Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
6801/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt rohkaisuksi kaikille. Hain ensimmäistä kertaa 7 vuotta sitten. En ole ihan joka vuosi hakenut, mutta lähes. Olen hakenut JJ-, ja ÅA-kokeilla sekä yhteisvalinnalla. Kävin viime vuoden aikana varmuuden vuoksi täydentämässä todistusta mikäli "todistusjoulu" sattuisi koittamaan toiskertalaiselle vielä uudelleen. Olen tämänkin alkukesän ollut päreinä siitä, että en varmasti pääse taaskaan. Tänään opintopolussa lukee kuitenkin hyväksytty kaikkien näiden vuosien ja pettymysten jälkeen. Jos haluatte tätä, niin älkää luovuttako. Tsemppiä kaikille tulevaan & onnea paikan saaneille!

Vähän realiamiakin peliin. Ei CV näytä kovin hyvälle jos jotain 7 vuotta paiskii paskaduunia pelkällä lukiopaperilla kun ei halua menettää ensikertalaisuuttaan. Et se siitä tulevaisuuden edustavuudesta työnantajien silmissä

Puhut kyl nyt ihan puuta ja heinää. Työkokemus on työkokemusta. Ja muutenkin monella saattaa tulla vasta monia vuosia myöhemmin valmistautumisen jälkeen urahaaveet ja tämä on hyvin yleistä nykyään

Vierailija
6802/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä omat tehtäväkohtaiset pisteet näkee?

Ei vielä mistään. Helsingin sivun mukana olisivat jossain vaiheessa tulossa yhteisvalinnan sivuille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6803/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turun yliopisto Suomen pienimpänä yliopistona pitäisi olla listan viimeisenä.

Uskallan väittää että lapin ja vaasan on pienempiä

Vierailija
6804/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt rohkaisuksi kaikille. Hain ensimmäistä kertaa 7 vuotta sitten. En ole ihan joka vuosi hakenut, mutta lähes. Olen hakenut JJ-, ja ÅA-kokeilla sekä yhteisvalinnalla. Kävin viime vuoden aikana varmuuden vuoksi täydentämässä todistusta mikäli "todistusjoulu" sattuisi koittamaan toiskertalaiselle vielä uudelleen. Olen tämänkin alkukesän ollut päreinä siitä, että en varmasti pääse taaskaan. Tänään opintopolussa lukee kuitenkin hyväksytty kaikkien näiden vuosien ja pettymysten jälkeen. Jos haluatte tätä, niin älkää luovuttako. Tsemppiä kaikille tulevaan & onnea paikan saaneille!

Vähän realiamiakin peliin. Ei CV näytä kovin hyvälle jos jotain 7 vuotta paiskii paskaduunia pelkällä lukiopaperilla kun ei halua menettää ensikertalaisuuttaan. Et se siitä tulevaisuuden edustavuudesta työnantajien silmissä

Puhut kyl nyt ihan puuta ja heinää. Työkokemus on työkokemusta. Ja muutenkin monella saattaa tulla vasta monia vuosia myöhemmin valmistautumisen jälkeen urahaaveet ja tämä on hyvin yleistä nykyään

Riippuu rekrytoijasta. Palkkaisitko itse töihin mieluummin 5 vuoden Mäkkärikokemuksen omaavan vai sellaisen joka on päässyt suoraan kouluun ja saanut "oman alan" kesätöitä tehdä muutaman vuoden.

Vierailija
6805/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Oulun valintakoejonosta päässeille tullut sähköposti opiskelupaikasta? Hain vain Ouluun ja opintopolku näyttää että olisi hyväksytty ja pisteitä 120. Tuntuu uskomattomalta ja kuumottelen onko tässä virhe kun hyväksymisestä ei tullut sähköpostia ja tuo täysi pistemäärä tuntuu vain ihmeelliseltä... (ei-ensikertalainen hakija, ensimmäistä kertaa hain psykalle)

Vierailija
6806/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Oulun valintakoejonosta päässeille tullut sähköposti opiskelupaikasta? Hain vain Ouluun ja opintopolku näyttää että olisi hyväksytty ja pisteitä 120. Tuntuu uskomattomalta ja kuumottelen onko tässä virhe kun hyväksymisestä ei tullut sähköpostia ja tuo täysi pistemäärä tuntuu vain ihmeelliseltä... (ei-ensikertalainen hakija, ensimmäistä kertaa hain psykalle)

Opintopolku olisi lähettänyt klo 20 jälkeen, jos et olisi ottanut paikkaa vastaan.

Yliopisto ei lähetä postia.

Onnea opiskelupaikasta! <3

Vierailija
6807/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä myönnän auliisti että oon huono häviäjä, en osaa aidosti iloita näiden "hain ekaa kertaa enkä voi uskoa mutta pääsin" puolesta. Itse olen halunnut tätä iät ja ajat ja hain tosissani ja psykalle pääsy ois mulle todella tärkeä asia niin ärsyttää jo ajatuskin siitä että joku on päässyt tällaisella kokeella sisään paljon pienemmällä motivaatiolla. Enkä ole tyhmä kuin saapas, älkää viitsikö edes alkaa. Ärsyttää vain aivan älyttömän paljon jäädä rannalle. Väikkäri kesken nykyiseltä alalta, jatkan ehkä sitten sitä, ei vaan jaksais koska ei tunnu omalta alalta. Oon kyllä aivan maassa eikä tähän auta mitään HOT tai luonto.

Vierailija
6808/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että täällä on aiempina vuosina ollut enemmän paikan saaneita.

Peukku ylös -> sain paikan haluamastani oppiaineesta(ei tarvitse olla ykkösvaihtoehto)

Peukku alas -> en saanut

Vierailija
6809/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku jo laskenut, paljonko vaadittiin kokeesta oikein, noin suunnilleen?

En uskalla katsoa tuloksiani vielä, kun huomenna työputken vika päivä, joka pitäis vielä skarpata, sen jälkeen vasta ehtii romahtaa :D Ainakin logiikan painotukset tais nousta sen verran, että vähän tuntuu, että siinä taisi mennä mahdollisuudet...

Vierailija
6810/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku jo laskenut, paljonko vaadittiin kokeesta oikein, noin suunnilleen?

En uskalla katsoa tuloksiani vielä, kun huomenna työputken vika päivä, joka pitäis vielä skarpata, sen jälkeen vasta ehtii romahtaa :D Ainakin logiikan painotukset tais nousta sen verran, että vähän tuntuu, että siinä taisi mennä mahdollisuudet...

Ei tiedetä vielä skaalauskerrointa. :(

102 raakapisteellä on saanut ainakin 120 pistettä, eli sen perusteella tosi paljon on saanut mennä väärin. Maksimi oli 160.

Vierailija
6811/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata niellä mallivastauksia tuollaisenaan. Nouskaa barrikadeille tämä on farssi!!! Ensin mokailtiin kokeen kirjoirusvirheissä ja nyt vielä mallivastauksissa! Kertoo paljon kokeen kehittäjien alentuneesta tarkkuudesta

Anteeksi nyt, mutta nää on ammattilaisia ja virheellisiksi tulkinnat sit taas ei-ammattilaisten tulkintaa. Vähemmällä pääsette, kun nielette tappionne.

No näinhän se on. Vaikka harmittaa, pitää ymmärtää, että ammattilaiset tietää paremmin.

Sori mutta ei ne kyllä aina tiedä. Kaikki tekee joskus virheitä. T. Lääkäri

No toki, mutta pääsykokeet on vähän eri asia. T:psykiatri

No ei ole.  Kaikille voi sattua virheitä, myös pääsykokteita tehtaaville. T. lääkäri (erikoislääkäri ja kirurgi)

Kyllä toki, pääsykokeita ei vaan yksi ihminen kyhää. Jos sä leikkaat pieleen, on eri asia kuin se, että koko tiimi mokaa. Sori vaan.

kummasti vain tässäkin  kokeessa oli ilmeisesti virheitä. t. se lääkäri

Noh, sepä se kun ne virheet, joita ei ole arvostelussa korjattu, on hakijoiden päässä tässä vaiheessa.

Niin? Mitä selität? Ei mitään mieltä. Kaikki tekee joskus virheitä. Jopa ne hyperkorkeat pääsykoekokeiden tekijät. Ei ne ole mitään jumalia, joilta ei saisi vaatia parempaa ja selityksiä.

Vierailija
6812/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako pettyneitä yhtään jos listaan psykan opintojen ja psykologityön huonoja puolia?

T. 6 vuotta takana psykologina

Kyllä, kiitos :)

Vierailija
6813/8033 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aika hassu kuvaus sulla. Monesti just jos jossai mäkkärityyppisessä työssä, niin porukka etenee. Mäkin oon vaan tollasesta ”paskaduunista” kivunnut esimiesasemaan ja väitän, että jonain päivänä tuosta kokemuksesta on mulle hyötyä. Muutenki on mun mielestä vähän outoa haukkua jotain työtä paskaduuniks, kun kaikkia meitä täällä tarvitaan ja jokainen kyllä kantaa oman kortensa kekoon veroja maksamalla. Toisen työn tai minkään muunkaan asian vähätteleminen ei anna yleensä ihmisestä hyvää kuvaa.

Lisäks jos jaksaa 7 kertaa hakea psykalle ja kertoo siitä sitten työhaastattelussa joskus kun on psykan maisteri, niin antaa aika pirun motivoituneen kuvan.

Vierailija
6814/8033 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten ne PPV ja NPV nyt sit laskettii? :D

Vierailija
6815/8033 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä myönnän auliisti että oon huono häviäjä, en osaa aidosti iloita näiden "hain ekaa kertaa enkä voi uskoa mutta pääsin" puolesta. Itse olen halunnut tätä iät ja ajat ja hain tosissani ja psykalle pääsy ois mulle todella tärkeä asia niin ärsyttää jo ajatuskin siitä että joku on päässyt tällaisella kokeella sisään paljon pienemmällä motivaatiolla. Enkä ole tyhmä kuin saapas, älkää viitsikö edes alkaa. Ärsyttää vain aivan älyttömän paljon jäädä rannalle. Väikkäri kesken nykyiseltä alalta, jatkan ehkä sitten sitä, ei vaan jaksais koska ei tunnu omalta alalta. Oon kyllä aivan maassa eikä tähän auta mitään HOT tai luonto.

Ymmärrän. Oon yksi näistä, jotka pääsi eka yrittämällä vaikkei olisi uskonut. Mutta motivaatiota ei voi kyllä sanoa pieneksi, toukokuussa annoin kyllä kaikkeni ennakkomateriaalien opiskelulle ja osasinkin ne hyvin. En vain uskonut pääseväni, sillä aika tuntui loppuvan kesken.

Vierailija
6816/8033 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bayes 10% esiintyvyydellä oli oikein, mutta hyväksyttiin toinenkin. Bayesistä 0,2 pistettä enemmän :D

Vierailija
6817/8033 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei irronnut paikkaa täälläkään :(. Harmittaa kyllä tosi kovasti. Luin niin paljon kuin perheen ja työn ohella ehdin ja koe meni siihen nähden omasta mielestä hyvin. Olen toiskertalaisten hakijoiden kastia. Eniten ehkä tympii se, että tämä toiskertalaisten hakumenetelmä ja täntyyppinen koe ei kauheesti motivoi hakemaan uudelleen. En usko, että ensi vuonna voisin kauhean paljon enempää tehdä eli loppu olisi taas sitten tuurista kiinni, että millanen koe sattuu kohdalle. Nyt matikka, logiikka ja enkkutehtävä menivät ihan hyvin mutta tuo ennakkomateriaaleihin pohjautuva tehtävä 2 paljon heikommin. Olen aiemman korkeakoulututkinnon lisäksi tehnyt avoimessa pari kurssia tilastotiedettä ja psykan perusopinnot ja suurimman osan aineopinnoista. Näistä ei valitettavasti vaan ollut hyötyä tässä kokeessa. Tsemppiä kaikille pettyneille ja onnea sisäänpäässeille! 

Vierailija
6818/8033 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks varasijat viel päivittyny tänään?

Vierailija
6819/8033 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko avoimen väylän haussa tapahtunut muutoksia? 

Vierailija
6820/8033 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bayes 10% esiintyvyydellä oli oikein, mutta hyväksyttiin toinenkin. Bayesistä 0,2 pistettä enemmän :D

Oikeasta Bayesista vai artikkelissa olleesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme