Työpaikan kahvipakettihelvetti
Meillä töissä on ollut tapana, että kahvia keitetään pari kertaa päivässä ja jokainen tuo kuussa kahvipaketin. Itse juon kahvia kerran päivässä töissä. Aina on kahvi loppu, kun ihmiset eivät sitä tuo, tai jos tuovat, on se jotain kuraa, kuten saludoa tai muuta halpaa, josta ei kunnon kahvia saa tekemälläkään. Kyllästyin sitten siihen litkuun ja aloin ottamaan oman kahvin mukaan kotoa termariin. En tuonut enää pakettia, kuten ennen. Syntyi helevetinmoinen selkkaus, miksi en tuo enää juhlamokkapakettia! Aiemmin kun olen tuonut juhlamokkapaketin, se on mystisesti hävinnyt ja kahvi on ollut vain jotain lidlin halvinta. Nyt juon juhlamokkani omasta termarista ja katson kuinka toiset keittävät paskaa kahvia.
Kommentit (493)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuodaan kahvi itse töihin. Jokainen tuo paketin kuukaudessa. Lista on ovessa. Merkki on vapaavalintainen, kunhan ei ole mitään ihan halvinta kuten Xtraa. Jokainen tuo kahvia tunnollisesti, eikä kukaan varasta, joten välillä kahvia kertyy niin paljon, että saadaan "vapaakuukausia" kahvin tuomisesta. Joskus harvoin, kuten jouluna, työnantaja toimittaa työpaikalle kahvipaketteja ja leivonnaisia.
Juon kahvin mustana aina, joten en osallistu maitoporukkaan. Näyttää olevan joku monimutkainen taulukko ja paikalle ilmestyy Lidlin iskukuumennettua maitoa 10 kpl laatikoissa. Avatut tölkit on näköjään vaikea saada jääkaappiin, joten ovat pöydällä ties kuinka kauan. Mahtaa olla hapanta välillä.
Jos käyttäisin maitoa ja työkaverit varastaisivat, niin kokeilisin maito-tai kermajauhetta. Se ei vaadi kylmäsäilytystä ja voisi olla siten jossain omassa jemmassa. Maku ei tietysti ole ihan sama.
Onhan niitä pikkupurkkejakin kaupoissa, ja sitten niitä vielä pienempiä lämpimässä säilyviä kartiopurkkeja, missä on kerta-annos. Saattaa kyllä olla, että niitä saa vain tukuista.
Vierailija kirjoitti:
Kerätään lista kahvia juovista, äänestetään merkki, kerätään rahat 3kk kahveihin jotka ostetaan kun viimeinenkin maksanut. Arvotaan kuka kerää ja hankkii seuraavan erän.
Et selvästikään ymmärtänyt, mistä tässä ketjussa on kyse. Ehdottamasi toiminta pelittää silloin, kun ihmiset ovat rehellisiä.
Kahvihelvetistä on kuitenkin kyse, kun
- ihmiset väittävät, etteivät juo kahvia eivätkä myöskään osallistu kahvikuluihin, mutta juovat kuitenkin
- joku tuo säännöllisesti töihin kahvia ja maitoa mutta toiset eivät tuo koskaan tai harvoin
- jotkut varastavat kahvipaketteja - ”kolmen kuukauden kahvipaketit” häviävät muutamassa viikossa
- jotkut vaihtavat parempilaatuisia kahveja heikompilaatuisiin, sillä ”ei kukaan huomaa kuitenkaan”
- jotkut ”lainaavat” toisten kahvimaitoa eivätkä koskaan anna takaisin
- jotkut keittävät aina kahvin mutta hädin tuskin itse ehtivät saada kupillisen, kun kannu on jo tyhjennetty
- ihmisten käsitys kupillisesta on erilainen: yhdelle riittää 1,5 desiä, kun taas toisen kupillinen on lähes puoli litraa
- ihmiset juovat päivän aikana eri määriä kahvia: joillekin riittää yksi kupillinen, kun toiset horivat sumppia nonstoppina litroittain koko päivän ajan; tätä erilaista kulutusta ei kuitenkaan oteta huomioon kulujen jaossa
Valtiolla työnantaja ei maksa virkamiestensä/työntekijöidensä kahveja/pullia/teetä/limsoja. Naiset ovat pyörittäneet "vuorollaan" oman työnsä ohella viikottain kahviota, jossa saattoi käydä kymmeniä henkilöitä pääsääntöisesti pari kertaa päivässä kahvilla ja usein vieraitakin.
Harva mies on tähän yhteiseen "sivutyöhön", edes joskus suostunut, vaikka sitä todellakin yritettiin ja he ovat/olivat enemmistönä. Kahviautomaatista puhuttiin vuosia. Onko nyt jo toteutunut? Jokainen maksaa kuitenkin itse kahvittelunsa - ei valtio/veronmaksajat.
Onko/oliko tuo tasa-arvoista, tasapuolista ja oikeudenmukaista. Se oli kuitenkin pois naisten selkärangasta ja varsinaisesta työstä. Valtiolla ei mikään työmäärä ole riittänyt yli kolmeenkymmeneen vuoteen ja väki on minimissä. Ihmiset palavat loppuun.
Jotkut todellakin juovat normaalin 1,5 dl kahvikupillisen ja toiset samaan hintaan härskisti kahvimukillisen, johon mahtuu 3 dl. Eipä juurikaan kukaan ottanut asiaa esiin. Sama hinta perittiin kahvilistan merkintöjen mukaan. Kahvi oli K. Tuossa kahvilistassa olisi ollut jo aikoja sitten päivittämisen tarvetta. Peritäänhän kaviloissakin eri hinta pienestä ja isosta kiposta. Ihmiset käyttävät toisiaan hyväksi heti, kun se on mahdollista. Se näkyy mm. tässä menettelyssä.
Onkin syytä laittaa asiat kerralla kuntoon, eikä vain kiristellä itsekseen hampaita.
Siirryin kans korona-aikana omaan termariin ja hörpin kahvini työhuoneessa. En todellakaan kaipaa yhteistä kahvihässäkkää enää yhtään.
Kyllä meillä valtiolla työnantaja maksaa kahvit ja teet. Väärää tietoa tässä ketjussa.
Mun työpaikalla myös on tapana, että kahvia juovat ihmiset tuovat kerran kuussa yhden kahvipaketin. Mutta mun mielestä se on epäreilua, jos joku tekee 50% työaikaa, niin hänen piisi mun mielestä tuoda yksi kahvipaketti vsin joka toinen kuukausi.
Mun joissakin työpaikoissa on sovittu, että vain JuhlaMokkaa saa tuoda
Nyt ollaan suurten kysymysten äärellä MAMMAT.
Itse olen kaupungin töissä, ja meillä pitää itse maksaa kahvinsa. Kahvin tuomisesta on lista seinällä. Jokainen tuo kahvia silloin kun tuo ja laittaa rastin nimensä perään. Ajoittain sitten joku saattaa huomauttaa jollekin, että hei nyt joku on tuonut jo viisi pakettia ja sinä vasta yhden, voisitko tuoda seuraavaksi. Aina yleensä hoituu niin. Joskus joku sanoo kun on paljon ihmisiä koolla, että hei mä en ole tuonut yhtä monta pakettia kuin muut kun juon kahvia vaan aamuisin ja monet teistä kaksi kertaa päivässä. Ei ole kukaan valitellut.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kaupungin töissä, ja meillä pitää itse maksaa kahvinsa. Kahvin tuomisesta on lista seinällä. Jokainen tuo kahvia silloin kun tuo ja laittaa rastin nimensä perään. Ajoittain sitten joku saattaa huomauttaa jollekin, että hei nyt joku on tuonut jo viisi pakettia ja sinä vasta yhden, voisitko tuoda seuraavaksi. Aina yleensä hoituu niin. Joskus joku sanoo kun on paljon ihmisiä koolla, että hei mä en ole tuonut yhtä monta pakettia kuin muut kun juon kahvia vaan aamuisin ja monet teistä kaksi kertaa päivässä. Ei ole kukaan valitellut.
Pienissä ja rehellisistä ihmisistä koostuvissa työyhteisöissä tämä toimii juuri näin. Itse olen ollut kunnalla töissä, ja aina on pitänyt omat kahvit tuoda. Harvoin olen törmännyt mihinkään ongelmiin. Jos olen sijaistanut jossain hetken aikaa, olen jakanut kahvipaketin jonkun muun kanssa tai laittanut pari kolikkoa kahvikassaan. Suusanallisesti on hommat toimineet, kahvimaitoakin on lainattu puolin ja toisin. Niin kauan kun kukaan ei lokkeile, lusmuile eikä pölli, tämä on sujuvin ratkaisu, jos työnantaja ei kahveja kustanna.
Itse lopetin kahvisäätöön osallistumisen sen jälkeen kun kuukauden sairaslomalta paluun jälkeen minulta perittiin kahvimaksu sairasloma-ajalta (meillä siis kiinteä summa per päivä systeemi kahvihässäkässä) ja kahvi rahaston kerääjä kyllä tiesi etten ollut sitä kahvia ollut juomassa.
Hankin sitten pienen pressopannun omalle pisteelle, omat kahvit ja kermajauhe löytyy laatikosta, huomattavasti helpompaa... Ja bonuksena ei tarvi juoda sitä Juhla Mokkaa
Onkohan tuo kahvipakettien varastaminen/ halvempaan vaihtaminen jotenkin yleisempää matalapalkka-aloilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän työpaikassa firma ei maksa työntekijöidensä kahveja? Kivikaudelle jäänyt firma jos pitää jotain kahvikassaa pyörittää. En ole ikinä ollut töissä sellaisessa yrityksessä ja olen kuitenkin aloittanut työnteon vuonna 1988 ja ollut yhteensä seitsemässä eri yrityksessä.
Esim ihan missä tahansa peruskoulussa ”firma” ei maksa. Opet kerää kyllä yleensä rahana ja yksi hoitaa ostot ettei tulisi tuota sotkua merkeistä.
2000-luvun alussa kun aloitin opena kunta tarjosi kahvit mutta ei enää vuosikausiin sellainen ole ollut vissiin mahdollista.
Tarkoitat: missä tahansa _kunnallisessa_ peruskoulussa.
Onko muunlaisia peruskouluja? Joitain korvaavia kouluja on kyllä, mutta vähänlaisesti niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla työnantaja ei maksa virkamiestensä/työntekijöidensä kahveja/pullia/teetä/limsoja. Naiset ovat pyörittäneet "vuorollaan" oman työnsä ohella viikottain kahviota, jossa saattoi käydä kymmeniä henkilöitä pääsääntöisesti pari kertaa päivässä kahvilla ja usein vieraitakin.
Harva mies on tähän yhteiseen "sivutyöhön", edes joskus suostunut, vaikka sitä todellakin yritettiin ja he ovat/olivat enemmistönä. Kahviautomaatista puhuttiin vuosia. Onko nyt jo toteutunut? Jokainen maksaa kuitenkin itse kahvittelunsa - ei valtio/veronmaksajat.
Onko/oliko tuo tasa-arvoista, tasapuolista ja oikeudenmukaista. Se oli kuitenkin pois naisten selkärangasta ja varsinaisesta työstä. Valtiolla ei mikään työmäärä ole riittänyt yli kolmeenkymmeneen vuoteen ja väki on minimissä. Ihmiset palavat loppuun.
Mä menin nuorena miesvaltaiseen työpaikkaan. Katsoin miten miehet toimivat ja aloin tekemään samoin: Jos kahvinkeitin oli tyhjä, en rientänyt aina ekana sitä lataamaan vaan muina naisina kävelin ohi. Kyllä siihen joku mies jossain vaiheessa tuli täyttämään. Jos kaikki kahvimukit olivat likaisena (tai ympäri hallia), en todellakaan lähtenyt niitä keräämään ja pesemään, pesin vain itselleni mukin. Ennemmin tai myöhemmin miehet itse saivat ne mukit kannettua tiskikoneeseen. (Itse en mukeja jättänyt ympäriinsä.)
Toisinaan toki keitin kahvit, pesin pannun, täytin ja tyhjensin tiskarin ja osallistuin niihin mukinkeräystalkoisiin, mutta pidin huolta, etten opeta porukkaa siihen, että palvelu pelaa. Yksi toinen nainen tosin yritti toisinaan saada muutosta tekemällä itse ja nalkuttamalla, mutta eihän siitä mitään tullut.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti enempi sääntö, kuin poikkeus tuo että Juhlamokka katoaa nopsaan,ja tilalle ilmestyy Gevalia tms halpa kurakahvipkt. Itsekkin juon termarikahveja, ja syön evääni ateriaboxista, sekä käytän omia välineitäni. Ei tarvitse osallistua siivousvuoroon kun käytän ruokailutilaa harvakseltaan ja siivoan omat jälkeni. Nämä yhteiset säännöt on jonkun tylsämielisen aivopieruja,ja itsellä nousee karvat pystyyn ihan jo siitä, ettei aikuiset ihmiset isaa korjata omia jälkiään pois, vaan pitää laatia siivousvuorolista!. Mahtaa kodeissaan olla sotku.
Mä tunnustan olevani kotona laiska siivoamaan ja kotona on usein melkoinen sotku. Mutta työpaikalla yms. siivoan aina jälkeni (ja vähän toistenkin).
Mä taas luulen, että niillä töissä sotkijoilla on kotona joku muu joka siivoaa.
Kulta-Katriina Luomu on tosi hyvää kahvia. Yritin sitä tuoda töihin sen laarinpohjalta lakaistun haaleanvaalean Juhla Mokan sijaan, mutta kahvijuopot eivät maistele kahvia, sitä vaan vedetään monta kertaa päivässä hehtaarimukeista, ettei vieroitusoireet yllätä.
Odottelen oikeastaan mielenkiinnolla lähitulevaisuutta, jolloin kahvi alkaa olla ylellisyystuote ilmastonmuutoksen takia.
Miten käy Suomen kansan, ahkeruuden ja työteliäisyyden, mikä tulee olemaan BKT?
Onko meistä mihinkään ilman kofeiinihuumetta?
Ja millaisia kahvisotia taukopaikoilla sitten käydään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän työpaikassa firma ei maksa työntekijöidensä kahveja? Kivikaudelle jäänyt firma jos pitää jotain kahvikassaa pyörittää. En ole ikinä ollut töissä sellaisessa yrityksessä ja olen kuitenkin aloittanut työnteon vuonna 1988 ja ollut yhteensä seitsemässä eri yrityksessä.
Aika yleistä julkisella puolella.
Hän puhui firmoista. Julkisen puolen työnantajat ei ole firmoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim ihan missä tahansa peruskoulussa ”firma” ei maksa. Opet kerää kyllä yleensä rahana ja yksi hoitaa ostot ettei tulisi tuota sotkua merkeistä.
2000-luvun alussa kun aloitin opena kunta tarjosi kahvit mutta ei enää vuosikausiin sellainen ole ollut vissiin mahdollista.
Tarkoitat: missä tahansa _kunnallisessa_ peruskoulussa.
Onko muunlaisia peruskouluja? Joitain korvaavia kouluja on kyllä, mutta vähänlaisesti niitäkin.
Mitä tarkoitat, mitä ovat "jotkin korvaavat koulut"?
Peruskouluja on ne koulut, jotka noudattavat perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Tällaisia kouluja on kunnilla, valtiolla, yhdistyksillä ja säätiöillä. Esimerkiksi norssit ei ole kunnallisia kouluja. Tampereella esimerkiksi Svenska Samskolan on yksityinen peruskoulu.
Mä luulin että nää työpaikat, jossa kahvista pitää maksaa itse on lähinnä läppä.
Semmottiiset luuleskelut vaihteeksi.