Psykologia 2021
Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.
Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.
Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.
Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):
Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1
130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.
Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.
Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet
Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…
Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä
Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/
Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…
taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…
valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…
Aikaisempien vuosien ketjuja:
2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020
2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018
2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita
Kommentit (8033)
Minä olin kuliksessa, hyvä perhe ja tiedän olevani hyvä psykologi. Osaan tutkailla itseäni ja parhaimmuuttani, olen siis psykologina hyvä. Empatiani kirjoitan "tärkeisiin" tutkimuksiin, joita kukaan ei koskaan lue.
Parempaa maailmaa kohti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 49v duunari, luin materiaalin kerran läpi ja pääsin sisään Helsingissä. Naurettavan helppo pääsykoe.
Meillä ei kyllä aloita yhtäkään 49-vuotiasta tänä syksynä. Sorry.
T. Kompleksin fuksien tuutori.
Sori, mutta toi oli kyllä asiaton kommentti. Perustuuko tietosi johonkin inside-tilastoon vai miksi allekirjoitat tällä tavalla? Jos haet tietosi Vipusesta kuten muutkin, niin miksi mainita Kompleksi ja tuutori-status? Jos taas tiedot ovat muualta peräisin, niin oletko aivan varma, että niitä saa jakaa keskustelupalstoilla, vaikka Vipusessakin tietoja pyöristetään henkilötietojen suojaamiseksi? Olen vähän pettynyt, koska Kompleksin fuksien tuutorilta voisi odottaa enemmän. (Sitä paitsi maisterihaussa joku/jotkut tähän ikäryhmään kuuluvat ovat päässeet sisään.)
Internetissä kaikki on totta t. Urho Kekkonen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 49v duunari, luin materiaalin kerran läpi ja pääsin sisään Helsingissä. Naurettavan helppo pääsykoe.
Sä varmaan tajuat jättää tuutoroinnin? Ehkä olisi parempi jättää ihan koko laitos.
Vierailija kirjoitti:
Onko logiikalla oikeasti niin paljon tekemistä psykan opintojen ja psykologin työn kannalta vai onko logiikkatehtävät pelkkä hakijoita erotteleva seula hakupainealan valintakokeessa?
Kävin avoimessa psykan perus- ja aineopinnot, ei niissä edes mitään logiikkaa tarvittu. Tuleeko jossain vaiheessa opintoja logiikalle oikeasti tarvetta? En kelpuuta tähän mitään "öö no looginen ajattelu on siis silleen tosi hyödyllistä öö noin yleisesti kun öö tekee vaativaa työtä", koska tuolla perusteella jokaisessa yliopiston alan pääsykokeessa pitäisi olla logiikkatehtäviä.
Siksi kysyn kun olisi helpompi motivoida itseään harjoittelemaan logiikkaa jo nyt ensi vuoden pääsykoerumbaa ajatellen, jos en tekisi sitä pelkästään yhden koetilanteen takia.
Jos et pärjännyt pääsykokeen logiikkatehtävissä et tuu pärjäämään opiskelussa. Psykan opinnot on paljon muutakin kuin vain noi mitä voi käydä avoimessa. Jos logiikka ei kiinnosta tarpeeks ja siihen pitää erikseen motivoida kannattaa keksii joku toinen ala.
Psylogiaaaa psylogiaaaaa.
Pitäskö sitä läpäl mennä opiskelee psyllariks. Vai päästäiskö ne samantien jopa opettaa. Jordan Petersonin materiaalit luonnollisesti selattu kannesta kanteen satoja ellei tuhansia kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta toi oli kyllä asiaton kommentti. Perustuuko tietosi johonkin inside-tilastoon vai miksi allekirjoitat tällä tavalla? Jos haet tietosi Vipusesta kuten muutkin, niin miksi mainita Kompleksi ja tuutori-status? Jos taas tiedot ovat muualta peräisin, niin oletko aivan varma, että niitä saa jakaa keskustelupalstoilla, vaikka Vipusessakin tietoja pyöristetään henkilötietojen suojaamiseksi? Olen vähän pettynyt, koska Kompleksin fuksien tuutorilta voisi odottaa enemmän. (Sitä paitsi maisterihaussa joku/jotkut tähän ikäryhmään kuuluvat ovat päässeet sisään.)
Maisteriin ei ole mahdollista päästä ilman korkeakoulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisteriin ei ole mahdollista päästä ilman korkeakoulutusta.
Hakukriteerinä riittää esim. alempi amk tutkinto. Ja oli pohjalla mitä tahansa, henkilö voi silti identifioitua duunariksi, jos hänen opintonsa ja työkokemuksensa eivät ole juurikaan vaatineet akateemisten tekstien lukemista. Ja vaikka tuo 49v oliskin ollut trolli, niin silti haiskahti siltä, että tuutorilta oli noussut "oma asema" päähän, mikä on erittäin ikävää.
Heippa,
mistä löydän omat koevastaukseni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko logiikalla oikeasti niin paljon tekemistä psykan opintojen ja psykologin työn kannalta vai onko logiikkatehtävät pelkkä hakijoita erotteleva seula hakupainealan valintakokeessa?
Kävin avoimessa psykan perus- ja aineopinnot, ei niissä edes mitään logiikkaa tarvittu. Tuleeko jossain vaiheessa opintoja logiikalle oikeasti tarvetta? En kelpuuta tähän mitään "öö no looginen ajattelu on siis silleen tosi hyödyllistä öö noin yleisesti kun öö tekee vaativaa työtä", koska tuolla perusteella jokaisessa yliopiston alan pääsykokeessa pitäisi olla logiikkatehtäviä.
Siksi kysyn kun olisi helpompi motivoida itseään harjoittelemaan logiikkaa jo nyt ensi vuoden pääsykoerumbaa ajatellen, jos en tekisi sitä pelkästään yhden koetilanteen takia.
Jos et pärjännyt pääsykokeen logiikkatehtävissä et tuu pärjäämään opiskelussa. Psykan opinnot on paljon muutakin kuin vain noi mitä voi käydä avoimessa. Jos logiikka ei kiinnosta tarpeeks ja siihen pitää erikseen motivoida kannattaa keksii joku toinen ala.
Tämä oli juuri sellainen nönnönnöö-vastaus, jota kysyjä ei halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli juuri sellainen nönnönnöö-vastaus, jota kysyjä ei halunnut.
Psykologia ei ole kuten muut yliopistoalat
Psykologia ei ole kuten muut yliopistoalat
:-DDDDDD
Montako ensikertalaispaikkaa Helsingissä on vielä vastaanottamatta?
Vierailija kirjoitti:
Montako ensikertalaispaikkaa Helsingissä on vielä vastaanottamatta?
Vipusen mukaan 36/42 otettu vastaan (tarkkaa lukuahan ei tiedetä, koska nuo on pyöristetty kolmella jaollisiksi). Eli vielä siellä muutama miettii, mitä tekisi.
Nyt on oikaisuvaatimus laitettu. Saa nähdä miten käy
Tilasin omat vastaukseni, kun olin saanut 1b tehtävästä 0 p vaikka mielestäni vastasin siihen oikein. Mallivastaus on 0.76 ja oma vastaukseni 0,767. Tein valituksen, koska olen varasijalla 3 (120 skaalattua pistettä) eli tämä selvästi ratkaisi sen, pääsinkö sisään. Mitenkähän käy?
Vierailija kirjoitti:
Tilasin omat vastaukseni, kun olin saanut 1b tehtävästä 0 p vaikka mielestäni vastasin siihen oikein. Mallivastaus on 0.76 ja oma vastaukseni 0,767. Tein valituksen, koska olen varasijalla 3 (120 skaalattua pistettä) eli tämä selvästi ratkaisi sen, pääsinkö sisään. Mitenkähän käy?
Jos mallivastaus on 0.76, ei kai 0,767 ole oikein? Miten sait tuosta tehtävästä muuten pisteitä?
Tästä on näköjään tullut oikein mielensä pahoittajien ketju. Menkää hyvät ihmiset ulos rannalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luuletko, että kyseessä on oikeasti kompleksin fuksien tuutori? Äly hoi.... eivät he mitään nettipalstoja seuraile. Mäkin voisin kommentoida mitä vaan ja sanoa, että oon tampereen 4. vuoden opiskelija ja kaikki uskois mua.
Kaikki ketkä valittaa jostain hakijatietojan salassapidettävyydestä: ne ovat julkista tietoa ja kuka tahansa voi soittaa vaikka Turun yliopistoon ja kysyä, pääsikö Merja-Liisa sisään vai eikö. Kyllähän toimittajatkin soittelevat aina teatterikorkeaan ja kyselevät, no pääsikö se Salminen vai eikö ja sitten tehdään mehukas lööppi.
Mikäs on Kuliksen tilanne? Haluasin tänne myös muutaman Suomen "älykkäimmän" tutkijapsykologin mielipidettä!
Et kai ole joutunut ketään ihmistä kohtaamaan?