Hajuveden käyttö työpaikalla?
Työpaikalla muhii riita hajuveden käytöstä...eräs rouva on nyt päättänyt että hän ei kestä hajusteita ollenkaan, ja se tarkoittaa että kukaan työpaikan naisista ei enää saisi käyttää hajusteita. Nyt ei puhuta todellakaan mistään hajuvesipilvistä, itse en edes haista työkavereideni hajuvesiä elen ole ihan vieressä. Mikä se sitten on tässä oikea ratkaisu? Itse ainakin olen niintottunut käyttämään hajuvettä että en halua siitä luopua.
Kommentit (104)
Minä olen kohdannut kaksi muka-hajusteyliherkkää.
Tapaus 1: henkilö sai oireita vain tiettyjen henkilöiden tuoksuista. Ja valitti niistä.
Tapaus 2: henkilö poltti tupakkaa kuin korsteeni ja haisi itse tuhkakupille. Hän myös sai "todella voimakkaita oireita" tuoksuista, ja aina vain tiettyjen henkilöiden tuoksuista. Hänelle tuli kasvoille sellainen vino, onnellinen ilme kun hän valitti asiasta.
Niin ja lisäksi kumpikaan näistä "hajusteyliherkistä" ei saanut koskaan mitään oireita miesten tuoksuista. Ja voin sanoa, että työpaikalla pistäytyvät pukumiehet TODELLA tuoksuivat voimakkaasti miesten tuoksuille.
Olen myös iän myötä (ja tupakanpolton lopettamisen myötä) alkanut oireilemaan. Saan oireita huuhteluaineista, hiuslakoista, hajustetuista voiteista ja tietenkin hajuvesistä. Olen haikein mielin luopunut omista tuoksuistani, kyllä minäkin tykkäsin niitä käyttää. Ihmisten ilmoilla liikkuessani en tietenkään voi sille mitään, että osa ihmisistä vaan löyhkää koska hajusteita roiskitaan aivan liikaa, mutta olisi kauheaa jos siitä joutuisi kärsimään 8 tuntia päivässä työpaikalla. Tällä hetkellä käyn taistelua teinin kanssa joka ei vaan usko että laittaa tuoksuaan liikaa. En tiedä mitä asialle voi tehdä muutakuin ottaa hajut kokonaan pois jos ei ala uskoa.
Hajuste hurahtaneiden on käypä syy viimeinkin tajuta,
että kun autoimmuunijärjestelmä iskee, niin sitten
se myös iskee eikä meinaa. Odottava äiti ja kahvi
käypä käytännön esimerkki. Miljoona hajunaista - HYH
Tänä aamuna kun poljin töihin,jouduin vähän aikaa polkemaan kohtalaisen leveän naisihmisen takana(kapea kohta pyörätiessä) jo tehdasalueella. Nainen siis käveli edelläni ja minä taiteilin pyörällä perässä. Nainen tuoksui TODELLA voimakkaasti jollekin marketti/yves rocher -hajuvedelle. Mietin siinä että luojalle kiitos ei tarvi tuon kanssa olla samassa paikassa töissä, mulla lähtis kyllä järki.
En saa oirteita hajuista, mutta ihmettelen ihmisten hajujen sekamelskaa. Yhdellä ihmisellä haisee vaatteet huuhteluaineelle ja hiukset jollekkin aineelle ja hajuvesi päälle. Hajuveden käyttäjät turtuvat hajuunsa, luulevat käyttävänsä vähän, mutta tosiasiassa lemuavat. Tuoksujen häivähdys on hieno asia, mutta valitettavasti suurimmalla osalla hajujen käyttö menee haisemisen puolelle. Pihallla eräs äiti ihmetteli, miksi lasta kiusataan koulussa. Lapsen sanottii haisevan. Itse olin kiinnittänyt huomiota hänen huuhteluaineen reiluun käyttöön. En tiedä oliko se haju, mistä lasta kiusattiin.
Tykkään laittaa vähän jotain tuoksua aamuisin, mutta en todellakaan halua, että se tuntuu metrien päähän. Antakaas konkreettisia neuvoja, miten paljon ja miten hajuvettä laitetaan, että sen "annostalu" on ok? Itse teen usein niin, että suihkautan ilmaan pullosta yhden kerran ja sitten kävelen tuoksun läpi.
Ei minulla ainakaan olisi ongelmaa olla käyttämättä hajuvettä. En haise niin pahalle että mitään tarvitsisi peitellä. Pidän hajuvesistä ja omaksi iloksi joskus niitä käytän mutta en haluaisi tehdä kenenkään työympäristöstä helvettiä joten no problem. Voi sitten vaikka viikonloppuna käyttää hajuvettä.
Hajustetuista suihkugeeleistä en niin mielelläni lähtisi tinkimään, silloin tuntuisi että tallaillaan varpaille ja kyseessä on terrori, mutta hajuveden suhteen ymmärrän kyllä hyvin.
Kaikkihan tiedämme niitä hölvääjiä (naapurissa asui yksi joskus ja kun oli mennyt kahdeksaksi töihin, haistoin hänen hajuvetensä iltavuoroon lähtiessä rapussa :) Tuoksuyliherkälle varmaankin pienetkin määrät parfyymiä tuntuvat siltä kuin ympärillä olisi lauma hölvääjiä tai olisi lentokentän taxfreessä nuuskinut kahtakymmentä hajuvesinäytettä. Kyllä sellaisissa tilanteissa saa sellainenkin jolla yliherkkyyttä ei ole, päänsäryn.
Hajusteterrorit on typerintä mitä tiedän. Naisväki on mainosmaailman
totaalisti manipuloima kohderyhmä jolta liikenevä raha kyllä kelpaa.
Erään pankissa yksi ainoa hajustekaheli työntekijä lemusi koko
yläkerran konttorin laajuudelta. Jos olisin pomo - potkut tulisi.
Kyseinen nainen pitäisi laittaa pesemään koneella malliksi
hajustamansa vaatteet niin, ettei ne *enää haiskahda*.
Moinen tehtävä kun saattaa kestää kokonaisen viikon.
Murhau
Ostin viime viikolla dödöpullon henkilölle, joka kuvittelee, että tuoksuu tosi hyvälle kun laittaa tuoksua paljon.
Vein pullon hänelle torstai-iltana.
Tiistaiaamuna huomasin, että 150 ml pullo oli lähes tyhjä.
25 ml dödöä per päivä!!!!
....Eikä ymmärrä, että käyttää ko. aineita aivan liikaa.
Mikä ihme se virtsan hajuinen parfyymi muuten oikein on? Olen sitä itsekin ihmetellyt. Haiseeko se käyttäjän itsensä nenään jotenkin erilaiselta kuin minun? Ei luulisi että kukaan tahallaan niin pahaa hajua itseensä laittaa.
Itse käytän parfyymiä joka päivä. Kierrossani on n. 50 pulloa ja 30 näytettä. Olen saanut pelkästään kohteliaisuuksia, mutta hajuveden kuuluukin tuoksua alle käsivarren mitan päähän.
Meillä töissä yksi työkaveri yritti ajaa myös hajustekieltoa. Tämä olisi myös koskenut huuhteluaineiden käyttöä, koska niidenkin tuoksu kuulemma aiheuttaa migreenin. Huvittavintahan tässä on se, että työskentelemme suurehkossa avokonttorissa, jossa käy vähintäänkin 20 ulkopuolista asiakasta päivässä palavereissa ja heidän tuoksut eivät rouvaa haitanneet. Ja kaiken lisäksi rouvan mies polttaa tupakkaa ja vielä autossa, rouvan ollessa kyydissä (mies tuo joka aamu rouvansa töihin). Ei mennyt kielto läpi pomoillekkaan. Kukaan työpaikassamme ei haise voimakkaasti hajuvedelle tai muille tuoksuille. Tiedän sen, koska itse en voi käyttää hajuvesiä lainkaan iho-oireiden takia (tuoksu ei haittaa), joten haistan kyllä hajuvedet helposti.
Lähinnä naurettavaa tuosta teki tuo rouvan vaatimus myös pyykinpesuaineiden ja huuhteluaineiden vaihtaminen joka taloudessa hajuttomiin versioihin. Kenelläkään ei ole oikeutta sanella, millä kukakin pyykkinsä pesee. En minäkään pidä ihmisistä jotka haisevat likaiselle/hielle/homeelle, mutta en koe asiakseni asiasta huomauttaa.
Jos työpaikalla kärsii muiden hajusteiden käytöstä, voi ja kannattaa ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun. Liika hajusteiden käyttö on erittäin itsekästä!
Tuoksujälki on yksi osa ihmistä, enkä suostuisi tästä luopumaan muuten kuin mikäli työskentelisin terveydenhoitoalalla. Haluan että ihmiset tunnistavat minut tuoksusta, äänestä ja ulkonäöstä.
Pari nostoa viime kuukausilta: tytöt baarissa: "OMG you smell so good" "OMG guys even your perfures are a perfect match"
Sanotaan loppuun vielä sen verran, että osaan annostella hajuvettä ja muilta saamani palautteen mukaan se toimii juuri sillä kahden jalan (kädenpituus) vaikutusalueella millä sen pitääkin.
Lopeta olemattomasta natiseminen! Suomessa on aivan liian
monta hajustehelvettiä, joista ei välttämättä selviä ulos.
Autoimmuunijärjestelmä kun iskee, niin se on siinä !!!
Kikka
Tämä menee ehkä vähän aiheen vierestä mutta menköön. En ole yliherkkä hajusteille enkä millekään muullekaan. Minulla oli työpaikalla nainen joka työskenteli ikkunattomassa arkistohuoneessa. Hänen mielestään siellä haisi pölyiseltä. Itse en huomannut mitään pölyn hajua. Sitten tämä rouva otti tavakseen suihkutella hajuvettä huoneilmaan. Se tunne kurkussa mikä tämän hajuveden hengittämisestä tuli oli sanoinkuvaamaton. Mikäli hajusteyliherkkä henkilö kokee tavalliset hajusteet samalla tavalla niin sympatiani on kokonaan heidän puolellaan.
Onneksi tälle hajuvedensuihkuttelijalle laitettiin stoppi. Huoneessa käyminen oli lähes kivuliasta.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:16"]Tämä menee ehkä vähän aiheen vierestä mutta menköön. En ole yliherkkä hajusteille enkä millekään muullekaan. Minulla oli työpaikalla nainen joka työskenteli ikkunattomassa arkistohuoneessa. Hänen mielestään siellä haisi pölyiseltä. Itse en huomannut mitään pölyn hajua. Sitten tämä rouva otti tavakseen suihkutella hajuvettä huoneilmaan. Se tunne kurkussa mikä tämän hajuveden hengittämisestä tuli oli sanoinkuvaamaton. Mikäli hajusteyliherkkä henkilö kokee tavalliset hajusteet samalla tavalla niin sympatiani on kokonaan heidän puolellaan.
Onneksi tälle hajuvedensuihkuttelijalle laitettiin stoppi. Huoneessa käyminen oli lähes kivuliasta.
[/quote]
Just näin. Pienikin määrä kuristaa kurkkua.
Hajusteet aiheuttaa herkille hengenahdistusta, päänsärkyä, ihottumaa... Kannattaisiko miettiä, mitä omaan kehoonsa suihkuttelee, vaikka ei olisikaan itse niin herkkä? Nykyään altistutaan jo muutenkin ihan liian monille kemikaaleille. Hajusteet on niistä turhimpia. Kuka tietää, mitä näistä kemikaaleista seuraa elimistössä pidemmällä aikavälillä?
Meidän työpaikalla yksi nainen kärsii hajusteista mutta polttaa itse tupakkaa ja haiseekin itse todella pahalle. Minä en käytä töissä hajuvettä mutta ihmettelin vain miten voi olla tupakoiva hajusteyliherkkä?