Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelu ens viikolla, eilen raskaustesti plussa, mitä teen?

Vierailija
04.05.2013 |

Huh, predictorin "viivanpaikka" oli sitten plussa. Eilen tein clearblue digitalin testin, tulos raskaana 1-2 viikkoa. Ensi viikolla pitäis mennä työhaastatteluun, olis unelmieni työ jos saisin sen... nykyisessä työssäni en viihdy, palkkakin on 1/3 siitä, mitä tienaisin uudessa työpaikassa. Mitä teen?? Ei moraalisaarnoja kiitos...

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut viisaat naiset ovat jo vastanneet kysymykseesi, joten mä voin sanoa tämän:

Onnea, AP, ja tsemppiä haastatteluun! Toivottavasti saat työn :)

Vierailija
62/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoisin kuten muutkin, mutta täytyy pitää mielessä että yleensä on 4kk koeaika, eli voi tulla ikäviä tilanteita jos/kun raskaus jo tuona aikana paljastuu. Esim. pahoinvoinnit voi olla ikäviä ja kiinnittää huomiota. Toisaalta jos kertoisit raskaudesta haastatteluvaiheessa, niin kyllähän sillä olisi varmaan merkitystä, jos niillä olisi joku toinenkin hyvä hakija. Vetoaisivat vaan sitten muihin seikkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
64/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rekrytoija ja voin sanoa että meiltä on kaikki raskaana olleet potkittu pois jos koeaikana on selvinnyt.

Olen ollut töissä yli 15 vuotta ja ainoastaan 2 naista ovat saaneet jäädä, toinen kertoi olleensa raskaana heti tokalla kierroksella, hänellä oli 2 lasta ennestään ja kertoi miten lastenhoito on järjestynyt ja on toiminut juuri niin. Toinen näyttä hyvältä paperilla, samoin koeaikana, jolloin tuli raskaaksi ja myös kertoi sen. Kun koeaika oli ohi, meni kaikki asiat päin helvettiä. Onneksi teki aika pahoja mokia, siis oli kunnon draamakuningatar ja saatiinkin potkastua pois ennen äitiysloman alkua.

Itse keskitasolla arvostan rehellisyyttä ylikaiken. Meillä joustetaan työajoista, työntekijät saavat mennä katsomaan lasten kevätesitykset ja 100 monta muuta juttua, kun joustoa tehdään kumpaankin suuntaan. Valehtelu ja salaaminen on asioita joita ei siedetä.

Vinkki ! Lähes mistä tahansa asiasta voi antaa varotuksen ja kun sitä ei noudata, saa tosi helposti annettua potkut. Kun syyt ovat selvät, ei mitään lakia rikota. Aina kaikille työntekijöille suosittelen liittoon liittymistä. Välillä näitä dramakuningattaria kun käy aukomassa päätä, on helpompi kun joku joka on hänen puolellaan selittää miten asian kanssa yleensä tehdään.

Meillä työnantaja myös on muistanut aina tuoretta äitiä ja lasta kukilla ja pienellä paketilla, ollaan todella suopeita sairaspoissaoloissa, eli tukea saa eikä todellakaan mitään syyllistämisiä, jotka ovat liian totta tänä päivänä.

Jos sulla kerran on nyt työpaikka ja raskaus on vasta ihan alussa, mitä jos odottaisit vähän aikaa nykyisessä työssäsi ?

Vierailija
65/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan vastaava tilanne joskus muutama vuosi sitten. raskaustesti plussaa viikonloppuna ja työhaastattelu maanantaina. Sain sen työn ja jäin sit aikanaan äitiyslomalle. ei se ollut mikään ongelma. 

Muistahan sitten sekin että voithan saada esim keskenmenon- sitten harmittaisi jos menisi kesken ja jättäisit työnkin ihan sen takia, kun et halua työnantajalle kuluja aiheuttaa..

mutta koeajallakin on muuten sitten työnantajan vastuulla näyttää toteen että irtisanominen johtuu muusta kuin raskaudesta, mikäli saat fudut. itse selvitin asiaa aikoinaan. ihan varalta. 

ammattiliittoon liity hop!

Vierailija
66/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikana ei tarvi kertoa syytä miksi annetaan kenkää. Voi sanoa vaan että ei kemiat kohtaa vaikka työnantajan puolelta olisikin syy raskaus.

Vierailija
67/97 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai yksilö on itsekäs. Ei kai kukaan niin sekopää ole, että jättää menemättä unelmiensa työpaikkaan, ettei työpaikalle nyt vaan koituisi hieman ylimääräisiä kuluja ja vaivaa hänen raskautensa takia. Etenkin nykyään, kun vakityöpaikan tai ylipäätään minkään työpaikan saaminen on monilla aloilla suorastaan lottovoitto. Eivät raskautta yrittävät naiset voi lopettaa (jopa vuosiksi, koska kaikilla ei tärppää heti) työpaikkojen hakemista ja uransa edistämistä. Kyse ei yksilön kannalta ole edes "lyhyestä tähtäimestä", sillä työpaikkojen hakematta jättäminen saattaa joissain tapauksissa tarkoittaa esim. pitkää työttömyyttä ja pysyvää syrjäytymistä työmarkkinoilta.

Pointti on, että on luonnonlaki, että naiset tulevat raskaaksi ja saavat lapsia. Se on yhteiskunnan tulevaisuudenkin kannalta aika tärkeää. Siksi jokaisen työorganisaation kannattaa järjestää asiansa niin, että tähän luonnolliseen asiaan on varauduttu. Jos organisaatio menee sekaisin tai kaatuu taloudellisesti yhteen äitiyslomaan, on vika organisaatiossa.

Jos se, että nainen jää äitiyslomalle, tarkoittaa sitä, ettei "sovittua työpanosta saada", niin sillähän ei oikeastaan ole mitään väliä, jääkö hän äitiyslomalle vähän uuden työn aloittamisen jälkeen vai vasta myöhemmin. Tuolla logiikallahan olisi ylipäätään väärin ja epäreilua työpaikkaa kohtaan, että raskaana oleva nainen olisi yhtään missään töissä. Sama perehdytys ja kulut ovat edessä, olipa työntekijä ollut talossa vuoden tai 10 vuotta.

Ja valitettavasti yhteiskuntamme rakenne on sellainen, että vain harvassa perheessä pärjätään yhden palkalla, joten töitä on naistenkin tehtävä.

Se on itsestään selvää, että perhevapaakustannusten ei pitäisi jäädä äitien työnantajien harteille. Jännä, ettei tätä ole vielä saatu korjattua.

Vierailija
68/97 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 36-vuotias nainen.

Olen miesvaltaisella allalla (tstoni ainoa nainen). Ulkonäöltäni olen ilmeisen naisellinen, sillä minulta aina kysellään lapsien hankintasuunnitelmia - ihan niissä työhaastatteluissakin. En ole vielä koskaan ollut vakituisessa työsuhteessa -  ja juuri nämä pätkätyöt ovat yksi tärkeimmistä syistä siihen, että olemme mieheni kanssa päättäneet vielä odottaa.

Työhaastatteluja on ollut työurani aikana kymmeniä. Niistä vain muutama on sellaisia poikkeuksia, joissa perheasioita EI olisi kyselty. Nytkin teen projektihommaa vuoden mittaisella määräaikaisella sopimuksella. Silti irtisanomisaikani on 2 kk - voisin siis kuvitella, että osaamistani ainakin jossain määrin arvostetaan.

Satunnaisten sattumusten vuoksi jouduin kuitenkin kertomaan vauvahaaveestani työpaikalla avoimesti - ja nyt "aivan yllättäen" uutta minulle sopivaa uutta projektia ei olekaan löytynyt. Uuden projektin suunnittelun piti alkaa toukokuussa - ja nyt on syyskuu - osaan kyllä sen verran lukea rivien välistä. Aivan hiljattain olen joutunut myös ottamaan käyttöön edellä kuvatun "tietokoneen kellokortin" - joka tekee kummallisia virheleimauksia. Eli vaikka tekisin työtä koko ajan, ilmaantuu raportiin taukoja ja ihan kokonaan virheellisiä tietoja. Silti ohjelmaa on pakko käyttää.

Mielestäni on hienoa että elämme näinkin syrjimättömässä yhteiskunnassa. Itse aion kyllä nauttia sopimukseni päättymisen jälkeen ihan täysin siemauksin ansiosidonnaisesta sapattivapaasta. Alan mökkeillä päätoimisesti! Minusta joku raja pitää vetää siihenkin kuinka paljon tällaista paskaa pitää olla valmis elämässään sietämään. Minun kohdallani mitta on nyt täysi. 

- ja sille joka nyt räkäisesti tällekin nauraa: tiedoksesi - sinunkin verovarojasi on käytetty siihen, että olen näitä pätkähommia tehnyt kahden korkeakoulututkinnon sivistämänä. Jatkossa minun asenteeni on täysi EVVK.

((Ja ihan pienenä vinkkinä nuoremmille asiantuntijatehtävissä työskenteleville: edeltäjäni on erittäin arvostettu henkilö, joka teki helpoista asioista vaikeaselkoisia ja kryptisiä. Hienoa. Minä tosin luulin häntä pösilöksi. Työurani alussa käytin runsaasti aikaa toiminnon muuttamiseksi helppokäyttöohjelmistoksi. No nythän mua ei sitten enää tarvita, kun lapsikin osaa pyörittää ohjelmia joista minä olen vastuussa! - Eli olisin itse aivan korvaamaton, jos olisin jättänyt hommani puolitiehen ja tyytynyt vain pyörittämään sitä turhaa koodisähellystä)

Vierailija
69/97 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykseeni ei enää palkata "lisääntymisikäisiä" naisia. Heitä ei kutsuta edes työhaastatteluun. Syynä se, että tarpeeksi moni on tehnyt ruman tempun ja salaillut/valehdellut raskaudestaan. Pienelle firmalle tulee kohtuuton vaiva ja kustannukset, kun palkataan ja koulutetaan uusi työntekijä, joka heti koeajan jälkeen ilmoittaa jäävänsä kohta mammalomalle. Sitten nämä mammat ihmettelee kun on niin kireä ilmapiiri, "mitä väärää mä olen tehnyt, mullahan on oikeus." Olkaa rehellisiä, sanoo laki mitä tahansa! PS. Olen itsekin nainen ja minulla on lapsia.

Vierailija
70/97 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykseeni ei enää palkata "lisääntymisikäisiä" naisia. Heitä ei kutsuta edes työhaastatteluun. Syynä se, että tarpeeksi moni on tehnyt ruman tempun ja salaillut/valehdellut raskaudestaan. Pienelle firmalle tulee kohtuuton vaiva ja kustannukset, kun palkataan ja koulutetaan uusi työntekijä, joka heti koeajan jälkeen ilmoittaa jäävänsä kohta mammalomalle. Sitten nämä mammat ihmettelee kun on niin kireä ilmapiiri, "mitä väärää mä olen tehnyt, mullahan on oikeus." Olkaa rehellisiä, sanoo laki mitä tahansa! PS. Olen itsekin nainen ja minulla on lapsia.

Vierailija
71/97 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, veroja maksat kuitenkin. Itselläni ei ole enää muuta tekemistä kuin syljeksiä kattoon. Meillä muuten perhevapaat olisi jaettu päivälleen tasan puoliksi mieheni kanssa (vapaan nimeä katsomatta). 

Vaan eipä ole tärpännyt vauvahaaveenkaan kanssa. Siitä kaltaisesi työnantja lienee vain onnellinen. 

Toivottavasi tyttärelläsi on ruusuinen tulevaisuus suomalaisessa työelämässä.

Vierailija
72/97 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, veroja maksat kuitenkin. Itselläni ei ole enää muuta tekemistä kuin syljeksiä kattoon. Meillä muuten perhevapaat olisi jaettu päivälleen tasan puoliksi mieheni kanssa (vapaan nimeä katsomatta). 

Vaan eipä ole tärpännyt vauvahaaveenkaan kanssa. Siitä kaltaisesi työnantja lienee vain onnellinen. 

Toivottavasi tyttärelläsi on ruusuinen tulevaisuus suomalaisessa työelämässä.

Vierailija
73/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni oli samassa tilanteessa, läpäisi hakuprosessin ja tuli työsopimusneuvottelut. Siinä tilanteessa kertoi, siis ennen allekirjoittamista, että oli plussannut. Hetken hiljaisuus ja pomo sanoi että ei vaikuta asiaan ja allekirjoittivat sopimuksen.

itse myös kannustaisin rehellisyyteen. Sille ei voi mitään että koko työyhteisöön jää p***a maku jos jää äitiyslomalle miltei heti palkkaamisen jälkeen.

Vierailija
74/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:43"]

Neuvoisin kuten muutkin, mutta täytyy pitää mielessä että yleensä on 4kk koeaika, eli voi tulla ikäviä tilanteita jos/kun raskaus jo tuona aikana paljastuu. Esim. pahoinvoinnit voi olla ikäviä ja kiinnittää huomiota. Toisaalta jos kertoisit raskaudesta haastatteluvaiheessa, niin kyllähän sillä olisi varmaan merkitystä, jos niillä olisi joku toinenkin hyvä hakija. Vetoaisivat vaan sitten muihin seikkoihin.

[/quote]

Koeaikapurkuun pitää olla joku todella pätevä syy, että voi todistaa, ettei johtunut raskaudesta. Nämä jutut ovat monille ammattiliittojen juristeille lähes leipälaji, joten älä unohda sitä liittoon liittymistä. Ei tarvitse kertoa syytä, mutta aikuisten oikeasti pitää todistaa, ettei syy ollut raskaus ja siinä vaiheessa on eduksi, että työnantaja on todistettavasti raskaudesta tiennyt.

Veikkaanko oikein, että 11 toimii sellaisella alalla, jolla ei muutenkaan ole kovin kaksista työntekijöillä, jos on ihan onnistuneesti potkittu raskaana olevia pois. Pikaruokala vaiko yksityinen hoitolaitos?

Vierailija
75/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä arvasin että joku tarttuu tähän. Oikeesti maailma on täynnä virheitä, joita työntekijät tekee, mutta naiset oikeesti kuvittelee että raskaus tarkoittaa sitä että ollaan lain yläpuolella. Ei pidä paikkansa.

Yksi saatiin pois sillä että myöhästyi joka pv töistä. Minuutin, 2, mutta jatkuvasti. Ekalla kerralla varoitus, toisella kerralla pois. Tietokoneessa on kellokortit, tämä oli selitetty kaikille ihan työhöntulotarkastuksessa. Lisäksi piti liian pitkiä ruokatunteja, kahvitunteja. Oli vain minuutteja mutta se riitti.

Yksi ei ymmärtänyt millään laskutuksen sisältöä. Sai siihen kunnon koulutuksen, mutta oppiminen tapahtui todella hitaasti. Siinä oli hyvin helppoa lopettaa työsuhde, kun ei tiennyt mitä teki ja lisäksi teki paljon virheitä, joita sai sitten muut korjata.

Jokainen voisi laskea ne kulut mitä työnantajalle tulee raskaudesta. Sitten sen jälkeen puhua lisää. Joka kerta olen puolihuolimattomasti sanonut johdolle potkujen jälkeen raskaudesta ja aina olen saanut kiitosta.

11

Vierailija
76/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi niin, että heti sopparin allekirjoituksen jälkeen raskauduin. Koeaika oli vaikea, pahoinvointia, päänsärkyä, väsymystä. Kertaakaan en ollut pois, eikä asia selvinnyt työpaikalla. Minua ei potkittu pois, mutta sopparia ei jatkettu, vaikka uusi työntekijä otettiin tilalle. Sain vihat niskaani. En ruvennut rettelöimään, sillä työpaikassa oli niin paljon vialla mm. sairauspoissaolojen korvaamisen kanssa, etten halunnut jatkaa.  Mielenkiintoistakin tässäkin työpaikassa on se, että on moneen kertaan Suomessa palkittu :(

Vierailija
77/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 12:54"]

Jokainen voisi laskea ne kulut mitä työnantajalle tulee raskaudesta. Sitten sen jälkeen puhua lisää. Joka kerta olen puolihuolimattomasti sanonut johdolle potkujen jälkeen raskaudesta ja aina olen saanut kiitosta. 

11

[/quote]

Eli myönnät suoraan potkujen syyn olleen raskaus. Sinähän moraaliton tapaus olet. 

Vierailija
78/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 13:28"]

11

[/quote]

Eli myönnät suoraan potkujen syyn olleen raskaus. Sinähän moraaliton tapaus olet. 

[/quote]

niin ne muutkin myöntäis jos ei kiinni jäis. en ymmärrä miksi suomessa työnantaja maksaa kaikki kulut, mitkä tulee. pitäisi jakaa tasapuolisesti kummankin vanhemman tai tukea enemmän vanhemmilta.

Talossa ei ole vissiin kukaan tullut myös äitiysloman jälkeen töihin, kaikki ovat jääneet hoitovapaalle ainakin puoleksi vuodeksi, jotkut ovat vuodenkin.

Vierailija
79/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä arvasin että joku tarttuu tähän. Oikeesti maailma on täynnä virheitä, joita työntekijät tekee, mutta naiset oikeesti kuvittelee että raskaus tarkoittaa sitä että ollaan lain yläpuolella. Ei pidä paikkansa.

Yksi saatiin pois sillä että myöhästyi joka pv töistä. Minuutin, 2, mutta jatkuvasti. Ekalla kerralla varoitus, toisella kerralla pois. Tietokoneessa on kellokortit, tämä oli selitetty kaikille ihan työhöntulotarkastuksessa. Lisäksi piti liian pitkiä ruokatunteja, kahvitunteja. Oli vain minuutteja mutta se riitti.

[/quote]

Ai teillä on tietokoneessa kellokortit :D No jopas on! Ja erityisen hienoa on, että tämän kertoo työntekijälle terveydenhoitaja :)

Onhan kaikki teidän tietokoneet synkronoitu samaan aikaan? Ja kai te jokainen syöksytte ensimmäisenä aamulla avaamaan koneen, kukaan ei esimerkiksi jää neuvottelemaan työpäivän kulusta tms. kenenkään toisen työpisteelle töihin tultuaan, vaan äkkiä kone auki naps!

Taukojen osalta siis kirjaudutte ulos, pidätte tauon, ja kirjaudutte jälleen sisään? Tuota noin, jos työnne on sellaista minuuttipeliä, että yhden minuutin myöhästymisestä annetaan potkut, niin miksi työntekijöittenne tulee käyttää kallisarvoisia hetkiä moiseen rämppäämiseen?

Varmaakin myös tiedätte, että tuollaisesta pikkuasiasta työntekijää tulee ensin varoittaa suullisesti, seuraavaksi kirjallisesti, ja vasta sitten voidaan purkaa työsopimus.

Ai niin, mutta tehän halusittekin vain raskaana olevat ulos. Ajatelkaas, millaista tulosta voisitte tehdä, jos teillä olisi töissä pätevimmät eivätkä vähiten lisääntyvät työntekijät...aikamoista!

Toivon todella että jäätte kiinni. Ja vaikka ette jäisikään niin kyllä tuo vielä omaan nilkkaasi kalahtaa. Onnea vaan, sitä tulet tarvitsemaan :)

(Oli niin sekoilevat perusteet, että provohan tuo on, mutta en voi vastustaa kiusausta.)

Vierailija
80/97 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa antaa neuvoja Ap:lle. Itse kuitenkin olen sen verran rehellinen ihminen, että en voisi olla kertomatta asiaa työhaastattelussa. Sitä, että pystyisin olemaan töissä korkeintaan 8 kk, jos raskaus sujuu normaalisti. Mielestäni se ei olisi reilua työnantajaa kohtaan. Jos sen kertoo, niin työnantaja voi päättää ottaako vai eikö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi