Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
2101/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kohta ole pääsykokeet?

2102/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku miten kauan logopedian 2019 kokeessa oli koeaikaa?

3 tuntia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2103/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suomennatte seuraavan: ”...blinded listeners ortographically transcribed 57 patient’ recorded, self-generated narrative speech samples, randomly presented in multi-talker babble noise.”

Levyn ym. Artikkelista liittyen puhererapiaan Parkinsonissa. Löytyy abstractista.

Vierailija
2104/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

maisterihakija kirjoitti:

Onko täällä joku joka olisi hakenut aikaisempina vuosina maisterihakuun? Onko etätehtävä joka vuosi muuttuva tehtävä? Onko tietoa siitä millainen se on?

Ei, nyt on ekaa kertaa. Luultavasti se on artikkeliin pohjautuva esseetehtävä, koska aikaa on noin paljon, ja tällainen tehtävä on ollut muiden aineiden pääsykokeissa joskus (esim. varhaiskasvatuksen maisteri vuonna 2019).

Vierailija
2105/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi varjo valmennusta koskevat viestit poistetaan?

Vierailija
2106/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne sivulle tulee trollaamaan jotkut katkerat, syrjäytyneet raukat, jotka ei oo omassa elämässään saaneet mitään aikaan ja ovat katkeria kun toiset tavoittelevat unelmiaan. Säälin teitä niin paljon...

Vierailija
2107/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne sivulle tulee trollaamaan jotkut katkerat, syrjäytyneet raukat, jotka ei oo omassa elämässään saaneet mitään aikaan ja ovat katkeria kun toiset tavoittelevat unelmiaan. Säälin teitä niin paljon...

Mistä sä puhut? En mä täällä trolleja näe 🧐

Vierailija
2108/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä puhut? En mä täällä trolleja näe 🧐

Ne viestit onneksi poistettiin. Oli niin sairasta settiä että en viitsi tähän edes laittaa (väkivaltaan liittyvää)

Vierailija
2109/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nämä tyypit myös yrittävät psykalle, niin mietin vain millaisia psykologeja he oikein sitten olisivat :|

Vierailija
2110/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasto karsii mukavasti.

Vierailija
2111/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nämä tyypit myös yrittävät psykalle, niin mietin vain millaisia psykologeja he oikein sitten olisivat :|

Ei ne yritä. Vakiokeskustelu tällä palstalla on aika peikkopitoista, ja suosittuna ketjuna tämäkin saa osansa.

Vierailija
2112/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla kanssapänttääjien fiiliksiä nyt, kun puoliväli alkaa uhkaavasti lähestyä! Kuinka hyvin hallitsette materiaalit tässä vaiheessa? Tai miten ylipäänsä ootte lähtenyt materiaaleja kahlaamaan, yksi kerrallaan kunnolla haltuun vai jotenkin muuten? Mitä ootte tehnyt jo ja mitä suunnitelmia jatkolle?

Itsellä jotenkin jumittaa prosessi. Oon ehkä lähtenyt väärin tähän hommaan, kun oon nyt alkuun vain selaillut/lukenut kaikkia samanaikaisesti tavoitteena, että ymmärtää pääpiirteittäin, mistä artikkeleissa on kyse. Nyt, kun vähitellen edennyt yksityiskohtien opiskeluun, niin ihan hukassa tässä artikkelien paljoudessa enkä oikein tiedä, mihin keskittyä. Pompin artikkeleiden välillä kiinnostuksen ja fiiliksen mukaan, ei varmaankaan ollenkaan järkevää. Vähän ahdistaa, kun mistään artikkelista ei ole tässä vaiheessa varma olo omasta osaamisen tasosta. Pitäisi varmaan yksi kerrallaan lähteä näitä nyt haravoimaan. Noiden enkkuartikkeleiden kanssa oon kyllä aikamoisen hukassa, etenkin afasia-artikkelin tutkimustulos-selostukset ja myös sen luonto-artikkelin kaavat saa sykkeet ja verenpaineet ja kaikki niin koholle, että en oo uskaltanut niitä edes tarkemmin vielä lukemaan... :D

Vierailija
2113/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla kanssapänttääjien fiiliksiä nyt, kun puoliväli alkaa uhkaavasti lähestyä! Kuinka hyvin hallitsette materiaalit tässä vaiheessa? Tai miten ylipäänsä ootte lähtenyt materiaaleja kahlaamaan, yksi kerrallaan kunnolla haltuun vai jotenkin muuten? Mitä ootte tehnyt jo ja mitä suunnitelmia jatkolle?

Itsellä jotenkin jumittaa prosessi. Oon ehkä lähtenyt väärin tähän hommaan, kun oon nyt alkuun vain selaillut/lukenut kaikkia samanaikaisesti tavoitteena, että ymmärtää pääpiirteittäin, mistä artikkeleissa on kyse. Nyt, kun vähitellen edennyt yksityiskohtien opiskeluun, niin ihan hukassa tässä artikkelien paljoudessa enkä oikein tiedä, mihin keskittyä. Pompin artikkeleiden välillä kiinnostuksen ja fiiliksen mukaan, ei varmaankaan ollenkaan järkevää. Vähän ahdistaa, kun mistään artikkelista ei ole tässä vaiheessa varma olo omasta osaamisen tasosta. Pitäisi varmaan yksi kerrallaan lähteä näitä nyt haravoimaan. Noiden enkkuartikkeleiden kanssa oon kyllä aikamoisen hukassa, etenkin afasia-artikkelin tutkimustulos-selostukset ja myös sen luonto-artikkelin kaavat saa sykkeet ja verenpaineet ja kaikki niin koholle, että en oo uskaltanut niitä edes tarkemmin vielä lukemaan... :D

Ota artikkelit yksi kerrallaan käsittelyyn. Jäsennä tietoa uuteen muotoon, koska se prosessointi opettaa, ei pänttääminen.

Vierailija
2114/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tähän mennessä saanut kaksi artikkelia, (Parkinsonin intensiivisen puhehoidon ja apraksiaa käsittelevät) täysin valmiiks, eli niistä on kertaus ainoastaan jäljellä. Oon tehnyt niistä käsitekartat ja laajat muistiinpanot.

Kaks artikkelia mulla on menossa. Toinen on se PPA artikkeli ja toinen on se tutkimusetiikka. Näistä PPA on melko hankala, koska siinä on niin paljon niitä tuloksia, mutta niiden kimppuun hyppään heti huomenna. Toi tutkimusetiikka artikkelin valinta mua hieman mietityttää, kun se vaikuttaa todella helpolta muihin artikkeleihin verrattuna.

Koen, että oon ihan hyvässä vaiheessa ja oon ymmärtänyt noita juttuja. Oon itse englannissa oikeesti melko huono, mutta sitkeesti oon noita suomentanu ja siten saanut nekin työstettyä. Mulla on kesäloma mun työstä tällä hetkellä, joten oon pystynyt keskittyy vaan näihin artikkeleihin. Muutamia tunteja päivässä luen ja teen muistiinpanoja. Ja aikaa on kuitenkin vielä tosi paljon, nii kyllä noi kolme viimeistäkin artikkelia tulee luettua.

Tsemppiä kaikille <3

Vierailija
2115/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käynyt jokaisen läpi ensin lukemalla ja sitten tiivistämällä ne pääkohtiin, seuraavaksi yksityiskohtia ja yhdistelyä ja sitten kertailua. Tuntuu siltä, että aika riittää ihan hyvin.

Todella jännittävää nähdä millainen koe on tulossa. Tuleeko laskuja vai vaan taulukoiden tulkintaa? Eettisiä kysymyksiä AMK-kokeen tapaan, loogisia sivukaupalla vai psykan vanhoista kokeista tuttuja monen sivun aineistoja...

Vierailija
2116/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut 3. Syvällisesti, mutta en ole ehtinyt tekemään muistiinpanoja. Roc paperin haltuunottokin aika puolivälissä :( en pysty nyt tämän parempaan. Olisi mukava, jos ehtisi tekemään kunnon muistiinpanot ja oikeasti kertaamaan lukemansa. Olen töissä ja lapset pyörii tässä jaloissa ja meinasi itku päästä, kun pääsin vihdoin töistä ja sain ruokittua lapset ja kuunneltua miehen monologin sen töistä, niin väsytti jo niin paljon, että silmät ei pysyneet enää auki. Pakko nukkua.

Vierailija
2117/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut 3. Syvällisesti, mutta en ole ehtinyt tekemään muistiinpanoja. Roc paperin haltuunottokin aika puolivälissä :( en pysty nyt tämän parempaan. Olisi mukava, jos ehtisi tekemään kunnon muistiinpanot ja oikeasti kertaamaan lukemansa. Olen töissä ja lapset pyörii tässä jaloissa ja meinasi itku päästä, kun pääsin vihdoin töistä ja sain ruokittua lapset ja kuunneltua miehen monologin sen töistä, niin väsytti jo niin paljon, että silmät ei pysyneet enää auki. Pakko nukkua.

Ja huomenna vielä äitien päivä ja pitäs olla äitäitienpäivänä äitienpäivän äiti :/ huooh. Voisko äitienpäivän siirtää kesäkuuhun? Ja sunnuntai vapaapäivä vielä, eikä olisi töitä.

Vierailija
2118/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee kerralla hyvin, ei tarvitse koskaan enää lähteä tällaiseen urakkaan uusiksi.

Itse opinnot ovat merkittävästi helpommat kuin pääsykoerutistus.

Vierailija
2119/8033 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja huomenna vielä äitien päivä ja pitäs olla äitäitienpäivänä äitienpäivän äiti :/ huooh. Voisko äitienpäivän siirtää kesäkuuhun? Ja sunnuntai vapaapäivä vielä, eikä olisi töitä.

Voimia sulle. Teet parhaasi ja katsot mihin se riittää. Kukaan ei tiedä millainen koe sieltä on tulossa. Mistä tietää vaikka vähempikin lukeminen riittäisi. Kannattaa myös muistaa, että omaa lukemiseen käytettyä aikaa ei voi vertailla muihin. Kaikki ollaan erilaisia oppijoita. Tsemppiä kaikille! Ja muistakaa, vain luovuttamalla häviää varmasti. ❤️

Vierailija
2120/8033 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee kerralla hyvin, ei tarvitse koskaan enää lähteä tällaiseen urakkaan uusiksi.

Itse opinnot ovat merkittävästi helpommat kuin pääsykoerutistus.

Mitä sä luulet, että tenttimateriaalit on? Opiskelut eivät ole mitään lasten leikkiä, miksi edes väittää sellaista. Sit niitä keskeyttäneitä on enemmän, kun kuvitelma on siitä, että yliopistossa opiskelu on helppoa.