hauskimmat murresanat?
Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.
Minua naurattaa aina pohjanmaalla, kun kuulen seuraavia sanoja:
punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)
nyysiä = haistella
köppänen = pieni, huono
räivä, räiväillä = ilkeä, olla ilkeä
jatkakaa listaa!
Kommentit (623)
Huvitti pikkupoikana kun äidinäiti, sortavalalaismummo, käski kutsua kissaa tai koiraa sanomalla: viehätä. Esim "viehätä sitä kissoo".
Harmi että isä joka syntyperäinen savolainen, ei hyväksynyt näitä rajantakaisia murresanoja vaan opasti aina savonmurteen käyttöön.
Mummolassa pohjois-Savossa sanottiin että "männään pihhaan" kun mentiin pirttiin. Mä aina ihmettelin pienenä, että mehän oltiin just pihalla ja ollaan sisälle menossa eikä mihkään pihalle.
Onk se lainkka lailes? kysytään Rauman -Eurajoen seudulla.
Lailes = kunnolla eli "laillisesti".
Itse laitoin, Porin seudulta kotoisin kun olen, talvella tillukkaat jalkaan.
Tillukkaat = villasukat.
Hopusti= nopeasti , heti
Pottu= peruna
Sataa maahan asti= sataa kaatamalla
Exän kotona puhuttiin:
Eltta = pullapitko
Tallu = jalka
Melvata = sotkea, tallata
Ja Hämeessä nuo asuivat. Älä melvaa talluillas sitä elttaa, sanoin joskus suuttuessani exälle.
Kittana on tuttu (kiristävä, liian pieni) uusmaalaiselle. Nyysiminen/nussiminen on varastamista. Mummoni oli Savosta, mutta oli asunut jossain ruotsinkielisessä paikassa. Siispä pilkkumi, komuuti ja vastaavat olivat tuttuja eli kulho ja komero.
Asuin Turussa ja ihastelin "kui"-sanaa. Miten monikäyttöinen ja ytimekäs tapa sanoa kui, kun halusi tarkennusta! "Pist sulka peppuus ja ui!" oli yleinen vastaus kui-sanaan.
Tietääkös joku mitä tarkottaa nilikat?
Eikä ole siis nilkoista kyse.
Sukkela on nokkela eikä outo tai omituinen 😄
Elläämen käsj = elä oo milläänkäs
Luin kaikki ja tunnistin monia sanoja monista eri murteista, mutta eniten ep:ltä. Lisäisin nämä:
* Mettäpöyröö (selittäköön joku joka osaa)
* Päässilimäänen (lähinnä ehkä vastaa itsepäistä)
* Käkkerrin (kiharrin)
* Porstua (veranta, eteinen, kuisti)
* Markki (tontti)
* Tanttu (mekko)
* Äänittää (nauhoittaa esim. VHS)
* Märistä (itkeä)
* Kallata (etsiä)
* Rasat (lapaset)
* Kirketä (Kirkkenee, kirkkenee! = taivas kirkastuu)
Vierailija kirjoitti:
Ehdoton ykkönen on intissä "Käet pois taskuista!", johon Seinäjokiset "Ei oo käkiä".
Pioneeriversio tuosta: sotamies, kädet pois saappaista.
Lihava ihminen on vehmas ihimine (E-P). Pirstata on rähjätä, huutaa (joskus myös riehua).
Väkitukkosen moni jo tietääkin, mutta entäs kun on housut on ihan hanittomat?
Liian pieni vaate kinnaa eli kiristää tai puristaa
Poiketa = käydä ohimennen jossakin, käydä kylässä "Voitais poiketa jos ootte kotona"
Sukkela voi tarkoittaa outoa, erikoista, nokkelaa tai nopeaa
vanttuut = lapaset
kintaat = rukkaset (luulisin)
ketä = kuka
Rotvalli on jalkakäytävä, eikä sen reuna
puljata, ottaa puljut = kastelee kengät tai saappaat ojassa tms. siis niin että jalat kastuvat.
rapakko = lätäkkö
iso rapakko = valtameri
Porista siis ollaan.
Mutta murteesta toiseen, tietääkö kukaan, mikä on kettasänky? Minä en tiennyt, kun tuli aika semmoinen hankkia.
Mistä päin mahtavat olla sanat kirkastua ja karehtua, kun tarkoitetaan suuttumista? Kuultu tuttavien suusta, mutta ei ollut sopivaa hetkeä kysyä murrealuetta kummassakaan tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Räpsä on hiirenloukku.
Mies sanoo nappo ja minä kuuppa, joten tuttu sana on.;)
Mies myös sanoo punkka ammeesta ja jaksan joka kerta naputtaa, etten todellakaan laita vettä lapsen sänkyyn vaan ammeeseen. :D
Miehen sukujuuret ovat Pohjanmaalta ja minun Varsinais-Suomesta, mutta kyllä jotkut murresanat ovat sekoittuneet, kun sukuun on naitu muualta tulleita.
Itikka muuten on jaksanut naurattaa joka kerta, kun kyläillään miehen sukulaisissa. Aluksi nauroin ihan kippurassa!
Mitä hauskaa itikassa on? :D Itse Tampereeltä ja ihan normi sana vaikka yleensä puhun hyttysistä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekös missä mennään, kun mennään ritsalla?
Itse en tiennyt, mihin mennä, kun piti matkustaa repsikassa. Eikä saanut törmätä rotvalliin! Enkä edes tiedä, miksi itse kutsuisin rotvallia.. en varmaan miksikään :D onko sille joku toinen sana?
Hellouuu Tampere! Kaikki tuttuja :D
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:09"]
punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)
nyysiä = haistella
Minusta taas vanna kuulostaa todella oudolta. Nyysiä tarkoittaa mielestäni varastamista..
Mielestäni punkka taas on sänky... ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räpsä on hiirenloukku.
Mies sanoo nappo ja minä kuuppa, joten tuttu sana on.;)
Mies myös sanoo punkka ammeesta ja jaksan joka kerta naputtaa, etten todellakaan laita vettä lapsen sänkyyn vaan ammeeseen. :D
Miehen sukujuuret ovat Pohjanmaalta ja minun Varsinais-Suomesta, mutta kyllä jotkut murresanat ovat sekoittuneet, kun sukuun on naitu muualta tulleita.
Itikka muuten on jaksanut naurattaa joka kerta, kun kyläillään miehen sukulaisissa. Aluksi nauroin ihan kippurassa!Mitä hauskaa itikassa on? :D Itse Tampereeltä ja ihan normi sana vaikka yleensä puhun hyttysistä.
Pohjanmaalla se tarkoittaa lehmää.
Tällätä ittes/ olla täydes tällingis
Kivertää housu rumput
onnikka
lentipulla
lierukka
klopit ja juipit roikku niitte ämmätte peräs
misä teil on möötti/ tärskyt?
Mun täytyy enste vähän reerata