Montako työpaikkaa olet saanut vanhempiesi, sukulaistesi tms suhteilla?
Kommentit (46)
Yhden. Ekan kesätyöpaikkani hautausmaalla. Isä oli seurakunnalla työssä.
Oman alan työpaikat on saanut ihan itsenäni, eikä mulla kyllä olis mitään suhteita ollutkaan.
En yhtään ja olen ylpeä siitä :) isäni kovasti yritti että järkkää minut firmaansa töihin suhteilla mutta olin jo silloin itsepäinen ja minulla oli periaate - hankin itse omat työpaikkani. Lopulta sain kesätyön mutta kyllä siihen tarvittiin ahkeraa hakemusten rustailua. Mutta tuntui hyvältä :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:23"]
0
Olen ainoita jonka tiedän. Kaikki oikealle uralle päässeet saivat opiskeluaikana töitä suhteilla. Mä teen joka vuosi kymmeniä hakemuksia ja ehkä muutamaan tulee vastausta tai jopa haastattelua. Melkoinen kontrasti suhteessa suhteilijoihin, joita PYYDETÄÄN uuteen työpaikkaan.
[/quote]
No, minä sain ensimmäisen kesätyöpaikan luultavasti siksi, että olen isäni tytär. En ole varma, sillä hain normaalin hakumenettelyn kautta ja kunta työllisti paljon nuoria tuohon aikaan. Seuraavana kesänä sain saman homman, kun olin hoitanut sitä hyvin. Ylioppilaskesänä päädyin vahingossa kunnalle taas, sillä lakkiaisissani oli kunnan vahtimestari (perhetuttu), jonka lomansijainen ei voinutkaan ottaa työtä vastaan. Aloitin seuraavana maanantiana.
Yhden kesän olin puolestani äitini työpaikalla häntä sijaistamassa. Kunnalla hänkin töissä, eli luultavasti sekin tuli suhteilla. Tai sitten vain siksi, kun menin kysymään hänen pomoltaan, olisiko kesätöitä.
Opiskeluaikaan hain töitä ja sain, sitten yhtenä keväänä minulle soitettiin yhdeltä taholta, että kaverini jääkin äitiyslomalle eikä tule heille kesäksi töihin, tulisinko minä. Kaverini oli minua suositellut. Kävin haastattelussa, todistin osaavani kieliä ja olevani ulospäin suuntautunut. Viiden kuukauden pesti, mukava työ ja mahtavat työkaverit. Tottakai menin.
Aikuiselämäni ensimmäisen (ja ainoan) vakituisen työpaikan sain, kun tuttava soitti ja kysyi, vieläkö etsin töitä, hänen työnantajansa puolestaan etsi ihmistä, joka pystyi aloittamaan nopealla varoitusajalla. Ja sinne sitten menin, kävin toki haastattelussa, mutta kun tarvittiin viikon sisällä työntekijä niin ei siinä isommasti ehditty muita haastattelemaan. Olin aluksi pätkällä, sittemmin vakituinen.
Olen siis tavallaan saanut suhteilla useammankin työpaikan, melkein kaikki itse asiassa. MUTTA en ole mielestäni mikään "suhteilija", vaan ihan omilla näytöillä ne työpaikat on auenneet. Koskaan en ole käskenyt ketään hankkimaan minulle töitä, mutta toki minulle on saanut vihjaista, jos on avoimia/avautuvia työpaikkoja tiedossa. Selän takana suosittelua en ole edes osannut odottaa.
Nyt kun jäin sitten työttömäksi ja aloin alanvaihtajaksi, entinen pomoni jopa pisti viestiä, että heti kun tarvitsen suosittelijaa, hän voi kirjoittaa suosituskirjeen minulle. Olen ilmeisimmin hoitanut työni hyvin.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:23"]
0
Olen ainoita jonka tiedän. Kaikki oikealle uralle päässeet saivat opiskeluaikana töitä suhteilla. Mä teen joka vuosi kymmeniä hakemuksia ja ehkä muutamaan tulee vastausta tai jopa haastattelua. Melkoinen kontrasti suhteessa suhteilijoihin, joita PYYDETÄÄN uuteen työpaikkaan.
[/quote]
No, minä sain ensimmäisen kesätyöpaikan luultavasti siksi, että olen isäni tytär. En ole varma, sillä hain normaalin hakumenettelyn kautta ja kunta työllisti paljon nuoria tuohon aikaan. Seuraavana kesänä sain saman homman, kun olin hoitanut sitä hyvin. Ylioppilaskesänä päädyin vahingossa kunnalle taas, sillä lakkiaisissani oli kunnan vahtimestari (perhetuttu), jonka lomansijainen ei voinutkaan ottaa työtä vastaan. Aloitin seuraavana maanantiana.
