Työhaastattelu ens viikolla, eilen raskaustesti plussa, mitä teen?
Huh, predictorin "viivanpaikka" oli sitten plussa. Eilen tein clearblue digitalin testin, tulos raskaana 1-2 viikkoa. Ensi viikolla pitäis mennä työhaastatteluun, olis unelmieni työ jos saisin sen... nykyisessä työssäni en viihdy, palkkakin on 1/3 siitä, mitä tienaisin uudessa työpaikassa. Mitä teen?? Ei moraalisaarnoja kiitos...
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 15:21"]
Ei ihme, että pienyrittäjille on riski palkata hedelmällisessä iässä oleva nainen ;)
[/quote]
Se, että pienyrittäjälle on riski palkata hedelmällisessä iässä oleva nainen ei ole naisten vaan lainsäädännön syy. Lainsäädäntö määrää, että äitiysloman työnantajalle tulevista kuluista vastaa vain äidin työnantaja, vaikka yhä suurin osa lapsista syntyy parisuhteessa oleville vanhemmille. Hyvähän siinä on isä palkata kun sen siemenen tuotoksista ei penniäkään tarvitse maksaa.
Tästä on muuten kansalaisaloite vireillä, suosittelen tutustumista: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/71
Tässä on puhuttu vaan työnantajalle koituvista kustannuksista mutta yksi osasi väläyttää asian työyhteisön kannalta. Yleensä työt hajautetaan muille äitiysloman ajaksi eli se tuottaa lisätaakkaa muille. Tänä päivänä rekrytoinnit ovat "pitkässä puussa" ja työkavereille/kollegoille jää kyllä (kuten aiemmin sanoin) p***a maku suuhun tyypistä joka salailee raskautensa ihan viime metreille. Itse haluan työskennellä rehellisessä ilmapiirissä ja pomona haluan ja olen aina halunnut sellaiseen kannustaa. Mielestäni asioita kannattaa katsoa pitemmällä tähtäimellä, sieltä äitiyslomalta tullaan takaisinkin?!
itse olen omista raskauksistani kertonut esimiehelleni varhaisessa vaiheessa sijaisuusjärjestelyjen takia. Kuten kerroin, ystäväni kertoi plussauksesta rekrytoinnissa ja ri ongelmaa. yhden kerran olen lyönyt käteni p***n kun tiimissäni avautui uusi "ylempi" asema, yksi nuori nainen suorastaan taisteli saadakseen sen (lisää valtaa ja palkkaa tiedossa, myös kattava koulutusjakso). Hän sai sen ja padam, pari kuukautta myöhemmin ilmoitti jäävänsä päivänä x äitiyslomalle Ja samaan hyömyyn sanoi että luultavasti pitää jonkin mittaisen hoitovapaan. Uusi organisaatio mureni samantien, kallis koulutus valui hukkaan ja porukan luotto häneen mureni koska hän oli tosiaan taistellut saadakseen paikan. Motiivi selvisi - korkeampi palkka - korkeampi äitiyspäiväraha.
arvoisat av-mammat tietty ajattelee että mitä sitten? Tapauksen jälkeen en ole saanut yhtäkään alle 40 v-naista ylennettyä tai rekrytoitua vaativaan asiantuntijapaikkaan. Sen verran hyvin firmassa osattiin laskea tapauksen kulut eli näin naiset pissaavat omaan pesään.
ole 6 kk vähintään uudessa työssä ja saat kaikki normaalin äitiyspäivärahan edut
ps ÄLÄ kerrot työhaasttelussa, että olet raskaana
Korjatkaa jos olen väärässä. Mutta eikös koeaikana ole kummallakin osapuolella oikeus päättää työsuhde perustelematta? Siksihän se on koeaika. Tuösuhdetta siis ei vasn jatketa jos ei sille tunnu. Raskautta ei mainita vaikka se olisi syy.
54, kannattaisi varmaan tarkistaa omaa asennettasi. Jos olet tosiaan sitä mieltä, että esimiesasemassa olevat naiset eivät saa jäädä äitiyslomalle, elät keskiajalla. Nykyään kun naiset haluavat sekä perheen että uran.Jokaisen naisen velvollisuus on tukea muita naisia urapyrkimyksissä eikä ainakaan lytätä omaa sukupuoltaan.
Tyhmähän sellainen nainen olisi, joka ei taistelisi palkankorotuksen puolesta. Kumma kun mies saa hankkia vaikka kymmenen lasta eikä kukaan itke sitä.
koekani POIS täältä !! (eli siis tämä kyseinen häirikkö)
Nro 58 käsitit väärin. Olen ponnekkaasti ajanut firmassamne ja tiimissämne nuorten naisten ja yleensäkin pätevien naisten asiaa. ja homma on aina toiminut kun ollaan rehellisiä! Olen ylentänyt ja suositellut monta naista esimiesasemaan ja moni heistä on ollut äitiyslomalla ha on äiti. lasten sairastelut ja päiväkotihakemiset sujuu kun firmassa tiedetään mikä on tilanne. Mutta tämä tapaus pissi monen pätevän naisen mahikset moneksi vuodeksi. Hänellä olisi ollut saumat ko paikkaan äitiyslomaankin jälkeen mutta kun hän halusi sen isomman palkan heti isomman äitiyspäivärahan takia. Ok, itsensä kannalta toimi oikein mutta kuten sanoin samalla pissi muitten kintuille. Naurettavinta oli se että jos olisi valinnan aikana suoraan kertonut raskaudesta niin olisimme taatusti löytäneet jonkin kompromissin.
Mutta kun se raskaus ei saa vaikuttaa valintaan, hyvä numero 60. Onko teidän firmassanne ajateltu asiaa tältä kannalta? Eli että noudatettaisiin lakeja eikä syyllistettäisi naista siitä, että hän toimii kuten hänellä on oikeus.
Millainen firma teillä muutenkin on, jos yhden naisen äitiysloma tuhoaa muiden pätevien naisten mahdollisuudet edetä? Ei kuulosta järkevältä henkilöstöjohtamiselta. Jos teillä joku mies tekee jotain ei-toivottua, meneekö muiden miesten mahdollisuudet moneksi vuodeksi? Vai päteekö tämä ajattelu vain naisiin?
Älä ainakaan mainitse että oot raskaana!!!!!!!!
Nro 58/61, enempää en jaksa jankata asiaata kanssasi. Olen niin pitkään ollut työelämässä että en ole sinisilmäinen. kyllä, naisella on oikeus "salata" raskautensa ja kyllä, se ei saa vaikuttaa valintaan. Mutta kun tosiasia on että aina kun nainen valitaan/ ylennetään niin joudutaan miettimään se mahdollisuus että hän tulee jäämään äitiyslomalle. Se on osa normaalia riskienhallintaa; samoin kuin mietitään entä jos ko henkilö ( oli mies tai nainen) jääkin aamusti auton alle tai saa sydärin tai menee kilpailijalle töihin jne. Mutta kusetuksen maku jää siitä kun nainen ei kerro raskaudestaan kun uutta organisaatiota rakennettaessa, työnantajan satsatessa useamman viikon koulutuksen ulkomailla.
itse uskon rehellisyyteen ja omassa porukassani hommat ovat aina toimineet kun ollaan rehellidiä, joustoa löytyy puolin ja toisin. Mutta itse olen sitä mieltä että jos itse pitää kirjaimellisesti oikeuksistaan kiinni niin samoin kyllä tekee vastapuolikin.
Ahaa, sä olet se joka tässä ketjussa aiemmin kirjoitti jankkaamisesta. Ikävää, että mielestäsi on oikein, että naisten urakehitykseen saakin vaikuttaa äitiyslomat ja että äitiyslomalle jäävän naisen koulutus menee hukkaan.
Näin ei pitäisi ajatella, asennemuutosta tarvittaisiin jotta naisilla olisi aidosti samat mahdollisuudet työelämässä kuin miehillä. Ei kenenkään naisen pitäisi joutua hylkäämään ylenemismahdollisuuksia raskauden takia.
et taida olla penaalin terävin kynä?
tuohan on juuri se syy miksi sitä ei kerrota - sitäpaitsi alkuraskaus ei takaa kellekään tervettä lasta vaan iso prosentti niistä johtaa myös keskenmenoon.
Lue lakia - siellä selkeästi ilmoitetaan milloin raskaudesta pitää viimeistään kertoa!!
Ihme tunareita tännekin kommentoi
Pitäsköhän kaikkien naisten alkaa yhteiseen, koko maailman kattavaan, puolen vuoden kestoiseen "naiseuden" lakkoon... Ei perhesuunnittelua ja uusia raskauksia tuona aikana. Ajatuksen poikasena miehille, että ketkä sen kovimman työn tekee ja millä korvauksella. Jos asia olisi toisin päin eli miehet tuottaisivat uudet elämämme, niin he olisivat varmaan osanneet myös muodostaa itselleen ansaitsemansa arvostuksen ja edut. =)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 21:35"]
Ärsyttää lärpätys siitä kuinka työnantaja maksaa kaikki raskauden kulut.
Ei muuten todellakaan maksa. Yhteiskunta maksaa äitiyspäivärahan ja vanhempainrahan. Työnantajan kontolle jäävät äitiys- ja/tai vanhempainvapaan aikana kertyneet lomapäivät (yleensä 20 pv) sekä uuden työntekijän rekrytoinnin kulut, jos niitä tulee. Nykyään varsin tavallista, että äitiyslomalaisen tilalle ei palkata sijaista, vaan työt hajautetaan jo töissä olevien tehtäväksi. Se vasta halpaa onkin työnantajalle.
[/quote]
No mulla ainakin työnantaja maksaa palkan kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta sekä kulut jotka raskaus aiheuttaa ENNEN äitiysloman alkua. Neuvolakäynnit yms.
Niin kauan kuin vauvakuluja ei jaeta tasan isän ja äidin työpaikkojen välillä, on itsestään selvää, ettei hedelmällisessä iässä olevilla naisilla ole helppo työllistyä eikä edetä urallaan.
Ikävä kyllä myös rettelöinnistä = omien etujen puolustamisesta vaikka oikeusteitse on haittaa jatkossa työllistymisen kannalta. Sana kiirii nopeasti työmarkkinoilla, eikä hankalaksi ruvennutta palkata yhtä helposti kuin muita.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 23:39"]
Lue lakia - siellä selkeästi ilmoitetaan milloin raskaudesta pitää viimeistään kertoa!!
Ihme tunareita tännekin kommentoi
[/quote]
Aivan, ja siihen on vieläpä syytkin olemassa, miksi EI TARVITSE kertoa raskaudesta kovinkaan aikaisin. Koskapa se asia ei kuulu kenellekään muulle pätkän vertaa. Jos ja kun kaikki menee hyvin, niin vauva syntyy sitten ajallaan. Jos itse olisin juuri tehnyt positiivisen raskaustestin, niin en tasan tarkkaan kertoisi asiasta vielä yhtään kenellekään.
Jos työhaastattelussa kysyttäisiin perhesuunnittelustamme (siis että käytetäänkö ehkäisyä ja naidaanko meillä...) niin voisin sanoa että ei suunnitella tällä hetkellä. Mikä tietystii olisi tottakin.
Kela korvaa työnantajalle myös vuosilomakulut!
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 15:21"]
Epärehellisiä naisia täällä kaikki. Jos yrittää vauvaa, ei sitä kerro. Jos tietää, että on jo raskaana, niin sen kertoo. Ei ole rakettitiedettä tuo. Suomesta on täysin kadonnut luterilainen työn etiikka. Jokainen tavoittelee vain itsekkäästi omaa etuaan ja sitä, mistä parhaiten pystyy rahaa lypsämään. Sitten kun raskausaikana tulee pahoinvointia ja kremppaa, jäädään jo varhain sairauslomalle ja siitä äippälomalle. Eikä tarvitse olla kuuntelemassa työnantajan eikä työkavereiden (joiden niskaan työt kaatuu) kommentteja, pääasia että rahat juoksee. Ei ihme, että pienyrittäjille on riski palkata hedelmällisessä iässä oleva nainen ;)
[/quote]
Niinpä. Siksi naisten yleensäkin on vaikea saada nykyään töitä, kun valehdellaan.
Omalla kohdalla vitutti suunnattomasti kun hain työpaikkaa ja sen sai puolituttuni, jonka tiesin plussanneen. Heti koeajan jälkeen jäi saikulle ja äitiyslomalle ja hoitovapaalle. Itse olen jo lapseni tehnyt, joten sitä pelkoa ei olisi ollut.
Sain kyllä töitä samasta firmasta myöhemmin ja lähiesimies on sanonut, että katuu sen tuttuni palkkaamista. Työt loppuu todennäköisesti jostain tuotannollisista syistä, kun hän palaa hoitovapaalta.
Te valehtelijat ette ole suosittuja työkavereidenkaan joukossa, saati sitten työnantajan
Minä kävin työhaastattelussa joskus rv18-19. Maha ei näkynyt vielä yhtään tuolloin. Oltuani töissä vajaan kuukauden, kerroin asiasta kun tuli sopiva hetki. Kyseessä oli määräaikainen työ.