Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Appi suuttui kun en antanut katsoa jumalanpalvelusta.

Vierailija
28.04.2013 |

Mutta me ollaan ateistiperhe, kukaan meistä (2 aik ja 3 lasta) ei kuulu kirkkoon.

Appii mäkättä jotain "kaikkien oikeuksien huomioimisesta" - mutta minusta appi sai luvan huomioida, et oli meidän kodissamme.

Täällä ei jumalan sanaa kuunnella.

Uskovaiset on aina tällaisia, vaatimassa etuja ja huomiota ja kunnioitusta - mutta itse eivät huomioi tai kunnioita muiden tunteita ta uskomuksia tai näkemyksiä.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 12:31"]

eh, ihmettelen tuota, että miksi ihmeessä jumalanpalvelusta pitää katsoa televisiosta. Jos on uskovainen, niin mitä uutta se pappi nyt voisi sanoa, jos ihminen on raamattunsa lukenut? Sama jupina kerta toisensa perään, ja perusidea sama aina. Vai onko jumalanpalveluksissa joskus sanottu, että suvaitsevaisuus on hyvästä, laittakaa telkka kiinni, ja menkääpäs tekin nyt jotka siellä istutte, auttamaan emäntää lounaanlaitossa, se se vasta on lähimmäisen rakastamista.

[/quote]

Sitä sanotaan oman uskonnon harjoittamiseksi. 

Vierailija
22/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ateisti, mä kuulun kirkkoon.Lasteni isä erosi kirkosta kirkollisverojen takia. Minne teidät ateistit haudataan? Taidatte kuitenkin pitää itsestään selvyytenä, että sinne samalla kirkkomaalle? Ihan sama, mutta en pidä sinusta, AP.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 12:25"]

Ei ne lapset olisi mennyt yhdestä jumalanpalveluksesta rikki, eikä sunnuntain fiilis mennyt piloille. Ei sitten tullut itsekkääseen pieneen miniän mieleesi kunnioittaa appesi toivetta, kun hän on vierailulla luonanne?

[/quote]

Minä kyllä ymmärrän ap:ta. Meillä on periaatteena ettei lapsia kasvateta mihinkään uskontoon tai vakaumukseen, ja näinollen emme tuputa myöskään omia ateistisia aatteitamme lapsille. Meidänkään kotona ei siis saa uskonnot näkyä.

Jumalanpalveluksen seuraaminen herättää lapsissa varmasti kaikenlaisia kysymyksiä ja keskustelua. Uskonto on sellainen aihe, että varsinkaan vieraiden läsnäollessa emme halua tuollaisia keskusteluja käydä pienten lasten kanssa (eri asia sitten kun menevät kouluun).

Minä en ymmärrä tätä tämän ketjun keskustelijoiden kantaa, että ap:n olisi pitänyt kunnioittaa vieraansa uskonnollista näkemystä. Minusta taas vieraan olisi pitänyt ymmärtää missä on, ja kunnioittaa isäntäperheen vakaumusta. Jos se uskonto kuuluu elämään niin tiiviisti, että yhtenä sunnuntaina kyläillessä ei voi seurustella kyläpaikan isäntäväen kanssa ilman uskontoa, niin olisihan appi voinut vaikka lueskella Raamattua itsekseen.

Joku tuolla sanoi että jos ap menisi appensa luokse kyläilemään, siellä voitaisiin kuunnella virsiä mukisematta. Näin se minunkin mielestäni menee.

Vierailija
24/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 12:39"]

Minne teidät ateistit haudataan? 

[/quote]

Ainakin täällä Kotkassa on vapaa-ajattelijoiden hautausmaa, varmasti muuallakin.

Vierailija
25/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ateisti, mä kuulun kirkkoon.Lasteni isä erosi kirkosta kirkollisverojen takia. Minne teidät ateistit haudataan? Taidatte kuitenkin pitää itsestään selvyytenä, että sinne samalla kirkkomaalle? Ihan sama, mutta en pidä sinusta, AP.

[/quote]

Meidät ateistit haudataan joko vapaa-ajattelijoiden ylläpitämille hautausmaille tai sitten ihan tavallisille hautausmaille, mahdollisesti tunnustuksettomalle alueelle jos sellainen löytyy. Tai sitten tuhkataan ja haudataan tuhkat hautausmaan uurnalehtoon tai levitetään merelle tai muuhun sopivaan paikkaan. Vainajan mahdollinen hautaustestamentti ja omaisten tahto ratkaisevat asian. Kirkko saa mm. hautausmaiden ylläpitoon osuutensa yhteisöverosta, ja siksi kaikilla on oikeus tulla haudatuksi samaan maahan ja vieläpä samalla hinnalla, riippumatta siitä kuuluuko kirkkoon vai ei.

Aloitukseen vielä sen verran, että mielestäni voi odottaa tai vaatia muita kunnioittamaan omaa vakaumustaan vasta kun itsekin kunnioittaa muiden vakaumuksia.

10

Vierailija
26/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ihan sama minne minut haudataan, minne vaan saa halvalla ruumiin dumpattua.

Miksi ihmeessä ap ei antanut vanhan kääkän kuunnella jumalanpalvelusta? Meilläkin kuunnellaan toisinaan, ja varsinkin katsotaan tv 7:a josta tulee todellista hupiohjelmaa. Miten lapsista voi tulla aitoja vapaa-ajattelijoita jos heitä suojellaan kaikelta hömpötykselta? Olettaisin heidän vain altistuvan sellaiselle, jos uskonnot ovat niin kova tabu, ettei niistä ollenkaan saa puhua kotona. Epäilen vahvasti ap:n ns ateismia; hän kuulostaa enemmän uskisprovolta.

Vierailija
27/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat oll aika ällö ihminen. Pointsit heille, jotka sua sietävät.

Vierailija
28/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 12:34"]

Tässä taas huomaa, että ateistit on niitä, jotka kiivaimmin omaa vakaumustaan esille tuo... Eikä suvaitsevaisuuttakaan löydy :)

[/quote]

Koskahan huomaat sen että monessa maassa sinut tapetaan jos luovut uskostasi. Missään maassa taas ei tapeta jos ateisti alkaa hihhuliksi.

Vierailija
29/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outo olet ap. Mun ei ole tullut mielenkään kieltää anoppia kuuntelemasta jumalanpalvelusta meillä ollessaan. Mun mielipide on, että turhasta ei kannata skismaa tehdä sukulaisten välille.

Vierailija
30/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ootteko te kaikki oikeesti sitä mieltä että ap on tässä väärässä kun ei haluu jumalanpalvelusta omassa kotonaan?

Musta loukkaava ja kiihkoileva on tuo appiukko.

uskonnosta en sano mitään mutta mun appi kun tulee kylään, laittaa teeveestä ja radiosta urheilut pyörimään kysymättä muilta mitään. Käydään aina laittamassa masiinat kiinni ja sanotaan että nyt ollaan ilman urheilua pari tuntia. Musta tää on sama asia. Meillä ei tarvii urheilua kattoo eikä ap:llä uskontoa.

Vierailija
31/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten ollessa pieniä appi pisti formulakanavan äälle, vaikka lapset olivat katsomassa lastenohjelmaa. Poruhan siitä tuli. Mieheni sanoi lapsille, että fiksumpi ja vähemmän lapsellisempi antaa periksi. Lapset alkoivat tehdä muuta ja appi vahtasi ne formulansa. Vanhat jäärät ovat vanhoja jääriä.

Vierailija
32/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä kattottaisi mitään moista p.....

Vierailija
33/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä miksi ukko ei mennyt kirkkoon? Sen sijaan halusi terrorisoida koko perhettä. Tekopyhältä kuulostaa. 

Vierailija
34/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kasvissyöjien kanssa: heitä varten pitää olla eri ruuat, koska porkkanaan ei kuulemma satu, kun se keitetään, lihalla on tunteet ja se huutaa. Minusta uskovaiset on ihan samanlaisia kuin viherpipertäjät eli heidät täytyy muistaa, mutta koska on viheruskovainen ottanut huomioon lihansyöjien oikeudet?

Vierailija
35/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 12:07"]

No kannattiko? Onko mieli nyt hyvä? Eivätkö ateistit olisi voineet keksiä siksi ajaksi jotakin muuta puuhaa vaikka eri huoneessa. Kestäähän se jp jotain pari tuntia oikein.

[/quote]

Miksi ateistin pitäisi omassa ateistisessa kodissaan mennä eri huoneeseen piilottelemaan, kun vieras haluaa tuijottaa telkkarista sellaista ohjelmaa, mikä sotii ateistin vakaumusta vastaan?

Sama kun käskisit vaikkapa pakkoruotsin vastustajan lukemaan ääneen ruotsinkielistä kirjaa kotonaan vieraille. Tai kristityn seuraamaan muslimien rukoushetkeä.

Se on eri asia jos ateisti menee kylään appiukkonsa kotiin. Siellä taas vallitsevat apen säännöt ja voidaan vaikka kuunnella virsiä. Omassa kotonaan kukin on herra.

[/quote]

No, jos muslimi tulee kotiini kylään, hän saa kyllä vapaasti pitää rukoushetkensä, ei haittaa mua.

kristitty

Vierailija
36/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 13:39"]

Ihan sama kasvissyöjien kanssa: heitä varten pitää olla eri ruuat, koska porkkanaan ei kuulemma satu, kun se keitetään, lihalla on tunteet ja se huutaa. Minusta uskovaiset on ihan samanlaisia kuin viherpipertäjät eli heidät täytyy muistaa, mutta koska on viheruskovainen ottanut huomioon lihansyöjien oikeudet?

[/quote]

Eikö lihansyöjä voi syödä kasvisruokaa? MInusta ruokarajoitteet otetaan aina huomioon sillä tavalla ettei kenellekään tarjota ruokaa jota häne EI VOI syödä, syystä tai toisesta.

Vierailija
37/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 12:09"]

Ap. tässä.

Minä päätän, mitä omassa kodissani katstaan ja kuunnellaan. Piste.
Jos ei kunnioita toisen kotia, sinne ei tartte tulla. Toinen piste.

[/quote]

Ihan totta. Tuosta syystä miehenikin erikseen varmistaa, ettei kukaan katso mitään muuta formuloitten tai jääkiekon Mm kisojen aikana ennen kuin suostuu lähtemään kylään. Jos kenelläkään ei tullut muuta ohjelmaa, pitäisin sinua aika epäkohteliaana, ellei teillä ole yleisenä ja toisten etukäteen tuntemana sääntönä, että Tv pysyy kiinni kun vieraat ovat luonanne. Nyt kielsit vieraaltanne oikeuden itselle tärkeään ohjelmaan. 

En minä arvosta, jos tullaan vain tvtä katsomaan, mutta jos luona ollaan yön yli, mikä ihme siinä on, ettei saisi katsoa jotain?

Vierailija
38/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 12:25"]

Ei ne lapset olisi mennyt yhdestä jumalanpalveluksesta rikki, eikä sunnuntain fiilis mennyt piloille. Ei sitten tullut itsekkääseen pieneen miniän mieleesi kunnioittaa appesi toivetta, kun hän on vierailulla luonanne?

[/quote]

Minä kyllä ymmärrän ap:ta. Meillä on periaatteena ettei lapsia kasvateta mihinkään uskontoon tai vakaumukseen, ja näinollen emme tuputa myöskään omia ateistisia aatteitamme lapsille. Meidänkään kotona ei siis saa uskonnot näkyä.

Jumalanpalveluksen seuraaminen herättää lapsissa varmasti kaikenlaisia kysymyksiä ja keskustelua. Uskonto on sellainen aihe, että varsinkaan vieraiden läsnäollessa emme halua tuollaisia keskusteluja käydä pienten lasten kanssa (eri asia sitten kun menevät kouluun).

Minä en ymmärrä tätä tämän ketjun keskustelijoiden kantaa, että ap:n olisi pitänyt kunnioittaa vieraansa uskonnollista näkemystä. Minusta taas vieraan olisi pitänyt ymmärtää missä on, ja kunnioittaa isäntäperheen vakaumusta. Jos se uskonto kuuluu elämään niin tiiviisti, että yhtenä sunnuntaina kyläillessä ei voi seurustella kyläpaikan isäntäväen kanssa ilman uskontoa, niin olisihan appi voinut vaikka lueskella Raamattua itsekseen.

Joku tuolla sanoi että jos ap menisi appensa luokse kyläilemään, siellä voitaisiin kuunnella virsiä mukisematta. Näin se minunkin mielestäni menee.

[/quote]

Vakaumustahan te lapsillenne tuputatte, eli toisin sanoen mitään uskontoa ei saa näkyä.

Minäkään en kuulu kirkkoon enkä mihinkään uskontokuntaan, mutta en ole "ristiretkellä" oman vakaumukseni kanssa enkä pidä itseäni "oikeammassa" kuin muita. Meillä mummo saa rukoilla iltarukouksen lasten kanssa, ja olen kertonut lapsille, että mummolle se on tärkeää ja itsekin rukoilin pienenä. Sitten olen kertonut, etten pidä sitä enää yhtä tärkeänä, mutta mummo pitää ja lapsetkin saavat pitää, jos haluavat. Toisen lapsen kanssa jonkin aikaa rukoilin iltaisin, kun halusi kovasti tehdä niin kuin mummokin, mutta nykyään tyytyy ihan iltasatuun.

Meillä vietetään joulua ja pääsiäistä, uskonnollista siinä ei ole, mutta mummo on vienyt isoimman lapsista joulukirkkoon. Oli lapselle iso elämys ja siitä herännyt kirkko-keskustelu oli meistä kaikista kivaa, niin mummosta, meistä vanhemmista kuin lapsistakin.

Olen itse opettaja, ja kammoan vanhempia, joiden oma vakaumus on tärkeämpi kuin toisten. Eräs vanhempi kirjoitti minulle pitkän viestin siitä, miten dekkarit ovat pakanallisia eikä niitä saisi lapsille lukea (luimme kutosluokkalaisten kanssa aamunavaukseksi Agatha Christien lyhyitä dekkarinovelleja), kun saavat pahoja vaikutteita niistä.

Miten olisi jos opettaisitte ettekä rajoittaisi? 

Vierailija
39/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mekään uskota satukirjaan, mutta hei oikeesti? Jos se saarnaamisen katselu on ihmiselle tärkeää niin ei teidän koti siitä saastu jos appi saa ohjelmansa katsoa..ihan älyttömän pikkumaista. Peukku alas.

Vierailija
40/96 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kokonaisuuden kannalta on tosiaan fiksumpaa myötäillä ja tulla vähän vastaan. Lisäksi vanhoja ihmisiä on tapana arvostaa ja kunnioittaa - heidän ehkä vanhahtavista ajatusmalleistaa huolimatta. Onko nykyään taloa, jossa on vain yksi telkkari? Ehkä appi olisi voinut katsoa jumalanpalveluksen vaikka siitä toisesta telkkarista? Tai ehkä te olisitte voineet käydä muun perheen kanssa vaikka happihyppelyllä sillä aikaa? Tai pelanneet lasten kanssa lautapeliä tms.? Vieras on vieras ja kyllä vieraita jonkin verran yleensä yritetään kunnioittaa ja "palvella", olla kohteliaita jne. Vielä on huomioitava se, että vanhat ihmiset ovat vähän erilaisessa ympäristössä kasvaneet kuin tämä nykyinen: ei esim. tuolla 40-60-luvuilla tullut kysymykseenkään, ettei joku olisi kuulunut kirkkoon tai että jumalanpalvelukseen ei menty itse tai ainakin hiljennytty siksi aikaa. 

Lisäksi ap:n olisi hyvä tietää, että kaikki mikä kielletään totaalisti, tekee lapsen aivoissa siitä houkuttelevan ja erikoisen ja ehkä tällä omalla käytökselläsi saat aikaan lahkolaisvirityksen lastesi päässä! Sitä paitsi, huomaatko, että tällä hetkellä julistat lapsillesi itsekin yhtä uskontoa - ateismia- ja aivan yhtä jyrkästi kuin pahimmat fundamentalistiuskovaisetkin! Sinähän juuri opetat, ettei ole kuin yksi oikea tapa ajatella ja uskoa (eli olla uskomatta)! Mitä neutraalia tai avointa siinä on? Eikö kaikkein oleellisinta ole opettaa lapsi kunnioittamaan toisia ihmisiä, heidän lähtökohdistaan, kulttuuristaan, uskonnollisistä näkemyksistään, ihonväristään ym. huolimatta? Neutraali,  kaikenlaisia mielipiteitä ja elämänkatsomuksia kunnioittava suhtautuminen on viisaampi lähtökohta kuin mikään mustavalkoinen ääripää.