Ihminen, joka lopettaa itse lemmikkieläimensä ampumalla
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
No ylipäänsä se että löytyy pyssy kotoa kertoo jo tarpeeksi ihmisestä. Ymmärrän pyssyt ainoastaan poliiseilla ja sotilailla yms. Monella ei mitään pyssyjä edes ole joten ei tulisi tuollainen mieleenkään muutenkaan.
Mun mielestä tämä on niin outo ajattelutapa. Monet ihmiset kuitenkin syövät lihaa, mutta sitten onkin niin kauheaa, kun jollakulla on aseita ja tappaa niillä aseilla itse ruokansa. Meilläpäin tietyt metsästäjät myös lopettavat hevosia ja muita kotieläimiä tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ylipäänsä pidä metsästäjistä ja muilta tuskin aseita löytyykään joten....
Sama
Tarkkuusammuntaa harrastavan puoliso täällä! Mieheni ei voisi koskaan ampua eläintä, eikä edes syö mielellään lihaakaan. Tosin hän kyllä pohtii tosissaan siirtymistä jouseen kun tuo kovaääninen paukuttelu on vähän... meh.
Kiva saada tämmönen näkökulma, kiitos sinulle. Tuon vielä ymmärtää kun siinä ei harrasteta toisten elävien tappamista.
Parempi ja nopeampi kuolema kuin pukata täyteen lääkkeitä ja odottaa että pumppu pysähtyy.
Jos ei eläinlääkäriin syystä tai toisesta pääse, niin minusta on nimenomaan paljon sairaampaa antaa eläimen kärsiä kuin lopettaa se kätevimmin käsillä olevalla nopealla ja kivuttomalla tavalla. Myös esim. niskat poikki tai nopea lopetus teräaseella käy hätätapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ylipäänsä se että löytyy pyssy kotoa kertoo jo tarpeeksi ihmisestä. Ymmärrän pyssyt ainoastaan poliiseilla ja sotilailla yms. Monella ei mitään pyssyjä edes ole joten ei tulisi tuollainen mieleenkään muutenkaan.
Mun mielestä tämä on niin outo ajattelutapa. Monet ihmiset kuitenkin syövät lihaa, mutta sitten onkin niin kauheaa, kun jollakulla on aseita ja tappaa niillä aseilla itse ruokansa. Meilläpäin tietyt metsästäjät myös lopettavat hevosia ja muita kotieläimiä tarvittaessa.
Miksi mielipideasioista täytyy alkaa vääntämään? Ap kysyi mielipidettä. Jokainen voi vapaasti kertoa oman mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ylipäänsä pidä metsästäjistä ja muilta tuskin aseita löytyykään joten....
Sama
Tarkkuusammuntaa harrastavan puoliso täällä! Mieheni ei voisi koskaan ampua eläintä, eikä edes syö mielellään lihaakaan. Tosin hän kyllä pohtii tosissaan siirtymistä jouseen kun tuo kovaääninen paukuttelu on vähän... meh.
Kiva saada tämmönen näkökulma, kiitos sinulle. Tuon vielä ymmärtää kun siinä ei harrasteta toisten elävien tappamista.
Mä todella toivon, että te kaikki eläimen tappamista paheksuvat sitten olette tiukasti kasvissyöjiä, koska muuten tuo tekopyhyys olisi vallan oksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hätätilanteessa kyllä, muuten piikille.
Piikki on hidas keino kuolla. Ampuminen parempi ja kuolee heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mielipideasioista täytyy alkaa vääntämään? Ap kysyi mielipidettä. Jokainen voi vapaasti kertoa oman mielipiteensä.
Koska mä suosittelen kaikille ihmisille sitä, että asioita oikeasti ajatellaan eikä vain muodosteta sitä jyrkkää mielipidettä ensimmäisen vastaan osuvan tunteen perusteella.
Pappani joutui ampumaan koiransa joka halvaantui. Ei 50-luvulla lähdetty yöllä viemään koiraa eläinlääkäriin piikille.
Itsekin olen sitä mieltä että jos nyt vaikka ajetaan koiran kanssa kolari ja koira loukkaantuu niin pahasti että täytyy lopettaa niin mielummin ammutaan paikan päälle mahdollisimman nopeasti kuin että tosiaan lähdetään sinne eläinlääkäriin etsimään sitä suonta ja eläin mahdollisesti menehtyy matkalle.
Olen joutunut lopettamaan vanhan loukkaantuneen kissani itse, kun eläinlääkäriin olisi ollut mahdoton päästä. Mutta jos on vaihtoehto, niin mieluummin sen saa tehdä joku muu.
Pitää muistaa sekin, että kituvalle ihmiselle voi soittaa ambulanssin. Eli ihminen saa apua ja kivunlievitystä kohtalaisen nopeasti, eläin ei.
Eikä eläinlääkäriin välttämättä oikeasti PÄÄSE heti. Ja se pitää viedä sinne, ei tule mitään ambulanssia hakemaan. Matka voi kestää monta tuntia. Eikä se välttämättä kuitenkaan selviä, joutuu vaan kärsimään kauemmin.
Kyllä mullekin lemmikit ja esimerkiksi koirani on perheenjäsen. Mutta siinä vaiheessa kun se on vanha ja selvästi tekemässä lähtöä, siitä tulee vain koira. Siinä kohtaa on itsekästä ajatella sitä perheenjäsenenä vaan pitää ymmärtää päästää irti, eri tavalla kuin ihminen päästää ihmisen. Minä annoin ensimmäisen koirani kärsiä liian pitkälle syöpänsä kanssa. Se on jäänyt kaivelemaan. Varsinkin kun mietin että sillä oli varmasti paljon sellaisia oireita ja kipuja mitä ei osannut ilmaista. Esimerkiksi nielemisvaikeuksia sillä taisi olla koska kakosi välillä vaikka ei ollut syönyt.
Oikea ajankohta lopettamiselle olisi ollut noin 3kk diagnoosin jälkeen, mutta minä odotutin puoli vuotta. Ihan eläinlääkärille vietiin.
Olen ampumalla lopettanut kaikki koirani kun ovat tulleet vanhoiksi/sairaiksi. En vie eläinlääkäriin piikille. Liian stressaavaa niille, ja piikkilopetus on hidas tapa kuolla.
Moni varmasti vie koiransa eläinlääkäriin kuvitellen, että piikki on rauhallinen ja kunniallinen tapa kuolla. Ei ole.
Minä taas en ymmärrä, että miksi joku vollottaa vaikkapa jonkun kuoleen omaisensa perään. En tiedä ketään, joka olisi ulinan voimalla kuolleista noussut.
Vierailija kirjoitti:
Olen ampumalla lopettanut kaikki koirani kun ovat tulleet vanhoiksi/sairaiksi. En vie eläinlääkäriin piikille. Liian stressaavaa niille, ja piikkilopetus on hidas tapa kuolla.
Moni varmasti vie koiransa eläinlääkäriin kuvitellen, että piikki on rauhallinen ja kunniallinen tapa kuolla. Ei ole.
Kyllä ainakin oma koirani kuoli piikillä rauhallisesti.
Mihin muuten koiraa ammutaan tarkalleen? Kiinnostaa.
Kandit -ohjelmassa näytettiin joitain lopetuksia, siis että eläinlääkäri lopetti eläimen. Aikamoista oli katsella eräänkin hevosen lopettamista, kun eläin vain juoksenteli pitkin peltoa eikä suostunut edes taintumaan millään. Tuli mieleen, että olikohan sen aika vielä? (taisi olla joku sairaus, ei sitä huvikseen oltu lopettamassa...)
Liikuttavin kohta oli kuitenkin se, kun eläinlääkäri totesi lehmällä olevan joku hermojuttu, jota ei pysty parantamaan. Ell-kandi kysyi isännältä, että pystytkö itse lopettamaan, johon surullinen isäntä kostein silmin, että joo, kyllä hän pystyy. Kohta kulkivat lehmän kanssa pellon reunaan. Minulla oli melkoisen kosteat silmät tuossa kohtaa. Mutta jotenkin se oli minusta kaunis ajatus, että isäntä itse lopettaa oman eläimensä siellä pellolla.
Ennen vanhaan lemmikit lopetettiin aina itse. Ei eläintä lähdetty helposti pitkään matkaan autolla kuskaamaan eläinlääkäriin ja toimenpiteestä maksettu. Tänä päivänä eläinlääkärin suorittama eutanasia on aikalailla normi.
Onpas jotenkin inhottava ja ahdistava keskustelu. Miksi ap tälläsiä kyselee?
Haluaisin nähdä sen ihmisen, joka lähtee viemään pahoin loukkaantunutta, esimerkiksi puimuriin joutunutta kissaa, mihinkään eläinlääkäriin. Kissojen tapauksessa on huomionarvoista sekin, että joskus kun käy kehnosti, niin niihin ei ole mahdollista koskea joutumatta itsekin ensiapuun. (Sattuneesta syystä en hyväksy ulkokissojen pitoa yhtään.)
Minulla on tähän tarina. Eräs nainen oli ampumista vastaan. Koiransa sai mahakiertymän, ja kylän sillä hetkellä ainut eläinlääkäri oli päivystyskeissillä kauempana. Metsästäjä olisi naapurista löytynyt, joka koiran olisi heti lopettanut mutta ei. Nainen odotti 2 tuntia, että pääsi eläinlääkäriin. Koko tämän ajan koiran maha paisui kaasusta ja selkeästi oli hankala olla. Lopulta koira lopetettiin piikillä, pitkän kärsimyksen jälkeen. Koska "ampuminen on julmaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää tuollaista ihmistä. Ampuu parhaan ystävänsä. Ampuminen on todella törkeä ja julma tapa päättää eläinystävän elämä. Ainoa oikea tapa on eutanasia eläinlääkärin toimesta.
Miksi ajattelet, että juuri ampuminen on julma tapa?
Onhan se todella julma tapa.
Voisitko selittää, millä tavalla se on julma.
Ampuminen on nopea ja helppo tapa. Kaverini koira tapettiin vasaralla. Ensimmäinen lyönti ei tappanut eläintä niinkuin piti vaan olivat hakanneet sitä vasaralla päähän useammin.
Ei siis kaverini itse vaan hänen sukulaisensa. Tämä kaveri itki pitkän aikaa koiraansa eikö mulla ollut sydäntä sanoa, että miksi ette vaikka lainanneet rahoja että koira saa kunnon lopun.
No itse en pystyisi ikinä tekemään sellaista.