Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavalla "yksinkertaisuus" näkyy ihmisestä?

Vierailija
09.05.2013 |

Tiedän, huono kysymys, mutta mitenpä tuota muutenkaan muotoilisi... varmaankin ymmärsitte kuitenkin, mitä tarkoitan. Ja lisäksi kysyisin, mistä yksinkertaisuus johtuu? Ja mihin kaikkeen se vaikuttaa?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persu.

Vierailija
42/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 22:41"]

Kaikki tapaamani yksinkertaiset ihmiset ovat olleet sellaisia, joita ei kiinnosta mikään asia maailmassa kuin oma yksityiselämä (ainoa asia mistä puhuvat ovat esim. miessuhteet, lapset, lemmikkieläimet).

Yksinkertaisia ihmisiä eivät kiinnosta yleisellä tasolla asiat, eivät ole tippaakaan ns. älyllisesti uteliaita. Heidän kanssaan ei voi puhua kirjallisuudesta, politiikasta, uskonnosta, pohtia asioita ja ilmiöitä, jakaa tietoa tai taitoa eteenpäin (esim. ruuanlaitosta, käsitöistä, arjen toimivuudesta, lukuvinkkiä, hyvää kulttuuritapahtuma vinkkiä jne). Heitä ei siis kiinnosta mitkään asiat tai ilmiöt. Eivät lue ikinä mitään, seuraa uutisia jne. Juttujen taso pyörii enimmillään viimeisimmän Seiskan juoruissa, tai oman paikkakunnan/pihapiirin juoruissa, viinanjuomisessa, tupakanpoltossa, laihtumisessa, ulkonäössä, viimeisimmissä ostoksessa, tai oman parisuhteen kiemuroissa jne. Mikään, mikä edes haiskahtaakin tiedolta, yleissivistykseltä tai kulttuurilta on nounou ja haukotus.

[/quote]

Minkä takia pitäisi olla kiinnostunut asioista jotka ei vaikuta omaan elämääsi ollenkaan tai joihin ei ole minkäänlaista kiinnostusta??? Meitä yksinkertaisia ihmisiä sinun mielestäsi on suurin osa koska suurin osa on juuri kuvailemasi. Meistä monen kanssa on kuitenkin hauskaa ja me nauramme paljon. Minusta sen vastenmielisempää ihmistä ei olekaan kuin joku syvällinen keskustelija. Sellainen on aivan kamalan tylsää seuraa. Eräs rakas naisystäväni on sanonut usein että tykkää olla seurassani koska hän voi laittaa aivonsa narikkaan ja kun meitä aivottomia naisia on meillä useampia niin hänelle se on ihan parasta viihdettä. En ota asiaa loukkauksena koska olemme ollet kavereita niin kauan ja hän on vilpitön. Hän saa omassa työssään kuunnella ihan riittävästi näitä muita akateemisia ja kyllähän meillä hyödytään hänen tiedoistaan ja järkevämmistä ratkaisuista. 

[/quote]

Minua kyrsii omassa työssäni, kun pitäisi jatkuvasti olla niin sivistynyt, analyyttinen ja keskustelutaitoinen ongelmanratkoja. Vapaa-ajallani viihdynkin paremmin duunareiden porukassa. Ei tarvi olla niin kieli keskellä suuta, mitä uskaltaa sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No väistämättä tulee hiukan yksinkertainen mielikuva jos ei ymmärrä vertauskuvia, siis ottaa kirjaimellisesti kaiken. Näissä keskusteluissa näkyy usein yksinkertaisuus sellaisena, että ihmiset eivät ymmärrä lukemaansa. Toiset puhuvat aidasta, toisen aidan seipäistä. Se tuli hyvin esiin siinä pitkässä ketjussa, jossa käytiin läpi kuukausiliitteen juttua mahdollisesti syrjäytyneistä  ihmisistä. Iso osa kommentoijista ei ollut ymmärtänyt juttua ollenkaan.

Vierailija
44/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen ihminen ajattelee ja toimii yksinkertaisesti ja lyhytnäköisesti, itsekkäästi ja suvaitsemattomasti.

Vierailija
45/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki miehet on yksinkertaisia, joten siinäpä se.

Vierailija
46/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 23:33"]

Kaveri kertoi vitsin: "Kerran yhden miehen ovelle tuli kirjamyyjä ja alkoi esitellä kirjoja. Mies sanoi: "Ei osteta, meillä on jo kirja."" - Yksi vitsin kuulleista alkoi miettiä ääneen: "Mikähän kirja niillä oli, taisi olla Kama Sutra."

[/quote]

No ihan hyvä heittohan tuo oli.

Vierailija
47/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yleistyksiä pitää tehdä, niin uskovaiset ovat kyllä yksinkertaisia, koska perustavat elämän filosofian alkukantaisiin satuihin perustuviin harhaoppeihin, kuten koraaniin tai raamattuun. Tosin buddhalaisissa löytyy myös syvällisempiä ihmisiä.

Monia yksinkertaisia ihmisiä ohjaavat tunteet, vaistot ja vietit. Yksinkertaiset ihmiset ovat usein siis primitiivisiä ja impulsiivisia, eivätkä pohjaa elämäänsä järjenkäytölle. Heidän elämästä puuttuu suunnitelmallisuus ja johdonmukaisuus.

Myös koulutettujen ihmisten joukosta löytyy yksinkertaisia ihmisiä, joten koulutuskaan ei välttämättä tee ihmisestä viisasta. Itse asiassa monet tuntemistani idiooteista ovat juuri hyvin pitkälle kouluttautuneita, jopa tohtoreita, joiden ymmärtämys todellisesta elämästä on hyvin rajallista. Tällaisia henkilöitä ovat mm. monet teologit ja filosofit.

Myös poliitikkojen joukossa on paljon hyvin yksinkertaisia ihmisiä, mikä on todella pelottavaa.

Vierailija
48/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:29"]

Kaikki miehet on yksinkertaisia, joten siinäpä se.

[/quote]

Erityisesti mustat miehet.

Vierailija
49/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuoinnit ja siideri.

Vierailija
50/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:31"]

Itse asiassa monet tuntemistani idiooteista ovat juuri hyvin pitkälle kouluttautuneita, jopa tohtoreita, joiden ymmärtämys todellisesta elämästä on hyvin rajallista. Tällaisia henkilöitä ovat mm. monet teologit ja filosofit.

[/quote]

Mielestäni taas nimenomaan filosofit osaavat ajatella asioita monelta kantilta.

Vierailija
51/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen harvinaisen yksinkertainen ihminen. Ja yksinkertaiset asiat ovat maailmassa parhaita. Luen sujuvasti Kaarlo Sarkiaa, Uuno Kailasta ja pidän tämän maan vanhasta taiteesta(Simberg, Edefelt, Järnefelt..jne..) Kaikkein pahin ja tuhoavin asia on ylimielisyys. Nauran sujuvasti kun hölmöilen ja siinä sivussa myös teille kaikille koulutetuille ja ylimielisille.

Vierailija
52/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että näyttää nuorelta naiselta noin yleensä. 

Vierailija
53/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pääasiallisesti niin että ihminen ei pysy normaalissa keskustelussa kärryillä samoin kuin muut, vaikka aihe ei olisi mitään erityistä pohjatietoa vaativa. Oma äitini on selkeästi yksinkertainen, ja sen kyllä huomaa siinä että vähän väliä jää suu auki ihmettelemään ja sitten joku muu joutuu selittämään hitaammin ja yksinkertaisemmin asian hänelle. Kaikki muut seurassa ovat jo ymmärtäneet ensi kerrastakin. 

Esimerkki. Sukulainen puhui hääjuhlissa kuinka hän on yliopistolla töissä nykyisin. Äitini jäi taas kerran sen näköiseksi että meni yli hilseen. Lopulta hän näytti siltä että välähti, ja kommentoi: "Aina vaan yliopistolla, etkös sinä ole jo vähän vanha opiskelemaan, eikös sitä pitäisi mennä töihin jo!". Tämä siihen vastasi että niin, töissähän minä siellä olen, tutkijana, ajatteli varmaan ettei äiti ollut kuullut kunnolla... Mutta äidille ei mennyt perille että yliopistossa voi olla oikeasti töissä, hän jäi vahingoniloisesti hykertelemään sitä että poika edelleen on vain yliopistolla eikä valmistu varmaan koskaan. SEkin yksinkertaisen ihmisen merkki, että tosiaan jäi siihen muiden kuullen avoimesti naureskelemaan sitä että sukulaispojalla meni hänen mielestään huonommin kuin hänen omilla lapsilla - normaaliälyiset ihmiset peittävät tuollaiset tunteet edes kohteen lähellä vaikka niin tuntisivatkin...

Vierailija
54/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisuus näkyy vaikkapa siinä ettei pääse mensan testistä läpi.

Ei kykene hoitamaan raha-asioitaan, joka johtuu siitä ettei osaa laskea yksinkertaisia laskuja tai hahmota suuruusluokkia.

Vierailija
55/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen on ihminen joka ei osaa asettua toisen asemaan, vaan näkee koko maailman itsensä kautta.

Ei käsitä, että voi olla erilaisia käsityksiä, mielipiteitä ja jpa kulttuureja. Muut kulttuurit ovat vääriä, erilaiset elämäntavat ovat vääriä jne..

Vierailija
56/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:31"]

Itse asiassa monet tuntemistani idiooteista ovat juuri hyvin pitkälle kouluttautuneita, jopa tohtoreita, joiden ymmärtämys todellisesta elämästä on hyvin rajallista. Tällaisia henkilöitä ovat mm. monet teologit ja filosofit.

[/quote]

En tiedä mistä filosofeista puhut, mutta se mitä itse olen filosofiaa lukennut ja heitä tavannut, ei todellakaan ole minulle antanut hyvää vaikutelmaa. Täytyy muistaa, että suurin osa filosofiaa on synteesi uskonnosta ja kunkin ajan tieteellisistä näkemyksistä, eikä näitä asioita voi loogisesti yhdistää.

Huvittavia tapauksia Suomessa on ainakin tuo filosofi Himanen. Eikä Saarinenkaan juuri viisaudellaan häikäise.

Mielestäni taas nimenomaan filosofit osaavat ajatella asioita monelta kantilta.

[/quote]

Vierailija
57/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 11:55"]

Minä olen harvinaisen yksinkertainen ihminen. Ja yksinkertaiset asiat ovat maailmassa parhaita. Luen sujuvasti Kaarlo Sarkiaa, Uuno Kailasta ja pidän tämän maan vanhasta taiteesta(Simberg, Edefelt, Järnefelt..jne..) Kaikkein pahin ja tuhoavin asia on ylimielisyys. Nauran sujuvasti kun hölmöilen ja siinä sivussa myös teille kaikille koulutetuille ja ylimielisille.

[/quote]

Vaikutat kyllä itse ylimielisesltä suhteessa koulutettuihin. Miksi koulutetuille pitää nauraa? Olen vissiin yksinkertainen, kun en tajua? Minusta tuo kuulostaa enemmänkin ilkeydeltä.

Vierailija
58/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 23:34"]

Minkä takia pitäisi olla kiinnostunut asioista jotka ei vaikuta omaan elämääsi ollenkaan tai joihin ei ole minkäänlaista kiinnostusta???

[/quote]

Ei tarvitsekkaan, se vaan on osoitus hieman yksinkertaisesta ihmisestä. Älykkäät ihmiset pitävä älyllisistä haasteista ja hakevat niitä. Yksinkertaiset sitten katsovat mielellään kauniita ja rohkeita, tosin voihan olla että pitävät niitä älyllisesti haastavina.

Vierailija
59/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää voi olla hurja yleistys, mutta kaikki suomalaiset naiset, joilla on ulkomaalainen (juurikin näistä "kehitysmaista" tulleita) mies, ovat hyvin yksinkertaisia. Hurja yleistys siksikin että myös minulla on lähi-idästä kotoisin oleva mies. Siksi minulla näitä naisia onkin tuttavana aika monta. Eikä näistä tuntemistani naisista kukaan tunnu olevan täysipäinen. Eräskin t-o-d-e-l-l-a lihava nainen paasasi suu vaahdossa jalkapallokentän laidalla kuinka hän on nyt löytänyt vihdoin miehen joka rakastaa häntä juuri sellaisena kuin hän on ja hyväksyy hänen kolme lastaan ja pitää heitä kuin ominaan. Tuskin tarvitsee edes mainita että kys. mies oli oleskelulupaa vailla. Kuulin tämänkin siis mieheltäni. Tämänkin naisen kanssa tunnin istuttuani ja keskusteltuani tajusin että vaikka meillä hirveästi yhteistä onkin ollaan silti täysin eri planeetalta.

Eräs toinen tuttavani, todella kaunis ja asiallinen nainen, on naimisissa myös lähi-idästä tulleen miehen kanssa, katsoo läpi sormien miehen törkeää käytöstä, mies kärsii pahasta riippuvuudesta ja nainen silti katsoo läpi sormien miehen yölliset poissaolot ja huokailee että tekispä mieli ostaa menolippu ukolle kotimaahansa. En ole mm. ikinä kuullut naisen nauravan ja jonkilainen kylmä mielikuva hänestä jäänyt kun ei olla kauaa kuitenkaan tunnettu. 

Ei kai kukaan täysjärkinen nainen kehtaisi tuollaista edes ääneen sanoa kun näkeehän se nyt tyhmäkin miksi mies on tämän naisen kanssa. Mutta silti mietin itse, omalta kohdaltani, näkevätkö muutkin ihmiset minut yksinkertaisena, hieman hölmönä kun olen ulkomaalaisen miehen "ottanut", lapsenkin tehnyt ja naimisiin mennyt? Kun kuitenkin pidän itseäni täysin tavallisena ja mukavana naisena.. tosi vaikea selittää. Kai sitä pitää olla vähän yksinkertainen kun vaikka kuinka haluaisi keskustella ulkomaalaisen kanssa henkeviä ja asiallisia keskusteluja maailman tilanteesta tai ihan sitten vaikka siitä uskonnosta niin ei ihan täysin aina saa sitä omaa mielipidettä kerrottua niin että toinen ymmärtää 100%! 

Pakko nyt muuten hieman korjata, nyt kun mietin niin tajusin että tunnen kuin tunnenkin yhden ihan täysipäisen suomalaisen naisen jolla afrikkalainen mies, järjettömän fiksu nainen, sosiaalinen, ystävällinen, ei yhtään yksinkertainen;)

Vierailija
60/92 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aikuisen yksinkertaisuus näkyy siinä, että on vaan enemmän tai vähemmän lapsen tasolla. Ei siis oikein hoksaa asioita, ymmärrä ironiaa jne. Aika harva nyt AINA hoksaa kaiken, mutta kyllä joistain huomaa, että hoksaaminen on poikkeus... Varmaan liittyy ihan synnynnäiseen älykkyyteen, mutta kasvuympäristö vaikuttaa tietysti myös paljon. Jos kotona ei seurata mitään uutisia tai sitten niitä seurataan kuin jumalansanaa, jupistaan rasistisia, mitään järkipohjaa vailla olevia, kommentteja tms. ei lapsikaan yritä ajatella laajasti. En pidä itseäni erityisen älykkäänä, mutta kyllä minua ihmetyttää, miten valtava suosio on aika huttupäisillä tosi-TV -ohjelmilla, jotka perustuvat vain toisten haukkumiseen ja typerään kieroiluun, ei mitään uusia ajatuksia. Ja onhan sitten näitä, jotka oikeasti sekoittavat fiktiiviset hahmot tosielämään. Jos vaikka näyttelijä näyttelee roistoa, hän on luonnollisesti sitä myös omassa elämässään.

Yksinkertaisuus ja ilkeys ovat sitten taas kaksi eri asiaa. Olen seurannut joidenkin älykkäiden ihmisten elämää, ja kyllä vaan puistattaa heidän ajattelunsa, että muut ovat ihan idiootteja ja sitä myöten huonompia ihmisiä. Toki myös yksinkertainen ihminen voi olla ilkeä, ja voi olla, että se ilkeys kehittyykin siitä, että on vuosikausia kokenut olevansa erilainen kuin muut, ei pärjää porukassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi