Ihminen, joka lopettaa itse lemmikkieläimensä ampumalla
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ehkä ymmärrä ettei maalla pikkukunnassa edes ole mitään eläinlääkäriä. Varsinkin ennen oli ihan normi, että talon isäntä päästi vanhan tai sairaan koiran kärsimyksistään kun sen aika oli. Jo edesmennyt isäni on lopettanut kaikki koiransa itse pienoiskiväärillä ja haudannut ne.
M33
Kyllä kaikissa kunnissa on myös kunnaneläinlääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää tuollaista ihmistä. Ampuu parhaan ystävänsä. Ampuminen on todella törkeä ja julma tapa päättää eläinystävän elämä. Ainoa oikea tapa on eutanasia eläinlääkärin toimesta.
Miksi ajattelet, että juuri ampuminen on julma tapa?
Onhan se todella julma tapa.
Voisitko selittää, millä tavalla se on julma.
Ampuminen on nopea ja helppo tapa. Kaverini koira tapettiin vasaralla. Ensimmäinen lyönti ei tappanut eläintä niinkuin piti vaan olivat hakanneet sitä vasaralla päähän useammin.
Ei siis kaverini itse vaan hänen sukulaisensa. Tämä kaveri itki pitkän aikaa koiraansa eikö mulla ollut sydäntä sanoa, että miksi ette vaikka lainanneet rahoja että koira saa kunnon lopun.Siis ihan järkyttävää, tuli todella paha mieli tuosta. Kyllä ihminen on julmin eläin maapallolla, niin se vaan on.
Eiköhän tässä ollut taustalla virhekuvitelma, että yksi napakka isku riittää lopettamaan eläimen kärsimykset. Oli varmaan hirveä hetki noille lopettajillekin tajuta mikä virhe oli tullut tehtyä, mutta kaikkein julmintahan se olisi ollut siinä vaiheessa perääntyä ellei varmaa, nopeaa ja kivutonta keinoa ollut välittömästi käsillä.
Kestää puoli tuntia ennenku rauhoituslääkkeet vaikuttaa, elimistö lakkaa toimimasta ja ja piikki annetaan. Ampumiseen menee muutama sekunti. Kumpi on tuskattomampi menetelmä?
Oman lemmikin ampuminen voi tuntua ihan sairaan pahalta, se on itselle kaikkein kamalin tapa. Koiralle se on kuitenkin hyvä ja armollinen tapa, siksi se on ihan hyvä vaihtoehto jos suinkin sen vain kykenee tekemään. Lopputulos on joka tapauksessa sama eli eutanasia, ihminen omistajana siinä aina päättää luontokappaleen elämän päättämisestä vaikka sen ulkoistaisikin ammattilaiselle. Moraalisia ongelmia itse ampumiseen ei siis tietenkään liity sen enempää kuin ylipäänsä lopettamispäätökseen. Se on lähinnä oma psyykkinen sietokyky ja tunteiden vakavuus, joka siinä jyllää.
Kyllä olisi vaikeata oma koira ampua. Jos olisi pakko, esim. jäisi pahasti auton alle, niin sitten. Muuten pyytäisin eläinlääkärin arvion. Ja sitten nukutuksen kautta. Koira kun on ainoa ystäväni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ehkä ymmärrä ettei maalla pikkukunnassa edes ole mitään eläinlääkäriä. Varsinkin ennen oli ihan normi, että talon isäntä päästi vanhan tai sairaan koiran kärsimyksistään kun sen aika oli. Jo edesmennyt isäni on lopettanut kaikki koiransa itse pienoiskiväärillä ja haudannut ne.
M33
Ja yksi eläinlääkärihän pystyy repeämään joka paikkaan. Monessa kunnassa on vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
Kestää puoli tuntia ennenku rauhoituslääkkeet vaikuttaa, elimistö lakkaa toimimasta ja ja piikki annetaan. Ampumiseen menee muutama sekunti. Kumpi on tuskattomampi menetelmä?
En tiedä, minkä eläimen lopetuksesta puhut, mutta koiran rauhoituspiikki vaikuttaa parissa minuutissa ja sen jälkeen sille annetaan kaksi eri piikkiä. Kuolema tapahtuu rauhoituksessa ja se kestää alle 10 min.
Ampuminen jonnekin pellonreunaan on varmasti monelle koiralle vähemmän stressaava kuin eläinlääkärin vastaanotto ja piikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, minkä eläimen lopetuksesta puhut, mutta koiran rauhoituspiikki vaikuttaa parissa minuutissa ja sen jälkeen sille annetaan kaksi eri piikkiä. Kuolema tapahtuu rauhoituksessa ja se kestää alle 10 min.
Oman koiran kuolema kesti tuon ajan. Oli 40 kiloinen. Toiste en koiraa vie piikille
Jos eläimellä on pitempiaikainen sairaus tai on esim jo vanhuuden takia heikko, on osoite eläinlääkäri. Jos on äkillinen tapaturma tai sairaus,joka aiheuttaa tuskia eikä eläinlääkäriin ole mahdollista päästä pikaisesti, on ainoa oikea tapa toimia lopettaa eläimen kärsimys mahdollisimman pian, mieluiten heti. Jos ei itse pysty niin pyytää lähimmän ihmisen, joka sen pystyy hallitusti tekemään
En pystyisi ampumaan koiraani mutta jos olisi piikille vaihtoehto että joku ystävä sen tekisi niin saattaisin hyvinkin valita näin. Onneksi koiralla on vielä oletetusti vuosia jäljellä. Tekee helvetin pahaa katsoa joku Marley & Me kun tietää että joskus se on edessä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi mikä keskustelu.
Kun eläimen ottaa, samalla ottaa myös vastuun siitä, että se pitää todennäköisesti lopettaa joku päivä tavalla tai toisella. Se on ehkä sun mielestä "hyi" (mielenkiinnosta muuten, syötkö lihaa?), mutta eläimen omistajan elämään kuuluva juttu.
Miten se tähän liittyy? Kyllä minulla on eläimiä ollut läpi elämän, suurin osa menehtynyt ihan itse vanhuuteen ja kaksi kertaa on ollut eutanasia eläinlääkäriasemalla, rauhallinen tilaisuus. Ja miten lihansyönti tähän liittyy? Syötkö sinä vai omia lemmikkieläimiäsi? 😂 Minä olen kyllä ihan vegaanikin, mutta ihmettelen silti miten lemmikkieläimen ampuminen ja lihansyönti liittyy toisiinsa.
Oman, siskon ja isovanhempien kissan olen pienoiskiväärillä lopettanut. Jola kerta sama kaava: ulos oman lempipeiton ym. päälle tutun ihmisen kanssa. Pari lempeää silitystä ja laukaus päähän. Välitön loppu tuŕvallisessa ympäristössä, eikä pelkoa kitumaan jäämisestä. Kaikissa tapauksissa oli eläinlääkäriin pitkä matka ja tuskat kovat.
Eniten luonnon päälle otti auton alle jääneen rusakon hätälopetus tunkilla. Parempaa ei autosta tai lähistöltä löytynyt, mutta kitumaankaan ei voinut jättää.
Itselläni ei ole aikuisiällä ollut kuin yksi koira ja se makaa tuossa sohvalla edelleen.
Lapsuudessa meillä oli aina koiria, isä metsästi. Jokainen niistä sai viettää viimeiset hetket isännän kanssa tutulla metsäpolulla, vaikka silloin olin aina vihainen isälle pitkään, kun tuli takaisin kotiin yksin. Kasvettuani tajusin että se on koiralle paras mahdollinen tapa lähteä. Eikä se isälle helppoa ollut, edelleen herkistyy jos puhuu niistä hetkistä, kun piti ottaa koira ja lapio mukaan. Sanoo, että kyllä ne vanhat koirat tiesi mistä on kyse kun polulle käveltiin. Mutta pysyivät rauhallisina, kuin olisivat antaneet hyväksyntänsä.
