Joulupuu-lahjakeräykset
Aika paljon näkyi lahjakorttitoiveita. Minkä arvoisia lahjakortteja olette hankkineet? Parilla kympillä ei saa mitään ja sitten taas esim.50e on aika paljon rahaa laittaa noihin..
Kommentit (15)
Jos olisi rahaa osallistua niin 30 e lahjakortti olisi mielestäni sopivia, 50 e on liian paljon.
En todellakaan mitään. Toivotaan Gigantin ja Verkkokaupan lahjakortteja jne. Hoidan oman perheeni lahjat ja that's it.
Älkää osallistuko noihin. Noihin tulee ihan liikaa lahjoja ja niitä jaetaan ilman taloudellista tarveperustetta esim. kaikille lastensuojelun asiakkaille, vaikka ois rahaakin. Lisäksi jokainen lapsi saa tuosta keräyksestä keskimäärin viisi lahjaa. Minusta viisi hyväntekeväisyyslahjaa on liikaa ihan jo ympäristösyistä. Oma lapseni saa kaksi lahjaa ja ollaan ihan normaalituloisia. Näin myös monella tutullani. Nykyään vähävaraisilla on kaikista yltäkylläisimmät joulut, kun ihmiset lahjoittaa niin paljon. Ja ympäristö maksaa.
Ostin omalle lapselle kirpparilta hänen toivomansa lelun. Maksoi 3 euroa. Hän ei ole muuta toivonut, mutta ajattelin jonkun kirjan vielä ostaa. Lapsi on 4-vuotias. Sukulaisille olen sanonut, että ei lahjoja. Eletään tosi minimalistisesti ja lapsikin on siihen tottunut. Tunnen monta perhettä, jotka toimii samoin.
Vaikea kuvitella, että perheillä ei olisi esim. laittaa muutamaa euroa lapsen lahjaan, kun kirpparilta saa ihan uudenveroisena leluja. Montaa pakettia ei tarvitse. Siksi en ehkä ihan ymmärrä näitä keräyksiä. Vai opetetaanko lapsille, että jouluna saa kasan tavaraa?
Vierailija kirjoitti:
Älkää osallistuko noihin. Noihin tulee ihan liikaa lahjoja ja niitä jaetaan ilman taloudellista tarveperustetta esim. kaikille lastensuojelun asiakkaille, vaikka ois rahaakin. Lisäksi jokainen lapsi saa tuosta keräyksestä keskimäärin viisi lahjaa. Minusta viisi hyväntekeväisyyslahjaa on liikaa ihan jo ympäristösyistä. Oma lapseni saa kaksi lahjaa ja ollaan ihan normaalituloisia. Näin myös monella tutullani. Nykyään vähävaraisilla on kaikista yltäkylläisimmät joulut, kun ihmiset lahjoittaa niin paljon. Ja ympäristö maksaa.
Me ollaan työporukalla aina kerätty muutama suurempi lahja puusta, mutta kieltämättä käy mielessä välillä että meneeköhän ne edes oikeaan osoitteeseen. Olisi joskus kiva tietää mitä lahjoille oikeasti tapahtuu ja millaiset perheet niitä saa. Taloudellinen menetys on pieni, kun usean ihmisen voimin kerää rahat lahjoihin mutta harmittaa toki jos sekin vähä menee sellaisille joilla olisi itsekin varaa ostaa omat lahjansa.
En osallistu, koska miellän joulun halvaksi juhlaksi. Tehdään joululaatikot itse ja ne maksaa todella vähän. Joka tapauksessa jotain ruokaa on tehtävä, joten jouluruoka tulee jopa monesti halvemmaksi. Kalat on ainoat kalliit, mutta eihän ne pakolliset ole. Perheessä jokainen saa yhden lahjan. Lapset on pieniä, joten kalliiksi ei tule. Pyrin ostamaan aina käytettyä. En usko Suomen sosiaalituilla kenelläkään olevan niin tiukkaa, että mitään ruokaa ei jouluksi saa. Tavarakeskeisyydestä tulee luopua ja moni on jo luopunut. Eniten varmaan lahjoja saa nykyään lastensuojelun lapset.
Oletteko kuulleet inflaatiosta? 20 v sitten 20€ saattoi olla ok. Nyt 50€ on minimi. Varmaan 10 v päästä jankkaatte edelleen, miten 50€ on liikaa. Jessus, tienasin 10v sitte noin 45000. Nyt tienaan 160000. Tuloilla kun on tapana kasvaa. 50€ voi pyyhkiä p€rseen.
Itse osallistuin paikallisen ruoka-apuryhmän keräykseen. Tässä lahja toimitettiin suoraa perheelle. Ostin kahdelle lapselle toiveiden mukaisen noin 30 euron lahjan + lisäsin 20 euron lahjakortin päälle.
Tuskin näissä perheissä uusia lahjoja tulee vuoden aikana ovista ja ikkunoista.
Mun lapsi saa yhden uuden lahjan ja pari kirppikseltä. Meille kuitenki vuoden aikana tulee tavaraa vähän sieltä ja täältä, joten ei kyllä oma lapsi lelujen puutteesta kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kuulleet inflaatiosta? 20 v sitten 20€ saattoi olla ok. Nyt 50€ on minimi. Varmaan 10 v päästä jankkaatte edelleen, miten 50€ on liikaa. Jessus, tienasin 10v sitte noin 45000. Nyt tienaan 160000. Tuloilla kun on tapana kasvaa. 50€ voi pyyhkiä p€rseen.
Valehtelet, olet noita lahjojen ruinaajia ja täällä yrität uskotella että viidenkympin lahja on sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Itse en enää raaski ostaa noihin lahjoja. Pienituloisena en halua laittaa 50e jonkun lahjaan kun se 20e ei tunnu enää kelpaavan.
Älytöntä edes harkita kusevansa vähiä rahojaan tuuleen, jos kerran on pienituloinen.
20e on ihan hyvä summa esim. 11-vuotiaan tytön Normalin lahjakorttiin tai 12-vuotiaalle pojalle Hese lahjakorttiin. Valkkaa sieltä puusta varojensa mukaan.
En aio osallistua. Myös huijarit tuolla itkee ilmaisten lahjojen perään. Asutaan uudehkossa onakotitalossa, on kaksi autoa ja sitten toivotaan, että muut huolehtisivat itkutarinan vääntäneelle lahjat. Myös nämä 7 lapsen yh:t, hameväki yms. saavat ihan itse ostaa sen, minkä perCe kestää. Mutta ei, tuet lapataan sutturipsiin ja silleen. Hetken nautinto on kivempaa kuin pitkäjänteinen säästäminen.
Ei ole varaa, ainoo mihin lahjotan on sotaveteraanit, makselen kunniavelkaa.
Itse en enää raaski ostaa noihin lahjoja. Pienituloisena en halua laittaa 50e jonkun lahjaan kun se 20e ei tunnu enää kelpaavan.