Hajuveden käyttö työpaikalla?
Työpaikalla muhii riita hajuveden käytöstä...eräs rouva on nyt päättänyt että hän ei kestä hajusteita ollenkaan, ja se tarkoittaa että kukaan työpaikan naisista ei enää saisi käyttää hajusteita. Nyt ei puhuta todellakaan mistään hajuvesipilvistä, itse en edes haista työkavereideni hajuvesiä elen ole ihan vieressä. Mikä se sitten on tässä oikea ratkaisu? Itse ainakin olen niintottunut käyttämään hajuvettä että en halua siitä luopua.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 14:14"]
Osa meistä on tuoksuyliherkkiä. Valitettavasti. Joudun poistumaan bussista kesken matkan, jos lähelle tulee löyhkääjä. Saatan oksentaa haistaessani voimakkaan hajusteen.
Olen allerginen mm. siitepölylle, joten silmäni kutisevat keväällä pari kuukautta. Antihistamiinikaan ei aina auta. Ihoni on atooppinen, joten hajustetut tuotteet saavat sen ärtymään pahasti. Käytän hajustamattomia tuotteita ja ihoöljyjä.
Duodecimin sivuilta löytyy lisätietoa aiheesta. Suosittelen, että tutustutte artikkeliin.
Jokaisessa toimistossa on aina useampi HYVIN voimakkaasti tuoksuva naishenkilö. Koomisimpia ovat ne, jotka löyhkäävät vankasti jollekin sellaiselle, jota kissat tekevät hiekkalaatikkoon. Teitä on aika paljon... :D
[/quote]
Se kissanhiekkalaatikkolöyhkä on kuule vain sun omassa pääkopassa, kai nyt edes sen tajuat? Typerää vammansa vuoksi haukkua muita löyhkääviksi.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 14:13"]
No jo et edes haista työkavereittesi hajuvesiä (eivät hekään luultavasti sinun) niin minkä takia niitä sitten täytyy käyttää?
[/quote]Omituinen kysymys. Parfyymeitä käytetään tietenkin siksi, että haluaa itse nauttia käyttämästään tuoksusta ja viestiä sillä jotakin heille, jotka tulevat henkilökohtaisen alueen sisälle. Käytän rahaa hyvin formuloituihin, luonnollisista aineista rakennettihin tuoksuihin, jotka tuottavat minulle nautintoa ja sopivat asemaani ja persoonallisuuteeni. Muiden tuoksut ovat minulle verraten yhdentekeviä. Yleensä ihmiset eivät tuoksu erityisen mielenkiintoisilta, mutta aina välillä jonkun parfyymi voi tuoda mieleen vaikkapa miellyttävän muiston vuosien takaa. Ihmisen hajuaisti on aika huono, mutta kyllä mekin voimme vaikuttua tuoksuelämyksistä. t. Tuoksuharrastaja
Mä saan välillä oireita, jonkun deodorantista tai hiuslakasta. Parfyymit saattavat saada mut ihan tolkutotmaan tilaan. Eli migreeni, pahaolo, vatsaa särkee, ripuli jne. Saan myös iho-oireita, jos kaupas kassa on käsillänsä laittanut hajustettua rasvaa tai hajuvettä. Se ei todellakaan ole hauskaa, kun joku hajupommi vain laittaa lisää tuoksuja, kun joku pyytää vähentämään.
Välillä joku idiootti tulee mun kotiinkin haisten ja sen jälkeen meillä on monen tunnin tuuletus, kaikki tyynyt mihin hajupommi on koskenut, lähtee pesuun. Todella äärimmäisen rasittavia ihmiset, jotka eivät tajua, että harva teeskentelee hajusteallergiaa. Mä olen monet itkut itkenyt, kun en voi enää käyttää kunnollisia deodorantteja, jotka pitäisivät oikeasti hajut pois. Hiukset kärsivät, kun hajusteettomat tuotteet eivät toimi. Pyykki jos kuivuu vähänkään liian kauan, se alkaa haisemaa jne.
Eli jos joku pyytää olemaan käyttämättä hajusteita, niin ei ole iso vaiva olla suihkauttamatta sitä hajuvettä aamulla, kun ne edellisestkin hajuvedet on kuitenkin lemuilemassa sussa ja hajusteallergikko reagoi niihinkin.
Onneksi olen varhaiskasvatusalalla niin ei tarvitse miettiä toisten hajuterroria. Päiväkodissa kun ei mitään hajusteita käytetä ja kaikki sen tietää ajattelematta. Samoin kaikki muut sosiaali- ja terveysalan toimipisteet. Ainakin pitäisi.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 11:13"]
Kuulkaas kaikki jeesustelijat, vetäkää sanonko mikä minne, toivon että saan istua viereenne vaikka teatterissa tai elokuvissa, jotta saan sen nautinnon kun joudutte lähtemään ovesta ulos!
[/quote]
No tämä teksti kertoo. ettei kirjoittajalla ole alkeellisimpiakaan hyviätapoja.joudut vaikeisiin törmäyksiin elämässä käytökselläsi. Hyvät tavat kunniaan,kunioitetaan työkavereitamme,eikä kinastella turhanpäiväisistä asioista.eihän eduskunnassakaan saa käyttää hajusteita.
Sairaalassa olen töissä, ihan vuodeosastolla, jossa luonnollisesti on hajusteiden käyttö kielletty. Silti aina pari keski-ikäistä "rouvaa" lemuaa aina hajuvedelle. Ja siitä on huomautettu!
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:30"]
Olen ollut töissä työpaikalla, jossa hajusteyliherkkyyksien takia oli hajusteiden käyttö kielletty. Kyseessä oli ihan tavallinen toimistoympäristö. Hajusreasiasta mainittiin työhaastattelussa ja mm. vessatiloissa oli "muistutuslaput" että tämä on hajusteeton työympäristö. Ei haitannut ketään ( >60 hlöä). Ei se rouva teidän töissä varmaan kiusallaan tota asiaa koita saada läpi. Toivittavasti kysytte esimieheltä ja hän päättää.
[/quote]
Ei minuakaan ole kyllä haitannut, vaikka en ole kahteenkymmeneen vuoteen saanut käyttää töissä hajusteita. Keuhkopuolella olen töissä ja hyvin olen selvinnyt ilman "tsanelvitosta" työpäivät.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 07:37"]
Tänä aamuna kun poljin töihin,jouduin vähän aikaa polkemaan kohtalaisen leveän naisihmisen takana(kapea kohta pyörätiessä) jo tehdasalueella. Nainen siis käveli edelläni ja minä taiteilin pyörällä perässä. Nainen tuoksui TODELLA voimakkaasti jollekin marketti/yves rocher -hajuvedelle. Mietin siinä että luojalle kiitos ei tarvi tuon kanssa olla samassa paikassa töissä, mulla lähtis kyllä järki.
[/quote]
Muistatteko sen poisonin. Herranjumala sentäs, kun eukot läiski sitä kaulaansa, kun se haisi muka niin muodikkaalta.
Limakalvot oli aina turvoksissa näiden räähkien vuoksi, jotka kuvitteli olevansa seksikkäitä siinä hajupilvessään
Mulla tulee oireita deodorantista, pyykinpesuaineista, hiuslakasta. Moni tulee meille ja kertoo ettei ole laittanut hajusteita, mutta ei tajua että parfyymi tarttuu vaatteeseen eikä lähde pesussakaan heti pois. Jos koko firma käyttää hajusteita, jokainen eri hajua, eikä ap niitä haista, niin se tarkoittaa tod.näk. sitä, että ainakin ap ylikäyttää hajusteita ja tottunut hajuihin. On luultavasti niitä ihmisiä, joka on muiden mielestä kaatanut koko hajuvesipullon päällensä.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 15:11"]
Mä saan välillä oireita, jonkun deodorantista tai hiuslakasta. Parfyymit saattavat saada mut ihan tolkutotmaan tilaan. Eli migreeni, pahaolo, vatsaa särkee, ripuli jne. Saan myös iho-oireita, jos kaupas kassa on käsillänsä laittanut hajustettua rasvaa tai hajuvettä. Se ei todellakaan ole hauskaa, kun joku hajupommi vain laittaa lisää tuoksuja, kun joku pyytää vähentämään.
Välillä joku idiootti tulee mun kotiinkin haisten ja sen jälkeen meillä on monen tunnin tuuletus, kaikki tyynyt mihin hajupommi on koskenut, lähtee pesuun. Todella äärimmäisen rasittavia ihmiset, jotka eivät tajua, että harva teeskentelee hajusteallergiaa. Mä olen monet itkut itkenyt, kun en voi enää käyttää kunnollisia deodorantteja, jotka pitäisivät oikeasti hajut pois. Hiukset kärsivät, kun hajusteettomat tuotteet eivät toimi. Pyykki jos kuivuu vähänkään liian kauan, se alkaa haisemaa jne.
Eli jos joku pyytää olemaan käyttämättä hajusteita, niin ei ole iso vaiva olla suihkauttamatta sitä hajuvettä aamulla, kun ne edellisestkin hajuvedet on kuitenkin lemuilemassa sussa ja hajusteallergikko reagoi niihinkin.
[/quote]
Kiinnitin huomioa tuohon pyykin haisemiseen. Puhdistatko pyykkikoneesi joka kuukausi laittamalla koneen esipesuun sitruunahappoa ja varsinaiseen pesuun vähän pyykkipulveria, asteina 95? Se puhdistaa koneestasi hajua tuottavat saostumat. Toisena niksinä on ihan tavallisen etikan käyttäminen huuhteluaineena. Se vie pois pinttyneimmätkin hienhajut treenivaatteista jne.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 01:02"]
Mikä ihme se virtsan hajuinen parfyymi muuten oikein on? Olen sitä itsekin ihmetellyt. Haiseeko se käyttäjän itsensä nenään jotenkin erilaiselta kuin minun? Ei luulisi että kukaan tahallaan niin pahaa hajua itseensä laittaa.
[/quote]
Se syntyy vanhentuneen hajusteen (hajuste säilyy max vuoden avaamisesta) reagoimisesta hajusteen käyttäjän kenties härskiintyneenkin ihotalin kanssa. Käyttäjät eivät haista itse tuota kissanpissan hajuista tulosta.
Ap, kyllä se hajusteyliherkkyys voi tulla ihan yllättäenkin, vaikkei työkaverisi olisikaan aikaisemmin oireillut. Minulla puhkesi tuoksuyliherkkyys ja kemikaaliyliherkkyys, kun altistuin kotona kosteusvauriohomeelle. Aikaisemmin minua ei häirinnyt muiden tupakointi, hajusteet tms, mutta nyt en voi olla edes samassa huoneessa/bussissa hajuvettä käyttävän kanssa ilman, että saan kauhean päänsäryn. Hajuaistini on myös paljon herkempi kuin aikaisemmin.
Tosi kurjaa. Ei minustakaan ole kivaa pyytää ihmisiä käyttämään hajusteettomia pesuaineita, tulemaan meille kotiin puhtaissa tuoksuttomissa vaatteissa jne, kuulostan varmaan kauhean nipolta. Mutta en minä sitä kiusallani tee. Ai niin, saan kemikaaleista myös iho-oireita (yleensä ihmisten on helpompi käsittää nämä todellisiksi, kun voin todistaa itse näyttämällä että katso, nyt sitä ihottumaa tuli taas. Päänsärky on niin helppo pistää mielikuvituksen piikkiin)
Tämä marisija saa luvan vaihtaa työpaikkaa. Hän ei päätä asiasta. Ainoastaan esimies voi kieltää kokonaan hajusteiden käytön. Minun entisellä työpaikallani oli ainoastaan naisten vessoissa toive, ettei niissä suihkuteltaisi voimakkaita hajuvesiä.
Hajusteiden käytössä tuntuu olevan OCD oireita .
Onko naisväellä todellakin pakko-oireita käyttää
hajusteita mihin hintaan tahansa ja sairastua ?
Hajusteiden käytössä tuntuu olevan OCD oireita .
Onko naisväellä todellakin pakko-oireita käyttää
hajusteita mihin hintaan tahansa ja sairastua ?
Mä en edes pysty käyttämään parfyymeja, koska ovat hemmetin vahvoja tuoksuja. Parfyymeissa riittää yksi tippa eikä niitä tarvitse lorotella koko pulloa päällensä yhdellä kertaa. Käytän eau de toiletteja, jotka ovat tuoksultaan kevyempiä, ja niitäkin hyvin säästeliäästi.
Nykyinen teho_tuho-hajustaminen - ohoh, taas unohtui
hyvää parempi käyttöjärki pakastimeen, naiset haisee
ja käyttöjärki on jäässä. Lopettakaa, te olette kyllä
olemassa ilman täystyhmää kaiken hajustamista.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:19"]
Työpaikalla muhii riita hajuveden käytöstä...eräs rouva on nyt päättänyt että hän ei kestä hajusteita ollenkaan, ja se tarkoittaa että kukaan työpaikan naisista ei enää saisi käyttää hajusteita. Nyt ei puhuta todellakaan mistään hajuvesipilvistä, itse en edes haista työkavereideni hajuvesiä elen ole ihan vieressä. Mikä se sitten on tässä oikea ratkaisu? Itse ainakin olen niintottunut käyttämään hajuvettä että en halua siitä luopua.
[/quote]
Miten teillä voi muhia riita tällaisesta asiasta? Minun mielestäni on hyvin yksinkertaista: Jos joku kärsii hajuvesistä, niin niitä ei käytä työpaikalla kukaan. Ihan simppeliä toisen huomioonottamista, vaikka sitten inhoaisi ja vihaisi huomioonotettavaa ihmistä sydämensä pohjasta saakka.
[/quote]
Jos joku kärsii tupakanhajusta, ovatko kaikki ilman röökiä työpäivän ajan. Toivottavasti.
En ole hajusteyliherkkä enkä stressaa paljoakaan muiden hajusteista, mutta palstaa lukiessa olen alkanut karsimaan omaa hajukkoani vähemmäksi. En minä oikeasti näin "normaalina" ole osannut ajatella että käyttämäni vaatteidenpesuaine+huuhteluaine+suihkusaippua+dödö+hiustuotecombo saa jonkun ajattelemaan että hyppäisi ikunasta lemun vuoksi.
Osa meistä on tuoksuyliherkkiä. Valitettavasti. Joudun poistumaan bussista kesken matkan, jos lähelle tulee löyhkääjä. Saatan oksentaa haistaessani voimakkaan hajusteen.
Olen allerginen mm. siitepölylle, joten silmäni kutisevat keväällä pari kuukautta. Antihistamiinikaan ei aina auta. Ihoni on atooppinen, joten hajustetut tuotteet saavat sen ärtymään pahasti. Käytän hajustamattomia tuotteita ja ihoöljyjä.
Duodecimin sivuilta löytyy lisätietoa aiheesta. Suosittelen, että tutustutte artikkeliin.
Jokaisessa toimistossa on aina useampi HYVIN voimakkaasti tuoksuva naishenkilö. Koomisimpia ovat ne, jotka löyhkäävät vankasti jollekin sellaiselle, jota kissat tekevät hiekkalaatikkoon. Teitä on aika paljon... :D