Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
7581/8033 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, siis edellisessä viestissä tarkoitin sanoa että olen vastannut artikkelien perusteella selvästi oikein ja jäänyt pisteittä, kun sisäänpäässeiden joukossa on mitä luultavimmin henkilöitä jotka ovat saaneet pisteitä vääristä vastauksistaan.

Ehdotan kyllä jonkinlaista ryhmäkannetta, mikäli joudutaan käymään asiasta oikeutta. Olin jo täysin tyytynyt kohtalooni ja valmistautunut aloittamaan toisen alan opinnot, mutta nyt mallivastauksiin tutustuttuani koen, että tilanne on täysin kestämätön ja äärimmäisen epäoikeudenmukainen. Miten voin ensi vuonna motivoitua enää lukemaan kokeeseen, jos edes oikein vastaamalla ei saa pisteitä?

Vierailija
7582/8033 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parin tehtävän osalta oon kyllä valmis viemään oikaisupyynnön vaikka oikeuteen asti, mikäli sitä ei kumota selkein perusteluin. Tilanne on nyt se että minä olen vastannut oikein ja jäänyt pisteen päähän sisäänpääsystä, kun opiskelupaikan on takuuvarmasti saanut henkilöitä jotka ovat vastanneet samoihin kohtiin väärin (mutta saaneet silti pisteet näistä kohdista virheellisen pisteytyksen vuoksi.) Kaikki sisälle päässeet ansaitsevat mielestäni opiskelupaikkansa, mutta niin ansaitsen minäkin.

Ymmärrän tilanteesi ja olen samaa mieltä, että virheet pitäisi korjata. Mietin kuitenkin, että miten päädyt siihen, että sisään on "takuuvarmasti" päässyt sellaisia, jotka ovat vastanneet nuihin mainitsemiisi kohtiin väärin ja saaneet silti niistä pisteitä? Eikö ole todennäköistä, että ne jotka ovat osanneet niin hyvin, että ovat saaneet riittävästi pisteitä sisäänpääsyyn, ovat osanneet samat asiat kuin sinä ja myös menettäneet samalla tavalla pisteitä? Kuulostaa siltä kuin ajattelisit, että vain sinä olet voinut osata vastata oikein ja siksi vain sinä menetit pisteitä kun taas muut menivät väärillä vastauksilla edelle.

Minusta on outoa olettaa, että aivan varmasti on väärillä vastauksilla saatu tuurilla tarpeeksi pisteitä sisäänpääsyyn. On se varmaan teoriassa jonkun kohdalla mahdollista, ja asiaa olisikin hyvä selvittää. Ainakaan tässä vaiheessa ei kuitenkaan ole mitään varmuutta siitä, että jonkin tehtävän virheellinen arvostelu olisi vaikuttanut hakijoiden paremmuusjärjestykseen. Hyvä kuitenkin, että teette nuita oikaisuvaatimuksia, niin ehkä asiat selvitetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7583/8033 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, siis edellisessä viestissä tarkoitin sanoa että olen vastannut artikkelien perusteella selvästi oikein ja jäänyt pisteittä, kun sisäänpäässeiden joukossa on mitä luultavimmin henkilöitä jotka ovat saaneet pisteitä vääristä vastauksistaan.

Ehdotan kyllä jonkinlaista ryhmäkannetta, mikäli joudutaan käymään asiasta oikeutta. Olin jo täysin tyytynyt kohtalooni ja valmistautunut aloittamaan toisen alan opinnot, mutta nyt mallivastauksiin tutustuttuani koen, että tilanne on täysin kestämätön ja äärimmäisen epäoikeudenmukainen. Miten voin ensi vuonna motivoitua enää lukemaan kokeeseen, jos edes oikein vastaamalla ei saa pisteitä?

Mikäli joku organisoi jonkinlaisen ryhmävalituksen, niin laitan kyllä nimeni alle, mikäli valitus on hyvin perusteltu. Minulla ei kuitenkaan ole vaadittavia ajallisia resursseja, eikä myöskään tarpeeksi henkilökohtaisia intressejä, ryhtyäkseni moisen projektin pääpiruksi. Tällaisessa tapauksessa valittajien on hyvä tiedostaa, että kaikki eivät voi ajaa omaa asiaansa, vaan tuollaisen valituksen tulisi keskittyä arvostelun epäkohtiin yleisellä tasolla.

Vierailija
7584/8033 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mallivastausten selkeimpiä virheitä ei korjata oikaisuvaatimusten perusteella, olen mielelläni mukana ryhmäkanteessa. Olen itsekin jo miettinyt, pitäisikö siinä vaiheessa turvautua asianajajaan. Olen yleensä ”ei nyt tehdä tästä numeroa” -tyyppiä, mutta nyt on kysymys niin tärkeästä asiasta, että pakko vaan uskaltaa tehdä numero.

Uskon kuitenkin (ja toivon) että virheet korjataan oikaisuvaatimusten perusteella.

Vierailija
7585/8033 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikiksen opiskelijajärjestöt auttavat oikaisupyyntöjen laadinnassa!

Vähintäänkin tämän ketjun pitäisi antaa virallista, kollektiivista palautetta kokeesta, koska tämä on aihepiirin merkittävin keskustelu koko maassa.

Vierailija
7586/8033 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin tehtävän osalta oon kyllä valmis viemään oikaisupyynnön vaikka oikeuteen asti, mikäli sitä ei kumota selkein perusteluin. Tilanne on nyt se että minä olen vastannut oikein ja jäänyt pisteen päähän sisäänpääsystä, kun opiskelupaikan on takuuvarmasti saanut henkilöitä jotka ovat vastanneet samoihin kohtiin väärin (mutta saaneet silti pisteet näistä kohdista virheellisen pisteytyksen vuoksi.) Kaikki sisälle päässeet ansaitsevat mielestäni opiskelupaikkansa, mutta niin ansaitsen minäkin.

Ymmärrän tilanteesi ja olen samaa mieltä, että virheet pitäisi korjata. Mietin kuitenkin, että miten päädyt siihen, että sisään on "takuuvarmasti" päässyt sellaisia, jotka ovat vastanneet nuihin mainitsemiisi kohtiin väärin ja saaneet silti niistä pisteitä? Eikö ole todennäköistä, että ne jotka ovat osanneet niin hyvin, että ovat saaneet riittävästi pisteitä sisäänpääsyyn, ovat osanneet samat asiat kuin sinä ja myös menettäneet samalla tavalla pisteitä? Kuulostaa siltä kuin ajattelisit, että vain sinä olet voinut osata vastata oikein ja siksi vain sinä menetit pisteitä kun taas muut menivät väärillä vastauksilla edelle.

Minusta on outoa olettaa, että aivan varmasti on väärillä vastauksilla saatu tuurilla tarpeeksi pisteitä sisäänpääsyyn. On se varmaan teoriassa jonkun kohdalla mahdollista, ja asiaa olisikin hyvä selvittää. Ainakaan tässä vaiheessa ei kuitenkaan ole mitään varmuutta siitä, että jonkin tehtävän virheellinen arvostelu olisi vaikuttanut hakijoiden paremmuusjärjestykseen. Hyvä kuitenkin, että teette nuita oikaisuvaatimuksia, niin ehkä asiat selvitetään.

Olet aivan oikeassa, en tietenkään voi takuuvarmasti tietää tuollaista. Sori, kirjoitin nuo tekstit melkoisessa tunnekuohussa. Olin juuri käynyt mallivastauksia läpi. :D Ja olen ehdottomasti sitä mieltä että jokainen valittu ansaitsee paikkansa, ja vastasi kokeessa mallivastausten mukaan enemmän oikein kuin minä.

Oon siis todella katkera mahdollisesti virheellisestä pisteytyksestä, mutta en siitä että muut suoriutuivat paremmin.

Vierailija
7587/8033 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita, joilla näyttäisi olevan valintakokeen pisteet väärin laskettu? Kävin omaa vastauslomakettani (yo:n toimittama kopio) läpi oikeiden vastausten kanssa, ja tehtävästä 2 näyttäisi puuttuvan 0,7 p. Muutamaan kertaan olen jo laskenut ja tarkistanut pisteytysohjeen. Jotenkin kuvittelisi, että optisen lomakkeen kanssa ei tule virheitä pisteiden laskemisessa, mutta...

Vierailija
7588/8033 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä muita, joilla näyttäisi olevan valintakokeen pisteet väärin laskettu? Kävin omaa vastauslomakettani (yo:n toimittama kopio) läpi oikeiden vastausten kanssa, ja tehtävästä 2 näyttäisi puuttuvan 0,7 p. Muutamaan kertaan olen jo laskenut ja tarkistanut pisteytysohjeen. Jotenkin kuvittelisi, että optisen lomakkeen kanssa ei tule virheitä pisteiden laskemisessa, mutta...

Mulla puuttuu tehtävästä 1 8,8 pistettä.

Vierailija
7589/8033 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koottuna johonkin viestiin kohdat, jotka kannattaa tsekata/vaatia oikaisua? Helpottaisi tarkistusurakkaa, ja hyvä, jos vaadimme samoihin kohtiin oikaisuja.

Vierailija
7590/8033 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku myös oikaisuvaatimuksen tehnyt/tekevä haluaa tosissaan jutella näistä oikaisuvaatimukseen liittyvistä jutuista ja pohtia asian viemistä hallinto-oikeuteen (vai miten se oikaisuvaatimuksesta valittaminen nyt oli ohjeistettu) niin mulle sallaalav voi laittaa viestiä Instagramin kautta!

Vierailija
7591/8033 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ehkä keksin vastauksen tuohon 0,7 p puuttumiseen, liittyy ilmeisesti oikeiden ja valittujen oikeiden vaihtoehtojen määrään. Eli olin laskenut pisteiksi 0,7 (oikeita 3, joista valittu 1, eli 2,7 -1 -1). Mutta ilmeisesti tässä tapauksessa ei tule yhtään pistettä. Ohjeistus siis tämä:

Tehtävässä 2 jokaisen kohdan maksimipistemäärä on 2.7 pistettä. Mikäli osatehtävässä on useampia oikeita  vaihtoehtoja (esim. a ja b), niin osittaisesta oikeasta vastauksesta, jossa ei ole oikeaksi merkitty yhtään väärää vaihtoehtoa, vähennetään 1 piste. Esimerkiksi jos oikein a, b ja c, niin valinta a ja b tuottaa 1.7 pistettä, mutta pelkkä vastaus a tuottaa nolla pistettä. Jos osatehtävän oikea vastaus olisi a, b, c ja d, niin vastauksesta a, b ja c saa 1.7 pistettä ja vastauksesta a ja b vielä 0.7 pistettä, mutta pelkkä vastaus a tuottaa nolla pistettä. Poikkeuksena kohta 6, jossa ei pistevähennyksiä ole annettu ja täydet pisteet on saanut vastauksista a tai b sekä a ja b. Kaikissa osatehtävissä virheellisen vaihtoehdon merkitseminen oikeaksi tuottaa nolla pistettä ko. osatehtävässä.

Joo, taidampa palata tarkistelun pariin vasta huomenna levänneillä aivoilla 😃

T: Jkl päässyt, oikeaa ja oikeudenmukaista pisteytystä toivova.

Vierailija
7592/8033 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koottuna johonkin viestiin kohdat, jotka kannattaa tsekata/vaatia oikaisua? Helpottaisi tarkistusurakkaa, ja hyvä, jos vaadimme samoihin kohtiin oikaisuja.

Ite oon vaatinut oikaisua moniin kakkostehtävän kohtiin. Räikeimmin väärin on musta kohdat 2.1, 2.2, 2.13 ja 2.14. Toki tää vain mun mielipide. Kannattaa kattoa omat vastaukset ja verrata mallivastauksiin ja miettiä sen perusteella vaatiiko oikaisua.

Kaiken kaikkiaan oon tosi pettynyt siihen että tän tason koe, psykan valintakoe, on tollanen, mallivastaukset täynnä asiavirheitä, kokeessa tulkinnanvaraisuuksia, käännös- ja kirjoitusvirheitä. Miten tuo mittaa osaamista? Ei kovin hyvin.

Vierailija
7593/8033 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Messissä ryhmäkanteessa, jos oikaisun myötä ei oikeutta heru. Ei ole järkeä panostaa, osallistua kokeeseen, jossa pisteytys on näin hatusta heitettyä. Ois pitäny jo viime vuoden shiti-showsta oppia. Sama kun valitsisi vaikka kertyneiden plussa-pisteiden perusteella, kun ei muuta erottelutapaa keksi :D Vähintään joku ytimekäs, asiallinen mielipidekirjoitus Helsingin Sanomiin olisi paikallaan, toisi tämän edes päivänvaloon! 

Vierailija
7594/8033 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin alan jo kallistua sille kannalle, että tää pääsykoe on läpi korruptoitinut eikä niistä saa pisteitä kuin rahalla, jotkut harvat ja valitut. Jollankin on avain sinne koehuoneeseen ja pystyy kopeloimaan kokeita niin, että vain valtaa pitävien lapset pääsee opiskelemaan. 

Vierailija
7595/8033 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oikaisuja olette pyytänyt 3-osion tehtäviin? Nelososiota on aika vaikeaa käydä läpi, kun ei ihan vieläkään kaikki aukea... Tollasta "Hannu ja Kerttu seisoivat nurmikolla, Jukka souti järvellä. Kuka näki sudenkorennon" -tyyppisiä tehtäviä on aika vaikea tarkistaa, kun osassa niistä "oikea" ratkaisu voi olla aika mielivaltainen. Noihin kaipaisi kyllä mallivastauksiin jotain selityksiä, että miksi juuri niin! Ei oo vuoden 2019 tehtävät kaikki ihan auennu vielä!

Vierailija
7596/8033 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin alan jo kallistua sille kannalle, että tää pääsykoe on läpi korruptoitinut eikä niistä saa pisteitä kuin rahalla, jotkut harvat ja valitut. Jollankin on avain sinne koehuoneeseen ja pystyy kopeloimaan kokeita niin, että vain valtaa pitävien lapset pääsee opiskelemaan. 

Pyysin kokeen ja vastaukseni nähtäväkseni ja mulla oli rukseja sellaisissa kohdissa, joissa en mitenkään olisi koskaan omasta mielestäni vastannut niin. Ihmettelen suuresti. Olenko tehnyt ihan eri kokeen minkä kuvittelin tehneeni. Muistan olleeni tyytyväinen koesuoritukseen ja kun oikeat vastaukset tuli, niin iloitsin, että olin varmaan aika moneen vastannut ihan hyvin.

Sitten kun sain nähtäväkseni tekemäni vastaukset olin ihan puulla päähän lyöty, että oikeastikko vastasin noin vaikka vieläkin muistan miten koealueen perusteella olisi pitänyt vastata. 

Olen ihan tyrmistynyt ja tuntuu, että joku on kumittanut vastauksiani ja vaihtanut paikkaa :(

Vierailija
7597/8033 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysin kokeen ja vastaukseni nähtäväkseni ja mulla oli rukseja sellaisissa kohdissa, joissa en mitenkään olisi koskaan omasta mielestäni vastannut niin. Ihmettelen suuresti. Olenko tehnyt ihan eri kokeen minkä kuvittelin tehneeni. Muistan olleeni tyytyväinen koesuoritukseen ja kun oikeat vastaukset tuli, niin iloitsin, että olin varmaan aika moneen vastannut ihan hyvin.

Sitten kun sain nähtäväkseni tekemäni vastaukset olin ihan puulla päähän lyöty, että oikeastikko vastasin noin vaikka vieläkin muistan miten koealueen perusteella olisi pitänyt vastata. 

Olen ihan tyrmistynyt ja tuntuu, että joku on kumittanut vastauksiani ja vaihtanut paikkaa :(

Voi ei, toi on ihan hirveä tunne varmasti! Ja älyttömän vaikea tarkistaa mistään että vastaukset todella omia. Jotenkin tuntuu hirveän epätodennäköiseltä et ne ois muuttuneet mutta never say never...

Mä luulen että oikaisuvaatimusten määrä nousee aiemmasta nimenomaan virheellisen korjaamisen vuoksi. Ja kai ne tajuaa että noin räikeät virheet on sen luokan juttuja että pakko ne on korjata. Oikaisuvaatimuksen tekeminen osoittaa jo aika kovaa motivaatiota ja kaipa ne hoksaa että niin motivoituneet on valmiita myös oikeuteen jos ovat varmoja asiastaan (kuten on aika helppo olla kun on lukenut ennakkomateriaalin ja tehnyt kokeen ja nähnyt miten korjattu).

Vierailija
7598/8033 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan täällä vielä tehnyt oikaisuvaatimusta saatika saanut siihen vastausta jo?

Vierailija
7599/8033 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan täällä vielä tehnyt oikaisuvaatimusta saatika saanut siihen vastausta jo?

Oon tehnyt, lähetin perjantaina. Sain kuittauksen että perille tuli. Käsittelyaika 1-2 kuukautta mutta yrittävät mahdollisimman pian 🙈

Vierailija
7600/8033 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään järkeä tehdä oikaisuvaatimus ylempään hakutoiveeseen, jos on päässyt jo samalle alalle mut alempaan hakutoiveeseen? Ylempi hakutoive ois parempi tietyistä syistä, joita en haluu avata sen tarkemmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan