Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut akateemiset työttömät pärjäätte?

Vierailija
04.05.2013 |

Taloudellisesti ja henkisesti? Kertokaa selviytymisstrategianne! Vertaistukea kaivataan! Kerron ensin tilanteestani, humanistiselta alalta FM tutkinto, johon liittyvää työkokemusta kertynyt ainoastaan noin puoli vuotta. useampi vuosi valmistumisen jälkeen meni lasten kanssa kotona. Ja työelämään palaaminen on ollut raskas ja loppumaton prosessi, sisältäen lähinnä satunnaisia ei- alakohtaisia töitä palvelualalla, ja jatkuvaa oman alan töiden hakemista.Mieheni keskipalkkaisessa työssä, joten olemme pystyneet hankkimaan ensimmäisen omistusasunnon, ja melko lailla elämme varmaankin taloudellisesti säästäväistä "keskiverto" elämää, mitä se nyt sitten lieneekin....vähän huonosti muotoiltu. Tarkoitan että varsinaista puutetta ei ole mistään, saadaan asuminen maksettua, kunnon ruokaa ostettua jne. Mutta henkinen puoli kuormittaa, välillä enemmän, välillä vähemmän. Harmittaa, kun jaksoin tehdä tunnollisesti ja hyvin arvosanoin tutkintoni valmiiksi( sinänsä jo suoritus, koska monilla tutkinnot jää kesken) sitten tietenkin haaveena oli työllistyminen .....mutta mutta...ei mitään. Satoja hakemuksia, tuloksetta. Pettymystä itseensä ja yhteiskunnan koulutuspolitiikkaan rankasti! Nyt viimeinen yritys työelämän saralla, hankkia nopea hoiva-alan koulutus, jolla päästä "leivän syrjään kiinni". Niin  hankkia siis koulutus, joka ei oikeasti kiinnosta, mutta jolla hankkia leipää ja itsetuntoa yhteiskuntakelpoisena kansalaisena. Mutta syvä alakulo ja vitutus seurana. Kertokaa muut selviytymisestänne.

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion muuttaa maalle ja alkaa maaseutuyrittäjäksi. Ainakin on jotain tekemistä. En jaksa enää olla työttömänä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
42/111 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen vastaaja. Varmaankin hyvästä perheestä.

Voisiko käytös mitenkään vaikuttaa siihen, että työpaikkaa ei löydy?

"Haista sinä vittu. Palkaton työ on orjuutta ja siihen ei pidä kenenkään suostua missään olosuhteissa. Ennemmin vaikka tapan itseni kuin alan haaskata ainutlaatuista elämääni palkattomaan raatamiseen.

Ja mihin toiselle paikkakunnalle sitä niin vain mennään töihin? Jos kukaan ei palkaa? Haista pitkä vittu vielä uudemman kerran."

Vierailija
44/111 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijana eri yliopistoissa olin projekteissa töissä yli 15 vuotta käytäntöön liittyvällä alalla. Mutta nyt tuntuu taloudellisesta tilanteesta johtuen muiden töiden löytyminen todella haastavalta. Tutkimusrahoitusta ei ole tarjolla, kun aiemmilla yhteistyöfirmoilla on YT:t käynnissä ja omalla laitoksella myös. Jaksan uskoa, että jotain löytyy joskus...

Vierailija
45/111 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 02:03"]

Minulle on usein ehdoteltu opettajan pätevyyden hankkimista. Opettajiahan tarvitaan aina ja loppuisi tämä työttömyys. Mielestäni ajatus on jotenkin sairas. Että minä rasittaisin yhteiskuntaa opiskelemalla entisen tarpeettoman tutkintoni päälle vielä lisää. Jotta pääsisin opettamaan hyväuskoisille nuorille jotain täysin tarpeetonta ja turhaa, jolla ei sitä työpaikkaa kuitenkaan saa.

[/quote]

Ajatus, tai siis ehdotus, on sairas myös siksi, että maikan duuni on yksi sressaavimpia ja veemäisempiä mitä olla voi.

Nimim. Ei koskaan enää

Vierailija
46/111 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:11"]

Lukeneeko viestiketjua enää kukaan - tällaista kuitenkin tulossa: AKATEEMISTEN VERTAISTUKIRYHMÄ - keskustellaan työn hakemiseen, tekemiseen ja työttömyyteen liittyvistä asioista - Aika: to 22.5. klo 18:00-20:00, paikka: Matarankatu 4, 3 krs, kokoushuone Kanerva, Jkl. tiedustelut: vertaistukea.akateemisille@gmail.com

(Jatkossa ryhmä kokoontuu KE 28.5, klo 18 Matara/Kanervassa ja TO 5.6. klo 18 Matara/Tähtimössä)[/quote]

Hei!

Onko tällaisia ryhmiä muissakin kaupungeissa, esim. pääkaupunkiseudulla? Tiedän, että vastavalmistuneille on ryhmiä, mutta että onko meille keski-ikäisille markkinoilta ulosjoutuneille?

T. Kiinnostunut

Vierailija
47/111 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 15:07"]

Mikäs tässä olisi muuten ollessa, ellei tarvitsisi käydä työkkärissä kuuntelemassa vittuilua ja jatkuvaa painostusta kursseille ja palkattomiin töihin. Tekevät kiusaa ja vaativat käymään siellä henk. koht. pahimmillaan kerran viikossa.

[/quote]

Oikeesti? Mulle sanottiin heti ekalla käynnillä, että tule sitten vuoden päästä uudestaan, jos et ole työllistynyt. Tuli vähän sellanen olo, että kiitti, kun autatte...

Vierailija
48/111 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 06:39"]

Opiskelkaa sossuiksi kaikki akateemisettyöttömät, töitä riittääjo oopiskelun ohessa sen minkä jaksaa ttehdä!

[/quote]

Itse asiassa juuri samaa minulle ehdotti ex-työkaveri, joka on yllättynyt jo sosiaalityön perusopintojen tarjoamasta työllistymismahdollisuudesta.

Olen yrittänyt verkostoitua ja ollut kunnallisvaaleissakin ehdokkaana, tuloksetta. Olen opiskellut lisää, turhaan.

Ulkomaille en lähde monista syistä: omat alani ( 2 eri alojen tutkintoa) ovat sellaisia, että niitä ei voi oikein missään ulkomailla hyödyntää sellaisenaan. Toiseksi kielitaitoni on varsin vaatimaton ja kolmanneksi, perhe ja sosiaalinen verkosto on kuitenkin Suomessa. Nuorena kyllä lähdin ja ensimmäinen kysymys päästyämme perille työpaikkakunnalle oli "miten täältä pääsee pois".

Taas tänään työttömän päivää aloitellessa mietin, mitä päiväni kulutan. Lumet ovat sulanneet ja kasvimaalle pääsee kuopsuttelemaan, siispä olen etsinyt siemenpusseja kaapista ja kohta lähden kylvämään itselleni kesätyötä. Sen jälkeen palaan sisälle ja joko siivoan kaappeja tai teen käsitöitä.

Ennen sitä tarkistan taas päivän työpaikkatarjonnan, ja avoimen yliopiston sosiaalityöopinnot. Kesäyliopistoissa ja kansalaisopistoissa työttömät saavat vielä opintosetelialennusta parhaimmillaan jopa 50% opintomaksusta, toivottavasti löydän jotain.

Vierailija
49/111 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 01:43"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 02:03"]

Minulle on usein ehdoteltu opettajan pätevyyden hankkimista. Opettajiahan tarvitaan aina ja loppuisi tämä työttömyys. Mielestäni ajatus on jotenkin sairas. Että minä rasittaisin yhteiskuntaa opiskelemalla entisen tarpeettoman tutkintoni päälle vielä lisää. Jotta pääsisin opettamaan hyväuskoisille nuorille jotain täysin tarpeetonta ja turhaa, jolla ei sitä työpaikkaa kuitenkaan saa.

[/quote]

Ajatus, tai siis ehdotus, on sairas myös siksi, että maikan duuni on yksi sressaavimpia ja veemäisempiä mitä olla voi.

Nimim. Ei koskaan enää

[/quote]

Ne ehdottajat eivät tiedä, että työnantajat säästävät opetuskustannuksissa palkkaamalla epäpäteviä. Heille kun maksetaan paljon pienempää palkkaa.

Mulla on opettajan pätevyys. Aiemmin tein paljon sijaisuuksia, mutta kuin sain aineenopettajan kelpoisuuden, minua ei ole yhtään  kertaa kutsuttu edes haastatteluun. Pari kertaa olen ollut luokanopettajan sijaisena  - johon en siis aineenopettajana ole pätevä - sellaisessa epätoivoisessa tilanteessa, että työnantaja on etsinyt työntekijää jopa MOL:n cv-netistä ja löytänyt sieltä minut.

Vierailija
50/111 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan pätevyyttä ei niin vaan hankita. Ei sitä saa esimerkiksi avoimesta yliopistosta, vaan täytyy olla jossain yliopistossa kirjoilla. Minulla on AMK-tutkinto, johon olisi ollut kätevä liittää opeopinnot, mutta niiden järjestäminen lopetettiin juuri ennen valmistumistani. Nyt oon yliopistossa lukemassa maisteriksi vielä. Tällä hetkellä äitiyslomalla, ajattelin hankkia lapsen opintojen aikana niin ei sitten ainakaan tartte olla pois työmarkkinoilta vuotta sen takia. Mies on kahden alan maisteri eikä oo edes ikinä ollut tarjolla työpaikkoja, joihin voisi hakea. Vai miten usein mollissa haetaan filosofia :D nyt yrittää hankkiutua opettajaksi.

Vierailija
51/111 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up!

Vierailija
52/111 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta mukava, toisaalta harmillista kuulla, että on muitakin päteviä aineenopettajia, joilla sijaisuudet loppuneet/vähentyneet valmistumisen myötä. Mukava siis siksi, etten ole yksin ongelmani kanssa. Aika vaikea vakuuttaa työhaastattelussa rehtorille, että olen minä hyvä ope, kun ei edes lyhyitä sijaisuuksia pääse tekemään.

Tuohon filosofimieheen sanoisin, että pitää miettiä, minkälaisia taitoja ja minkälaista tietämystä itsellä on, ja pyrkiä myymään niitä potentiaalisille työnantajille. Miltä toiselta alalta hänen maisterintutkintonsa on?

Vierailija
53/111 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tutkinto on kirjallisuudesta, että ei sekään varsinaisesti työtä tarjoa ilman tuota opettajuutta, ja näköjään ei sen jälkeenkään välttämättä. Onhan hänellä muitakin taitoja, mutta hirveän hankalaa on mennä markkinoimaan itseään johonkin ilman, että on paikka jota hakea. Minä koitin taannoin järjestää itselleni projekteja, otin yhteyttä paikkoihin ja ehdotin yhteistyötä, myös tuota jonkun suosittelemaa kansanopistokurssia. Kiinnostusta oli niin kauan, kunnes kävi ilmi, etten tekisi ilmaiseksi, vaan haluaisin ihan palkkaakin. Ei ole helppoa keksiä itselleen tyhjästä työtä tarjoamalla osaamistaan firmoihin. Ideat kelpais, mutta ihminen ei :(

Vierailija
54/111 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppia tälle.

Miten teillä muilla menee tällä hetkellä?

Oma perstuntuma on, että tutkijakollegoita on jäänyt aika paljon työttömäksi ihan viimeisen vuoden aikana. Meistä moni on jo sen verran kauan ollut tutkijana, itsekin olen jo 40 v., että työnantajien kiinnostus ei oikein ole huipussaan... Uudelleenkoulutus on yksi vaihtoehto, mutta siinäkin tuntuu, että alalla kuin alalla on nyt kova työttömyys eli että se menisi hukkaan. Sairaushistorian vuoksi terveysala, kova fyysinen työ tai yrittäminen eivät ole enää kohdallani vaihtoehtoja. MOLlin paikkoja katsellessa taas tulee jo kafkamainen olo...

Vierailija
55/111 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 09:51"]Kokeilin tuota nro 96 ehdottamaa eli menin alani työpaikkaan hanttihommiin, ja todellakin toiveissa oli päästä etenemään koulutusta vastaaviin tehtäviin. Suunnaton pettymys kun annettiin lähes heti ymmärtää, että näitä hanttihommia mulle kyllä riittäisi hamaan tappiin asti mutta mitään mahdollisuuksia ei olisi hyödyntää koulutustani. No, kuten nro 96 viisaasti totesi, katkeroituminen ei kannata. Minulle tuohon paikkaan jääminen olisi ollut varmin tie katkeroitumiseen, koska olisin joutunut päivittäin sivusta katsomaan miten samaa alaa kuin minä opiskelevat saavat lähes ilmaistyövoimana tehdä sellaisia työtehtäviä, joita minä jo valmistuneena voisin myös tehdä! Toisin sanoen nuorena ja halpana opiskelijatyövoimana olisin minäkin kelvannut, mutta en tutkinnon suorittaneena, jolloin tehtävästä tulisi maksaa myös ihan oikea palkka. Kulttuurialalla tämä käytäntö varmaankin yleistä, harmittavan epäoikeudenmukaista valmistuneille kun toimintaa pyöritetään edullisesti opiskelijavoimin. Opiskelijan kk-palkka oli n 1100€, kun taas vastaavasti valmistuneen n 2400€ ! Kulttuurilaitokset säästää, ja samalla kasvaa akateemisten työttömien joukko, kun eivät saa alansa työtä! Minusta ei ollut katsomaan tätä vierestä ja ikään kuin hyväksymään tilanne. Lähdin.

