Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa vieläkin myydään jäätelöä naurettavissa pahvikuorissa?

Vierailija
04.05.2013 |

Varmaan typerin pakkauskeksintö mitä maa päällään kantaa.

Kommentit (148)

Vierailija
41/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se ainakin ympäristöystävällisempää kuin muovipakkaukset.

Vierailija
42/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:20"]

Et siis osaa avaata pahvipakkausta ja kiukuttelet nyt siitä

[/quote]

Ei tarvitse osata, koska asun ulkomailla ja jäätelöt on muovirasioissa kaikki. Tuli vaan mieleen äsken jäätelöä ottaessa ne aataminaikuiset pakkaukset Suomessa. Viime reissulla ostin sellaisen ja paitsi että pakkaus on typerä niin itse jäätelö oli kamalaa. Jotain vaniljajäätelöksi kutsuttua se oli :DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sottainen ja siinä jätski menee huonoksi nopeammin, toisaalta ekologisempi, mutta itsellä tulee muovirasiat uusiokäyttöön. Minä en osaa avata sitä nätisti vieläkään ja ne kaikenmaailman aukaisureunat tekevät siitä vain sottaisemman, enkä ole nuori enkä kokematon jätksirasian avaaja. 

ei ap. 

Vierailija
44/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkit ovat ihastuksissaan jäätelöpaketista josta voi LEIKATA VIIPALEITA. Sen kuin jätät ne pahvipaketit kaupan pakastealtaaseen ja ostat jäätelösi muovipurkeissa. Valinnanvaraa riittää.

Vierailija
45/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin luulet, AP, kyse ei ole muotiseikasta. Pahvikartonki on ekologisempi valinta, sen tuottaminen vaatii vähemmän energiaa ja sen voi kierrättää.

En tiedä miksi, mutta tämä aloitus v*tuttaa mua aivan kohtuuttomasti.

Vierailija
46/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahvipaketit ovat muodoltaan sellaisia, että ne saa pakattua tiiviisti => ekologisempi kun vaatii vähemmän tilaa kuljetuksessa ja säilytyksessä.

Vierailija
47/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tykkään pahvipakkauksista siksi että niistä on helppo leikata viipaleita. Samasta syystä tykkään että voi on sellaisessa foliopaperissa (tms.) eikä rasiassa.

Vierailija
48/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin karsastan muovia elintarvikkeissa. Ehdottomasti pahvipakkauksia jatkossa. Muovista sitä paitsi liukenee hormonihäiritsijöitä ruokaan joka on vahva ehdokas myös ihmisten loputtomaan "nälkään" ja lihomiseen. 

Mut tää oli varmaan provo?

Vierailija
49/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:29"]

Toisin kuin luulet, AP, kyse ei ole muotiseikasta. Pahvikartonki on ekologisempi valinta, sen tuottaminen vaatii vähemmän energiaa ja sen voi kierrättää.

[/quote]

No meillä kierrätetään muovit, mikäli sen rasian viitsii laittaa muovijäteastiaan. Lisäksi pakkausta voi käyttää hyvin vaikka pakasterasiana. Ja tuskin Suomessakaan kaikki sitä jäätelöpahvia kartonkikeräykseen laittaa?

ap.

Vierailija
50/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:29"]

[/quote]

No meillä kierrätetään muovit, mikäli sen rasian viitsii laittaa muovijäteastiaan. Lisäksi pakkausta voi käyttää hyvin vaikka pakasterasiana. Ja tuskin Suomessakaan kaikki sitä jäätelöpahvia kartonkikeräykseen laittaa?

ap.

Vierailija
51/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:33"]

Mäkin karsastan muovia elintarvikkeissa. Ehdottomasti pahvipakkauksia jatkossa. Muovista sitä paitsi liukenee hormonihäiritsijöitä ruokaan joka on vahva ehdokas myös ihmisten loputtomaan "nälkään" ja lihomiseen. 

Mut tää oli varmaan provo?

[/quote]

Ai että oikein "hormonihäiritsijöitä", taisi tämä kommentti olla provo...

Vierailija
52/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siltikin se sun muovipakkauksesi ei ole yhtä ympäristöystävällinen. Pahvi on ympäristöystävällisempi jo valmistusvaiheessa sekä kuljetuksen helppouden takia. 

Vierailija
53/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin oli provo.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/kontaktimateriaalit/bisfenoli_a__bpa_/usein_kysyttya_

Ja lainaus tuolta: "BPA on yksi niistä aineista, jotka mahdollisesti reagoivat elimistössä hormonin tavoin (nk. hormonihäirikkö). Tiedetään, että BPA voi matkia estrogeenia (naishormonia). Vaikutuksista hedelmällisyyteen, lisääntymiseen, oppimiseen ja hormonijärjestelmään on käyty paljon tieteellistä keskustelua."

BPA on nyt kielletty tuttipulloista, mutta muita käytetään surutta elintarvikekäytössä ja astioissa. Meille ei ainakaan osteta mitään muoviin pakattua, lasi ja pahvi ovat turvalliset vaihtoehdot, eikä terveydestä kannata tinkiä.

Vierailija
54/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan aina pahvipakkauksen kierrätysastiaan. Tosi harvoin tosin jäätelöä ostankaan.

Ex-anoppi osti vuosi sitten mulle perunasalaattia 1 kg paketin, aina kun tulee kylään, tulee ruokakassin kanssa ja aloin sitten käyttää sitä rasiaa säännöllisesti töissä. Ahkerasti. Siis käyn ulkona syömässä muutaman kerran vuodessa ( verenluovutuksessa ) ja se purkki ei ole mennyt miksikään. Väitän että olen purkin vienyt töihin vähintään 50 krt ja mitään muuta ei ole kulumaa tullut kuin että tekstiä ei enää näe lukea mitä tarrassa on joskus ollut

Mä yritän välttää purkkien ostamisia, mutta nyt olen alkanut säästämään esim margariinirasioitakin, jotta voisi niitä käyttää. Vaikka en ikinä osta mitään vst paketissa, niitä vaan on kertynyt kaappeihin ja ei ne mihinkään kulu. Joskus joku rippuu pakkasesta otettaessani ja silloin voi kansi mennä rikki mutta muuten ovat kyllä aika ikuisia. Huonointa noissa muovipaketeissa on se ettei niitä voi laittaa mikroon. Siinä perunasalaattirasiassa tuon aina salaattia, sen voi syödä rasiasta suoraan.

Vierailija
55/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:34"]

ap.

[/quote]

Kierrättämisessä on eroja. Muovin kierrättäminen ja kartongin kierrättäminen eivät ole samalla viivalla, koska alkuperäinen tuotanto on muovin kohdalla epäekologisempaa kuin kartongin. Siihen käytetään mm. öljyä.  Kierrätetty muovi menee  Suomessa energiajakeeseen, josta tehdään polttoainetta, ei uusia jäätelöastioita. Eikä energiajakeeseen kelpaa kaikki muovit.

Siksi Suomessa asuvana olen iloinen, että saan jäätelöni pahvikartongissa. Itse asiassa se on yksi peruste tuotevalinnalleni ostaessani jäätelöä.

Asiaan liittyen: Kai tiedät ei ole yhdentekevää, ostatko oluesi tölkeissä vai pulloissa, vaikka viesitkin tyhjät kauppaan, sillä pullot kierrätetään sellaisenaan, alumiinitölkit rutistetaan ja prosessoidaan uudelleen.

t. se kohtuuttomasti v*ttuuntunut

Vierailija
56/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:20"]

Et siis osaa avaata pahvipakkausta ja kiukuttelet nyt siitä

[/quote]

Ei tarvitse osata, koska asun ulkomailla ja jäätelöt on muovirasioissa kaikki. Tuli vaan mieleen äsken jäätelöä ottaessa ne aataminaikuiset pakkaukset Suomessa. Viime reissulla ostin sellaisen ja paitsi että pakkaus on typerä niin itse jäätelö oli kamalaa. Jotain vaniljajäätelöksi kutsuttua se oli :DD

[/quote]

Teillä siellä ulkomailla ei ilmeisesti saa Ben & Jerry's -jäätelöä? Sehän on pahvipakkauksessa, vaikkakin sellaisessa hankalassa pyöreässä.

Vierailija
57/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se pahvipakkaus paljon kätevämpi. Muovirasiasta saa aina käsi kipeänä veitsi mutkalle vääntyen yrittää väännellä palasia kippoon. Palloja ei jaksa aina tehdä. Pahvirasia avataan ja siistien palasten leikkaaminen on helppoa.

Vierailija
58/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:36"]

[/quote]

"Hormonitoimintaa häiritseviä vaikutuksia on havaittu myös esimerkiksi eräillä pesuaineissa ja tekstiilien viimeistelyssä käytettyjen alkyylifenolietoksylaattien hajoamistuotteilla, nonyylifenoleilla sekä muovimateriaalin pehmittiminä käytetyillä ftalaateilla.  "

http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kemikaalit-biosidit-ja-kasvinsuojeluaineet/Teollisuus--ja-kuluttajakemikaalit/Hormonitoimintaa-hairitsevat-aineet/

Vierailija
59/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarvikkeista etenkin eineksistä on nin suuri osa paketoitu muoviin ja olen kyllä huolissani siitä mitä muovista irtoaa. Pahin muovi tosin ilmeisesti pehmeimmät muovit, sillä juuri se muovin "notkistaja" on ilmeisesti pahimpia piruja. Kova muovi ei juuri liiku eikä taivu (eikä joustakaan), joten se hitusen parempi. Jäätelöt on kuitenkin pakattu niihin pakkauksiin jotka joustaa.

Jäätelöä ei tosin kovin usein kai syödä, mutta jos ajatellaan että silloin sillä ei ole väliä niin ollaan huonolla tiellä. Suurta osaa elintarvikkeista kun ei kovin usein syödä, mutta kuitenkin useita sellaisia joka päivä.

Ja asiaan ei tietty liity enä pesuaineet yms. joissa myös pitäisi käyttää järkeä. Iholta kemikaalit imeytyy vaikka uskomattoman kauan väitettiin muuta. Nykyisin ei enää ja ihon kykyä imeyttää elimistöön vaikka mitä käytetään ties missä nikotiini ja hormonilaastareissa yms.

Vierailija
60/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:33"]

[/quote]

Mikä siinä on että tietty ihmistyyppi huutaa "provo" aina kun kohtaavat jotain mistä eivät pikku pikku maailmassaan ole ennen kuulleet? Kannattaisi vähän laajentaa tietämystä eikä tyrmätä kaikkea ensi kuulemalta. Ai että maapallo on pyöreä?! Provo!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi