Itse sairauslomalla, lapset päiväkodissa
ja nyt olen erinäisiltä tahoilta epäsuorasti kuullut että niin ei saa tehdä. Mihin tämä perustuu? minua painostetaan ottamaan lapset pois pk:sta koska muita ollaan sulkemassaa kesää vasten ja tarvitaan lisäpaikkoja muta onko se meidän ongelmamme, me kuitenkin maksamme palvelusta. ja pitäisin siis lapset kotona kanssani jos se olisi lääkärin mielestä mahdollista, enkä koe olevani velvollinen kertomaan pk:n työntekijöille yksityiskohtia sairaudestani.
pk:
Kommentit (95)
minä en kyllä ikinä jättäisi miestäni hoitamaan lapsia hänen ollessaan sairauslomalla esim lonkkaleikkauksen jälkeen, vatsataudissa tai kovassa kuumeessa, vaikka hyvä isä onkin.
Mitäpä tuosta, sinä olet sentään sairaslamomalla.
Minä olen pitänyt kesäloman ja nyt olen äitiysloman aloittanut ja silti lapset jatka pk:ssa. Pitävät kyllä sen max. määrän vapaita kk:lle ja aloittavat kesäloman heti kevätjuhlien jälkeen. Isompi siirtyykin syksyllä koulun kirjoille, mutta 5v jatkaa edelleen pk:ssa noin 3:na päivänä viikossa.
Minä se vasta kamala, kamala olenkin.
siis mitä ihmeen väliä sillä on jos joku vie lapset jostain syystä päiväkotiin vaikka on itse saikulla? mua ei voisi vähempä ä kiinnostaa suuntaan tai toiseen, paitsi jos sattuisi olemaan meidän lasten kaveri ja lasta pidettäisiinkin kotona ja meidän lapset ikävöisi hyvää ystäväänsä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 15:07"]
Minä tai siis mies taikka apujoukkomme vie lapset päiväkotiin minun sairaslomaillessani. Leikatulla ja kipsatulla jalalla keppien kanssa kulkiessa en koe olevani kykenevä hoitamaan kahta alle kouluikäistä. Eikä ole huono omatunto :)
hahhaa, kainalosauvat ja kipeä jalka on eriasia kuin pyörätuoli, niin se vaan on.[/quote]
Kerropas tuo pyörätuolissa olevalle äidille, joka hoitaa lapsensa kotona ihan itse ilman niitä apujoukkoja... :DDD Anna mun kaikki kestää, nyt on kyllä saatu päivän naurut!
[/quote]
[/quote]
No minäpäs kerron :)
t. kipsijalka
Ap on 140-kiloinen ammattisairastaja bipolaarihullu. Lapsia tehdään vaikka tiedetään ettei töihin mennä koskaan ja eläimiä löytyy kokonainen tarha vaikkei lapsiakaan jakseta kunnolla hoitaa. Pitsaa syödään 6 kertaa viikossa. T. naapurista päivää.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:39"]
Siis miten sä luulet kotiäitien hoitavan homman silloin, kun ovat itse kipeänä? :D Voi vee mitä kermaperseitä nää nykyajan töissä viihtyvät mammat on... Ai joo, eihän ne töissä viihdykään, vaan saikulla.
Kaikkien ei kyllä kannattaisi niitä lapsia hankkia ollenkaan. Varsinkaan, jos ei niitä pysty hoitamaan. Netissä jaksaa roikkua, lapset pukea ja viedä päiväkotiin ja lääkärissäkin jaksaa jonottaa ja käydä valittamassa. Mut annas kun pitäis olla se äiti... Vastauksista päätellen suurin osa vastaajista on just tällaisia löllyköitä.
Toivottavasti edes subjektiivinen päivähoito-oikeus ajetaan lähivuosina kokonaan alas, eikä edes virikelapsia sinne huolita. Jäisi sitten ne tulevatkin mielenterveyshäiriköt hankkimatta.
[/quote]
Kotiäiti hoitaa itse. On oma valinta jäädä kotiin ja hoitaa lapset kotona. Tähän liittyy tiettyjä riskejä, esim. se, että joutuu myös sairastuttuaan hoitamaan ne lapsensa. Jos sairastuu vakavasti, niin hoitopaikan saa varmasti järjestymään nopeallakin aikataululla lastensuojelullisista syistä.
Työssäolevan vanhemman sairasloman kustantaa työnantaja. Esimiehenä katsoisin aika pahalla, jos vanhempi viettäisikin aikaa lastensa kanssa kotona eikä keskittyisi lepäämään ja paranemaan. Tässä on myös työnantajan näkökulmasta sellainen pointti, että se sama sairaus voi tarttua myös lapsiin ja taas on työntekijä poissa. Eli lapset päiväkotiin vanhemman sairausloman ajaksi. Itse ainakin kyseenalaistan palkanmaksuvelvollisuuden, jos on niin terve, että pystyy sairaslomallaan lapsiaan hoitaa.
Lapsia kyllä kannattaa hankkia, itsellänikin on, mutta tiettyjä pelisääntöjä pitää noudattaa, kun ollaan sekä vanhempia että työntekijöitä.
[/quote]
Oiotaan muutama asiavirheesi. Työnantaja EI kustanna sairaslomaa, ei ainakaan 2 viikkoa pidempää. Toisaalta, esimiehelle EI kuulu ainutkaan diagnoosi, jonka perusteella sairaslomaa saa. Se paperi kuuluu vain palkanlaskijalle, ja siitäkin diagnoosin saa peittää.
Minä yrittäjänä kyseenalaistan sairaiden lasten päiväkotiin raahaamisen. Tai sairastumassa olevien. Jos äiti on sairas, pitäkööt lapset kotona pois muita tartuttamasta. Vai olikohan kyseessä kuitenkin mieleltään sairas tapaus?
Kotiäitiys on tietysti valinta, mutta eihän siitä kyse ollutkaan. Kyse oli siitä, että yksikään työssäkäyvä laiskotteleva mamma EI KYKENE hoitamaan lapsiaan jos sairastuu, kun taas kotiäiti hanskaa kipeänäkin kodin, lapset ja kaiken niihin liittyvän. Kotiäidin kannalta katsottuna laiskotteleva saikkua vetävä mamma on melkoinen luuseri.
Yhdyn edellisiin mielipiteisiin, kaikkien ei pitäisi lapsia hankkia jos niitä ei pysty hoitamaankaan.
[/quote]
Sairauspäivärahan omavastuuajalta on työnantajalla palkanmaksuvelvollisuus. Kyse on 10 päivästä, mikä ei suinkaan ole mikään pieni rahasumma ottaen huomioon, että sillä rahasummalla ei saa vastineeksi yhtään mitään. Vasta sen jälkeen Kela ottaa kustannukset hoidettavakseen, mutta työnantaja voi joutua palkkaamaan sijaisen, jolle pitää maksaa suurin piirtein saman verran kuin vakituisellekin. Eli maksaa joutuu joka tapauksessa. Työnantajalle nimenomaan kuuluu diagnoosi, sillä kaikista diagnooseista ei tarvitse maksaa palkkaa. Sen sijaan palkanlaskijalle diagnoosi ei kuulu. Hänelle riittää vain tieto, että maksetaanko palkka vai ei. Jos käyt fiksaamassa tissisi ja saat siitä kolme viikkoa sairaslomaa, niin en varmasti maksa. Sen sijaan maksan omavastuuajan palkan, jos saat kolme viikkoa sairaslomaa murtuneesta jalasta. En myöskään maksa, jos vanhempi pystyy hoitamaan lapsiaan kotonaan sairaslomasta huolimatta. Silloin hän on työkykyinen.
Sairaslomalla olevan, työssäkäyvän vanhemmat pitää viedä lapset päiväkotiin. Tartuntariski on suurin kotona, enkä halua jälleen parin päivän päästä maksaa siitä, että nyt työntekijä hoitaakin lastaan kotona, joka - yllätys yllätys - sairastaa samaa tautia.
Mutta taustallahan tässä on kotiäitien ikuinen katkeruus siitä, että työssäkäyvä vanhempi voi sairastaa rauhassa. Minusta aivan käsittämätöntä rutkutusta, sillä kotiäitiys on valinta, joka tuo mukanaan ihania asioita, mutta myös tiettyjä riskejä.
Ihan heitän tähän kommentin, että kaikki kotiäidit eivät pysty hoitamaan lapsiaan kotona. Kotiäitikin voi sairastua niin pahasti, että lapset joudutaan viemään isän työpäivän ajaksi hoitoon ja äiti lähtee sairaalaan saamaan vaikka sytostaatteja. Tämä tapahtui serkulleni.Vaikka täällä miten puhutaan, että kyllä kotiäidit kestää, niin eivät hekään ihmeidentekijöitä ole.
On myös ihan turha naukua, että mene sairaalaan hoitamaan pipi pääsi. Nykyään pitää olla TODELLA pip pää, että sairaalaan pääsee edes muutamaksi päiväksi.
Itse jouduin laittamaan kotiäitinä esikoisen hoitoon, sillä kuopuksen toinen elinvuosi vietettiin hyvin pitkälle sairaalassa. Vaihtoehtona olisi toki ollut raahata 3-vuotiasta sairaalassa ja tutkimuksissa, mutta onneksi viihtyi hoidossa.
Perheillä on erilaisia tilanteita ja ehdottomasti olen sitä mieltä, että on ajateltava lapsilähtöisesti, mutta esim. oksenteleva tai leikkauksista toipuva serkkuni oli täysin poissa pelistä huonoina päivinään, mitä lastenhoitoon tuli. Äiti saatiin lopulta onneksi terveeksi ja uskon, että se oli tarkeämpää, kuin se, että lapset joutuivat olemaan hoidossa todella paljon yhtenä vuotena.
"Ap on 140-kiloinen ammattisairastaja bipolaarihullu. Lapsia tehdään vaikka tiedetään ettei töihin mennä koskaan ja eläimiä löytyy kokonainen tarha vaikkei lapsiakaan jakseta kunnolla hoitaa. Pitsaa syödään 6 kertaa viikossa. T. naapurista päivää."
Joskus kyllä pelottaa kun tätä palstaa lukee, tuntuu meinaan että näitä ylläolevan kaltaisia, pakkomielteisiä mt-potilaita (siis toivottavasti saavat hoitoa) on ihan tolkuttomasti.
Minä en ole töistä pois sairauden takia kuin silloin, kun olen todella sairas! Jos en kykene hoitamaan kevyttä toimistotyötäni esim. kovan kuumeen tai flunssasta akuutisti pahentuneen astman takia, en ole myöskään kykeneväinen huolehtimaan alle kouluikäisistä lapsistamme. Nämä, jotka eivät tällaista asiaa ymmärrä, ilmeisesti ovat sairaslomalla joka pikkunuhasta..
Kun olin vielä kotona lasten kanssa, jouduimme samasta syystä pari kertaa pyytämään mummua hoitamaan lapsia tai mies jäi töistä kotiin palkattomalle. Ei kotiäidinkään lapsille ole eduksi se, että äitiÄ/ hoitaja on "tolkku pois"! Jos näin joudutaan toiminaan, se on ikävää ja voi-voi, mutta mikään rehentelyn aihe se ei todellakaan ole.
Jo on aikoihin eletty, kun sairaana oleva työssäkäyvä vanhempikaan ei saisi itseään parantaa lasten ollessa päivähoidossa.
Ja samaan aika meillä on KOTIÄITEJÄ, jotka vievät ihan muuten vaan ja huvin vuoksi lapsiaan päivähoitoon..
Kyllä on taas empatia monella kirjoittajalla jäänyt kehittymättä. Se on kyllä aika iso "vamma". Ajatelkaas ikävällä asenteella kirjoittavat vaikka sitä, että perheen äiti sairastuu syöpään. Sytostaattihoitojen aikana laattaa, laattaa ja laattaa... Mies töissä. Illat kotona. Sitä laattaamistako lasten pitäis olla päivästä toiseen katsomassa, tai vaihtoehtoisesti lapset ottaa huostaan vaikka terve mies hakee lapset töistä tullessaan ja on töitä lukuunottamatta kotona? Näissä kirjoituksissa näkyy monen kirjoittajan (diagnosoimaton) mielenterveysongelma...
Kyllä täällä varmasti tuollainen "ääritilanne" ymmärretään, eikä tällaista tilannetta tarkoiteta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 18:27"]
Kyllä on taas empatia monella kirjoittajalla jäänyt kehittymättä. Se on kyllä aika iso "vamma". Ajatelkaas ikävällä asenteella kirjoittavat vaikka sitä, että perheen äiti sairastuu syöpään. Sytostaattihoitojen aikana laattaa, laattaa ja laattaa... Mies töissä. Illat kotona. Sitä laattaamistako lasten pitäis olla päivästä toiseen katsomassa, tai vaihtoehtoisesti lapset ottaa huostaan vaikka terve mies hakee lapset töistä tullessaan ja on töitä lukuunottamatta kotona? Näissä kirjoituksissa näkyy monen kirjoittajan (diagnosoimaton) mielenterveysongelma...
[/quote]
No ymmärretäänkö esimerkiksi se, että 39-40 asteen kuumeessa tavallista influenssaa poteva kuumeesta sekainen äiti tai isä ei ole todellakaan hyvä hoitaja lapsilleen? Tuollaisessa taudissa minä ainakin vain nukun, muuta ei jaksa.
Minä en ole pois töistä, jos on jotain pikkunuhaa tai flunssaa. Jos en todellakaan kykene töitä tekemään = tarvitsen sairaslomaa, en kykene myöskään lapsista huolehtimaan. Vaikuttaa hieman siltä, että moni taitaa "saikutella" kun vähän nenä vuotaa..
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 18:33"]
Kyllä täällä varmasti tuollainen "ääritilanne" ymmärretään, eikä tällaista tilannetta tarkoiteta.
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:39"]
Siis miten sä luulet kotiäitien hoitavan homman silloin, kun ovat itse kipeänä? :D Voi vee mitä kermaperseitä nää nykyajan töissä viihtyvät mammat on... Ai joo, eihän ne töissä viihdykään, vaan saikulla.
Kaikkien ei kyllä kannattaisi niitä lapsia hankkia ollenkaan. Varsinkaan, jos ei niitä pysty hoitamaan. Netissä jaksaa roikkua, lapset pukea ja viedä päiväkotiin ja lääkärissäkin jaksaa jonottaa ja käydä valittamassa. Mut annas kun pitäis olla se äiti... Vastauksista päätellen suurin osa vastaajista on just tällaisia löllyköitä.
Toivottavasti edes subjektiivinen päivähoito-oikeus ajetaan lähivuosina kokonaan alas, eikä edes virikelapsia sinne huolita. Jäisi sitten ne tulevatkin mielenterveyshäiriköt hankkimatta.
[/quote]
Kotiäiti hoitaa itse. On oma valinta jäädä kotiin ja hoitaa lapset kotona. Tähän liittyy tiettyjä riskejä, esim. se, että joutuu myös sairastuttuaan hoitamaan ne lapsensa. Jos sairastuu vakavasti, niin hoitopaikan saa varmasti järjestymään nopeallakin aikataululla lastensuojelullisista syistä.
Työssäolevan vanhemman sairasloman kustantaa työnantaja. Esimiehenä katsoisin aika pahalla, jos vanhempi viettäisikin aikaa lastensa kanssa kotona eikä keskittyisi lepäämään ja paranemaan. Tässä on myös työnantajan näkökulmasta sellainen pointti, että se sama sairaus voi tarttua myös lapsiin ja taas on työntekijä poissa. Eli lapset päiväkotiin vanhemman sairausloman ajaksi. Itse ainakin kyseenalaistan palkanmaksuvelvollisuuden, jos on niin terve, että pystyy sairaslomallaan lapsiaan hoitaa.
Lapsia kyllä kannattaa hankkia, itsellänikin on, mutta tiettyjä pelisääntöjä pitää noudattaa, kun ollaan sekä vanhempia että työntekijöitä.
[/quote]
Oiotaan muutama asiavirheesi. Työnantaja EI kustanna sairaslomaa, ei ainakaan 2 viikkoa pidempää. Toisaalta, esimiehelle EI kuulu ainutkaan diagnoosi, jonka perusteella sairaslomaa saa. Se paperi kuuluu vain palkanlaskijalle, ja siitäkin diagnoosin saa peittää.
Minä yrittäjänä kyseenalaistan sairaiden lasten päiväkotiin raahaamisen. Tai sairastumassa olevien. Jos äiti on sairas, pitäkööt lapset kotona pois muita tartuttamasta. Vai olikohan kyseessä kuitenkin mieleltään sairas tapaus?
Kotiäitiys on tietysti valinta, mutta eihän siitä kyse ollutkaan. Kyse oli siitä, että yksikään työssäkäyvä laiskotteleva mamma EI KYKENE hoitamaan lapsiaan jos sairastuu, kun taas kotiäiti hanskaa kipeänäkin kodin, lapset ja kaiken niihin liittyvän. Kotiäidin kannalta katsottuna laiskotteleva saikkua vetävä mamma on melkoinen luuseri.
Yhdyn edellisiin mielipiteisiin, kaikkien ei pitäisi lapsia hankkia jos niitä ei pysty hoitamaankaan.
[/quote]
Sairauspäivärahan omavastuuajalta on työnantajalla palkanmaksuvelvollisuus. Kyse on 10 päivästä, mikä ei suinkaan ole mikään pieni rahasumma ottaen huomioon, että sillä rahasummalla ei saa vastineeksi yhtään mitään. Vasta sen jälkeen Kela ottaa kustannukset hoidettavakseen, mutta työnantaja voi joutua palkkaamaan sijaisen, jolle pitää maksaa suurin piirtein saman verran kuin vakituisellekin. Eli maksaa joutuu joka tapauksessa. Työnantajalle nimenomaan kuuluu diagnoosi, sillä kaikista diagnooseista ei tarvitse maksaa palkkaa. Sen sijaan palkanlaskijalle diagnoosi ei kuulu. Hänelle riittää vain tieto, että maksetaanko palkka vai ei. Jos käyt fiksaamassa tissisi ja saat siitä kolme viikkoa sairaslomaa, niin en varmasti maksa. Sen sijaan maksan omavastuuajan palkan, jos saat kolme viikkoa sairaslomaa murtuneesta jalasta. En myöskään maksa, jos vanhempi pystyy hoitamaan lapsiaan kotonaan sairaslomasta huolimatta. Silloin hän on työkykyinen.
Sairaslomalla olevan, työssäkäyvän vanhemmat pitää viedä lapset päiväkotiin. Tartuntariski on suurin kotona, enkä halua jälleen parin päivän päästä maksaa siitä, että nyt työntekijä hoitaakin lastaan kotona, joka - yllätys yllätys - sairastaa samaa tautia.
Mutta taustallahan tässä on kotiäitien ikuinen katkeruus siitä, että työssäkäyvä vanhempi voi sairastaa rauhassa. Minusta aivan käsittämätöntä rutkutusta, sillä kotiäitiys on valinta, joka tuo mukanaan ihania asioita, mutta myös tiettyjä riskejä.
[/quote]
Mikäköhän työnantaja on oikeutettu jyräämään lääkärin määräämän sairausloman ja olemaan maksamatta palkkaa? :-O Tuttuni kävi just "laittamassa tissit" ja kyllä, kuusi viikkoa sairaslomaa, josta kaksi ekaa työnantajan maksamalla palkalla.
Ensimmäinen päivä on omavastuupäivä, joten työnantaja maksaa vain 9 päivän palkan. Tähän pitää tietysti varautua työntekijöitä palkatessa. Toivottavasti kenenkään työnantaja ei oikeasti ole tuollainen k*pää kuin itseäsi kuvaat.
Olen yrittäjä-äiti, joka hoitaa lapsensa kotona. Olen siis virallisesti kotiäiti, vaikka firmani tuottaakin koko ajan. Revi siitä.
Mua edelleen säälittää tuollaiset lusmuäidit, jotka tuuppaavat lapsensa päiväkotiin loikoillessaan itse kotona "sairastamassa". Jos sitä elämää ei osaa järjestää niin, että lapselle on aikaa, miksi hankkia niitä ollenkaan? Jokainenhan voi valita ammattinsa, niin tuottoisan kuin haluaa. Tai sitten olla se harmaa toimistorotta, joka saikuttaa jokaisen normaalivapaan yhteydessä jatkaakseen lomaansa. Onhan näitä nähty.
Mitenkäs ne taudit ei sitten iltaisin siitä vanhemmasta tartu, jos se lapsi tulee päiväkotipäivän jälkeen kotiin? On melkoisen kummallinen tuo sun perhe-elämä, jos työssäkäyvä vanhempi ei näe lastaan lainkaan päivän aikana, vaikka kotona lusmuilisikin. Eikä se työnantajalle kuulu, vaikka sairaslomalla oleva työntekijä kävisi vaikka zumbaamassa päivät pitkät, se ei ole edelleenkään minkään lain vastaista. Palkanmaksusta voi toki kieltäytyä, mutta siitä saa kyllä melkoiset maksut maksettavakseen oikeuden määräämänä. Tervemenoa kokeilemaan. Tai ehkä sun alaiset ovatkin niin yksinkertaisia tai kaltoinkohdeltuja (maahanmuuttajia), etteivät tiedä eivätkä ymmärrä perusoikeuksiensa puolesta.
Sun kannattaisi ehkä lukaista henkilötietolaki sekä laki yksityisyyden suojasta työelämässä. Esimiehellä EI ole yksiselitteistä oikeutta saada tietää diagnoosia. Kotioloista nyt puhumattakaan, ei sulla ole oikeutta kysyä ovatko lapset kotona. Mitä sä niistä diagnooseista edes kuvittelet ymmärtäväsi? :-D
[/quote]
Just joo, jokainen sairaslomalla oleva äiti, joka jaksaa raahata jälkikasvunsa päiväkotiin on TIETYSTI syöpäsairas, jolla sytostaattihoidot kesken. Come on!
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 18:41"]
[/quote]
Just joo, jokainen sairaslomalla oleva äiti, joka jaksaa raahata jälkikasvunsa päiväkotiin on TIETYSTI syöpäsairas, jolla sytostaattihoidot kesken. Come on!
[/quote]
Aika monella sairaslomalla olevalla äidillä on MIES, joka muutenkin vie lapsia hoitoon.. Oletteko te yh-äitejä kaikki, kun tällaista ette ymmärrä??
Aika monella sairauslomalla olevalla äidillä on sairaus joka paranisi jos vähän nostaisi persettään sohvalta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 18:49"]
Aika monella sairauslomalla olevalla äidillä on sairaus joka paranisi jos vähän nostaisi persettään sohvalta.
[/quote]
Voihan se olla, mutta jotkut tässä maailmassa kuule ihan oikeasti sairastavatkin joskus!
t. viikko sitten 39 asteen kuumeessa maannut äiti, joka ei silloin todellakaan nostanut p**ään yhtään mistään
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 18:40"]
Mikäköhän työnantaja on oikeutettu jyräämään lääkärin määräämän sairausloman ja olemaan maksamatta palkkaa? :-O Tuttuni kävi just "laittamassa tissit" ja kyllä, kuusi viikkoa sairaslomaa, josta kaksi ekaa työnantajan maksamalla palkalla.
Ensimmäinen päivä on omavastuupäivä, joten työnantaja maksaa vain 9 päivän palkan. Tähän pitää tietysti varautua työntekijöitä palkatessa. Toivottavasti kenenkään työnantaja ei oikeasti ole tuollainen k*pää kuin itseäsi kuvaat.
Olen yrittäjä-äiti, joka hoitaa lapsensa kotona. Olen siis virallisesti kotiäiti, vaikka firmani tuottaakin koko ajan. Revi siitä.
Mua edelleen säälittää tuollaiset lusmuäidit, jotka tuuppaavat lapsensa päiväkotiin loikoillessaan itse kotona "sairastamassa". Jos sitä elämää ei osaa järjestää niin, että lapselle on aikaa, miksi hankkia niitä ollenkaan? Jokainenhan voi valita ammattinsa, niin tuottoisan kuin haluaa. Tai sitten olla se harmaa toimistorotta, joka saikuttaa jokaisen normaalivapaan yhteydessä jatkaakseen lomaansa. Onhan näitä nähty.
Mitenkäs ne taudit ei sitten iltaisin siitä vanhemmasta tartu, jos se lapsi tulee päiväkotipäivän jälkeen kotiin? On melkoisen kummallinen tuo sun perhe-elämä, jos työssäkäyvä vanhempi ei näe lastaan lainkaan päivän aikana, vaikka kotona lusmuilisikin. Eikä se työnantajalle kuulu, vaikka sairaslomalla oleva työntekijä kävisi vaikka zumbaamassa päivät pitkät, se ei ole edelleenkään minkään lain vastaista. Palkanmaksusta voi toki kieltäytyä, mutta siitä saa kyllä melkoiset maksut maksettavakseen oikeuden määräämänä. Tervemenoa kokeilemaan. Tai ehkä sun alaiset ovatkin niin yksinkertaisia tai kaltoinkohdeltuja (maahanmuuttajia), etteivät tiedä eivätkä ymmärrä perusoikeuksiensa puolesta.
Sun kannattaisi ehkä lukaista henkilötietolaki sekä laki yksityisyyden suojasta työelämässä. Esimiehellä EI ole yksiselitteistä oikeutta saada tietää diagnoosia. Kotioloista nyt puhumattakaan, ei sulla ole oikeutta kysyä ovatko lapset kotona. Mitä sä niistä diagnooseista edes kuvittelet ymmärtäväsi? :-D
[/quote]
Ei sairaslomatodistus ole mikään palkanmaksumääräys. Lääkäri ei päätä sitä, maksetaanko palkkaa, vaan työnantaja. Lääkäri päättää vain, että potilas jää sairaslomalle. Suurimmasta osasta sairauksista seuraa palkanmaksuvelvollisuus, mutta esim. silikonirintojen laittaminen ei ole sellainen. Omaa tyhmyyttään, jos siitä maksaa sairausajan palkan. Pienet rinnat kun eivät noin yleisesti ottaen millään tavalla vaikuta ihmisen työtehoon. Tästä ei todellakaan seuraa mitään oikeuden määräämiä maksuja. Päinvastoin, työntekijä voi joutua maksamaan väärin perustein maksetun palkan takaisin korkoineen. Diagnoosit löytyvät ihan vapaasti netistä, mistä ne voi tarkistaa. Ei diagnoosin lukeminen edellytä mitään lääkärin tutkintoa.
Totta kai jokainen työnantaja tajuaa, että työtekijä sairastelee. Myös esimies voi sairastella, eikä tässä ole mitään ihmeellistä. Jos pystyy hoitamaan lapsensa kotona sairaslomalle, niin silloin ei ole oikeasti sairas, vaan lusmuilee. Jos saan jotain kautta selville, että lapset ovat olleet sairasloman aikana kotona, niin palkanmaksuasia menee takuulla selvitykseen. Siksi lapset pitää viedä päiväkotiin.
Tartuntariski on huomattavasti pienempi, kun lapset ovat päivän päiväkodissa ja illalla terveen vanhemman hoidossa. Sairas vanhempi voi olla vaikka makuuhuoneessa ovi kiinni. Ei lapset mene pilalle, jos terve vanhempi hoitaa loppupäivän, kun sairas vanhempi lepäilee.
Olen kaikissa työyhteisön hyvinvointimittauksissa saanut varsin hyviä arvioita esimiestaidoistani. Olen reilu, mutta jämpti. Kaikille samat säännöt, esim. kiertävät lomat, mahdollisuus etätyöskentelyyn, jne. Mutta sinähän et nyt minään me&i -myyjänä oikeasti tajua työyhteisöstä yhtään mitään. Kunhan vain kauppaat rättejä ja hoidat muksujasi siinä sivussa.
Kyllä vain kuuluu työnantajalle, mitä työntekijä tekee sairaslomalla. Jos työntekijä on kipeän jalan takia poissa töistä, niin zumbailu ei oikein käy laatuun. Jos pystyy persettään heiluttamaan lattareiden tahtiin, niin pystyy kyllä tulemaan töihinkin. Sen sijaan ymmärrän, että esim. käyttää Facebookia päivällä, jos on jalka kipeä. Mutta en ymmärrä Facebookin käyttöä sairaslomalla, jos työntekijä väittää olevansa kovassa kuumeessa.
Mikä se sellainen sairasloma on, jonka tiedetään jatkuvan vielä kesä- ja heinäkuun ajan kun nyt on toukokuun alku, ellei mielenterveyspohjainen? Saako katkenneesta kädestä tai jalasta kuukausikaupalla saikkua kerralla? Influenssasta ei ainakaan saa, syöpähoidoista en osaa sanoa.
Sitähän ne siellä päiväkodissa kyselevät, että voisiko ap olla lasten kanssa kesän kotona, kun silloin on supistettu toiminta (erityisesti heinäkuussa) ja silloin tarjotaan hoitoa vain niille, jotka ovat töissä tai opiskelevat pääsääntöisesti. Jos on lomalla, niin lapsikin on lomalla. Ikävää, jos ap:lla sattuu olemaan sairasloma samaan aikaan, mutta niin se vain menee.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 15:07"]
Minä tai siis mies taikka apujoukkomme vie lapset päiväkotiin minun sairaslomaillessani. Leikatulla ja kipsatulla jalalla keppien kanssa kulkiessa en koe olevani kykenevä hoitamaan kahta alle kouluikäistä. Eikä ole huono omatunto :)
[/quote]
Kerropas tuo pyörätuolissa olevalle äidille, joka hoitaa lapsensa kotona ihan itse ilman niitä apujoukkoja... :DDD Anna mun kaikki kestää, nyt on kyllä saatu päivän naurut!
[/quote]
Paitsi... pyörätuolissa "vakituisesti" olevalle äidille on jo ympäristö yleensä luotu sellaiseksi, että hän pärjää. Kyllä heillä apuja usein tosin on.