Toivon että omakin paras ystävä saa lähteä samalla tavalla, nopeasti ja kivuttomasti tutun ihmisen seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
Joo on, mutta niistähän ei syrjäisissä kunnissa ole monesti apua hätätilanteeseen kun ovat vain virka-aikana. Olen siis eri, ja tulin kertomaan oman mielipiteeni, että eläinlääkäripalvelut pitäisi taata paremmin jolla vähennettäisi näitä ”tee se itse pikku rohkaisuryypyssä” lopettamisia. Parempi olisi kun pelkästään kiireellisen hätälopetuksen saisi ampumalla suorittaa ja muutoin aina eutanasia. Myös poliisilla ja rajamiehillä pitäisi olla eutanasivalmius koska hoitavat paljon kiireellisiä eläintehtäviä. Maalla asuneena tiedän että vituralleen niitä yksityishenkilöiden tekemiä lopetuksia menee, eikä ne eläimet voi itseään puolustaa, joten mieluummin vaikka tiukka linja tähän lainsäädännöllä, vaikka tiedän että ei tule tapahtumaan koska metsästyskin on sallittua samoine ampumisineen, eikä sekään onnistu aina kuin strömsössä, vaikka suomalaisten pyhää lehmää metsästystä ei saakaan arvostella ikinä missään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi mikä keskustelu.
Kun eläimen ottaa, samalla ottaa myös vastuun siitä, että se pitää todennäköisesti lopettaa joku päivä tavalla tai toisella. Se on ehkä sun mielestä "hyi" (mielenkiinnosta muuten, syötkö lihaa?), mutta eläimen omistajan elämään kuuluva juttu.
Miten se tähän liittyy? Kyllä minulla on eläimiä ollut läpi elämän, suurin osa menehtynyt ihan itse vanhuuteen ja kaksi kertaa on ollut eutanasia eläinlääkäriasemalla, rauhallinen tilaisuus. Ja miten lihansyönti tähän liittyy? Syötkö sinä vai omia lemmikkieläimiäsi? 😂 Minä olen kyllä ihan vegaanikin, mutta ihmettelen silti miten lemmikkieläimen ampuminen ja lihansyönti liittyy toisiinsa.
No jos tulet kommentoimaan "hyi mikä keskustelu", kun on ihan asiallinen keskustelu menossa.
Liittyy sikäli toisiinsa, että monet ovat täysin vieraantuneet siitä, mistä liha tulee. Mutta jos sinustakin lemmikkieläimen ampuminen on jotenkin kauheaa, niin olisi kiva kuulla, miksi. Kukaan ei ole vielä osannut perustella.
No kyllä minulle oma lemmikkikoira on tärkeämpi kuin vieraat ihmiset ja niin on yleisesti muillekin. Tottakai ne omat perheenjäsenet on aina tärkeämpiä kuin ventovieraat, oli kyse sitten ihmisestä tai eläimestä. En ikinä ampuisi koiraani. Ymmärrän jotkut äärimmäiset tilanteet.
Miettikääpä jos ihmisillä olisi eutanasia, kumpikohan tyyli se olisi:
A) ampuminen
B) piikki
Niinpä.. ja miksi näin? Ihan yksinkertaisesti periaatteesta.. ampuminen on aika ruma tapa lopettaa elämä, se ei siitä muuksi muutu vaikka kuinka joku väittäisi vastaan. Kyllähän ampuminen aika negatiivissävytteinen ja ruma tapa on..kyse on periaatteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 10 minuuttia vai sekunti. Kumman valitsisit?
Tuttuni koira läähätti, uikutti ja oksensi ennen kuin hengitys hidastui ja muutama minuutin raskaan rohisemisen jälkeen lopulta kuoli.
Jos näet tiellä pieneläimen, jonka alaraajat ovat murskana ja näet että se kituu pysäytätkö auton ja polkaiset sitä päähän vai jatkatko matkaa?