisteraja oli huomattavasti alempi. Pisterajat romahti tänä vuonna oudon mataliksi..

Vierailija
6/5687 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele nyt ensin kirjoittamaan oppiaineen nimi. Se on bsygologia.

Vierailija
7/5687 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokakuussa tulee varmasti jo Joensuun ja Jyväskylän valintakoetietoja. Jännittää! Eniten pelkään, että ne menee mukaan yhteisvalintaan ja jatkossa psykalle pääsee vaan, jos on hyvä laskurutiini tilastossa ja lisäksi osaa soveltaa näppärästi.

Vierailija
8/5687 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakemassa ensi vuonna Helsinkiin. En ole ensikertalaiskiintiössä, joten on vielä vaikeampi päästä, mutta pakko silti yrittää! Tämä on niin pitkäaikainen haave. Tällä hetkellä minulla on terveydenhoitajan tutkinto loppusuoralla.

Minkä ikäisiä hakijoita täällä on? Itse olen 30 v.

Vierailija
9/5687 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös jännitetään. Olen itse myös jo aiemman tutkinnon tehnyt ja työelämässä ollut vanhemman ikäryhmän edustaja, mutta kovasti vielä kiinnostaa vaihtaa alaa ja opiskella lisää.

Toivoisin kyllä, että Jyväskylä ja Joensuu eivät vielä yhteishakuun liittyisi. Itsellä ei tilastotiede ja -matematiikka ole se vahvin osa-alue.

Vierailija
10/5687 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla edessä toinen hakukerta, hain tänä vuonna suoraan lukiosta ja pääsin Turkuun soveltuvuuskokeekeen ja jäin lopulta varasijalle 1 :-))))) Uusi yritys vaan.. 

Vierailija
11/5687 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Been there kirjoitti:

Maisterivalinnassa pisteraja oli 34,4. Kandihaussa pisteraja oli huomattavasti alempi. Pisterajat romahti tänä vuonna oudon mataliksi..

Eihän ollut. Normihaun raja oli yli 35 pistettä, eli korkeampi kuin maisterissa. Eri asia sitten, jos tätä matalammilla pisteillä on varasijoilta vielä päästy, mutta tämä +35 pistettä näkyy tuloskirjeessä ja yliopiston sivuilla.

Rajojen ”outo mataluus” johtuu miinuspisteistä, tänä vuonna meni miinus myös vastaamatta jättämisestä. Ja koe oli aiempiin verrattuna vaikeampi, tai ainakin yllätti monet, jotka olivat valmistautuneet aikaisempien vuosien kokeiden kaltaisiin tehtäviin.

Vierailija
12/5687 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin todella yllättynyt Joensuun kokeesta. Tänä vuonna kysyttiin yllättävän paljon prosenttikysymyksiä ja yksityiskohtaista teoriatietoa. Myös tilasto-osuus oli hankalampi kuin viime vuonna.

Pahoin pelkään, että Joensuu ja Jyväskylä tulevat yhteisvalintaan, sillä kaikki viisi yliopistoa ovat mukana hankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää psykologian pääsykoe enemmän aineistopohjaiseen ja soveltavaan muotoon sekä yhdistää valinnat vuodeksi 2019 eli ensi vuodeksi. Onneksi saamme tietää jo varmaan lokakuun lopussa tulevista muutoksista.

Eniten pelkään todistusvalintaa, sillä silloin koekiintiö on väylä, josta 98% prosenttia hakijoista kilpailee. Mietitään vaikka Tamperetta, tällöin 12 koekiintiöpaikasta kilpailee liki 1500 kokeeseen osallistunutta. Tietenkin kaikki eivät yritä tosissaan mutta silti ajattelen, että tavallisten hakijoiden, joilla ei ole 4 ällää, sisäänpääsy vaikeutuu huomattavasti

Vierailija
13/5687 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa ihan hirveesti, jos Joensuu tulee yhteisvalintaan. Tänä vuonna hain ekaa kertaa tosissani Joensuuhun ja jäin ihan parin pisteen päähän. Nyt tiedän, miten kirjat tulee opetella ja oon varma, että pääsisin sisään, jos noi kirjat pysyy samoina. Siinä on ihan kauhea homma sit alkaa lukemaan sitä yhteisvalinnan kirjaa ja kaiken maailman artikkeleita jos Jns tulee mukaan tähän yhteisvalintakokeeseen :(

Ja toi yhteisvalinna yo-pisteytyskin on mulle ihan hirvee, Joensuuhun sain ihan hyvät 64 lähtöpistettä, mutta yhteisvalinnassa saa joku 67/110 :( yhyyyy

Vierailija
14/5687 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain tänä vuonna toista kertaa TTH kokeessa. Jäin 4. varasijalle Tampereelle ja 6. varasijalle Turkuun. Toivon kans syvästi että materiaalit ja koe olis ens vuonna vielä samanlaiset sillä tiedän, että siinä tapauksessa ens vuonna ovet aukenee. Muuten homma hankaloituu kaikille hakijoille...

Vierailija
15/5687 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että kaikki mun kaverit pääsee yliopistoihin ja itse pyörin ympyrää näiden psykan pääsykokeiden kanssa.

Yksikin mun hyvä kaveri pääsi nyt toisella yrittämällä Joensuun psykalle ja ite tää oli mun neljäs hakukerta ja jäin 3 pisteen päähän. Tosin mulla on tosi huonot yo-paperit ja tällä mun kaverilla oli LLEM.

Välillä vaan ärsyttää niin paljon, mutta pitää vaan jaksaa yrittää...

Vierailija
16/5687 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janika kirjoitti:

Tuntuu että kaikki mun kaverit pääsee yliopistoihin ja itse pyörin ympyrää näiden psykan pääsykokeiden kanssa.

Yksikin mun hyvä kaveri pääsi nyt toisella yrittämällä Joensuun psykalle ja ite tää oli mun neljäs hakukerta ja jäin 3 pisteen päähän. Tosin mulla on tosi huonot yo-paperit ja tällä mun kaverilla oli LLEM.

Sama. Itsellä edessä neljäs hakukerta ensi vuonna Jyväskylään psykalle. Nyt jäin 2 pisteen päähän. Ei vituta ei...... Jos yhteisvalinta tulee niin varmaan vaan masennun ja haen sosionomiksi

Vierailija
17/5687 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janika kirjoitti:

Luhasti tsemppiä jatkoon. Ihailen, että olet jaksanut yrittää ja jäi mileikuva, että vielä et ole toivoasi täysin menettänyt. Vaan saanko kysyä, että mihin olet viime vuotesi käyttänyt? - Siis varmaan muuhunkin kuin vain pääsykokeisiin valmistautumiseen....

Vierailija
18/5687 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Janika kirjoitti:

Sama. Itsellä edessä neljäs hakukerta ensi vuonna Jyväskylään psykalle. Nyt jäin 2 pisteen päähän. Ei vituta ei...... Jos yhteisvalinta tulee niin varmaan vaan masennun ja haen sosionomiksi

Mä haen kanssa jkl 4. kertaa, jäin tänä vuonna pisteen päähän. Ei todellakaan olis motia alottaa lukemista melkein nollapohjalta jos tuleekin yhteisvalinta...

Vierailija
19/5687 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Janika kirjoitti:

Luhasti tsemppiä jatkoon. Ihailen, että olet jaksanut yrittää ja jäi mileikuva, että vielä et ole toivoasi täysin menettänyt. Vaan saanko kysyä, että mihin olet viime vuotesi käyttänyt? - Siis varmaan muuhunkin kuin vain pääsykokeisiin valmistautumiseen....

Oon tehnyt töitä, säästänyt rahaa ja opiskellut psykaa avoimessa ja vähän myös tilastotiedettä, uusinut pari yo-koetta. Tämmöstä kaikkee peruskamaa. Haluaisin vaan niin jo päästä yliopistoon !

Vierailija
20/5687 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ensi kevään ensimmäinen hakukerta psykalle. Kuumotta pirustu, mitä oon kuullut, kun ihmiset hakee jo kolmatta ja neljättä kertaa. En haluis itse välivuosia yhtään vaan päästä ekalla D: mutta se ei ole mikään itsestäänselvyys kun psykalle haetaan.