Voiko mies vaatia?
Meillä on yhteishuoltajuus toistaiseksi. Mies vaatii että hänen on saatava tietää lapsen liikkeet tarkalleen. Eli että jos lapsi on yökylässä isovanhemmillaan, on isälle kerrottava asiasta.
Huoltajuuden kanssa on suuria ongelmia. Isä ei suostu mihinkään sopimuksiin tapaamisista. Edes viikkoa etukäteen ei voi sopia tapaamisia. Kaikki tulee 1-2 päivän varoitusajalla. Viikonloppuisin isä ei voi lasta tavata, ei ehdi. Onnistuu vain arkisin, ehkä 1-2 kertaa kk, jos sitäkään. Silti mun pitäisi pitää isä updeitattuna meidän tekemisistä. Epäilen että mies haluaa tietää missä lapsi on siksi että pääsee kyttäämään mun tekemisiä.
Kysyisin vaan että onko mulla velvollisuus kertoa miehelle lapsen menoista? Mies ei luonnollisestikaan kerro mulle, vaikka veisi lapsen äidilleen hoitoon, silloin harvoin ku lapsi hänen luonaan on. Enkä koe että mulle asiasta mitenkään erityisesti tarvitsisi tiedoittaakkaan.
Kommentit (7)
Menkää lastenvalvojalle tekemään sopimukset. Siellä voitte kirjata ylös tiedottamiskäytännöt, tapaamiskäytännöt jne. Saattehan te molemmat vaatia mitä lystäätte, mutta viime kädessä joudutte yhdessä päättämään, mitkä vaatimukset ovat kohtuullisia ja lapsen edun mukaisia. Jos ette yhteisymmärrykseen pääse, niin suosittelen todellakin lastenvalvojan luona käymistä ja sopimusten laatimista.
Komppaan kolmosta: lastenvalvojan luona sopimus ja sitten siitä ei luisteta ei niin mihinkään suuntaan, kumpikaan. Työllä ei voi perustella tuollaista tempoilua, vuorotyössäkin vuorot on kyllä tiedossa niin paljon aiemmin, että ei mene 1-2 päivän varoitusajalla.
Lastenvalvoja kyllä kertoo, miten aikuisten tulee elämänsä elää. Siellä, kun käy kaikki sujuu arjessa sopimusten mukaan ilman minkäänlaista huolen häivää.
Lapsi kullat, ei niillä sopimuksilla ihmeitä aikaan saada tai pysytä määritelemään millaista sen isyyden tulee olla. Ihan kuin äidillä olisi diktatuurimainen valta sanella, että haluan, että mies on isä silloin ja silloin...
Mutta onneksi lapset on viisaampia ja osaavat sopeuta sellaiseen isään, mikä on saatavilla. Ja aikuinen sinäkin taidat jo olla ja osaat ihan itsenäisesti tehdä päätöksiä ja valintoja, mihin suostut ja mihin et. Eli et ole miehesi holhouksen alainen...
Ennen kun yhtään huudellaan siitä miehen vapaudesta. Äidit joutuvat tekemään toisenlaisia valintoja elämässään, kun isät. Äitiys, kun on ihan erityinen ominaisuus ja mies ei yksin kertaisesta voi olla äiti, elämän antaja ja suojelija...Äiti on se joka päättää saako lapsi syntyä!
No ottamatta muuhun kantaa niin sanoisin että isällä pitää aina olla mahdollisuus tavoittaa lapsensa. Eli jos hän voi saada sinut puhelimitse kiinni silloinkin kun lapsi on muualla (ja voit näin ohjata soittamaan eteenpäin), ilmoitusvelvollisuutta ei ole. Jos taas lähdet viikoksi jonnekin jumalan selän taakse jossa ei toimi netti eikä känny niin on kohtuullista kertoa miehelle missä lapsi on ja miten hänet saa tarvittaessa kiinni.
Toki ex-miehesi vaikuttaa muuten aika mulkulta, mutta hoida sinä ainakin oma tonttisi mallikkaasti niin ei tarvitse lähteä moiseen pelleilyyn mukaan.
Kaikkea voi vaatia, mutta eri juttu onkin suostuuko noihin vaatimuksiin;) Kauanko erostanne on? Itse erosin pian kaksi vuotta sitten ja mies on pitänyt yhteyttä varsin tiiviiseen tahtiin. Mies vaatii;) vko-vkosysteemiä, vaikkei hänellä ole minkäänlaisia kantimia huolehtia edes itsestään. Vietittely on pääsääntöisesti, minua syyttelevää ja alistamista ja nyt siihen on (onneksi) tullut tauko, olisikohan joku saanut ajettua tuon päähän järkeä tjs. Miehelle ei tarvitse ilmoittaa, missä lapsi on ja jos hän ei vuorollaan hoida lasta, niin se on hänen tyhmyyttään. Tosin lapsella pitäisi olla jonkinlainen suhde isäänkin,surullista. Koita olla vastailematta miehen viesteihin ja sano, hänelle, että ilmoittaa koska hoitaa isän hommiaan ja jättää teidät rauhaan. Itse ilmoitan vain tärkeimmät asiat ja muuten isä saa olla yhteydessä hoitopaikkaan jne.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 13:58"]
Kaikkea voi vaatia, mutta eri juttu onkin suostuuko noihin vaatimuksiin;) Kauanko erostanne on? Itse erosin pian kaksi vuotta sitten ja mies on pitänyt yhteyttä varsin tiiviiseen tahtiin. Mies vaatii;) vko-vkosysteemiä, vaikkei hänellä ole minkäänlaisia kantimia huolehtia edes itsestään. Vietittely on pääsääntöisesti, minua syyttelevää ja alistamista ja nyt siihen on (onneksi) tullut tauko, olisikohan joku saanut ajettua tuon päähän järkeä tjs. Miehelle ei tarvitse ilmoittaa, missä lapsi on ja jos hän ei vuorollaan hoida lasta, niin se on hänen tyhmyyttään. Tosin lapsella pitäisi olla jonkinlainen suhde isäänkin,surullista. Koita olla vastailematta miehen viesteihin ja sano, hänelle, että ilmoittaa koska hoitaa isän hommiaan ja jättää teidät rauhaan. Itse ilmoitan vain tärkeimmät asiat ja muuten isä saa olla yhteydessä hoitopaikkaan jne.
[/quote]
Joo, viikko-viikko systeemia vaatii aina välillä. Mietin miten se on käytännössä ajaellut sen hoitaa, kun on kaiket illat "töissä" ja lapsen päiväkoti on auki 7-17. Lisäksi mies asuu yksiössä, jossa lapsella ei ole edes omaa sänkyä. Nukkuu sohvalla. Kun kysyn muksulta mitä teki isän luona, vastaus on "pelasin iPadilla". Isä keskittyy kertomaan mulle miten surkeasti lapsen hoidan, silloin harvoin kun lapsi on isällään.
Lastenvalvojalle olen nyt 2 viikkoa yrittänyt saada aikaa. Jättänyt soittopyyntöjä yms. Isä kokee ettei hänellä ole lainkaan velvollisuuksia, hänellä on vain oikeuksia. Minä olen katketa ämmä, kun en hypi hänen pillinsä mukaan.
Lapsi ei halua puhua puhelimessa isänsä kanssa. Isä syyttää mua tästä, en halua antaa lapsen puhua hänen kanssaan. Jännä homma että noi puhelut lapselle tulee aina just silloin kun exä on päättänyt lähestyä mua n. 30 tekstarilla joissa kertoo miten paska ihminen olen ja sitten kun en vastaa, aletaan soitella, ja kun siihenkään en vastaa, niin alkaa viestittely kuinka HIRVIÖ olen kun en anna hänen edes lapsensa kanssa puhua, sillä hän halusi tavoitella vain omaa lastaan..
Paskahousu koko ukko.
ap
Ei tietenkään ole. Unohda tuollaisen typeryksen vaatimukset ja ala elämään omaa elämääsi. Sulje puhelin, jos alkaa terrorisoimaan sua.