Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö isompi asunto, hienompi auto, kalliit vaatteet ja kengät ihmisestä oikeasti onnellisemman?

Vierailija
07.07.2020 |

Itse en osaa kuvitella, että tekisi. Ainakaan en usko, että olisin itse yhtään sen onnellisempi vaikka asuisin tämänhetkisen vuokrastudion sijaan isossa kartanossa palvelijan kera. En myöskään usko, että olisin onnellisempi jos voisin ajaa autolla joka paikkaan pyöräilyn sijaan. Enkä usko, että oloni paranisi yhtään siitä, jos minulla olisi kalliita merkkivaatteita ja laukkuja.

Tekeekö nämä asiat jotkut ihmiset oikeasti onnelliseksi, jos tekee niin miksi?

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha on mahdollistanut mun suuren unelman, oman puutarhan. Puutarhassa puuhailu kesäaikana on parasta mitä tiedän, kerrostalossa pikkuyksiössä ilman pihaa olisin aika onneton. Hienosta autosta yms. en välitä. 

Tuo puutarha on mullakin usein mielessä, mutta en usko että jaksaisin sitä hoitaa vielä nyt. Töiden lisäksi siis. Että sitten eläkepäivillä myynen pois tämän kaupunki kämpän ja hankin jonkun pikkumökin itselleni ja kissoilleni. Jos olen vielä siinä kunnossa.

Minulle jotenkin sopii paremmin kerrostalo asuminen, jossa voi kasvatella yrttejä ja vihanneksia parvekkeella ilman varsinaista pihanhoitamista nurmikon leikkuineen.

Tietenkin jos käy 40h/viikko töissä, niin nurmikonleikkuseenkaan ei oikein jää aikaa. Mulla on ainakin 1000m2 nurmikkoa jota hoidan nyt toista kesää yksin ja hämmästyin, miten vähän sen leikkaaminen häiritsee arkea. Kun on itsevetävä ruohonleikkuri, ei ole raskasta ainakaan. Aikaa siihen menee noin 1,5-2h per kerta. Otan sen kuntoiluna, tietenkin. Mutta on puutarhassa tietenkin paljon muutakin hommaa ja jos tuo aika on kaikki, mitä sille voi antaa, syntyy tietenkin ongelma :)

Ja jos sinulla olisi rahaa, niin voisit tasoittaa nurmikkosi sellaiseksi että sen ruohonleikkuun voi jättää robottileikkurin tehtäväksi.

Jospa sen haluaa tehdä itse nautiskellen samalla puutarhasta. 

Jos en ehdi leikata omaa ruohoani, maksan siitä naapuruston teinille. 

Vierailija
122/143 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen tosi introvertti ja kärsinyt uupumuksesta, nautin siis kotona olosta tosi paljon ja kyllä mä koen olevani onnellinen siitä, että voin omassa pihassa rentoutua poreissa tai mennä aamu-uinnille suoraan omalta laiturilta. Tai että mulla on oma pikku kuntosali kotona. 

Kerrostalossa ahdistuisin ja pelkäisin, se on koettu, pelkään välillä hotellissakin, joten minulle se, että asun hulppeassa talossa, antaa myös onnellisuutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen tosi introvertti ja kärsinyt uupumuksesta, nautin siis kotona olosta tosi paljon ja kyllä mä koen olevani onnellinen siitä, että voin omassa pihassa rentoutua poreissa tai mennä aamu-uinnille suoraan omalta laiturilta. Tai että mulla on oma pikku kuntosali kotona. 

Kerrostalossa ahdistuisin ja pelkäisin, se on koettu, pelkään välillä hotellissakin, joten minulle se, että asun hulppeassa talossa, antaa myös onnellisuutta. 

Kuinka helppo oli löytää talo sopivasta sijainnista läheisiisi nähden? Vai muuttiko perhettä kanssasi? Et ole pääkaupunkiseudulta vai niin rikas, että voit kalliillakin seudulla saada mahtavan pesäpaikan itsellesi?

Vierailija
124/143 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän jatkuvassa stressissä rahan takia jos sitä olisi enemmän niin ei tarttisi laskea joka senttiä joka ikinen kuukausi. Tai pelätä että jos jotain sattuu niin miten sen saan maksettua jne. Eli kyllä raha helpottaisi koavasti, tämän tietää vain köyhä.

Vierailija
125/143 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka helppo oli löytää talo sopivasta sijainnista läheisiisi nähden? Vai muuttiko perhettä kanssasi? Et ole pääkaupunkiseudulta vai niin rikas, että voit kalliillakin seudulla saada mahtavan pesäpaikan itsellesi?

Oli kyllä itseasiassa hyvinkin helppo löytää (rakentaa) talo tällä sijainnilla, olen perheellinen ja asun siis Turun hirvensalossa, joten ihan ok-alueella, niin että lapsilla on hyvin seuraa naapurustossa ja työmatkat lyhyet sekä minulla että miehelläni. Eli en tiedä nyt mikä ongelma tässä mielestäsi oli? 

Vierailija
126/143 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapitalistit ovat tehneet maailmasta sellaisen, että vauraus tuo lisäturvaa vakautta ja lisää ihmisarvoa. On kai aika absurdia väittää nykyaikana työttömän  leipäjonossa olevan, siivojan, duunarin olevan ihmisarvoltaan samalla tasolla kuin eliitin. Mielestäni joillakin tasolla vääristynyt tapa pyrkiä onneen ja lopulta aika hankala pitää tasa-arvoisena yms kaikille edes suomessa siinä ei ole onnistuttu.

Onni tai onnellisuus on kai sen verran monitulkintainen juttu että siihen tai sen tuntemiseen tuskin on mitään kauhean oikeaa vastausta  https://fi.wikipedia.org/wiki/Onnellisuus

Vierailija
127/143 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini pilasi minun onnentunteeni sillä, että ei kannustanut tekemään sellaista, mitä halusin, vaan menemään töihin ansaitsemaan jotain säälittäviä pikkuroposia, kun minua odotti isäni (josta äiti oli eronnut, vaikka roikkuikin suvun varoissa kiinni) miljoonaperintö. Eli hän on niin tyhmä, että ei tiedä, mistä onni tulee tai mistä se koostuu. Kuvittelee, ettei töissäkäymäön voisi olla onnellinen, kun ei ole kesäm... hetkinen, mullahan oli oma kesämökki, isoäitini lahjoittama. Tai ei varaa säästää omaa asuntoa, ai niin mutta kun olin sen saanut jo 2-vuotiaana. Joten oli täysin hirveää ja elämäni pilaavaa pakottaa mut töihin kärsimään sinne joidenkin haisevien köyhien keskelle.

Tässä on vain pikku mutta, asunnoilla, mökeillä ja kiinteistöillä on elinkaarensa ja vaativat jatkuvasti rahaa ylläpitoon ja kunnostukseen, muussa tapauksessa ne ovat jo muutamassa kymmenessä vuodessa arvottomia.

Tiedän tämän kokemuksesta, sillä olen perinyt vanhemmiltani sukutilan ja kaikki omat rahat on palanut remppoihin. Esim. katto pitää uusia 30v välein, putki- ja sähkötyöt 30-40v välein ja joku putkiremppa voi krs-talon kaksioon maksaa 60.000€. Saimaan rannat ovat täynnä n. 60-70-luvulla rakennettuja mökkiä, 70-80-luvulla syntyneiden perillisten riesana ja mikä pahinta, kunnat asettavat vielä omia vaatimuksia ja sakkouhkauksia, jos et ylläpidä kiinteistöä. Se perintö voi hyvin olla huomisen taakka ja rahasyöppö.

Vierailija
128/143 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähtökohtaisesti nuo. Kuitenkin varmasti se tekee onnelliseksi, että voi tehdä ja omistaa niitä asioita, jotka merkitsevät sinulle jotain ja joiden koet nostavan elämänlaatua. Mitä ne nyt kenellekin ovat.

Itse tilaan vaatteeni ranskasta, koska sieltä saan oman tyylisiä vaatteita. Kokisin sen vaikuttavan elämänlaatuun, jos en voisi pukeutua oman tyylini mukaisesti. Meillä on iso asunto, koska tykätään asua väljästi ja on kiva pystyä harrastamaan myös kotona.

Raha ei tee onnelliseksi, mutta oman näköinen elämä tekee. Se on helpompaa, jos on rahaa.

Vierailija
129/143 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän jatkuvassa stressissä rahan takia jos sitä olisi enemmän niin ei tarttisi laskea joka senttiä joka ikinen kuukausi. Tai pelätä että jos jotain sattuu niin miten sen saan maksettua jne. Eli kyllä raha helpottaisi koavasti, tämän tietää vain köyhä.

Sinäkin haluat kuitenkin ensisijaisesti eroon noista ongelmistasi, et pröystäillä LV laukuilla tai Audilla. 

Vierailija
130/143 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä itseasiassa hyvinkin helppo löytää (rakentaa) talo tällä sijainnilla, olen perheellinen ja asun siis Turun hirvensalossa, joten ihan ok-alueella, niin että lapsilla on hyvin seuraa naapurustossa ja työmatkat lyhyet sekä minulla että miehelläni. Eli en tiedä nyt mikä ongelma tässä mielestäsi oli? 

Ei ole ongelmaa, olin vaan utelias kuulemaan käytännön toteutuksesta.

Olisi ihanaa, jos olisi oma ranta, kiva tontti jne, mutta ei ole perhettä, joka muuttaisi kanssani sinne, joten pelkään että olisin yksinäinen ihanista puitteista huolimatta. Enkä ehdi/jaksa hoitaa isoa rakennus/remonttiprojektia yksin, ainakaan tässä elämäntilanteessa. 

Vierailija
131/143 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini pilasi minun onnentunteeni sillä, että ei kannustanut tekemään sellaista, mitä halusin, vaan menemään töihin ansaitsemaan jotain säälittäviä pikkuroposia, kun minua odotti isäni (josta äiti oli eronnut, vaikka roikkuikin suvun varoissa kiinni) miljoonaperintö. Eli hän on niin tyhmä, että ei tiedä, mistä onni tulee tai mistä se koostuu. Kuvittelee, ettei töissäkäymäön voisi olla onnellinen, kun ei ole kesäm... hetkinen, mullahan oli oma kesämökki, isoäitini lahjoittama. Tai ei varaa säästää omaa asuntoa, ai niin mutta kun olin sen saanut jo 2-vuotiaana. Joten oli täysin hirveää ja elämäni pilaavaa pakottaa mut töihin kärsimään sinne joidenkin haisevien köyhien keskelle.

Tässä on vain pikku mutta, asunnoilla, mökeillä ja kiinteistöillä on elinkaarensa ja vaativat jatkuvasti rahaa ylläpitoon ja kunnostukseen, muussa tapauksessa ne ovat jo muutamassa kymmenessä vuodessa arvottomia.

Tiedän tämän kokemuksesta, sillä olen perinyt vanhemmiltani sukutilan ja kaikki omat rahat on palanut remppoihin. Esim. katto pitää uusia 30v välein, putki- ja sähkötyöt 30-40v välein ja joku putkiremppa voi krs-talon kaksioon maksaa 60.000€. Saimaan rannat ovat täynnä n. 60-70-luvulla rakennettuja mökkiä, 70-80-luvulla syntyneiden perillisten riesana ja mikä pahinta, kunnat asettavat vielä omia vaatimuksia ja sakkouhkauksia, jos et ylläpidä kiinteistöä. Se perintö voi hyvin olla huomisen taakka ja rahasyöppö.

Tämä on toki totta. Mutta on se silti enemmän, kuin täysin varattomilla. Varsinkin, kun mökki sijaitsee pk-seudulla.

Vierailija
132/143 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka paikkaan pyöräily on mukavaa ja uskon, että voi tehdä onnellisemmaksi kuin autossa istuminen. (Itseni ainakin tekee.) Mutta se taas edellyttää sitä, että asuu paikassa, jossa kaikki on riittävän lähellä ja isoissa kaupungeissa sellaiset sijainnit eivät ole usein halpoja. Eli tuossa on se sijainti luksusta.

Mitä ihanaa pyöräilyssä on? Kun asuin kaupungissa, menin mieluummin bussilla, metrolla tai ratikalla. Pyöräillessä tulee hiki ja ei saa mitään mukaan. Autolla ajamista olen rakastanut aina (toki en ejele keskusassa asujana autolla tietenkään), mutta siis heti jos voi mennä autolla (pitempi matka ja julkisilla ottaisi tupla-ajan), niin auto totta kai! Pyörä on vain siihen, jos jostain syystä haluaa välttää autoa. Mutta auto on aina paljon kivempi. Saa tavaraa mukaan, äänentoisto kaiuttimista on hyvä jne.

Työkaveri huristelee sähköpyörällä, kun kelit vain sallivat. Tuntuu tykkäävän kovasti, kun kun pystyy tulemaan ison puiston kautta pitkän matkan ja saa vähän raitista ilmaakin. 

Vierailija
133/143 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka paikkaan pyöräily on mukavaa ja uskon, että voi tehdä onnellisemmaksi kuin autossa istuminen. (Itseni ainakin tekee.) Mutta se taas edellyttää sitä, että asuu paikassa, jossa kaikki on riittävän lähellä ja isoissa kaupungeissa sellaiset sijainnit eivät ole usein halpoja. Eli tuossa on se sijainti luksusta.

Mitä ihanaa pyöräilyssä on? Kun asuin kaupungissa, menin mieluummin bussilla, metrolla tai ratikalla. Pyöräillessä tulee hiki ja ei saa mitään mukaan. Autolla ajamista olen rakastanut aina (toki en ejele keskusassa asujana autolla tietenkään), mutta siis heti jos voi mennä autolla (pitempi matka ja julkisilla ottaisi tupla-ajan), niin auto totta kai! Pyörä on vain siihen, jos jostain syystä haluaa välttää autoa. Mutta auto on aina paljon kivempi. Saa tavaraa mukaan, äänentoisto kaiuttimista on hyvä jne.

Työkaveri huristelee sähköpyörällä, kun kelit vain sallivat. Tuntuu tykkäävän kovasti, kun kun pystyy tulemaan ison puiston kautta pitkän matkan ja saa vähän raitista ilmaakin. 

Sähköpyörä pitikin lisätä ihaniin asioihin elämässä mihin ehkä ihan köyhillä ei ole varaa. Aivan mahtavaa mennä luonnossa kymmeniä kilometrejä ilman vaivaa. Huristella vaikka lähikaupungin kohteisiin. Sillä menee vaivatta 30 km/h ja toki lujempaa jos polkee enempi. Lähes pelkkää istumista ja mikään mäki ei tunnu missään.

Vierailija
134/143 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että olisin onnellisempi kuin nyt. Toki olisi helpompaa jos autoremontti ei pistäisi taloutta sekaisin. Mutta aina on jotenkin selvitty. Minulla on koti, jalalle sopivat kengät, arvojeni mukaiset vaatteet ja ennen kaikkea perhe, jonka kanssa koronakevätkään ei ollut ahdistavaa aikaa.

Vierailija
135/143 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puoliso tekisi onnellisemmaksi!

Vierailija
136/143 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on pääasiassa aika pikkusieluinen laitos.

Nuo otsikossa mainitut asiat luultavat tekisivät monesta onnellisemman ihan siksi, että muilla ei ole niitä.

Vaikka niihin tottuisi ja ne muuttuisivat arkisiksi, pysyisivät ne kuitenkin statussymboleina, jolloin niiden katsominen aamulla palauttaisi mieleen sen faktan, että "minulla on, naapurilla ei".

Noin muuten "raha ei tee onnelliseksi" -kliseestä tulee lähinnä mieleen kettu ja pihlajanmarjat.

Vierailija
137/143 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti jonkun tekee. Tarkoittaako se, että kaikki olisivat onnellisia saadessaan ap:n mainitsemia asioita? Ei minuta. Tarkoittaako se, että kaikkia olisivat onnettomia, jos heillä ei ole ap:n mainitsemia asioita? Ei minusta.

Esimerkiksi minusta olisi kiva, jos kotona olisi yksi lisähuone mistä voisin tehdä puusepänverstaan kunnon työpöydällä ja sähkötyökaluilla varustettuna.

Vierailija
138/143 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei itsessään tee onnelliseksi, mutta elämäntilanteessa jossa minulla on kolme pientä lasta ja vaativa työ, niin uupumuksen hallintaa helpottaa se että on varaa ostaa elämään kaikki mahdollinen arkea helpottava luksus. Mitään merkkikäsilaukkuja en tarvitse, mutta esimerkiksi auto on iso ja siinä on about kaikki mahdolliset lisävarusteet. On laadukkaat tiskikoneet ja pyykinkuivaimet, on talo jossa on riittävästi tilaa lasten remuta ja aikuisten levätä eikä esim. vauvan itkun tarvitse herättää koko perhettä. Ja on huusholli täynnä tuplarattaita, matkarattaita, seisomalautoja, kantoreppuja, itkuhälyttimiä, kätkythälyttimiä, sittereitä, juniorituoleja sun muita pikkulapsiarjen apureita - ja kaikki voitu ostaa sen mukaan mikä on paras eikä sen mukaan mikä on halvin. Ei tee sinänsä onnelliseksi, mutta se että kaikki on arjessa helppoa antaa jaksamista niihin oikeasti tärkeisiin asioihin eli perheen kanssa puuhailuun ja työhön. Ja jaksamisen loppuminen taas voisi tehdä onnettomaksi.

Vierailija
139/143 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus: tekee :-) Tuohon yhtälöön kun lisää vielä hyvän kuntosalilla treenatun kropan, niin äkkiä aamun alakulo vaihtuu kohta jo Hangon keksi hymyyn. Kiva lähteä Lexuksella liikkeelle omakotitalon pihalta siistit ja kalliit vaatteet päällä. Käydä syömässä jossain hyvin ja rentoutua. Nauttia elämästä.

Vierailija
140/143 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain. Minusta tuli paljon onnellisempi, kun pääsin muuttamaan kamalasta vuokraläävästä omaan rauhaan ihanaan omakotitaloon. Kalliita vaatteita en käytä, mutta onnellisuuttani lisäsi myös se, että voin ostaa lopultakin mieleisiäni vaatteita aina, jos sattuu joku kiva ja sopiva osumaan kohdalle. Isompi ja turvallisempi auto, joka ei jätä jatkuvasti tienposkeen, sai minut myös erittäin onnelliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan