Ihminen, joka lopettaa itse lemmikkieläimensä ampumalla
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ampumalla lopettanut kaikki koirani kun ovat tulleet vanhoiksi/sairaiksi. En vie eläinlääkäriin piikille. Liian stressaavaa niille, ja piikkilopetus on hidas tapa kuolla.
Moni varmasti vie koiransa eläinlääkäriin kuvitellen, että piikki on rauhallinen ja kunniallinen tapa kuolla. Ei ole.Kyllä ainakin oma koirani kuoli piikillä rauhallisesti.
Mihin muuten koiraa ammutaan tarkalleen? Kiinnostaa.
Päähän.
Ampuminen on nopea ja armollinen tapa kun koira ei ehdi ymmärtää mitå tapahtuu ja kuolee turvallisessa ja tutussa ympäristössä. Piikittäminen ei useinkaan onnistu vaan koira oksentelee, kouristelee ja kärsii puhumattakaan pelosta mitä tuntee lääkäriä ja vierasta paikkaa kohtaan. Lopetus on rakkauden teko jos sen osaa tehdä nopeasti ja kivuttomasti. Kaupunkilaisilla vaan ainoa vaihtoehto on usein piikki koska ei ole hautapaikkaa ja ei ole asetta tai ampumistaitoa. Maalla tilanne on toinen ja eläin saa lähteä tietämättään ja kärsimystä pitkittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Kandit -ohjelmassa näytettiin joitain lopetuksia, siis että eläinlääkäri lopetti eläimen. Aikamoista oli katsella eräänkin hevosen lopettamista, kun eläin vain juoksenteli pitkin peltoa eikä suostunut edes taintumaan millään. Tuli mieleen, että olikohan sen aika vielä? (taisi olla joku sairaus, ei sitä huvikseen oltu lopettamassa...)
Liikuttavin kohta oli kuitenkin se, kun eläinlääkäri totesi lehmällä olevan joku hermojuttu, jota ei pysty parantamaan. Ell-kandi kysyi isännältä, että pystytkö itse lopettamaan, johon surullinen isäntä kostein silmin, että joo, kyllä hän pystyy. Kohta kulkivat lehmän kanssa pellon reunaan. Minulla oli melkoisen kosteat silmät tuossa kohtaa. Mutta jotenkin se oli minusta kaunis ajatus, että isäntä itse lopettaa oman eläimensä siellä pellolla.
Ennen vanhaan lemmikit lopetettiin aina itse. Ei eläintä lähdetty helposti pitkään matkaan autolla kuskaamaan eläinlääkäriin ja toimenpiteestä maksettu. Tänä päivänä eläinlääkärin suorittama eutanasia on aikalailla normi.
Sillä hevosella oli paha kaviokuume. Kun se etenee tiettyyn asteeseen, mitään ei ole tehtävissä. Olisi rääkkäystä, kidutusta, pitää sellainen hevonen hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää tuollaista ihmistä. Ampuu parhaan ystävänsä. Ampuminen on todella törkeä ja julma tapa päättää eläinystävän elämä. Ainoa oikea tapa on eutanasia eläinlääkärin toimesta.
Miksi ajattelet, että juuri ampuminen on julma tapa?
Onhan se todella julma tapa.
Voisitko selittää, millä tavalla se on julma.
Ampuminen on nopea ja helppo tapa. Kaverini koira tapettiin vasaralla. Ensimmäinen lyönti ei tappanut eläintä niinkuin piti vaan olivat hakanneet sitä vasaralla päähän useammin.
Ei siis kaverini itse vaan hänen sukulaisensa. Tämä kaveri itki pitkän aikaa koiraansa eikö mulla ollut sydäntä sanoa, että miksi ette vaikka lainanneet rahoja että koira saa kunnon lopun.
Siis ihan järkyttävää, tuli todella paha mieli tuosta. Kyllä ihminen on julmin eläin maapallolla, niin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ampumalla lopettanut kaikki koirani kun ovat tulleet vanhoiksi/sairaiksi. En vie eläinlääkäriin piikille. Liian stressaavaa niille, ja piikkilopetus on hidas tapa kuolla.
Moni varmasti vie koiransa eläinlääkäriin kuvitellen, että piikki on rauhallinen ja kunniallinen tapa kuolla. Ei ole.Kyllä ainakin oma koirani kuoli piikillä rauhallisesti.
Kyllähän se rauhalliselta näyttää, muttei ole sitä. Päähän ammutaan. Jotku ampuu myös sydämeen pään lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannoin keskustelun.
Olitpa typerä. Olet niin elämästä vieraantunut, ettet tajua, että monet lemmikit eivät koe luonnollista kuolemaa, vaan ne lopetetaan. Tämän lisäksi eläimiä tuotetaan koko ajan tapettavaksi ja syötäväksi aivan valtavia määriä. Ja sitten, kun täällä on asiallinen keskustelu eläinten lopettamisesta – jota sun ei ole pakko lukea, jos sulle tulee aiheesta paha mieli – niin ilmoitat sen asiattomaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannoin keskustelun.
Syystä että?
Riippuu tilanteesta. Lopettamisen hoitavan ihmisen täytyy tietysti tietää mitä tekee. Näkisin omakätisen lopettamisen hyvänä ratkaisuna esim. sellaisessa tilanteessa, jossa asutaan kaukana eläinlääkäristä ja eläin kärsii koko ajan ja tuntien automatka olisi vain kärsimyksen pitkittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se rauhalliselta näyttää, muttei ole sitä. Päähän ammutaan. Jotku ampuu myös sydämeen pään lisäksi.
Millä tavalla ei ole rauhallista? Koira kuitenkin rauhoitetaan elämässään useita kertoja, esim. hammaskiven poistot sun muut.
Tarkoitin, että mihin kohtaan tarkalleen päähän.
Koirat usein pelkäävät eläinlääkäriasemaa ja kärsivän koiran vieminen lopetettavasti on piinallista.
Ampuminen on mielestäni kuvottavaa, mutta eläinparka voi säästyä kivun lisäksi ikävältä eläinlääkärikäynniltä.
Kissani kärsi viimeisenä yönä niin paljon, että olisin halunnut vapauttaa sen tuskista. Minulla ei ollut keinoja, joten kissalla oli kammottava olo useamman tunnin ajan.
Huomaa ettei nää maalaisjuntit tiedä eutanasiasta yhtään mitään. Eutanasia on arvokas tapa jossa eläin rauhoitetaan eikä se tunne kipua, se saa olla omistajan/omistajien kanssa koko ajan ja tilanne on todella rauhallinen ja arvokas.
Ampuminen on hirvittävä tapa jo pelkkänä ajatuksena, ei kukaan ammu parasta ystäväänsä. Ampumisen ymmärtäisin jossain äärimmäisessä tilanteessa esim. Eläin jäänyt auton alle ja kituu tiellä.
Alkaa jengi olemaan liian kaupunkilaistunutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ei ole rauhallista? Koira kuitenkin rauhoitetaan elämässään useita kertoja, esim. hammaskiven poistot sun muut.
Aivoihin, siis silmien väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyselet tuollaisia? Ällöttävää.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei nää maalaisjuntit tiedä eutanasiasta yhtään mitään. Eutanasia on arvokas tapa jossa eläin rauhoitetaan eikä se tunne kipua, se saa olla omistajan/omistajien kanssa koko ajan ja tilanne on todella rauhallinen ja arvokas.
Ampuminen on hirvittävä tapa jo pelkkänä ajatuksena, ei kukaan ammu parasta ystäväänsä. Ampumisen ymmärtäisin jossain äärimmäisessä tilanteessa esim. Eläin jäänyt auton alle ja kituu tiellä.
Oletko sinä koskaan ollut läsnä, kun eläin lopetetaan ampumalla? Minä olen. Se oli rakas vuokrahevoseni, jonka talutin ammuttavaksi. Se oli ihan rauhallinen tapahtuma hevoselle tutussa paikassa. Ohi se oli heti, kun pulttipistooli napsahti.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kunnollinen ihminen ampuu lemmikkinsä jos se tarpeen on. Se on kivuton ja nopea lähtö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyselet tuollaisia? Ällöttävää.
Koska mua kiinnostaa oikeastaan ihan kaikki asiat, myös tämä.
Kaikki ei ehkä ymmärrä ettei maalla pikkukunnassa edes ole mitään eläinlääkäriä. Varsinkin ennen oli ihan normi, että talon isäntä päästi vanhan tai sairaan koiran kärsimyksistään kun sen aika oli. Jo edesmennyt isäni on lopettanut kaikki koiransa itse pienoiskiväärillä ja haudannut ne.
M33
Ilmiannoin keskustelun.