Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Johan tuli paha mieli, miten taas keräilisin itseni?

Vierailija
26.04.2013 |

99,9% elämästä olen ihan ok sen kanssa, että mun vanhemmat eivät hoida lapsiamme sen takia, että me vanhemmat voitaisiin matkustaa tai rentoutua.

Veinpä juuri vanhempani lentokentälle ja matkalla mainitsin olevani kateellinen heidän tulevasta lomasta. Tarkoitin juuri sitä paikkaa, ruokaa siellä ja yleensä lomailua ja samaan huokaukseen mainitsin, että onneksi mekin päästään sinne syksyllä. Tämän lauseen päälle äiti ehti kivahtaa, että "no kyllä teidänkin vuoro tulee sitten meidän iässä" ja oletti mun varmaan tarkoittaneen, että haaveilisin lomasta kaksi miehen kanssa, ilman lapsia.

Kiitos. Tulipahan taas jälleen kerran aivan vitun selväksi että mulla ja miehellä ei äitini mielestä ole mitään oikeutta viettää aikaa kaksin, ja sekin muistutettiin että viimeisen vaihtoehto on lastenhoitoapu heiltä.

(Ja sama logiikka ei suinkaan pätenyt kun minä olin lapsi, mut laitettiin mummolaan, jonne olin tervetullut ja jossa viihdyin, ja vanhempani lähtivät kaksin milloin mihinkin.)

Itkin koko kotimatkan. Vähänkö olen nolo. En edes muista koska olisin viimeksi itkenyt, mutta olipahan sellainen olo, että veistä käännettiin haavassa. Eikä siihen näköjään tarvinut kuin yhden lauseen. Noh, keräilen tästä taas itseni ja yritän unohtaa koko jutun.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole onneksi ainoa samassa tilanteessa, meitä nykymummojen ja -pappojen unhokkeja on toki muitakin. Minut on käytännössä kasvattanut oma mummoni, on toiminut päivähoitajana mulle kun olin lapsi ja vanhemmat töissä, sekä vietin usein (vähintään 2xviikko, monesti jopa 5xviikko) siellä öitä. Toiseen mummolaan vietiin minut joka loma pidemmäksi aikaa. Auttavatko vanhempani minua edes kerran vuodessa? Ei. Niin se vaan on että silloin 80- ja 90-luvulla pidettiin itsestäänselvyytenä että isovanhemmat auttavat lastenhoidossa, nyt nämä samaiset vanhemmat jotka ovat omia lapsia antaneet milloin kenenkin kasvattaa, toitottavat sen perään että jokaisen tulisi ihan itse omat lapsensa kasvattaa. Paska maailma. Onko teillä kuitenkin sisaruksia ja ystäviä jotka tarvittaessa ottavat hoitoon? Jos niin älä ihmeessä pode huonoa omatuntoa viemällä sillon tällöin hoitoon lapset, muistele vaan omia kulta.aikoja mummon hoidossa, ja mieti että onneksi sinulle on mummonkorvikkeina tarjota tätejä, enoja ja setiä :)

Vierailija
42/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä oudolta, varsinkin kun ilmeisesti omat lapset on pesästä lentäneet pois jo jokin aika sitten. Mulla ei ole ollut mitään välejä mummiin tai ukkiin lapsena, mutta syyt on sellasia että parempi ettei ollutkaan. Ja isän vanhemmat oli kuollu jo siinä vaiheessa kun synnyin..

Jotenki tuntuu niin utopistiselta ajatukselta, ettei omat vanhemmat haluaisi heidän omia lapsenlapsiaan hoitaa. Ymmärrän täysin harmistuksesi, kyllä muakin harmittais.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin viikko on liian pitkä aika ainakin alle 6-vuotiaalle olla perheen ulkopuolella hoidossa (itse en varmaan omiani jättäisi viikoksi alle 10-vuotiaana), mutta oikeasti lähes kaikissa tuntemissani lapsiperheissä vanhemmat ovat kyllä käyneet kahdenkeskisillä 1-4 yön lomilla pikkulapsiaikana. Niin mekin, VAIKKA olemme noudattaneet tuota paljon parjattua neuvolan suositusta 1 yö per ikävuosi.

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:17"]

Siis mitän vitun veistä haavassa. Aika harvat vanhemmat tekevät mitään kahdenkeskisiä lomamatkoja, kun on lapsia, ainakin niin kauan kun ovat pieniä. En ainakaan tunne ketään joka niin tekisi. Itse en edes haluaisi jättää lapsiani esim. viikoksi. Liian pitkä aika vieraiden hoidossa. Enpä ole tämän takia ketään säälinyt tai itseäni säälittäväksi tuntenut. Lapsia halusin ja haluan myös lomailla heidän kanssaan. 

[/quote]

Vierailija
44/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 17:23"]

Onko teillä kuitenkin sisaruksia ja ystäviä jotka tarvittaessa ottavat hoitoon? Jos niin älä ihmeessä pode huonoa omatuntoa viemällä sillon tällöin hoitoon lapset, muistele vaan omia kulta.aikoja mummon hoidossa, ja mieti että onneksi sinulle on mummonkorvikkeina tarjota tätejä, enoja ja setiä :)

[/quote]

Eipä ole, mutta onneksi on taloudellinen tilanne sellainen, että voidaan palkata lapsenvahti jos siltä tuntuu. Ei ole yhtään tätiä, ei yhtään enoa, eikä yhtään setää. On vain yhdet isovanhemmat. Ystäviä onneksi on, mutta ovat niin erilaisissa elämäntilanteissa kuin me, etten koe sopivaksi tyrkyttää heille lapsiani.

-ap-

Vierailija
45/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:12"]

99,9% elämästä olen ihan ok sen kanssa, että mun vanhemmat eivät hoida lapsiamme sen takia, että me vanhemmat voitaisiin matkustaa tai rentoutua.

Veinpä juuri vanhempani lentokentälle ja matkalla mainitsin olevani kateellinen heidän tulevasta lomasta. Tarkoitin juuri sitä paikkaa, ruokaa siellä ja yleensä lomailua ja samaan huokaukseen mainitsin, että onneksi mekin päästään sinne syksyllä. Tämän lauseen päälle äiti ehti kivahtaa, että "no kyllä teidänkin vuoro tulee sitten meidän iässä" ja oletti mun varmaan tarkoittaneen, että haaveilisin lomasta kaksi miehen kanssa, ilman lapsia.

Kiitos. Tulipahan taas jälleen kerran aivan vitun selväksi että mulla ja miehellä ei äitini mielestä ole mitään oikeutta viettää aikaa kaksin, ja sekin muistutettiin että viimeisen vaihtoehto on lastenhoitoapu heiltä.

(Ja sama logiikka ei suinkaan pätenyt kun minä olin lapsi, mut laitettiin mummolaan, jonne olin tervetullut ja jossa viihdyin, ja vanhempani lähtivät kaksin milloin mihinkin.)

Itkin koko kotimatkan. Vähänkö olen nolo. En edes muista koska olisin viimeksi itkenyt, mutta olipahan sellainen olo, että veistä käännettiin haavassa. Eikä siihen näköjään tarvinut kuin yhden lauseen. Noh, keräilen tästä taas itseni ja yritän unohtaa koko jutun.

[/quote]

Vanhemmillasi ei ole mitään moraalisti velvollisuutta hoitaa teidän lapsia. Olisi kannattanut miettiä ennen kuin hankit niitä lapsia.

Palkkaa lapsenvahti lapsillesi. Jos sinulla on varaa matkustaa niin sinulla on varaa maksaa lastenhoidosta.

Vierailija
46/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:46"]

Ymmärrän. Minä en kaipaa parisuhdeaikaa enkä omaa aikaa, mutta olen niiiiin pettynyt vanhempiini, jotka eivät jotenkin pysty tai halua viettää aikaa lapsieni kanssa. En tarkoita edes mitään monen tunnin hoitamisia vaan ihan sellaista luonnollista aikaa, että tulisivat vaikka meille käymään ja samalla juttelisivat lasten kanssa ja kuuntelisivat ja katselisivat toisten mielipaikat yms. 

Vanhempani kyllä valittavat, että kaipaavat, mutta näkemiseksi riittää se tunnin kahvittelu puolin ja toisin kerran kuukaudessa. Silloinkin jotenkin ilmeistä tai eleistä käy ilmi, että onpas rankkaa. Kyse on kahdesta hyväkuntoisesta 59- ja 62-vuotiaista, joista toinen eläkkeellä ja toinen osa-aikaeläkkeellä. Jos joskus harvoin (ehkä joka toinen vuosi) tarvitsen tunnin tai pari hoitoapua, niin ekana kysytään, että yksi vain tulee eikö niin ja sitten laittavat lapsen tekemään pöydän ääressä palapeliä ja syömään vatsansa täyteen. Lähipuistoon on viety kerran (100 metrin päässä). Mahtavatko lainkaan tajuta, etteivät energiset lapset enää oikein sinne mummolaan halua edes mennä?

Ja juu, lapsilla on ihan normaali määrä energiaa ja osaavat käytöstavatkin. 

[/quote]

En usko selityksiäsi. Olen nähnyt tuon jutun monta kertaa. Erittäin todennäköistä on että lapsesi on sellaisia tuhoojia että kukaan ei jaksa niiden kanssa.

Ei isovanhempien pidä leikkiä lasten kanssa. Minä en tunne ketään jonka isovanhemmat olisi leikkinyt heidän kanssa. Juuri pelaamista ja oleilua se on.

Lapsienkin pitää tajuta että joka päivä ei pidä riehua. Joskus pitää riittää vaan oleminen ja pelailu.

Vierailija
47/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:09"]

Mua ärsyttää isovanhemmat ( terveet, eläkkeellä, välimatkaa alle 3 km), jotka kertovat muille ja itselleen, että lapsenlapset ovat heillä usein ja että he hoitavat lapsenlapsiaan paljon ja vietävät aikaansa muutenkin heidän kanssaan. Yksi anopin tutuista sanoi, että anoppi pitää kaiken yllä ja hoitaa jatkuvasti lapsenlapsiaan.

Tositilanne: lapsenlapsia on kaikenkaikkiaan 2 kpl. Omani ja miehen veljen lapsi. Miehen veljen lapsi on isovanhempiensa hoidossa kerran viikossa päivän, minun ainokaiseni ei edes  kerran kuussa, kun joudun käymään lääkärissä tms.

Olen tyytyväinen siihen, että lapselleni on hoitaja, kun on pakko. Naapuritkin ottavat lapsen helpommin kuin isovanhemmat. Huvitteluun tai edes harrastuksiin, en edes kampaajalle en tarvitse hoitajaa lapselle ( mikspä ei kelpaisi mielellään sekin), vaan joudun käymään välillä lääkärillä, fysioterapeutilla,  hammaslääkärillä, työvoimatstossa yms. pakollista. En saa lapselle hoitajaa, vaan otan usein mukaan. Noin kolmasosan kerroista isovanhemmat hoitavat. Mutta useammin naapurit, mies ottaa vapaata töistä tai on jokin hoitopaikka kaupungilta.

Silti isovanhemmat väittävät meille ja muille hoitavansa lapsenlasiaan paljon, tapaavansa usein ja olevansa heissä kiinni.

PASKAT. Kerran kuussa heille sopii 2 t heidän aikataulunsa mukaa. Muuten eivät tapaa, koska isovanhemat eivät "ehdi" eikä halua. On kiireitä: TV:n kastselua, harrastuksia, lepäämistä.

Ymmärrän, ettei 67-vuotiaat jaksa juuri mitään. Paitsi shoppailua, juopottelua, mökkeilyä, harrastuksia, lehden lukemista, telkkarin tuijotusta tuntikausia ja vuosiakusia. En odota, että kukaan hoitaa minun lapseni. Ei hoidakaan!

Mutta hitto että on vaikea päästä hammaslääkäriin ja silti isovanhemmat kertovat toisilleen hoitavansa lastani jaktuvasti ja viihtyvänsä paljon lastenlasten kanssa ja tekevänsä kaikenlaista.

Tositilanne: tapaaminen 2 t / kk 1 - 2 kk /kk  heidän kotonaan. Ei muuta koskaan. Eivät käy missään, muu ei sovi eikä useammin. Valehtelu vituttaa eniten! Muuten olen tyytyväinen siihenkin hoitoapuun. On edes jotain. Muta ei aina silloin, kun todella tarvittaisiin, vaan kun isovanhempia itseään huvittaa. Siis jos joudun lääkäriin, otan lapsen  mukaan. 2 viikon päästä lapsi pääsee isovanhempien luo leikkimään, kun en yhtään tarvitse hoitopaikkaa. Lapsi kyllä on ikänsä kaivannut isovanhempia enemmän. Mutta kun se ei ole heille käynyt. Tätä olen saanut selitellä lapselle jo vuosia. Ai että miski  - no siksi, kun ei käy, niin ei käy. Jos lapsi tapasit mummin viikko sitten, etä tapaa taas viikkoon, kahteen. Kun ei vaan heille sovi.

Isovanhemmat siis valehtelevat toisilleen, itselleen ja tutuilleen. Haluan paljastaa totuuden: jättävät auttamsatta lapsiaan hädässä oikeasti mm. tv:n takia.

Paskiaiset.

[/quote]

Palkkaa se lastenhoitaja. Ei vanhempasi ole mitään hemmetin lastenvahteja.

Kerran kuukaudessa on todella paljon hoitamista. Moni eläkeläinen ei jaksa mitään vieraita edes kerran kuukaudessa. Kai nyt saamari saa edes eläkkeellä rentoutua ja levätä.

Sinä vaan valitat ja valitat. Jos haluat sinne lääkäriin niin palkkaa hoitaja lapsellesi.

Vierailija
48/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:59"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:39"]

Olen ihan varma, ettei ap:n äiti tajunnut "sivaltaneensa ilkeästi". Minusta hän ei lainkaan sivaltanut enkä huomannut ilkeyttä missään. Ei hän tarkoittanut sitä sillä tavalla kuin ap sen käsitti.

Omalla tyttärelläni ei vielä ole lapsia, mutta huomaan hänen olevan jo nyt kateellinen minun elämälleni ja matkoilleni. Hän ei ymmärrä sitä, että hänen iässään vasta haaveilin matkustamisesta - kävin ensimmäisen kerran ulkomailla 26-vuotiaana saatuani ensimmäisen vakituisen työpaikan. Tyttäreni matkusti toiselle mantereelle ensimmäisen kerran 4-vuotiaana. Hän on kokenut matkailija, mutta enää emme maksa hänen matkojaan, koska hän on aikuinen ja elää omillaan eikä minua kiinnosta maksaa myös vävyn matkaa. Olen useammin kuin kerran sanonut hänelle samoin sanoin kuin ap:n äiti ap:lle: kyllä sinäkin vielä ehdit. Minun suustani se tarkoittaa: matkustelet sitten, kun pystyt itse maksaman matkasi. Niin minäkin tein ja kyllä sinunkin aikasi vielä tulee.

Meidän vähän ikääntyneempien mielestä eri elämänvaiheisiin kuuluvat eri asiat. Ei nuorten vanhempien kuulu matkustella jatkuvasti kahdestaan pikkulapsivaiheessa, ei mekään niin tehty. Kertaakaan ei oltu missään, ei olisi ollut varaa eikä tosiaan edes tullut mieleen. Kahdestaan matkustelu kuuluu meidän mielestä aikaan ennen pikkulapsia ja siihen aikaan, kun lapset eivät enää asu kotona.

Ei siinä ole mitään ilkeää eikä mitään sivaltelua. Maailma ja asenteet vain ovat muuttuneet sen jälkeen kuin me olimme nuoria. Nykyään vaaditaan kaikki tänne heti. Sen seurauksena on hajoilu.

[/quote]

Noh, tässä aloituksessahan ei nyt lainkaan ollut kyse siitä, ettei ap:llä olisi varaa matkustaa tai ettei hän elämänvaiheestaan johtuen saisi matkustaa. Vaan siitä, että ap:n äiti kivahti hänelle ennen kuin hän oli ehtinyt edes saada lausettaan loppuun.

Eihän tuollaisesta yleensä hajoillakaan. Mutta omalta äidiltä on lupa odottaa rakkaudentäyteisempiä kommentteja ennemmin kuin kivahtelua asiasta, jolla on tylytetty ihan riittävästi jo aiemminkin.

[/quote]

Ap ei vaikuta kovin tasapainoiselta ihmiseltä. Hänen vanhempansa saa matkailla niin paljon kuin huvittaa. Eikä niiden tarvitse hoitaa mitään lapsia 

Vierailija
49/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 17:23"]

Et ole onneksi ainoa samassa tilanteessa, meitä nykymummojen ja -pappojen unhokkeja on toki muitakin. Minut on käytännössä kasvattanut oma mummoni, on toiminut päivähoitajana mulle kun olin lapsi ja vanhemmat töissä, sekä vietin usein (vähintään 2xviikko, monesti jopa 5xviikko) siellä öitä. Toiseen mummolaan vietiin minut joka loma pidemmäksi aikaa. Auttavatko vanhempani minua edes kerran vuodessa? Ei. Niin se vaan on että silloin 80- ja 90-luvulla pidettiin itsestäänselvyytenä että isovanhemmat auttavat lastenhoidossa, nyt nämä samaiset vanhemmat jotka ovat omia lapsia antaneet milloin kenenkin kasvattaa, toitottavat sen perään että jokaisen tulisi ihan itse omat lapsensa kasvattaa. Paska maailma. Onko teillä kuitenkin sisaruksia ja ystäviä jotka tarvittaessa ottavat hoitoon? Jos niin älä ihmeessä pode huonoa omatuntoa viemällä sillon tällöin hoitoon lapset, muistele vaan omia kulta.aikoja mummon hoidossa, ja mieti että onneksi sinulle on mummonkorvikkeina tarjota tätejä, enoja ja setiä :)

[/quote]

Hemmetti että olet itsekäs ihminen. Ei sukulaiset ole mitään lastenhoitajia. Hoida itse lapsesi ja samoin AP saa hoitaa itse lapsensa.

Älä hanki niitä lapsia jos et niitä halua hoitaa 24 tuntia vuorokaudessa 365 päivää vuodessa.

Vierailija
50/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:45"]

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan...

Tavallaan jäin odottamaan milloni joku ehdottaisi että miksi ap sitten kuskaa vanhempiaan lentokentälle jos vanhemmat ovat hoidattaneet ap:ta paljon mummolassa eivätkä nytkään "anna" ap;lle mitään. Enkä tarkoita että pitäisi hoitaa lapsia oletusarvoisesti mutta jotenkin ap;n katkeruudesta tulee mieleen että hän ei ole oikein tyytyväienn omaan suhteeseensa vanhempien kanssa ??? Siis muutenkin kuin lastenhoidon suhteen ??

[/quote]

Ei pidä paikkaansa meidän perheen kohdalla. Isovanhemmat molemmin puolin hoitivat minua aina tarvittaessa. Ja omat vanhempani sekä appivanhemmat hoitavat meidän lapsiamme tarvittaessa. Meinaan jatkaa perinnetta, kun saan lapsenlapsia.Tiedän, että minulle on erittäin hyvä tuuri. Kurja juttu, että ap:n vanhemmat eivät älyä auttaa!

Vierailija
51/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:45"]

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan...

Tavallaan jäin odottamaan milloni joku ehdottaisi että miksi ap sitten kuskaa vanhempiaan lentokentälle jos vanhemmat ovat hoidattaneet ap:ta paljon mummolassa eivätkä nytkään "anna" ap;lle mitään. Enkä tarkoita että pitäisi hoitaa lapsia oletusarvoisesti mutta jotenkin ap;n katkeruudesta tulee mieleen että hän ei ole oikein tyytyväienn omaan suhteeseensa vanhempien kanssa ??? Siis muutenkin kuin lastenhoidon suhteen ??

[/quote]

Ei pidä paikkaansa meidän perheen kohdalla. Isovanhemmat molemmin puolin hoitivat minua aina tarvittaessa. Ja omat vanhempani sekä appivanhemmat hoitavat meidän lapsiamme tarvittaessa. Meinaan jatkaa perinnetta, kun saan lapsenlapsia.Tiedän, että minulle on erittäin hyvä tuuri. Kurja juttu, että ap:n vanhemmat eivät älyä auttaa!

[/quote]

Sori, lainasin väärää tekstiä!! Piti lainata sitä, missä kirjoitettiin siitä miten vanhemmat, jotka hoidattivat omat lapsensa muilla eivät jaksa myöskään hoitaa lapsenlapsiaan.

Vierailija
52/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 00:57"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:44"]

Olen huomannut että se menee juuri niin; ne, jotka aikoinaan hoidattivat lapsensa omilla vanhemmillaan eivät todellakaan hoida lapsenlapsiaan. Ja yleensä nämä ovat vielä niitä jotka toitottavat kuinka ovat jo lapsensa hoitaneet.

[/quote]

Sama huomattu. Itsekkys ei vähene. Jos aikoinaan ei jaksanut hoitaa omia lapsia ei jaksa hoitaa lapsenlapsiakaan. Meillä sama tilanne: olin isovanhemmilla esim. kesäisin monta viikkoa, kun vanhemmat reissasivat kesälomalla. Ekan kerran 10 kk vanha ja kun tulivat puolentoista kuukauden lomalta en kuulemma enää oikein tunnistamut. 

[/quote]

Harmitaa sun puolesta! Kamalat vanhemmat sulla!

Vierailija
53/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:44"]

Olen huomannut että se menee juuri niin; ne, jotka aikoinaan hoidattivat lapsensa omilla vanhemmillaan eivät todellakaan hoida lapsenlapsiaan. Ja yleensä nämä ovat vielä niitä jotka toitottavat kuinka ovat jo lapsensa hoitaneet.

[/quote]

Tää on niin totta, minut vietiin 70- ja 80 -luvulla lähes koko kesäksi maalle mummon luo hoitoon ja aikuiset jäi kaupunkiin. Tuskin meni koko aika töitä tehdessä. Ei se mitään, mummolassa oli kivaa ja tekemistä, mutta oli ikäväkin välillä kova. Ja olin kyllä muutenkin hoidossa mummolla, sukulaisilla jne.

Nyt ovat myös meillä kaksi vauhtieläkeläistä "omat lapsensa hoitaneet" jne. Lapsenlapset tuntuvat kiinnostavan vain sukujuhlissa: "Tää Tauno on niin mummin poika.." , ja Tauno rimpuilee irti ja juoksee karkuun...niin, mitä luuli saavansa? Lapsenlapsen kiintymystä ja rakkautta kun pari kertaa vuodessa vaan nähdään ja isovanhemmat hyvä kun edes puhuvat lapselle koskaan mitään?

Vierailija
54/54 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lukematta kaikkea, silti tuntuu, että teillä on kommunikaatiokatkos, jossa kumpikaan ei tarkoita pahaa, vaan hyvää. "Olen kateellinen" saattoi sinusta olla vaan lausahdus, toiveesta päästä joskus arkesi ulkopuolelle mitenkään tarkoittamatta, ettei äitisi matka ollut jotenkin ansaittu hänelle. Minusta tuntuu, että hän koki sen syytöksenä, ei meillä vaan ikinä, ei mulla vaan ikinä - narinana. Ja hän puolustautui, kenties tietoisena itsekin omista kasvatustavoistaan ja -vaikeuksistaan ja ajanpuutteesta silloin, "kyllä tekin vielä..." vai miten se aito lause menikään. Anna entisten olla, niitä et takaisin saa. Ja tää vanhempi sukupolvi, se on pirun huono kertomaan tunteista, rakkaudesta ja välittämisestä. Mutta se ei tarkoita, ettei niitä olisi ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä