Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

23-vuotias ei ole milloinkaan ollut töissä

Vierailija
09.07.2020 |

Kyseessä veljeni tytär. Tutkinto sentään on, opiskeli merkonomiksi peruskoulun jälkeen.
Kun kävin hänen luona syntymäpäiväkahveilla, kysyin missä on töissä, olin aika hämmästynyt kun kertoi ettei missään. Eikö merkonomi papereilla sentään edes jotain myyjän töitä saa? Näinköhän tyttö tipahtaa kohta kokonaan elämään toimeentulotuen varassa, ei mitään työkokemusta koulun jälkeen, eikä sitä ennenkään.
Ehkä olen vanha käpy, mutta olin parikymppisenä jo tehnyt monenlaisia duuneja opiskelun ohessa. Nykyään kai sitten ei tarvitse töissäkään käydä.

Kommentit (338)

Vierailija
321/338 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos ei edes hae töitä kun ilmankin tulee toimeen?

Vierailija
322/338 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos ei edes hae töitä kun ilmankin tulee toimeen?

Mistä sitä rahaa elämiseen sitten tulee, ellei työnteosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/338 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ei näytä riittävän kaikille. TE-toimisto ei nykyään auta. Kuulemma on niin paljon asiakkaita heillä, ettei ehdi. Yksi tuttu on heillä asiakkaana ollut yli vuoden ja sinä aikana on päässyt vain kurssille, jossa on opetettu työhakemusten tekoa. Muutoin seurataan, että hän lähettää niitä työhakemuksia.

Yleisesti ottaen, eihän työssä hauskaa ole. Moni sanookin, ettei töissä olla siksi, että siellä viihdyttäisiin, vaan töitä tekemässä ja rahaa tienaamassa.

Rahahan siinä se tärkein asia monelle varmaan on: se, että tullaan toimeen jotenkin. Tämä tosiasia voi myös vähentää työintoa.

Ja sitten pitää olla se halu pysyä hengissä. Jos on esim. masentunut, niin että tuntuu yhdentekevältä elääkö vai ei, niin ei välitä rahastakaan.

Vierailija
324/338 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia lusmuja varten aktiivimalli olisi paikallaan. Jos ei työ kelpaa, tuet pois.

Eiköhän alkaisi työnteko maistua.

Aktiivimallilla ei ollut mitään vaikutusta tuntemiini pitkäaikaistyöttömiin, eikä se vaikuttanut itseenikään mitenkään. Perustulokokeilu sen sijaan oli mielenkiintoinen, vietimme sen vuoden ulkomailla asuen kun mieheni oli tuossa kokeilussa mukana. Ihan sama mitä kokeillaan, joihinkin se ei vain toimi.

Vierailija
325/338 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikka Purra (45) ei ole tehnyt päivääkään palkkatöitä.

Vierailija
326/338 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen 26vuotiaan, joka ei ole edes kesätöitä tehnyt. Äitinsä on samanlainen.

Tämä on näköjään periytyvää.

Vierailija
327/338 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan vertailukelpoinen elämäntapalusmujen kanssa.

Vierailija
328/338 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tunnen tälläisen 22v. Aloitti opinnot, keskeytti. Ei päivääkään töissä. Yhteiskunta elättää.

Vierailija
329/338 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että kaikki nämä vuodet työskennellyt ilman palkkaa vai mitä? Kelan etuuksilla?

Vierailija
330/338 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa tunnen melkoista ylpeyttä lapsistani :D

Vierailija
331/338 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla totta, että matalan äo:n äitien tyttäretkään eivät pärjää elämässä.

Ja sitten syytellään kaikkea muuta paitsi itseään. Miten sen laiskuuden saisi kukaan muu kitkettyä, jos itse ei viitsi edes yrittää?

Vierailija
332/338 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ku olis mun serkku. Se on kylläkin jo 27. Mut ei oo siis käyny ikinä töissä.

Vierailija
333/338 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Nämä tulevat toimen?

Ymmärrän siis että joskus voi joutua työttömäksi, mutta ilman mitään työkokemusta ja vuosikausien kotonaolo?

Vierailija
334/338 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä lukiessa tunnen melkoista ylpeyttä lapsistani :D

Sama juttu. Minun lapseni eivät varmaan edes osaa kuvitellakaan etteivät hankkisi ammatteja.

Vierailija
335/338 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan elätti.

Vierailija
336/338 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin on ammatin opiskellut. Jos ei ole enää oikea ala voi opiskella uuden tutkinnon.

Vierailija
337/338 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkä työttömyysaika vaikuttaa työllistymiseen?

Siis jos valmistumisen jälkeen ollut työttömänä 6-7 vuotta niin onko mahdollista enää saada alan töitä, vai katsooko työnantaja, että tutkinnosta ei ole enää hyötyä kun ei ole työkokemusta?

Vierailija
338/338 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää. Riikka Purra pääsi 46-vuotiaana ekaa kertaa töihin ja heti valtiovarainministeriksi.