Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikan kahvipakettihelvetti

Vierailija
04.07.2020 |

Meillä töissä on ollut tapana, että kahvia keitetään pari kertaa päivässä ja jokainen tuo kuussa kahvipaketin. Itse juon kahvia kerran päivässä töissä. Aina on kahvi loppu, kun ihmiset eivät sitä tuo, tai jos tuovat, on se jotain kuraa, kuten saludoa tai muuta halpaa, josta ei kunnon kahvia saa tekemälläkään. Kyllästyin sitten siihen litkuun ja aloin ottamaan oman kahvin mukaan kotoa termariin. En tuonut enää pakettia, kuten ennen. Syntyi helevetinmoinen selkkaus, miksi en tuo enää juhlamokkapakettia! Aiemmin kun olen tuonut juhlamokkapaketin, se on mystisesti hävinnyt ja kahvi on ollut vain jotain lidlin halvinta. Nyt juon juhlamokkani omasta termarista ja katson kuinka toiset keittävät paskaa kahvia.

Kommentit (493)

Vierailija
321/493 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 v olen juonut työnantajan kustantamaa kahvia pari kertaa päivässä. Kokouksissa usein tarjolla sämpylöitä ja hedelmiä.

Vierailija
322/493 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän työpaikassa firma ei maksa työntekijöidensä kahveja? Kivikaudelle jäänyt firma jos pitää jotain kahvikassaa pyörittää. En ole ikinä ollut töissä sellaisessa yrityksessä ja olen kuitenkin aloittanut työnteon vuonna 1988 ja ollut yhteensä seitsemässä eri yrityksessä.

Esim ihan missä tahansa peruskoulussa ”firma” ei maksa. Opet kerää kyllä yleensä rahana ja yksi hoitaa ostot ettei tulisi tuota sotkua merkeistä.

2000-luvun alussa kun aloitin opena kunta tarjosi kahvit mutta ei enää vuosikausiin sellainen ole ollut vissiin mahdollista.

Tarkoitat: missä tahansa _kunnallisessa_ peruskoulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/493 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä TA kustantaa kahvit ja teet, keksit/korput/hedelmät ja perjantaipullat silloin tällöin. En tajunnut että tää on näin iso juttu. Kaupasta saa hakee kahvipöytään firman tilille hankintavastaava ja muut saa tehdä toivelistaa mitä keksejä tuodaan. Tosin näitä samoja tarjotaan silloin tällöin myös asiakkaille.

Tehdään välillä pitkää päivää, joten työnantajan etuhan se on että jaksetaan painaa + kulut menee joka tapauksessa verovähennyksiin.

Vierailija
324/493 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sanottiin, että missään julkisen työpaikoissa ei ole kahvia työnantajan puolelta, mutta Kelassa on. Meillä on Pelicanin kahviautomaatti, josta tulee aivan järkyttävää kahvia. Juon sen takia vihreää teetä, jota on myös tarjolla.

Tästä tuli mieleen, että meillä oli vielä 1,5 vuotta sitten Alepan kauppakassi, joka toi välipalat (tuoreita hedelmiä, leipää, rahkoja jne.), jotka työnantaja tarjosi. Meiltä tietenkin leikattiin tuokin etu pois.

Vierailija
325/493 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän työpaikassa firma ei maksa työntekijöidensä kahveja? Kivikaudelle jäänyt firma jos pitää jotain kahvikassaa pyörittää. En ole ikinä ollut töissä sellaisessa yrityksessä ja olen kuitenkin aloittanut työnteon vuonna 1988 ja ollut yhteensä seitsemässä eri yrityksessä.

Itse olen töissä valtiolla, ja täällä sama toimintaperiaate kahvin suhteen kuin aloittajalla.

Vierailija
326/493 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten joillekin kahvi on niin tärkeä asia. Tai siis ymmärrän että ovat riippuvaisia kyseisestä tuotteesta, mutta onko siitä omasta ongelmasta pakko tehdä toisen ongelma? Töissä nakitettu pari kertaa keittämään kahvia ja lopputulos ei ole miellyttänyt juojia. Ihan uutena työntekijänä lähetetty myös kauppaan hakemaan kahvipaketteja ja se oli kuulemma vääränlaista purua(?). Yritin parhaani, mutten ole mikään barista koulutukseltani. Mutta onneksi työkaverit ovat oppineet etten osaa edes kaataa kahvia, niin saan tehdä niitä oikeita töitä.

Vierailija
327/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalla töissä ja työnantaja tarjoaa. Tilaamme netistä erikoiskahveja joita sitten maistelemme pitkin päivää. Laskut tietysti naamioidaan joksikin kokouskuluiksi.

Vierailija
328/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en juo kahvia, mutta popparit ja limu maistuu, kun seuraa tätä kahviporukan ainaista battlea.

Vierailija
329/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lukenut Siilasmaan kirjan, niin mm. NSN ainakin oli sellainen

Vierailija
330/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen työpaikka on noin muuten ilmapiiriltään jos kahvipaketeista saadaan sota aikaan?

Väistämättä tulee mieleen että naisvaltaisia/matalapalkka-aloja, itse en ole tällaisiin törmännyt yhdessäkään työpaikassa :o

Vierailija
331/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ap:n kertomus on valitettavasti totta.

Jotkut varastaa työpaikoilta vaikka mitä, jopa porukan kahvipaketteja vaihdellaan huonompaan laatuun ja se laatu kahvi viedään kotiin.

Itsekin olen irisanoutunut kahviporukasta ja juon tauolla itse tuomaani haudutettua teetä ja joskus harvoin murukahvia,  jota säilytän lukollisessa pukukaapissani.

Entisessä työpaikassa hävisi eväätkin kaapista ja kukaan ei ollut syyllinen ikinä. Se otti päähän kunnolla. Sit vaan päätin tehdä jauhelikastiketta ja seisottaa sitä kotona ja maustetta sekaan ja tiiviiseen purkkiin ja duuniin. Sain varkaan kiinni, kun ripuloi ja oksenteli seuraavana päivänä. Sai mitä tilasi ja toivottavasti maistui.

Vierailija
332/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä TA kustantaa kahvit ja teet, keksit/korput/hedelmät ja perjantaipullat silloin tällöin. En tajunnut että tää on näin iso juttu. Kaupasta saa hakee kahvipöytään firman tilille hankintavastaava ja muut saa tehdä toivelistaa mitä keksejä tuodaan. Tosin näitä samoja tarjotaan silloin tällöin myös asiakkaille.

Tehdään välillä pitkää päivää, joten työnantajan etuhan se on että jaksetaan painaa + kulut menee joka tapauksessa verovähennyksiin.

Se, että työnantajan maksamat kahvit ym ovat vähennyskelpoisia kuluja, ei tee niistä ilmaisia. Esim. kymmenen euron kahvisatsi maksaa osakeyhtiölle alv- ja tuloverovähennyksen jälkeen 7,02 euroa.

Vierailija
333/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä pakollinen 10 minuutin tauko 50 minuutin välein. Työnantajan kustantamana on firman keittiössä aina kahvia, jonka keittää kuka ehtii. Kahvimaitoakin on jääkaapissa.

Lisäksi talo tarjoaa suolakeksejä, ja kolmea lajia makeita keksejä. Jokainen siivoaa omat sotkunsa ja tiskaa ruokatunnin (70 min) päätteeksi omat tiskinsä.

Riitaa ei tule koskaan. Työpaikassa on naisia ja miehiä. Miehet keittävät useammin kahvia. Pomo ostaa vain Juhla Mokkaa, koska ei tiedä paremmasta.

Vierailija
334/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valtiolla jossain kahvia saa. Esimerkiksi valtion erittäin menestyksellinen it-palvelutalo Valtori tarjoaa ahkerille ja osaaville it-tekijöilleen ilmaiset kahvit hienosta kahviautomaatista.

Kahvin laatu on tosin samaa luokkaa kuin palvelun taso.

Vierailija
335/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään julkisen puolen työpaikoissa ei ole työnantajan tarjoamia kahveja.

Eikä  kaikissa yksityistenkään firmoissa.

Kummallista, että jotkut jopa vielä tänäkin päivänä luulevat, että jokaisessa työpaikassa on samanlaiset käytännöt.  Voiko noin typeriä, täysin tietämättömiä aikuisia ihmisiä siis vielä olla olemassa

Kyllä julkisellakin saa ilmaista kahvia riippuen paikasta. Olen ollut valtion virastossa sekä Hgin kaupungilla töissä ja molemmissa oli ilmaiset kahvit, teet ja muut tykötarpeet.

Vierailija
336/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä ei näköjään tuo mukanaan viisautta... Hyvin harvoissa valtion tai kunnan organisaatioissa työnantaja maksaa yhtään mitään juotavaa / syötävää, koska rahat olisi tavallaan pois veronmaksajien kukkarosta. Onko tällainen vaikea ymmärtää?

Vierailija
337/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunta ei maksa.

Kyllä meillä maksaa.

Kunta voi tarjota joillekin, mutta joku toinen osasto taas jää ilman, kuten vaikka kasvatus ja opetustoimi. Paitsi tietysti virastossa työskentelevät ”asiantuntijat” joilla kaffepannu on kuumana firman piikkiin. Jossain yksikössä työskentelevä lissu saa sitten tuoda ihan itse kahvinsa.

Tämä on vastoin lakia. Työnantajan tulee kohdella työntekijöitään tasapuolisesti. Tietyin ehdoin voidaan tarjota erilaisia etuja, esimerkiksi työsuhteen pituuden perusteella oikeus erilaisiin työterveyshuollon palveluihin. Mutta kahvit joko tarjotaan kaikille tai ei kenellekään. Riitauttakaa asia kunnassanne ;-) Loppuu se litkiminen myös siellä teknisessä virastossa.

Vierailija
338/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en juo kahvia, mutta popparit ja limu maistuu, kun seuraa tätä kahviporukan ainaista battlea.

Battle onkin paljon hienompi sana kuin vääntö, kiista tai taistelu.

Vierailija
339/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette tee kuten ulkomailla olemalla cooleja ja vuoroviikoin käy hakemassa tuoreet kahvit paikallisesta kahvilasta? Näin me tehdään ulkomailla.

Ulkomailla? Tarkoitatko ulkosaaristoa?

Vierailija
340/493 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuodaan kahvi itse töihin. Jokainen tuo paketin kuukaudessa. Lista on ovessa. Merkki on vapaavalintainen, kunhan ei ole mitään ihan halvinta kuten Xtraa. Jokainen tuo kahvia tunnollisesti, eikä kukaan varasta, joten välillä kahvia kertyy niin paljon, että saadaan "vapaakuukausia" kahvin tuomisesta. Joskus harvoin, kuten jouluna, työnantaja toimittaa työpaikalle kahvipaketteja ja leivonnaisia.

Juon kahvin mustana aina, joten en osallistu maitoporukkaan. Näyttää olevan joku monimutkainen taulukko ja paikalle ilmestyy Lidlin iskukuumennettua maitoa 10 kpl laatikoissa. Avatut tölkit on näköjään vaikea saada jääkaappiin, joten ovat pöydällä ties kuinka kauan. Mahtaa olla hapanta välillä.

Jos käyttäisin maitoa ja työkaverit varastaisivat, niin kokeilisin maito-tai kermajauhetta. Se ei vaadi kylmäsäilytystä ja voisi olla siten jossain omassa jemmassa. Maku ei tietysti ole ihan sama.