Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö isompi asunto, hienompi auto, kalliit vaatteet ja kengät ihmisestä oikeasti onnellisemman?

Vierailija
07.07.2020 |

Itse en osaa kuvitella, että tekisi. Ainakaan en usko, että olisin itse yhtään sen onnellisempi vaikka asuisin tämänhetkisen vuokrastudion sijaan isossa kartanossa palvelijan kera. En myöskään usko, että olisin onnellisempi jos voisin ajaa autolla joka paikkaan pyöräilyn sijaan. Enkä usko, että oloni paranisi yhtään siitä, jos minulla olisi kalliita merkkivaatteita ja laukkuja.

Tekeekö nämä asiat jotkut ihmiset oikeasti onnelliseksi, jos tekee niin miksi?

Kommentit (143)

Vierailija
141/143 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tutkimusten mukaan raha ei sinänsä ole tae onnellisuudesta, eikä se tietyn pisteen jälkeen lisää enää onnellisuutta. Mutta se lisää KESKIMÄÄRIN silti tyytyväisyyttä elämään.

Eli ääripäitä vertailemalla näkee parhaiten, miten varallisuus lisää valinnanmahdollisuuksia. Se tuo rauhaa, kun ei tarvitse hermoilla, mistä saa vuokrarahat kasaan, rahaa ruokaan tai lääkkeisiin. Mieti itse, mahtaisiko joku pitkäaikaistyötön sanoa, että "juuei, mulle olisi ihan yhdentekevää, vaikka mulla olisikin kerrankin varaa matkustella tai hankkia kiva, avara asunto tämän Kontulalaisyksiän tilalle, ja syödä mitä haluaa".

Mutta siinä keskivaiheilla: jos sinulla on rahaa ruokaan ja asumiseen ja vaatteisiin, tonni lisää ei varmaan kauheasti sinuun vaikutakaan. Johonkuhun muuhun voi siinäkin vaikuttaa, esimerkiksi minä ottaisin mielelläni tonnin lisää käteen kuussa, niin voisin ostaa ahdistuksesta kärsivälle tyttärelleni yksityisiä terapiapalveluita.

Eli ei, ne rahat eivät välttämättä edes menisi mihinkään luksus-turhuuteen, vaan ihan oikeaan, elämistä helpottavaan tarkoitukseen. Se, että sinulla ei sellaisia menoeriä ole, kertoo ehkä lähinnä siitä, että elät yksiksesi ja aika vaatimattomasti. Hyvä, että olet onnellinen, mutta on aika tyhmää yleistää oma elämänkokemuksensa ja luulla, että kyse on vain jostain henkisestä paremmuudesta ja zeniläisyydestä.

Vierailija
142/143 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minutkin tekee onnelliseksi se, että voin pitää omastani ja läheisten terveydestä huolta, helpottaa elämää jne. Minua ei tee onnelliseksi statushankinnat vaan hankinnat, jotka tuovat minulle itselleni iloa ja nautintoa. En nauti siitä, että osoitan olevani rikkaampi kuin joku toinen, joten siksi statustavaroilla ei ole merkitystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/143 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minutkin tekee onnelliseksi se, että voin pitää omastani ja läheisten terveydestä huolta, helpottaa elämää jne. Minua ei tee onnelliseksi statushankinnat vaan hankinnat, jotka tuovat minulle itselleni iloa ja nautintoa. En nauti siitä, että osoitan olevani rikkaampi kuin joku toinen, joten siksi statustavaroilla ei ole merkitystä. 

Juuri näin.

Varakkuuden muille osoittelu on evvk ja toisaalta merkki aika onnettomasta itsetunnosta. Mutta kauniit asiat, upea näköala kodin ikkunoista, mieluisa sijainti voivat taas jo hyvinkin tuottaa itselle esteettistä mielihyvää. Mukavuutta. Turvallisuutta. Paremmat yhteydet palveluihin ja kulttuurin pariin, mahdollisuuden kalastella kotirannassa, whatever.

141

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi