Mitä tekisit, jos olisit minä?
Olen 2 vuotta sitten eronnut 45-vuotias nainen, olen muuttanut uuteen kaupunkiin, olen masentunut eikä elämässäni ole oikeastaan mitään muuta tarkoitusta kuin työ, jossa olen aamusta iltaan. Minulla jää joka kuukausi säästöön 1000 euroa, eli 12000 euroa kertyy vuodessa. Kannattaisiko ne sijoittaa jotenkin vai ostaa hienompi asunto vai pitää tilillä makaamassa vanhuuden varalle? Mitä tekisit, jos olisit minä? Lapsia ei ole eikä sukulaisia tai muitakaan perillisiä. Haluaisin jotenkin turvata vanhuuteni asumisen, mutta ei voi tietää, kauanko elän (monet sukulaiseni ovat kuolleet 6-7-kymppisinä)
Vinkkejä tai ajatuksia, mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (11)
Panosta hyvinvointiisi. Mikä tuottaa sinulle iloa tässä ja nyt? Mikä voisi helpottaa ainakin osin masennustasi?
No varmaan kannattaa tulla tänne leuhkiin säästöillä, saat taas monta ihmistä masennuksen partaalle kun täällä eletään kädestä suuhun. Mutta onnea valitsemallasi uralla, toivottavasti kuolet varhain kuten sukulaisesikin.
Hankkisin sillä tonnilla alkuun vähän harrastusvälineitä ja harrastusmaksuja, kurssi-ilmottautumisia jne. , että masennus kaikkoaisi. Jos on jotain puutarha- tai kukkainnostusta, niis sellaisia, kasvata ituja, viherkasveja, ruukkukukkia, yrttejä, ruokakasveja, mitä tahansa, josta tulee vähän väriä elämääsi. Tanssikurssi, kuntosali, vesiuinti, hiihtokoulu, ompelukone, kangaspuut, kangasväri- tai keramiikkavälineet, tai mitä hyvänsä harrastusvälinettä. Laita ruokavalio kuntoon ja alkuun avuksi kuusenkerkkä, c-vitamiini, d-vitamiini ym., tuoreet marjat, smoothiet jne, että alat piristymään.
Todellakin käyttäisin vain hyvinvointiin. Mikä se sitten sulle onkaan. Mulle se olisi matkustelu.
Onko mahdollista että rajaa työaikaa, ettei ole aamusta iltaan. Olisi muutakin kotona vaikka. Onko sillä paikkakunnalla mitään, viihtyykö siellä. Onko vesistöä, luontoa, ihmisiä. Mikä virkistää sinua. Pääseekö matkalle, missä haluaisit asua.
Säästöön, sijoituksiin, hyvinvointiin ensin: psykiatrille masennuksen vuoksi, sitten terapiaa ja tarvittaessa lääkkeitä. Kotitalouspalvelu, jossa joku käy tekemässä sinulle terveelliset ruoat valmiiksi pakkaseen esim. 2-4 kertaa kuukaudessa, paljon kalaa, erilaisia vihanneksia, marjoja jne.
Minulla ei oikein ole aikaa eikä voimia harrastuksille, koska olen niin paljon töissä tai jään usein ylitöihin tekemään sijaisuulsia, jos joku on sairaana. Tämä on myös yksi syy siihen, että rahaa ei kulu oikeastaan mihinkään, kun olen päivät töissä ja yöt kotona. Pelkään, että elän vanhaksi ja joudun asumaan jossain kurjassa vanhainkodissa toisten armoilla, mutta en tiedä miten 45-vuotiaana voisi varautua vanhuuteen.
Ap.
Jos mä oisin sä, kyl mäki oisin munkaa.
T. Jorma57tölikkä
Hoitaisin masennuksen. En suunnittelisi mitään muuta ennen kuin olisin terve. Keksit rahoille käyttöä kyllä sitten. Terveys ensin. Voimia!
Riippuu siitä mitä haluat?