[/quote]

Minkä alan paikka? Museo, muotoilualan yritys, teatteri...? Itsekin kulttuurialalle valmistunut ja töistä ei tietoakaan. Lisäkoulutus meneillään, mutta ala pysyy kutakuinkin samana (kulttuuri) Ei hyvältä näytä... Kolmikymppiset ihmiset opiskelee opiskelemasta päästyään että saisi jonkin työn. Tää on aivan hullua...

Vierailija
56/111 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
57/111 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle vastaus, tuo paikka oli museo. Museot ovat yksi suurimmista halvan työvoiman käyttäjistä! Kulttuuriala ei työllistä valmistunutta, vaan siellä pyörivät toivorikkaana alan opiskelijat, jotka tekevät puolta halvemmalla töitä kuin tutkintonsa suorittaneet, ja voi sitä lipomisen ja joustamisen määrää, työtä tehdään vaikka ei niin alan tessiäkään oikein kunnolla noudatettaisi, kunhan saadaan jalka museon oven väliin kunnes valmistutaan ja huomataan että uudet opiskelijat vallanneet musoen määräaikaiset työt. 

Vierailija
58/111 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 10:35"]

Ap, vastaan sinulle vaikkei minulla ole yo-opintoja vaan amk-koulutus takana.

Olen 34-v. kahden lapsen äiti, esikoisen sain kun opiskelin, toisen saimme kun olin ollut muutaman vuoden töissä. Sitten jäin kolmeksi vuodeksi kotiin esikoisesta. Nyt pitäisi palata työelämään! Vaan kappas, helpommin sanottu kuin tehty.

Sapettaa, masentaa, ahdistaa, katkeroittaa...Miksi opiskelin mitä opiskelin? Miksen saa oman alan töitä, edes matalapalkkaisia, jotta voisin tuntea tyydytystä siihen, että opiskelin aikanaan enkä mennyt amiksesta suoraan työelämään tms.?

Minäkin olen ajatellut jopa hoitoalalle ajautumista. Kahdessa vuodessa lähihoitajaksi ja tulevaisuus olisi turvattu! Mutta mutta...en ehkä sittenkään, joskin vielä on muutama kk aikaa miettiä asiaa, jos ei töitä ala kuulua. Alkuvuoden opintoihin siis pari kk aikaa...

Meilläkin menee muuten ihan hyvin. On omistusasunto, on auto, ei muuta kuin asuntolainaa (esim. auto- tai opinto-), on varaa matkustella, on ruokaa pöydässä, on lapsilla vaatteet päällä jne.

Mutta mutta! Tämä tunne! En tiennyt työttömyyden olevan näin raskasta!!!

[/quote]

Just tämän takia on ERITTÄIN HYVÄ että kotihoidontukea lasketaan 3 v > 2v koska ihmiset eivät itse ymmärrä (siis äidit) että pitkä kotonaolo syö aina menestystä työmarkkinoilla ja se ei ole naisen etu.

Vierailija
59/111 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:16"]Edelliselle vastaus, tuo paikka oli museo. Museot ovat yksi suurimmista halvan työvoiman käyttäjistä! Kulttuuriala ei työllistä valmistunutta, vaan siellä pyörivät toivorikkaana alan opiskelijat, jotka tekevät puolta halvemmalla töitä kuin tutkintonsa suorittaneet, ja voi sitä lipomisen ja joustamisen määrää, työtä tehdään vaikka ei niin alan tessiäkään oikein kunnolla noudatettaisi, kunhan saadaan jalka museon oven väliin kunnes valmistutaan ja huomataan että uudet opiskelijat vallanneet musoen määräaikaiset työt. 
[/quote]

Ai jai... Museohan se on munkin tuleva paikka :( ja oon päässyt kesätöihin hyvin ja kuvitellut juuri, että vihdoin mua lykästää, tännehän mut otetaan kun valmistun. Mulla on kyllä ollut opiskelijanakin kesätöissä normaali kunta-alan tessin mukainen palkka. Yhdessä toisessa museossa tarjottiin jotain aivan ala-arvoista kesätyöseteli-palkkaa, sinne en sitten mennyt edes. Voi räkä, mä niin toivoin että et puhuisi museosta :S

Vierailija
60/111 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäkää tilanteemme, onko joku ketjusta saanut töitä??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän