Psykologia 2021
Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.
Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.
Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.
Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):
Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1
130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.
Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.
Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet
Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…
Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä
Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/
Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…
taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…
valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…
Aikaisempien vuosien ketjuja:
2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020
2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018
2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita
Kommentit (8033)
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita, jotka pääsi muualle kuin kotikaupunkiinsa ja harkitsee nyt opiskelevansa sieltä kotikaupungistaan käsin? Itse asun Pääkaupunkiseudulla ja pääsin vihdoin viimein psykalle Jyväskylään (Hki, Tre ja Tku isohkoilla varasijoilla). Jyväskylästä kaupunkina on hyviä kokemuksia ja joskus se oli mulla ihan ykkösvaihtoehtona. Nyt oon kuitenki ehtinyt asettua tänne nykyiseen kotipaikkaani siinä määrin että muuttaminen ei niin kivalta tunnukaan, etenki jos tässä on edessä samanlainen fuksivuosi kun tämä viimeisin. Sanotaanko näin että tukiverkot on vahvemmat täällä kuin Jyväskylässä, ja tukiverkot on kyllä osoittautuneet aika tärkeiksi viimeisimmän vuoden aikana...
Psykalle pääseminen on kyllä näiden vuosien jälkeen ihan toiveiden täyttymys 😃
Uskoisin että onnistuu hyvin. Olen opiskellut tutkinnon yliopistossa sillä tavoin, että käynyt vain joillakin pakollisilla luennoilla, mutta sivuaineet tehnyt avoimeen yliopistoon. Käsittääkseni maisterivaiheessa on harjoittelu, joten mikä estää sitäkin tekemästä kotipaikkakunnan lähistöllä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ens vuonna artikkelit ovat mielenterveyshäiriöistä kertovia, eikä mitään apraksioita. Faktahan on se, että psykologeja tarvitaan nimenomaan mielenterveyspuolelle töihin. Siellä heistä on akuuttia pulaa. Toivotaan myös, että englannin kielistä matskua ei tule kokeessa jaettavaksi.
Kertaa englanninkielta.
Teitkö tämän oikaisuvaatimuksella vai miten vaaditte virheitä korjattavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita, jotka pääsi muualle kuin kotikaupunkiinsa ja harkitsee nyt opiskelevansa sieltä kotikaupungistaan käsin? Itse asun Pääkaupunkiseudulla ja pääsin vihdoin viimein psykalle Jyväskylään (Hki, Tre ja Tku isohkoilla varasijoilla). Jyväskylästä kaupunkina on hyviä kokemuksia ja joskus se oli mulla ihan ykkösvaihtoehtona. Nyt oon kuitenki ehtinyt asettua tänne nykyiseen kotipaikkaani siinä määrin että muuttaminen ei niin kivalta tunnukaan, etenki jos tässä on edessä samanlainen fuksivuosi kun tämä viimeisin. Sanotaanko näin että tukiverkot on vahvemmat täällä kuin Jyväskylässä, ja tukiverkot on kyllä osoittautuneet aika tärkeiksi viimeisimmän vuoden aikana...
Joo, hain ensisijaisesti muualle kuin lähimpään yliopistoon itseä kiinnostavampien tutkimuskohteiden vuoksi. Aion käydä opinnot Joensuussa Porvoosta käsin. Kuuleman mukaan ihan hyvin onnistuu, toki varmasti jonkin verran ajeluakin tulee :)
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin yrittää Tampereelta käsin tehdä Turkuun opintoja (logopedia) ellen satu ensimmäiseltä varasijalta Tampereelle pääsemään😊
Tuntuu niin luksukselta, kun pääsin yliopistoon, joka on tossa alle 5km päässä. Mutta, aiempaa yliopistotutkintoa suorittaessa asuin puoli vuotta usean sadan kilometrin päässä ja hyvin onnistui :)
Eikö se ÅA:n hylsy voi jo tulla, jotta saan ottaa alemman kohteen vastaan..?
Hassua, miten alempaan hakutoiveeseen alkaakin ehdollisen hyväksymisen jälkeen kiintyä...
Vierailija kirjoitti:
Varasijoillahan sinä olet, ellei nyt sovari täysin poskelleen mennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÅA ottaa varasijoille sovarista vain muutamia - ei siis kaikkia siellä olleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa varasijat ovat vielä kaikille auki, koska yhteishaku on kesken. Kaikki isot yliopistohaut psykalogoa lukuun ottamatta ovat tulematta.
Myös suomenkielisessä psykassa varasijat on rajattuja, olikohan se 20 henkeen. Lopuille tulee Opintopolkuun ja tuloskirjeeseen "Peruttu".
Onko jollain varasijst liikkuneet?
Vierailija kirjoitti:
Monilla on mennyt täällä skaalatut pisteet ja raakapisteet vähän sekaisin; paljon paremmin omaa osaamistaan hahmottaa selvittämällä omat raakapisteensä. Skaalauskerroin oli tänä vuonna n. 0,8308. Sillä kun kertoo omat skaalatut pisteensä (ne, jotka siellä opintopolussa lukee), saa omat raakapisteensä. Näitä voi sitten verrata kokeen maksimiraakapisteisiin, jotka muistaakseni olivat jotain 166p.
Jos haluaa selvittää millä raakapisteillä olisi päässyt mihinkin yliopistoon, tulee jakaa raakapisteet skaalauskertoimella; esim. jos olisi saanut 91 raakapistettä, olisi se 91 / 0,8308 = 109,53 skaalattua pistettä. Tällä olisi päässyt ainakin Joensuuhun ja Ouluun.
Lisäksi haluan lohduttaa kaikkia jotka kokevat kokeensa menneen huonosti, että kannattaa muistaa seuraavat:
1. Jokaisessa tehtäväosiossa oli eri pisteytykset ja painotukset, ja tänä vuonna esim. logiikka erotteli varmasti. Tämä siksi, että jokaisesta logiikan tehtävästä sai peräti 4.1 pistettä oikeasta vastauksesta, ja todella moni on kertonut lotonneensa suurimman osan logiikasta. Joten koska monet eivät ole logiikan tehtäviä ehtineet huolella tekemään, on usea sisäänpäässytkin saanut hyvällä tuurilla vain arvailtua logiikkaosiossa oikein.
2. Pisteytys on sikäli julma, että vaikka olisit valinnut artikkelikysymyksissä 3 kohtaa täysin oikein, se neljäs väärä valinta tiputtaa pisteet nollille. Toisinsanoen yksikin väärä monivalinta artikkeleissa, enkussa tai ROC-tehtävän vikassa kohdassa tiputti pisteet nollille.
3. Täällä joku keskusteli aiemmin siitä, että artikkelikysymysten mallivastauksissa on ollut useassa kohdassa virheitä. Olen itse samaa mieltä, ja kehotan kaikkia muistamaan, että yliopiston pääsykokeiden laatijat ovat ihmisiä, jotka toisinaan tekevät virheitä. Pääsykokeissa on vuosi toisensa perään ollut virheitä koepapereissa, vääriä mallivastauksia ja siten myös pisteytysperusteita. Siksi olisikin todella tärkeää - niille ketkä sen jaksavat tehdä - käydä läpi epäselvät monivalintakysymykset ja spotata sieltä ne mahdolliset virheet, joista ilmoittaa yliopistolle.
Terveisin nimim. ilmoitin yhdessä monen muun hakijan kanssa v. 2018 kokeessa olleesta väärästä mallivastauksesta monivalintatehtävässä, ja tämän virheen korjattuaan yliopisto joutui kutsumaan vielä useamman ihmisen lisää soveltuvuuskokeisiin. Ts. oikealla pisteytyksellä ja ennen kaikkea oikeudenmukaisella valintamenettelyllä on väliä.
Eikö raakapistemäärä pitänyt kertoa skaalauskertoimella, ei jakaa? Valintakoeyhteistyön sivuilla ainakin lukee näin: "Muiden hakijoiden lopullinen valintakoepistemäärä lasketaan kertomalla hakijan raakapistemäärä skaalauskertoimella."
Nuo olivat hyviä huomioita, mitä listasit lohdutukseksi! Jo parista pienestä virheestä kertyy huomattavan suuri pistemenetys.
Mä olin eilen Jyväskylään varasijalla 5 ja tänään varasijalla 4 todistusvalintajonossa. Oulun yliopistossa mun paikka on tällä hetkellä. :)
Onko kukaan hakenut AMK koulutusta ns. varalle, ajattelitko ottaa paikka vastaan jos psy:lle ei pääse?
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain varasijst liikkuneet?
Treen todistusvalintajono liikkui tänään mulla ekaa kertaa yhdellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietinkin miten tuolla oikein toimitaan. Olisi aika mielenkiintoista, jos varasijasta pystyisi päättelemään olleensa arvioijien mielestä kaikista haastatelluista vähiten sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Teitkö tämän oikaisuvaatimuksella vai miten vaaditte virheitä korjattavaksi?
Tää muakin kiinnostais! Yksi tehtävä on minusta ainakin väärin arvosteltu, mutta omalla kohdallani se ei auttaisi sisäänpääsyyn, joten tuntuisi turhalta tehdä oikaisuvaatimus. Jos laittaa vain yliopistolle viestiä (ehkä Helsingin, koska sieltä tätä valintakoeyhteistyötä on taidettu koordinoida?), niin huomioivatko he sitä mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan hakenut AMK koulutusta ns. varalle, ajattelitko ottaa paikka vastaan jos psy:lle ei pääse?
En tuhlaisi ensikertalaisuutta amk-opintoihin. Vaikeuttaa sisäänpääsyä psykalle jatkossa todella paljon