Yhden kesän olin puolestani äitini työpaikalla häntä sijaistamassa. Kunnalla hänkin töissä, eli luultavasti sekin tuli suhteilla. Tai sitten vain siksi, kun menin kysymään hänen pomoltaan, olisiko kesätöitä.
Opiskeluaikaan hain töitä ja sain, sitten yhtenä keväänä minulle soitettiin yhdeltä taholta, että kaverini jääkin äitiyslomalle eikä tule heille kesäksi töihin, tulisinko minä. Kaverini oli minua suositellut. Kävin haastattelussa, todistin osaavani kieliä ja olevani ulospäin suuntautunut. Viiden kuukauden pesti, mukava työ ja mahtavat työkaverit. Tottakai menin.
Aikuiselämäni ensimmäisen (ja ainoan) vakituisen työpaikan sain, kun tuttava soitti ja kysyi, vieläkö etsin töitä, hänen työnantajansa puolestaan etsi ihmistä, joka pystyi aloittamaan nopealla varoitusajalla. Ja sinne sitten menin, kävin toki haastattelussa, mutta kun tarvittiin viikon sisällä työntekijä niin ei siinä isommasti ehditty muita haastattelemaan. Olin aluksi pätkällä, sittemmin vakituinen.
Olen siis tavallaan saanut suhteilla useammankin työpaikan, melkein kaikki itse asiassa. MUTTA en ole mielestäni mikään "suhteilija", vaan ihan omilla näytöillä ne työpaikat on auenneet. Koskaan en ole käskenyt ketään hankkimaan minulle töitä, mutta toki minulle on saanut vihjaista, jos on avoimia/avautuvia työpaikkoja tiedossa. Selän takana suosittelua en ole edes osannut odottaa.
Nyt kun jäin sitten työttömäksi ja aloin alanvaihtajaksi, entinen pomoni jopa pisti viestiä, että heti kun tarvitsen suosittelijaa, hän voi kirjoittaa suosituskirjeen minulle. Olen ilmeisimmin hoitanut työni hyvin.
Ensimmäistä kertaa pääsin kesätöihin varmasti puhtaasti suhteilla. Ja seuraavina kesinä sitten sen takia, että olen ollut aiemminkin.
Ensimmäisestä vakituisesta työpaikasta sain kuulla äitini kautta (äitini kertoi siis, että tällainen paikka on auki), mutta en äidistäni maininnut mitään rekrytointiprosessissa ja äitini tuntien tiedän, että äitini ei vaikuttanut valintaan (on liian arka ottaakseen yhteyttä rekrytoivaan esimieheen). Että onkos tämä nyt suhteitten käyttämistä vai ei? En olisi tiennyt hakea, jos äitini ei olisi kertonut, mutta äitini ei vaikuttanut paikan saamiseen (oli ihan eri yksikössä toissä eikä tuntenut rekrytoijaa).
Yhden jos se lasketaan, eli lukiossa pääsin töihin poikaystäväni äidin kauppaan myyjäksi.
Siitä ei ole sittemmin ollut kyllä urallani apua, mutta silloin se oli paras työpaikka maailmassa, kun sai pussailla poikaystävän kanssa työajalla...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 16:41"]
Jos on saanut ensimmäisen työpaikan suhteilla, niin on sitä kautta automaattisesti saanut kaikki seuraavatkin työpaikkansa suhteilla.
Minä myös
Portaiden kiipeämistä. Kun joku auttaa 1. portaalle, on jatko helpompaa.
[/quote]
Ei tämä kyllä pidä paikkaansa. Niillä teini-iän kesätyöpaikoilla ei ole mitään merkitystä silloin kun vastavalmistunut maisteri etsii koulutustaan vastaavaa työtä. Ellei sitten jo se kesätyö ole ollut jotain merkittävästi marjanpoimintaa hienompaa, missä on ylenemismahdollisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:08"]
Jos on saanut ensimmäisen työpaikan suhteilla, niin on sitä kautta automaattisesti saanut kaikki seuraavatkin työpaikkansa suhteilla.
Minä myös
[/quote]
Ei tämä kyllä pidä paikkaansa. Niillä teini-iän kesätyöpaikoilla ei ole mitään merkitystä silloin kun vastavalmistunut maisteri etsii koulutustaan vastaavaa työtä. Ellei sitten jo se kesätyö ole ollut jotain merkittävästi marjanpoimintaa hienompaa, missä on ylenemismahdollisuuksia.
[/quote]
Opiskeluajan kesätyöt saadaan teini-iän työkokemuksilla. Ja vastavalmistunut palkataan opiskeluajan kokemuksien perusteella!
Yhden kesätyön nuorena opiskelijana sain suhteilla. Kyseessä oli perheyritys ja tunsin perheen.
Siinä mielessä suhteilla olen saanut toisenkin työpaikan, että olin ko paikassa ensin töissä ihan omilla avuillani, sitten tein töitä muualla ja jonkun ajan päästä mulle soitettiin vanhasta paikasta, että tarvittais tekijä, kiinnostaako tulla takaisin. Eli omilla avuillani sain paikan, koska tunsivat, kun olin siellä aiemmin ollut, mutta paikkaa ei laitettu avoimeen hakuun, kun olin kiinnostunut menemään takaisin.
Teininä olin kesätöissä vanhempien firmassa. Firman ala on kuitenkin ihan toista kuin oma koulutukseni, joten opiskeluajoista lähtien hankin työpaikat itse.
Minä myös
[/quote]
Höpö höpö taas. Mun eka oikea työpaikka oli Sairaalan pesulassa "tienaa tonni"- kaksiviikkoinen, ja sen jälkeenkin pyörin jonkin verran kyseisessä sairaalassa toimistohommissa. Tätini siis järkkäsi mulle aikanaan nuo työt.
Noista töistä ei kuitenkaan ollut yhtään mitään apua omalle alalleni (median parissa) työllistymisessä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:13"]
Minä myös
[/quote]
[/quote]
Opiskeluajan kesätyöt saadaan teini-iän työkokemuksilla. Ja vastavalmistunut palkataan opiskeluajan kokemuksien perusteella!
[/quote]
No kun ei se vaan nyt mene noin hyvin monella alalla. Jos on ollut poimimassa mansikoita enon mansikkaviljelmillä, sillä ei ole mitään tekemistä insinöörintöiden kanssa.
Kyllä siihen valmistumisen jälkeiseen työpaikkaan vaikuttaa kaikkein eniten se, missä on ollut työharjoittelussa opintojen aikaan. Ja siinäkään ei ne enon firman mansikanpoiminnat tms. auta mitään.
Kyllä, minä valitsen työpaikalleme usein opiskelijoita harjoittelemaan.
Minä myös
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkä Strömsössä, mutta harva oikeasti saa koulutusta vastaavaa työtä niillä jäätelökiskakesätöiden kokemuksilla. Tai riippuu ehkä koulutuksesta?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:30"]
Minä myös
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No kun ei se vaan nyt mene noin hyvin monella alalla. Jos on ollut poimimassa mansikoita enon mansikkaviljelmillä, sillä ei ole mitään tekemistä insinöörintöiden kanssa.
Kyllä siihen valmistumisen jälkeiseen työpaikkaan vaikuttaa kaikkein eniten se, missä on ollut työharjoittelussa opintojen aikaan. Ja siinäkään ei ne enon firman mansikanpoiminnat tms. auta mitään.
Kyllä, minä valitsen työpaikalleme usein opiskelijoita harjoittelemaan.
[/quote]
Niin ja ikinä en ole valinnut ketään, jonka tuntisin, tai joku työpaikaltamme tuntisi valmiiksi.
teininä oli hoitamassa sukulaisten lapsia useina kesinä, nämä tulivat suhteilla. Pääsin myös äitini järjestämälle kesäleirille lapsia kaitsemaan. Koska oma ammattialani ei millään tavalla ole kosketuksissa lasten/hoiva-alan kanssa, ei näistä ole ollut sanottavaa hyötyä myöhemmin.
Opiskeluaikana sain suhteilla kesätyön omalta alalta, kun pääsin sukulaisen yritykseen harjoittelijaksi. Tästä oli hyötyä, kun hain itse myöhemmin kesätöitä ja vakinaisia töitä.
Suurimman kunnian omasta työllistymisestäni otan silti itse, Olen ollut niin hyvä ja pidetty työntekijä, että minun ei ole tarvinnut hakea työpaikkoja, vaan minulle on soitettu ja pyydetty töihin.
Minä myös
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkä Strömsössä, mutta harva oikeasti saa koulutusta vastaavaa työtä niillä jäätelökiskakesätöiden kokemuksilla. Tai riippuu ehkä koulutuksesta?
[/quote]
Haepa töitä ilman minkäänlaista työkokemusta.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:40"]
Minä myös
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Haepa töitä ilman minkäänlaista työkokemusta.
[/quote]
Eiköhän varsin monilla aloilla asia mene niin että koulutusta vastaavien töiden saamiseen vaikuttavat opiskeluaikana annetut näytöt. Omissa töissäni teiniajan kesätyöt eivät oikeasti paina yhtään mitään. Niistä ei koskaan kysytä mitään eikä minulla ole mitään syytä puhua niistä mitään. Työhönottaja ei siis koskaan edes kuule niistä sanaakaan. Miten ne siis voisivat vaikuttaa?
En usko että oma alani on ainoa jolla on näin. En sitte tiedä onko sellaisissa duunarihommissa joihin ei juuri kouluttauduta?