Itse sairauslomalla, lapset päiväkodissa
ja nyt olen erinäisiltä tahoilta epäsuorasti kuullut että niin ei saa tehdä. Mihin tämä perustuu? minua painostetaan ottamaan lapset pois pk:sta koska muita ollaan sulkemassaa kesää vasten ja tarvitaan lisäpaikkoja muta onko se meidän ongelmamme, me kuitenkin maksamme palvelusta. ja pitäisin siis lapset kotona kanssani jos se olisi lääkärin mielestä mahdollista, enkä koe olevani velvollinen kertomaan pk:n työntekijöille yksityiskohtia sairaudestani.
pk:
Kommentit (95)
Netissä roikkuminen tuntuu olevan joillekin raskasta, kun haukkuvat muita siitä, että jaksavat. Moni ei tunne muita sairauksia kuin flunssat ja mielenterveysongelmat? Entä jos kyseessä on vaikka voimat vievä ja kovia kipuja sekä väsymystä aiheuttava mikä vaan fyysinen sairaus, vaikkapa syöpä? Jos puoliso on illalla apuna ja vie lapset, niin miksi pitäisi lapset ottaa huostaan?
Minä, minä, minä...
Koska minä maksan palvelusta...
Entä lasten oikeus lomaan?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 14:07"]
Minä, minä, minä...
Koska minä maksan palvelusta...
Entä lasten oikeus lomaan?
[/quote]
Ei vanhemman sairasloma ole mitään lapsen lomaa.
Ehkä paranisit nopeammin, jos viettäisin sairauslomasi psyk.sairaalassa kotona olemisen sijaan? Saisit intensiivistä hoitoa ympärivuorokautisesti. Lapset voisivat päivisin olla päiväkodissa miehesi ollessa töissä.
hassua miten se onkin niin että wt väki ei soisi lapsien olevan päiväkodissa ikinä millonkaan mutta ns älykäs väestön osa ei koe huonoa omaatuntoa siitä jos joskus ajattelee itseäänkin..
ja missävaiheessa ap sanoi olevansa mielenterveyshäiriöinen vai jäikö minulta jotakin lukematta?
Totta kai hoidat lapset kotona, jos olet kotona itsekin. Minkälainen yhteiskunnan riippakivi oikein haluat olla? Saat jo sairauspäivärahasi, vieläkö pitäisi lastesi hoitaminenkin maksaa yhteisestä kukkarosta?
Tämä älykäs väestönosa pitää itseään älykkäänä, tekivätpä he sitten mitä tahansa. Toiminta on aina ja iankaikkisesti yhtä älykästä, koska he vain ovat niiiin älykkäitä :)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 14:52"]
hassua miten se onkin niin että wt väki ei soisi lapsien olevan päiväkodissa ikinä millonkaan mutta ns älykäs väestön osa ei koe huonoa omaatuntoa siitä jos joskus ajattelee itseäänkin..
ja missävaiheessa ap sanoi olevansa mielenterveyshäiriöinen vai jäikö minulta jotakin lukematta?
[/quote]
mun naapuri vie isomman lapsen päiväkotiin ja on vauvan kanssa kotona. mikä logiikka? eli ma olisin voinut aikanann pitaa kotiaitina toisen kaksosista kotona ja toisen paivakodissa ihan hyvaksytysti mutta sairastaessani lapsien paikka on kotona?
Minä tai siis mies taikka apujoukkomme vie lapset päiväkotiin minun sairaslomaillessani. Leikatulla ja kipsatulla jalalla keppien kanssa kulkiessa en koe olevani kykenevä hoitamaan kahta alle kouluikäistä. Eikä ole huono omatunto :)
Eiköhän tuo ole vielä pahempi asia ainakin, jos kyseessä ei ole sellainen sairaus, ettei niitä lapsia kerta kaikkiaan pysty hoitamaan (esim. suuren leikkauksen jälkeen).
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 15:03"]
mun naapuri vie isomman lapsen päiväkotiin ja on vauvan kanssa kotona. mikä logiikka? eli ma olisin voinut aikanann pitaa kotiaitina toisen kaksosista kotona ja toisen paivakodissa ihan hyvaksytysti mutta sairastaessani lapsien paikka on kotona?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 15:02"]
Totta kai hoidat lapset kotona, jos olet kotona itsekin. Minkälainen yhteiskunnan riippakivi oikein haluat olla? Saat jo sairauspäivärahasi, vieläkö pitäisi lastesi hoitaminenkin maksaa yhteisestä kukkarosta?
[/quote]
No sehän maksetaan jo yhteisestä kukkarosta jos on pk-paikka, olivatpa nämä siellä tai eivät. Päinvastoin: päiväkodin käyttöaste kärsii aina kun joku on pois ja johtaja saa nuhteita.Ja sairauspäivärahaa ei makseta yhteisestä kukkarosta vaan sen maksaa työnantaja.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 15:07"]
Minä tai siis mies taikka apujoukkomme vie lapset päiväkotiin minun sairaslomaillessani. Leikatulla ja kipsatulla jalalla keppien kanssa kulkiessa en koe olevani kykenevä hoitamaan kahta alle kouluikäistä. Eikä ole huono omatunto :)
[/quote]
niinpä, kaikki eivät vaan pysty ajattelemaan järkevästi vaan aiheuttavat joko itsellen tai muille huonon omantunnon asiasta jossa ei oikeastaan ole mitään kummallista. tsemppiä sulle, se jolla oli joskus jalka kuukauden toimintakyvytön.
Eiks se oo niin, että kun äiti on sairas, niin hän hoitaa myös lapset kotona ja kun isä on sairas lapset ovat päiväkodissa. No useimmat varmaan tunnistivat sarkasmin. Teen sen verran arvokasta työtä, että minua ei oo varaa pitää kauaa kotona. Ja totta tosiaan, jos hoidan vaikka ääni pois menneenä lapsia kotona, niin mitenköhän ääneni toipuu sairasloman aikana. Toivottavasti kaikki ikuisuuskotiäidit pysyykin siellä, eikä tule sotkemaan omilla viisauksilla työelämää!
En ole kotiäiti, mutta silti en ole laittanut lapsia päiväkotiin niinä päivinä kun olen itse ollut sairas. Yksi syy on se, että olen ollut niin sairas, etten ole jaksanut niitä sinne viedä ja toinen on se, että kun olen esim. flunssassa en halua mennä päiväkotiin muita sairastuttamaan ja parempi lastenkin pysyä pois, ettei niitä bakteereja sinne kulkeudu.
Kyllästyttää vain katsoa nykymenoa. Työkaveri pitää miehensä kanssa viikon yhteistä lomaa, jolloin lapsetkin saavat lomailla. Muina aikoina lapset päiväkodissa vanhempien loma-aikoina. Eräs tuttava vei kaksivuotiaansa pv-kotiin kun pikkusisko syntyi. Toisessa tuttavaperheessä lomaillaan viikko yhtäaikaa. Mies lomailee loput lomastaan yksin. Vaimo pitää myös omia lomia.
Tämän lisäksi näillä perheillä on useita isovanhempia ym., joille lapset sysätään vähän väliä.
Kysymys kuuluukin, että miksi niitä lapsia oikein hankitaan? Jonkinlaiseksi statussymboliksi kenties? Voitonmerkiksi?
Viis lapsista, kunhan vanhemmilla menee hyvin...
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 15:54"]
Eiks se oo niin, että kun äiti on sairas, niin hän hoitaa myös lapset kotona ja kun isä on sairas lapset ovat päiväkodissa. No useimmat varmaan tunnistivat sarkasmin. Teen sen verran arvokasta työtä, että minua ei oo varaa pitää kauaa kotona. Ja totta tosiaan, jos hoidan vaikka ääni pois menneenä lapsia kotona, niin mitenköhän ääneni toipuu sairasloman aikana. Toivottavasti kaikki ikuisuuskotiäidit pysyykin siellä, eikä tule sotkemaan omilla viisauksilla työelämää!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:39"]
Siis miten sä luulet kotiäitien hoitavan homman silloin, kun ovat itse kipeänä? :D Voi vee mitä kermaperseitä nää nykyajan töissä viihtyvät mammat on... Ai joo, eihän ne töissä viihdykään, vaan saikulla.
Kaikkien ei kyllä kannattaisi niitä lapsia hankkia ollenkaan. Varsinkaan, jos ei niitä pysty hoitamaan. Netissä jaksaa roikkua, lapset pukea ja viedä päiväkotiin ja lääkärissäkin jaksaa jonottaa ja käydä valittamassa. Mut annas kun pitäis olla se äiti... Vastauksista päätellen suurin osa vastaajista on just tällaisia löllyköitä.
Toivottavasti edes subjektiivinen päivähoito-oikeus ajetaan lähivuosina kokonaan alas, eikä edes virikelapsia sinne huolita. Jäisi sitten ne tulevatkin mielenterveyshäiriköt hankkimatta.
[/quote]
Kotiäiti hoitaa itse. On oma valinta jäädä kotiin ja hoitaa lapset kotona. Tähän liittyy tiettyjä riskejä, esim. se, että joutuu myös sairastuttuaan hoitamaan ne lapsensa. Jos sairastuu vakavasti, niin hoitopaikan saa varmasti järjestymään nopeallakin aikataululla lastensuojelullisista syistä.
Työssäolevan vanhemman sairasloman kustantaa työnantaja. Esimiehenä katsoisin aika pahalla, jos vanhempi viettäisikin aikaa lastensa kanssa kotona eikä keskittyisi lepäämään ja paranemaan. Tässä on myös työnantajan näkökulmasta sellainen pointti, että se sama sairaus voi tarttua myös lapsiin ja taas on työntekijä poissa. Eli lapset päiväkotiin vanhemman sairausloman ajaksi. Itse ainakin kyseenalaistan palkanmaksuvelvollisuuden, jos on niin terve, että pystyy sairaslomallaan lapsiaan hoitaa.
Lapsia kyllä kannattaa hankkia, itsellänikin on, mutta tiettyjä pelisääntöjä pitää noudattaa, kun ollaan sekä vanhempia että työntekijöitä.
[/quote]
Oiotaan muutama asiavirheesi. Työnantaja EI kustanna sairaslomaa, ei ainakaan 2 viikkoa pidempää. Toisaalta, esimiehelle EI kuulu ainutkaan diagnoosi, jonka perusteella sairaslomaa saa. Se paperi kuuluu vain palkanlaskijalle, ja siitäkin diagnoosin saa peittää.
Minä yrittäjänä kyseenalaistan sairaiden lasten päiväkotiin raahaamisen. Tai sairastumassa olevien. Jos äiti on sairas, pitäkööt lapset kotona pois muita tartuttamasta. Vai olikohan kyseessä kuitenkin mieleltään sairas tapaus?
Kotiäitiys on tietysti valinta, mutta eihän siitä kyse ollutkaan. Kyse oli siitä, että yksikään työssäkäyvä laiskotteleva mamma EI KYKENE hoitamaan lapsiaan jos sairastuu, kun taas kotiäiti hanskaa kipeänäkin kodin, lapset ja kaiken niihin liittyvän. Kotiäidin kannalta katsottuna laiskotteleva saikkua vetävä mamma on melkoinen luuseri.
Yhdyn edellisiin mielipiteisiin, kaikkien ei pitäisi lapsia hankkia jos niitä ei pysty hoitamaankaan.
[/quote]
Kerropas tuo pyörätuolissa olevalle äidille, joka hoitaa lapsensa kotona ihan itse ilman niitä apujoukkoja... :DDD Anna mun kaikki kestää, nyt on kyllä saatu päivän naurut!
anteeksi vain maalaisuuteni mutta mielestäni on kaksi aivan eri asiaa olla kotona jalka kipsissä ja lapsi päiväkodissa kuin "lomailla". Kokeilkaa joskus vietää aika jalka kipsattuna neljän seinän sisällä muutama viikko...
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 17:28"]
En ole kotiäiti, mutta silti en ole laittanut lapsia päiväkotiin niinä päivinä kun olen itse ollut sairas. Yksi syy on se, että olen ollut niin sairas, etten ole jaksanut niitä sinne viedä ja toinen on se, että kun olen esim. flunssassa en halua mennä päiväkotiin muita sairastuttamaan ja parempi lastenkin pysyä pois, ettei niitä bakteereja sinne kulkeudu.
Kyllästyttää vain katsoa nykymenoa. Työkaveri pitää miehensä kanssa viikon yhteistä lomaa, jolloin lapsetkin saavat lomailla. Muina aikoina lapset päiväkodissa vanhempien loma-aikoina. Eräs tuttava vei kaksivuotiaansa pv-kotiin kun pikkusisko syntyi. Toisessa tuttavaperheessä lomaillaan viikko yhtäaikaa. Mies lomailee loput lomastaan yksin. Vaimo pitää myös omia lomia.
Tämän lisäksi näillä perheillä on useita isovanhempia ym., joille lapset sysätään vähän väliä.
Kysymys kuuluukin, että miksi niitä lapsia oikein hankitaan? Jonkinlaiseksi statussymboliksi kenties? Voitonmerkiksi?
Viis lapsista, kunhan vanhemmilla menee hyvin...
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 15:54"]
[/quote]
[/quote]
Mikään työ tai työntekijä EI ole niin arvokas, etteikö lapset menisi etusijalle. Sut voisi laittaa kategoriaan: "minä ensin, työ sitten, viimeiseksi lapset jos kukaan muu ei niitä suostu hoitamaan". Säälin lapsiasi. Siinä kasvaa taas lisää koulu- ja työpaikkakiusaajia, joille raha ja oma napa on tärkeintä maailmassa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 17:33"]
hahhaa, kainalosauvat ja kipeä jalka on eriasia kuin pyörätuoli, niin se vaan on.[/quote]
Kerropas tuo pyörätuolissa olevalle äidille, joka hoitaa lapsensa kotona ihan itse ilman niitä apujoukkoja... :DDD Anna mun kaikki kestää, nyt on kyllä saatu päivän naurut!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:39"]
Siis miten sä luulet kotiäitien hoitavan homman silloin, kun ovat itse kipeänä? :D Voi vee mitä kermaperseitä nää nykyajan töissä viihtyvät mammat on... Ai joo, eihän ne töissä viihdykään, vaan saikulla.
Kaikkien ei kyllä kannattaisi niitä lapsia hankkia ollenkaan. Varsinkaan, jos ei niitä pysty hoitamaan. Netissä jaksaa roikkua, lapset pukea ja viedä päiväkotiin ja lääkärissäkin jaksaa jonottaa ja käydä valittamassa. Mut annas kun pitäis olla se äiti... Vastauksista päätellen suurin osa vastaajista on just tällaisia löllyköitä.
Toivottavasti edes subjektiivinen päivähoito-oikeus ajetaan lähivuosina kokonaan alas, eikä edes virikelapsia sinne huolita. Jäisi sitten ne tulevatkin mielenterveyshäiriköt hankkimatta.
[/quote]
Kotiäiti hoitaa itse. On oma valinta jäädä kotiin ja hoitaa lapset kotona. Tähän liittyy tiettyjä riskejä, esim. se, että joutuu myös sairastuttuaan hoitamaan ne lapsensa. Jos sairastuu vakavasti, niin hoitopaikan saa varmasti järjestymään nopeallakin aikataululla lastensuojelullisista syistä.
Työssäolevan vanhemman sairasloman kustantaa työnantaja. Esimiehenä katsoisin aika pahalla, jos vanhempi viettäisikin aikaa lastensa kanssa kotona eikä keskittyisi lepäämään ja paranemaan. Tässä on myös työnantajan näkökulmasta sellainen pointti, että se sama sairaus voi tarttua myös lapsiin ja taas on työntekijä poissa. Eli lapset päiväkotiin vanhemman sairausloman ajaksi. Itse ainakin kyseenalaistan palkanmaksuvelvollisuuden, jos on niin terve, että pystyy sairaslomallaan lapsiaan hoitaa.
Lapsia kyllä kannattaa hankkia, itsellänikin on, mutta tiettyjä pelisääntöjä pitää noudattaa, kun ollaan sekä vanhempia että työntekijöitä.